Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 128GB 2.5" (SATA-600) @ 560/430MB/s - Bekijk alle specificaties

OCZ Vertex 4 128GB Review

henri8096 9 september 2012, laatste update op 9 september 2012, 3.185 views

OCZ Vertex 4 128GB

Pluspunten

• 5 jaar garantie
  • nette complete levering (geen OEM)
  • hoge write snelheden
  • snelle kleine reads

Minpunten

• duurste van de 3
  • iets minder hoge seq. read snelheid t.o.v. 830 en M4

Na een poosje op de WB Caviar Blue 500GB te hebben gedraaid,
vond ik toch dat het voor mijn PC eens tijd werd voor een SSD.

De schijven die daarvoor in aanmerking kwamen waren in eerste instantie
de samsung 830 en de crucial M4, totdat ik de OCZ Vertex 4 in beeld kreeg.

Uiteraard zijn de meesten wel bekend met de twijfelachtige naam die OCZ gemaakt heeft
met de Vertex 2 en 3 en alle aanverwante schijven met de sandforce controller.

Aangezien ze deze controller vaarwel hebben gezegd voor de Indilinx Everest 2 controller
en vanwege redelijk veel goede reviews, heb ik OCZ toch het voordeel van de twijfel gegeven.
De 5 jaar garantie die OCZ durft te geven heeft me tevens over de streep getrokken.

De prijs is voor mij geen afweging geweest aangezien het verschil ergens in de orde grootte
van de 10 euro ligt. Ik moet echter wel opmerken dat van de 3 schijven deze op het moment
van aankoop de duurste van de 3 was.

En dan is het zover het uitpakken, wat is er allemaal te zien.
Allereest valt me op dat de verpakking vrij simpel is, echter wel effectief.
Het schuim waarin de schijf verpakt zit geeft goede bescherming voor zover dit nodig is.
Wat wel een positief punt is, is dat er een 3,5" bracket meegeleverd wordt, in tegenstelling tot de
meeste SSD's die gewoon als O.E.M. geleverd worden. Verder zitten er nog schroeven bij,
een "my SSD is faster than your HDD" sticker en het gebruikelijke garantie/installatie vodje.

Na de schijf ijverig in zijn 3,5" bracket geschroefd te hebben stuitte ik op het eerste probleempje.
De bracket is niet "compatible" met het "tool-les" bevestigings systeem van mijn CM Storm Enforcer.
Gelukkig zit er bij de Enforcer ook een bracket die wel past. Dus SSD weer losschroeven, weer
vastschroeven, in de kast schuiven, stekkertjes er in en hoppa . . . . klaar voor de start.

De installatie van windows ging probleemloos, hoewel het toch elke keer weer een lang proces is.
Echter dit keer wel verkort door de SSD.
Tevens was op de schijf al de nieuwste firmware (versie 1.5) aanwezig,
dus een fw upgrade was niet nodig.

Eerste wat direct aan het gebruik opvalt is dat je voordat je het weet in windows zit.
Normaal gesproken zette ik de PC aan en ging dan eerst nog even met wat andere dingen aan de gang.
Echter heb ik daar nu niet meer de tijd voor, in een 10 tot 15 seconden zit ik mijn wachtwoord al in te vullen.

Alles binnen windows voelt ook ineens aan zoals het zou moeten, "responsive" om er maar weer eens
een engelse term tegenaan te gooien. Niet meer het klikken en wachten tot er wat gebeurt effect.

Al met al laat de schijf een goede eerste indruk achter.

Een SSD review kan natuurlijk niet zonder een keer de schijf te testen.

De eerste test die ik uitgevoerd heb is Crystal Disk Mark.

Wat opvalt is de hoge write snelheden van de Vertex 4 t.o.v. de 830 en de M4
Met name kwa sequentiŽle read laat de schijf echter wat liggen t.o.v. de andere 2.

Daarna de AS-SSD test.

AS-SSD bevestigt het beeld van CDM hoge writes ten opzichte van wat minder snelle reads.

Was de Vertex 4 nu de juiste keuze? Ik zou daar eerlijk gezegd geen antwoord op kunnen geven.
Wat ik wel kan zeggen is dat de OCZ Vertex 4, de Crucial M4 en de Samsung 830 alle 3
top SSD's zijn. Met geen van deze zul je dan ook een miskoop doen.

Tot nog toe ben ik zeer tevreden over deze aankoop en hoop dat dat ook zo mag blijven.

Het enige waar ik geen oordeel over kan vellen bij deze schijf is de betrouwbaarheid,
ondanks dat OCZ 5 jaar garantie geeft, betekent dit natuurlijk niets t.o.v. eventuele
datat verlies. Ik hoop hier echter over 5 jaar nog te kunnen schrijven dat de schijf
het nog als een zonnetje doet.

Nog even de 3 schijven in de pricewatch ter vergelijk:
#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB§ 93,50§ 93,50
1OCZ Vertex 4 128GB§ 98,90§ 98,90
1Samsung 830 series 128GB§ 91,60§ 91,60

Heb jij ook een OCZ Vertex 4 128GB?