Specificaties 23" @ 1920x1080 (S-IPS, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG IPS235V-BN Zwart Review

Danferno 6 september 2012, laatste update op 6 september 2012, 1.674 views

LG IPS235V-BN Zwart

Pluspunten

• IPS-paneel
  • Beeldkwaliteit (calibratie)

Minpunten

• Onstabiele voet
  • Voelt niet zo stevig

Disclaimer: Ik ben geen expert op het gebied van beeldschermen - alle informatie in deze review is gebaseerd op gebruikservaring en 2 3 uurtjes gegoogel.

IPS vs TN
Een groot voordeel aan deze monitor is dat het een IPS-paneel heeft. Daardoor heb je geen problemen met de kijkhoek: bij TN panelen lijkt het beeld donkerder als je van lager kijkt (bvb wanneer je vanuit je bed een film kijkt), IPS panelen hebben die problemen niet. De overheersende consensus is ook dat IPS-panelen beter beeld geven, ik heb zelf de monitor vergeleken met de 22" Samsung Syncmaster (TN) van mijn zus en vond mijn scherm een stuk helderder. De kleuren waren ook echter (getest met foto's waarvan ik weet hoe ze eruit moeten zijn). Dit kan echter liggen aan de calibratie van de Samsung (of gewoon in't algemeen de kwaliteit ervan).

Calibratie
Dat brengt ons bij het volgende punt: de calibratie. De LG IPS235V wordt in de fabriek al gecalibreerd, waardoor je zelf niet meer hoeft te prullen met de settings (of een Spyder kopen). Als fotograaf is het voor mij erg belangrijk dat de kleuren authentiek zijn en ik moet zeggen, ik hoef niet te klagen. De kleuren zijn gewoon zoals ze moeten zijn, ik heb enkel de brightness wat hoger gezet.

Bouwkwaliteit
Om een IPS-monitor aan deze prijs te kunnen verkopen moet er ergens in de kosten gesneden worden en het is duidelijk dat bij LG het de bouwkwaliteit is die lijdt. Niet dat de monitor uit elkaar valt ofzo, maar de voet is niet erg stevig (zelfs lichte duwtjes tegen het bureau zorgen voor aardig wat gewiebel) en je kan het scherm ook enkel naar boven en beneden draaien. Dus niet naar links en rechts (en bij mijn weten kan je hem ook niet in portretmodus zetten).
Vreemd genoeg ziet hij er wel erg chique uit, als je ermee wilt pronken moet je gewoon voorkomen dat mensen hem aanraken, dan is hij indrukwekkend genoeg.

Beeld
Een nadeel van (sidelit) IPS-panelen is dat het licht niet altijd perfect verdeeld wordt. Dat uit zich in lichtvlekken aan de zijkanten van het scherm - vooral merkbaar als je iets met zwarte banden bekijkt. Ik heb dit echter nog niet gemerkt bij dit scherm. Misschien dat ik gewoon geluk gehad heb, of dat mijn kamer te licht is, maar het is mij echt nog niet opgevallen (en ik heb er op gelet).
Over de kwaliteit van het beeld kan ik weinig zeggen - ik vind het er allemaal super helder en scherp uitzien, maar ik heb nog niet genoeg beeldschermen gebruikt om daar echt een oordeel over te kunnen geven. Ook in games merk ik geen ghosting, wat soms een probleem is met IPS-panelen.

Bij mijn weten zal je voor deze prijs geen enkele IPS-monitor vinden van hetzelfde formaat. Als je kan leven met een onstabiele poot (ik heb er zelf geen last van), dan zou ik echt niet weten waarom je deze monitor links zou moeten laten liggen. (Maar wederom, ik ben geen expert)

• Nvidia 9600GT
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een LG IPS235V-BN Zwart?

Een zeer uitgebreide en mooie review door de Duitse monitoren website Prad in het Engels: http://www.prad.de/en/mon...11/review-lg-ips235v.html
Die heb ik ook gelezen voor ik hem kocht - zeker een aanrader!