Specificaties 4,3" scherm met kaart van Europa - Bekijk alle specificaties

TomTom Start 20 (Europa) Review

RoosW 6 september 2012, laatste update op 6 september 2012, 2.536 views

TomTom Start 20 (Europa)

Pluspunten

• Betrouwbare kaarten

Minpunten

• Warrige menustructuur
  • Flits meldingen niet uit te zetten
  • matige bevestiging

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 3
Positiebepaling Score: 3
Features Score: 3
Een onvoldoende, Om heel kort te zijn, redelijk ontevreden met deze tomtom. We hebben hem gekocht nadat onze oude de geest gaf, er op vertrouwend dat de nieuwe meer snelheid, grotere accuratesse, en opties zou bieden.

Constructie:
De bevestiging is een zuignap die met een draai mechanisme los en vast gemaakt kan worden, deze laat regelmatig los (we hebben hem op een plastic schijf staan in een vak van het dashboard) ik wil niet weten hoe dit functioneert hangend aan het raam! Door deze constructie is het ook redelijk lomp om mee te nemen, de draagarm en zuigvoet zitten permanent aan het apparaat bevestigd.
Ook voelt het allemaal veel minder degelijk aan als bij ons oude apparaat het geval was.

Navigatie:
De navigatie is goed, al valt het erg tegen dat lang duurt voor ie eindelijk weet waar ie is. Dit duurt nog net zo lang als het op onze oude exemplaar duurde. In Duitsland viel het ook op hoe vaak ie de draad kwijt was, zelfs op redelijk vlak gebied had hij soms hele rare ideen over waar wij ons ophielden ;-)
Gelukkig komt hij redelijk snel wel weer met een juiste bepaling terug.

Ergernissen:
Een van de dingen die opviel was dat als er een traject controle was (flits melding ~[arrgg]) de actuele km/u meting wegviel, om met onregelmatige tussenpozen even aanwezig te zijn. Soms is dit hersteld direct na de meldingen, soms duurt het minuten voor hij eindelijk weer de km/u weergeeft.
Ook opvallend was dat de 'houd links aan' niet echt consequent te noemen was, er waren verkeerssituaties waarbij je verwachte dat ie het zou melden waar hij stil bleef, en momenten dat ie het melde dat je dacht 'je kunt hier niet eens rechts?'
Dat brengt ons bij mijn grootste frustratie met dit apparaat, de flits melding. Ik wil die uit, simpel toch? nou nee dus, na lang spitten vind je wat instellingen die ermee te maken hebben, en je kunt dan met geluk enige uren tot dagen rijden zonder enige melding, waarna het zich spontaan weer aanzet. Als die melding alleen zou gebeuren als je te hard reed zou ik er geen bezwaar tegen hebben, maar het jengelen is loei irritant, en gaat bijvoorbeeld ook af als je 30 rijd waar je 80 mag. In de file wordt je er gillend gek van!
Voor de rest voldoet het, je komt waar je wezen moet.

Persoonlijk kanttekeningen:
Ik zou graag een optie zien om ergens te komen en de kleine wegen te mijden, Klinkt raar h? In Frankrijk heeft ie me grijze haren bezorgd door ons regelmatig naar mini wegen (mag het die naam hebben? Fietspaden leken het eerder) te loodsen waar je dus 80 mag, helaas voelt 40 al te hard.. En waarom kan de plaatsbepaling niet minstens zo snel gaan als op mijn mobiel?
Als allerlaatste, waarom nog steeds alleen via Windows updaten? Het apparaat draait onder Linux, hoe moeilijk kan het wezen ook voor Linux een update applicatie te schijven (of doe het in Java, dan ben je meteen van het gezeur af).

~[Update] na bijna 2 jaar gebruik, word ik heel moe van de mededling dat de kaart 24 maanden oud is, ik heb het vermalijde ding ondertussen 5 keer aan windows gehangen voor de update, dan sleurt ie 1Gb naar binnen is een uur zoet of zo, en de eerste de beste keer dat je hem aanzet zit ie weer te mekkeren!
Ik heb het helemaal gehad met TomTom, ga maar eens kijken voor een goede houder voor onze telefoons, ze zouden eens wat mensen bij TomTom moeten aannemen om de gebruiksvriendelijkheid een stevige oppoetsbeurt te geven!

Heb jij ook een TomTom Start 20 (Europa)?

Heeft je auto warmtewerend glas? Dit zou een slechte ontvangst kunnen veroorzaken. De metaalfilm op dat glas werkt als een afscherming voor de radiogolven.

Deze kwam ik tegen, lees maar eens: http://www.iphoneclub.nl/...een-re-radiating-antenne/
Nee, we hebben een C1, die heeft standaard erm weinig, en zeker geen warmtewerend glas, de Airco was dus ook regelmatig overspannen deze zomer :-)
Je hebt betrouwbaarheid en bedrijfsgemak nog best hoog gescoord, na je verhaal en de update erbij.

Verder heel nuttig om te weten dit, bedankt. Het lange wachten heb ik bij de andere tomtoms die ik ken (3) trouwens ook gezien.

Misschien beter verder kijken naar een tomtom via ... of een ander merk ... of toch maar de app :? .
Tja, ben nu zelf ook een beetje stuurloos, Google Maps/navigate is heel aardig, maar je bent de klos als je de grens over gaat :-(
Enige andere Tweakers met goed advies?
Ik heb dit apparaat zelf ook, deel je frustraties. Ik heb op een bepaald moment zelfs meegemaakt dat hij helemaal geen GPS locatie meer kon vinden, toen heb ik hem uiteindelijk maar gereset.

Kan je bij dit apparaat trouwens ook op de n of andere manier eigen routes invoeren? Ik baal er behoorlijk van dat dit apparaat n van de weinige modellen van TomTom lijkt te zien waarbij dat niet mogelijk is (doordat hij is uitgezonderd van het gebruik van TomTom Home), dat terwijl hij juist werd verkocht onder de belofte van een breed scale aan online mogelijkheden. De mogelijkheden van MyDrive lijken echter beperkt tot het in- en uitschakelen van flitsmeldingen per land. Je kan wel een aantal tussen bestemmingen invoeren via 'Reis Via', maar dat is beperkt tot 3 waypoints. Ook weer zoiets dat bedoelt lijkt om de mogelijkheden van het apparaat kunstmatig te beperkten.

Wat mij betreft is dit apparaat een typische kwestie van 'goedkoop = duurkoop', ik zou het apparaat achteraf nooit hebben gekocht en voor een paar tientjes extra een beter werkend model hebben aangeschaft.

[Reactie gewijzigd door SPT op 2 maart 2014 18:55]

Wij denken er nu zelf over om als deze het begeeft een houder voor onze smartphones te installeren. Navigate is ook niet alles, maar beter als deze TomTom.

[Reactie gewijzigd door RoosW op 3 maart 2014 10:04]

Of een mooie tweeedehands kopen. Met een SD card sleuf. Marktplaats staat er vol mee.
Ik heb TT Nav nog op een PDA gedraaid en later toen TT eigen kastjes begon te maken de de One en Go 630 gehad. Qua menu en gebruiksgemak loopt TT toch ver voorop de concurrentie. Alleen zijn ze wat laat met de kaartupdates. Zie nu bijv. net dat Google Maps de nieuwe LINO weg rond Dijon erop heeft staan. Kan wel een jaar duren voordat TT die ook heeft!
Nee, ik ben wel klaar met TomTom, wij hebben alle computers hier met linux draaien, en ik zal blij zijn als ik mij virtual box met XP eindelijk kan dumpen, die had ik er enkel voor tomtom op staan, al heb ik hem nog nooit zover gekregen dat ie de kaart ook daadwerkelijk update (we hebben nu de mededeling dat de kaart 32 maanden oud is of zo) hij download rustig 1 gb, houd dan je computer krijsgevangen gedurende enige uren en meld dat je systeem geupgrade is, maar ja, de kaart dus niet..
Het gebrek aan support voor linux (waar het ding nogthans op draait) het niet uit kunnen zetten van dat ellendige jengel toontje als er een flitspaal is (helemaal gek word je er van op traject controle stukken) echt schuimbekken, as je in de file op zo een punt staat..
Koppel het aan de gereden snelheid, beneden de maximaal te rijden snelheid geen toon, lijkt me toch niet echt een huzarenstukje programmeren.
Maar nee, in deze versie kun je het niet eens uit zetten!
pffffff
/end rant