Specificaties 22" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart Review

smolotov 12 februari 2008, 1.111 views

Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Goede beeldkwaliteit, zeker voor een TN paneel.
  • Zeer compleet geleverd met alle kabels.
  • Poetsdoek meelgeleverd om die mooie glossy rand mooi te houden
  • DVI met HDMI
  • Twee PC aanlsuiten kan middels VGA en DVI tegelijk!

Minpunten

• Geen ingebouwde scaling
  • Menu wat lastig te bedienen.

Tjongjonge, wat een hoop scherm voor weinig.

Mijn Samsung 226BW is gekocht na ZEER lang dubben. Wil ik wel zo'n groot scherm en wat mag dat dan kosten. Nu heb ik het gevoel dat ik voor 269,- een scherm in huis gehaald heb wat makkelijk meer zou mogen kosten. Echter, je hoort mij niet klagen.

Wat me meteen opviel aan het scherm is het ontbreken van scaling in het menu. Het scherm kan niet zelf zijn weergave terugschalen wanneer voor een lagere resolutie gekozen wordt; een lagere resolutie wordt zodoende standaard 'opgeblazen' tot full screen, en dat is zeker bij 4:3 resoluties niet bepaald wenselijk. Gelukkig biedt mijn nVidia driver die mogelijkheid wel, echter had ik liever gezien dat Samsung dit in het scherm ingebakken had.

Wat betreft de beeldkwaliteit ben ik zeer te spreken. Een kraakheldere kleurrijke weergave. Meer dan bovengemiddelde kwaliteti als je bedenkt dat we hier over een goedkoopt TN paneel praten. Nou heb ik wel het geluk dat ik een S-versie heb waarbij gebruik wordt gemaakt van de kwalitatief sterke panelen uit de Samsung fabriek.
Mijn S-versie heeft feitelijk geen aanpassingen aan de standaard instellingen nodig. De weergave is uit de doos al erg prettig, al heb ik de helderheid toch iets omlaag geschoeft omdat mijn zolderkamertje vrij schemerig is verlicht.

als nadeel wordt vaak genoemd dat dit scherm niet kantelbaar is. Vergissing mensen, dat is hij wel degelijk! Gaat alleen een beetje stroef, maar liever een stroef kantaalbaar scherm dan eentje die zo losjes is dat het scherm telkens weer terugvalt.
Ook het feit dat het scherm niet roteerbaar is vindt ik niet het vermelden waard. dat is leuk voor zakelijke schermen met een hoger prijskaartje. Niet zeuren dus.

Uitrusting? Nou, alles zit in de doos behalve een papieren handleiding. Ondergetekende vindt het nog steeds erg leuk om boekjes daadwerkelijk te lezen, echter aangezien de gemiddelde nederlander standaard NOOIT een handleiding leest, is het ontbreken van een papieren versie wat mij betreft ook geen probleem.

Eindconclusie: Een geweldig scherm voor een geweldig scherpe prijs. Lof aan Samsung!

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 226BW Zilver, Zwart?

Ik snap niet dat dit scherm enkel geprezen wordt en ik niemand, maar dan ook écht niemand, hoor klagen over het feit dat veel schermen, waaronder deze van Samsung, enorm krakkemikkig zijn. Je hoeft je kopje koffie maarop je bureau te zetten en het apparaat valt uit elkaar van ellende. Maarja, de specs zijn goed, en daar koopt men het blijkbaar vaak op... :X

(conf. bekijk zelf in de Mediamarkt maar even alle TFT'tjes die ze aanbieden, bijna alles maar in het bijzonder ook de Samsung schermpjes voelen goedkoper aan dan een happy meal; krakkemikkige plastic bende! Ik zweer bij mijn 2407WFP van Dell, dát is pas degelijkheid! :))
Eens, ik vind vooral de 2232 van samsung erg goedkoop aanvoelen, en ik vind het jammer dat er zo weinig 22" schermen in hoogte verstelbaar zijn.

Echter is een monitor een statisch iets, er zitten geen bewegende onderdelen in, dus als de voet niet zo stevig is zou ik wel mee kunnen leven.

Wat ik zelf jammer vind aan de 226Bw is dat er zoveel verschilende scherm typen zijn. Dat weerhoud mij een beetje om dit scherm te kopen. Ben namelijk op zoek naar een "game" scherm naast mijn Samsung 215TW (die wel een stevige voet heeft, en in hoogte verstelbaar is :P)
Maar voor een 'degelijke' Dell daar betaal je ook meer voor. Ik heb zelf ook de 226bw en vind het echt een prima scherm. En zo krakkemikkig vind ik hem ook weer niet. Ik heb hem neergezet en klaar.
Krakkemikkig?
Tsjah, het plastic van het front is misschien wat goedkoop... Maar ziet er imo zeker goed uit...

En voor wat betreft build-quality, is er in mijn ogen niks op aan te merken...

Het is een monitor, geen basketbal... Het ding staat stevig, ziet er goed uit, en geeft een prima beeld... Niks mis mee imo...

Zie ook totaal niet in wat er uit elkaar zou moeten vallen...
Ik kan toch wel inkomen met je mening, zo overdreven als jij deze tft beschrijft als: ' krakkemikig' valt ook wel weer mee. Maar de voet is inderdaad niet alles. Als je even aan de tafel zit blijft hij toch wel eventjes doorschommelen op zijn voet. Dit had anders gekund, maar als je voet negeert is dit toch wel een prachtige monitor voor een prachtige prijs
Mag ik vragen waar heb je de S versie gevonden of gezien?
Mijn S-versie komt bij de Dynabyte in Oosterhout vandaag.

Ik wist bij aankoop nog niets van de verschillende typen panelen, maar las dat op Internet. Ben gaan checken op de doos en in het servicemenu. Heb blijkbaar geluk gehad.
je hebt zeker geluk, en het nakijken van je product is natuurlijk altijd aan te raden!! Helemaal als je het "nog aan te schaffen" product even voorlegt aan de mede-tweakers zal je genoeg info(meestal) krijgen om even een avondje goed te gaan zitten vergelijken. + dan krijg je gebruikerservaringen :)
Ik heb in de winkel wel gechecked op dead pixels. Zoals bij Samsung gebruikelijk natuurlijk geen enkele gevonden!
je bent wel verstandig :D Dat hoor ik graag! Heb zelf 1 maal een dooie pixel (halfdood) gezien bij een 226BW (eerste model) En die hebben ze toen met korting in die winkel weten te verkopen.
Om even op de reactie van Zork hierboven terug te komen.

volgens mij ben ik in deze review kritisch genog geweest wegens het ontbreken van de scalingfunctie.

Waar je ook rekening mee moet houden is de prijs. Tuurlijk voelt de Samsung iets of wat plastic-achtig aan. Alsof ik de gehele dag mijn monitor ga zitten aaien. Voor de prijs is dit echter een ongeevenaarde monitor, maar een vergelijk met een Dell die bijna 500 euro meer kost (vanaf 748,51) lijkt me een beetje appels met peren vergelijken.

Wel reëel blijven, mensen!
Ik heb al 4 maanden hetzelfde scherm staan en ben er ook redelijk tevreden over.

Als nadeel wil ik er nog aan toevoegen dat het blauwe beeldscherm LED lampje wel erg vel knipert bij een uitgeschakelde computer en als je daar vanaf wilt, je het scherm uit moet schakelen. Een standby optie zonder dat licht had ik persoonlijk prettiger gevonden, ik weet niet wat jij hiervan denkt.
Misschien heb ik de S-versie niet, maar bij mij wordt met de uit de doos weergave blauw(RGB 255 Blue) weergegeven als paars. Hoe is dat bij jou? Bij mij viel het me pas na een maand gebruik op. En nog steeds zie ik het alleen als ik een blauw vlak trek in photoshop e.d.

[Reactie gewijzigd door rnenator op 12 februari 2008 13:02]

Ik zet mijn monitor eigenlijk altijd uit, maar ik vind je blauwe led niet storend. Het is inderdaad flink aanwezig!

De blauwe kleur is bij mij, over de gehele range, standaard prima.
Maar ik begreep wel dat de C-versie uit de doos heel anders overkomt dan de S-versie.