Philips Living Colors 69171/93/PH Tafellamp Review

kzin 6 september 2012, laatste update op 24 maart 2016, 3.654 views

Philips Living Colors 69171/93/PH Tafellamp

Mooie LED lampen die vrijwel elke lichtkleur kunnen maken. Simpele kleuren, zoals rood of blauw, maar ook kleuren die gloeilamplicht of kaarslicht benaderen.

Pluspunten

• De kleuren en helderheid zijn zeer goed instelbaar. Veel beter als met goedkope LED lampen. Vooral moeilijke kleuren, zoals gloeilamplicht of kaarslicht is hiermee geen enkel probleem, terwijl dat met goedkopere lampen moeilijk is.

Minpunten

• De prijs is hoog, zeker ten opzichte van een gloeilamp, maar daar staat tegenover dat deze wel veel meer mogelijkheiden hebben. Een nadeel is dat je bij elke lamp een afstandsbediening krijgt. Na 4 lampen heb je dus ook 4 afstandsbedieningen, die je wel betaald hebt. Ze zijn trouwens wel te koppelen. Alle lampen zijn met alle afstandsbedieningen te gebruiken, maar je hebt wel extra voorkeurinstellingen.
  • Niet Hue compatibel

Er is een hele serie van deze lampen, verschillend in kleur van de behuizing, maar ook in vorm. Ze zijn niet goedkoop, maar de kwaliteit is veel beter dan de goedkope merken. Moeilijke kleuren als licht van een gloeilamp, of kaarslicht zijn goed te maken. Let er wel op dat je een van de tweede versie koopt. Deze zijn dimbaar, en worden geleverd met een smartlink afstandsbediening.

Je kunt er extreme kleuren mee maken, zoals groen, blauw, rood, maar ook mooie mengkleuren (kaarslicht).
Ik gebruik hem vooral voor het genereren van warme kleuren, niet alleen omdat dit veel mooier is dan blauwachtig wit, het heeft ook invloed op je gemoedstoestand. De kleur van het licht heeft invloed op de aanmaak van melatonine in de hersenen. Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. Naarmate de dag/avond vordert, komt er steeds minder blauw in het zonlicht. Hierdoor beginnen we in de loop van de avond slaperig te worden. Met deze lampen is de verandering van kleur te simuleren.

Aan het begin van de avond heb ik nog helder licht, maar als de avond vordert, ga ik langzaam aan steeds meer richting kaarslicht. De kleur wordt warmer, en de intensiteit gaat terug. De presets op de afstandsbediening helpen me hierbij. Je went heel erg aan het warme licht. Als je na een uurtje ineens terug gaat naar koeler licht, komt het heel onplezierig over. Ik heb nu meerdere lampen. Die zijn met een enkele afstandsbediening te bedienen, alle lampen samen, maar ook kunnen lampen afzonderlijk bediend worden. Met deze combinatie kun je b.v. onder voorkeur 1 van de afstandsbediening de ene lamp helder gloeilamplicht laten geven, terwijl je de andere lamp kaarslicht laat geven. Vanaf dat moment zijn ze weer samen dimbaar en van kleur te veranderen. Het verschil in helderheid en kleur tussen die twee lampen blijft bestaan, totdat je ze weer gelijk maakt (b.v. onder voorkeur 2, of manueel).

Deze review geldt overigens niet alleen voor deze specifieke lamp, maar eigenlijk voor de hele 2e generatie lampen uit de serie. De bolvormige (zoals deze) en de Aura (puntvormig) zijn beide 15W, de bloom (met steun achterop) is 10W, en geeft dus iets minder licht. Mijn voorkeur gaat uit naar de bolvormige, zeker omdat ik het plan heb opgevat om mijn kamer uitsluitend met livingcolors uit te rusten. Eigenlijk moet je de lampen op de muur richten, en hem je alleen gereflecteerd licht.

Een opmerkelijk feit: De philips website geeft niet alle lampen weer. Als je googled vind je ook staande lampen en wandlampen. Ook kom je dan kortingsites tegen. De prijzen zijn lager, dan wanneer je direkt naar de site van de winkel gaat, terwijl de korting site je gewoon duurstuurt naar site van de winkel.

Update: Philips heeft al enige tijd de Hue serie ledlampen uit. Veel zien er uit als normale lampen. Er is een controller waarmee ze centraal te bedienen zijn. Deze lamp is niet compatible with hue. Het communcatie protocol is anders.

Heb jij ook een Philips Living Colors 69171/93/PH Tafellamp?

zelf ben ik voor een nieuwe en moderne inrichting op zoek naar deze philips living colors. echter wil ik ze nog niet aanschaffen vanwege de hoge aanschafprijs.

sterker nog, ik heb maanden geleden zo'n lamp besteld bij Lampenwebshop en hoorde er niets meer over. later klacht ingediend bij thuiswinkel waarborg. kreeg weken later de melding dat Lampenwebshop failliet werd verklaard.
het bizarre is dat de site nog steeds actief is.ik moet nu wachten op een restitutie.
dus iedereen , bestel niets bij Lampenwebshop !!!

ben nu dus extra voorzichtig met online bestellen.

on topic:
mag ik vragen hoe je aan de korting komt ? ik hoor het graag.
een aantal sites hebben leveren de oude generatie lampen. ik ben dus ook op zoek naar de nieuwste generatie. je kunt me ook pm-en.
Kijk maar eens op beslist.nl.
Je vindt daar dezelfde lamp met verschillende prijzen (verschillende winkels)
Ik heb een staande lamp gekocht voor 229,-, toen ik de lamp uit deze test wou kopen, zag ik dat dezelfde lamp voor 165,- te koop was. Ik werd doorgeleid naar de website van de verkoper, en inderdaad, 165. Als ik echter direkt naar de website van die verkoper ging, was de prijs daar ook 229,-

Hun zoekmachine is een beetje wrak. Als je gaat zoeken, altijd terug naar de basis website (dus niet met /sub_pagina.html)