Specificaties 13,3" (1600x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP900X3C-A01NL Review

TheBleeder 13 september 2012, laatste update op 2 november 2012, 6.084 views

Samsung NP900X3C-A01NL

Pluspunten

• Prestaties
  • Mobiliteit
  • Accurduur

Minpunten

Twee weken geleden heb ik deze Samsung Series 9 NP900X3C-A01NL gekocht, tijd voor een review dus.

Het product wordt natuurlijk geleverd in de doos. De buitenste doos is een witte doos van dun karton. Een voordeel is dat er een plastic hendel aan zit om de doos makkelijk mee te kunnen nemen. Binnen in deze doos vinden we een zwarte doos. Deze doos is van dik zwart karton met aan de binnenkant een schuimlaag.
Als de deksel eraf getild wordt, wordt de inhoud van de doos duidelijk:
In deze doos zijn aanwezig:
  • De laptop zelf (met beschermend plastic folie)
  • De stroomadapter (in twee delen)
  • Een ethernet adapter
  • Een pouch met recovery cd, garantie boekjes en snelstartgids.
Besturingssysteem: Windows 7 Home Premium 64bit
Processor: Intel Core i5 3317U
Grafische chip: Intel Graphics HD4000
Geheugen: 4GB DDR3
Opslag: 128 SSD (Sandisk U100)
Scherm: 13,3" 1600x900 mat/ontspiegeld scherm
Multimedia: Twee 1,5watt stereo speakers en een 1,3mp webcam.

Toen ik de laptop eenmaal uit de doos had en opgestart had, had ik enigszins een wauw-moment.
De laptop is erg licht (1,16kg) en dun (12,9mm). Bovendien verliep de installatie erg snel. Dit komt mede doordat er een 128GB SSD inzit, maar ook omdat Samsung relatief weinig bloatware meelevert.
De behuizing van de laptop is geeft een 'premium' effect, deze is van een soort geborsteld aluminium.
Het toetsenbord bestaat uit dunne toetsen die vlot en makkelijk indrukken, wat er voor zorgt dat het toetsenbord makkelijk typt. De toetsen liggen wel wat uit elkaar en dat is in het begin even wennen. Het toetsenbord is bovendien verlicht, wat in het donker prettig werken is. Het touchpad is net als de rest van de laptop vervaardigd uit een glad oppervlak. Rondom het touchpad zit een klein chromen randje, welke bijdraagt aan de premium look. Het touchpad werkt heel prettig en kan een aantal gestures herkennen.

Een detail is dat de stickers met het Windows logo en het Intel core i5 logo in het zwart zijn. Deze zijn dus niet storend voor het uiterlijk.

Een laptop in deze klasse met matige prestaties wordt ook matig verkocht, daarom een paar benchmarks om te kijken hoe deze laptop presteert.
Waar men het meeste omgeeft is meestal de tijd die een apparaat nodig heeft om op te starten. Deze opstart tijd heb ik met een stopwatch gemeten en gefilmd.

16 Seconden is niet bepaald langzaam. Dit komt mede door de door Samsung ingestelde bios, deze geeft het post scherm heel kort weer (hooguit twee seconden).
Bovendien komt de laptop snel uit slaapstand als deze dicht geklapt is. Als je het scherm omhoog tilt, springt het scherm na zo'n twee/drie seconden aan en je zit dan meteen op de desktop.
Om de processor te testen heb ik een paar keer SuperPi mod 1.5 gedraaid, dit zijn de resultaten:

Om de SSD te testen heb ik CrystalDiskMark gedraaid:

En nog een screenshot van de Windows prestatie-index

Aan de linkerkant van de laptop zitten:
  • Stroomaansluiting
  • USB 3.0 poort*
  • Micro HDMI uitgang
  • Kleine poort voor ethernet adapter
Aan de rechterkant:
  • USB 2.0 poort *
  • Koptelefoon/microfoon in/uitgang
  • Kleine poort geschikt voor Samsungs VGA adapter
En aan de onderkant zit, achter een klepje, een SD-kaart slot. Tevens zitten er twee speakers, links en rechts.

*De USB poorten beschikken over de Sleep-and-Charge functionaliteit, dat wil zeggen dat usb apparaten opgeladen kunnen worden terwijl de laptop in de slaapstand verkeert.

De laptop beschikt over een 1600 bij 900 scherm. Een dergelijke resolutie zorgt op een 13.3" scherm dat het beeld erg scherp is en bij deze laptop is dit dan ook het geval. Bovendien is de weergave van kleuren erg goed. Het scherm kan op handmatige of automatische helderheid ingesteld worden. De automatische helderheid werkt alleen als de laptop op de accu werkt. Deze automatische helderheid heb ik meteen uitgezet, omdat deze helderheid nogal vaak veranderd, wat ik als storend ervaar. Een groot voordeel van dit scherm is dat het scherm ontspiegeld is. Deze functie mis ik vaak, maar is op deze laptop gelukkig aanwezig.

Door het lage gewicht en klein formaat is deze laptop zeer mobiel. Ik neem de laptop vaak mee naar college in een ICIDU pouch en ondervindt weinig hinder van het apparaat. Een vereiste voor een laptop die gebruikt wordt voor opleidingen en mee moet op reis is dat de laptop een lange accuduur heeft.
Deze laptop heeft dat. Met de helderheid van het scherm op stand 2,3 of 4 van de zeven en de toetsenbord verlichting op de laagste stand, gaat de accu makkelijk minimaal 6 uur mee. Het energiebeheerschema is zelf in te stellen, maar de door Samsung vooraf ingesteld schema werkt prettig. Het scherm springt na 30 seconden niet gebruik op de laagste helderheid en gaat na een paar minuten uit.
Een accuduur van zeven tot acht uur moet redelijk makkelijk haalbaar zijn, zonder het draaien van zware programma's.

De laptop wordt na lang gebruik wel warm aan de onderkant en achter de ventilatiegaten. Maar over het algemeen wordt de warmte prima afgevoerd. De laptop is ook verrassend stil. Je hoort hem alleen als er weinig tot geen omgevingsgeluid is.

Geluidskwaliteit:
De geluidskwaliteit is goed maar niet bijzonder. Dat is logisch want in een dunne laptop is er weinig ruimte voor klanken. Toch is het geluid beter dan een oudere laptop van mij, die wel dikker is en over ruimte voor klanken beschikt. Ik heb wat muziek via Spotify geluisterd en de kwaliteit is goed genoeg.
Van de microfoon heb ik nog geen gebruik gemaakt en kan hier dus ook geen ervaring over delen.

Dit is het enige wat me eigenlijk een beetje tegenvalt, de laptop is relatief duur vergeleken met andere laptops in deze klasse. Ik heb deze laptop in de 'fysieke' MyCom winkel aangeschaft voor ¤1230,-. Dit vind ik best wel veel geld voor een kleine laptop. Natuurlijk is de prijs hoger door de gebruikte materialen en de gebruikte componenten. Met een lagere prijs was de laptop waarschijnlijk zwaarder en dikker geweest.

Als je de voor- en nadelen afweegt ben ik van mening dat de laptop de investering wel waard is, mits je over het geld beschikt. Door het gewicht en formaat is de laptop makkelijk mee te nemen en door de gebruikte componenten werkt de laptop erg snel. Bovendien is het scherm goed en werken het touchpad en het toetsenbord bijzonder prettig.
Al met al ben ik van mening dat het een goede koop is.

Windows 8
Ik heb er nu een paar dagen via dualboot Windows 8 Pro op draaien en ik moet zeggen dat het goed bevalt. Het OS is even wennen, maar als je het eenmaal onder de knie hebt werkt het eigenlijk best prettig. De laptop start sneller op en het hele besturingssysteem loopt soepeler dan Windows 7. De accuduur blijft, naar mijn ervaring, ongeveer gelijk. Het prettige is dat het touchpad multitouch standaard ondersteunt en dat werk goed in Windows 8, mits de drivers zijn geļnstalleerd. Het enige punt wat voor wat irritatie zorgde was nou juist het installeren van die drivers. Om de moeite te besparen:
Het programma voor de installatie van de drivers is hier vandaan te halen
En de driver om de fn toetsen werkend te krijgen is hier vandaan te halen
Let wel op, bij de driver voor de fn toetsen dient de bestandsnaam van setup.exe veranderd te worden in setup2.exe

Opmerkingen en suggesties zijn welkom en aarzel niet om vragen te stellen.

Changelog:
12-9-2012: Geluidskwaliteit toegevoegd
12-9-2012: Super-pi resultaten bijgewerkt (oude resultaten waren gemeten op energiestand)
1-11-2012: Windows 8 toegevoegd

Heb jij ook een Samsung NP900X3C-A01NL?

Bedankt voor de review, je hebt mij ook doen twijfelen.

Ik heb een vraag over het geluid, je geeft aan dat hij verrassend stil is maar je zegt niets over het geluid in het algemeen zoals muziek of skype.
Kun je hier wat over vertellen?
Ik heb het toegevoegd. Maar net zoals in de review staat kan ik nog geen uitspraak doen over de kwaliteit van de microfoon.
Laat mij er dan wat over zeggen: uitstekend. Ik heb de laptop al een paar keer gebruikt om te skypen en dat werkt echt heel goed, ook zonder kopetelefoon enzo.
Mooie review!
De superPi prestaties lijken me wel tegen te vallen. Toevallig een verkeerd plaatje of gedraaid met energie settings?
Men E8400 haalt z'n 18seconde voor 1M. Zelf voor deze ulv processor zou ik een 15s verwachten (1M).
En je WEI score voor processor (6,9) is wel hoger dan hier(6,5).

zie ook hier: http://www.notebookcheck....ok-Processor.74464.0.html
I53317U min 14s tot +/-17s max (1M)
Je hebt helemaal gelijk, nieuwe resultaten zijn toegevoegd.
goede review, dank je wel
Nou lekker dan. Ik had mijzelf net overtuigd dat ik deze laptop niet nodig had en nu heb je me weer aan het twijfelen gebracht ;)
Weet iemand hoeveel geheugen (RAM) dit laptop aan kan?
of je installeert Ubuntu. Standaard ondersteuning voor dubbel vinger scroll en alle drivers aan boord.
En stukken sneller dan Windows XP,7 of 8.
Top review, wil er mijn ervaring m.b.t. het touchpad aan toevoegen: ronduit slecht. Ben verder overal tevreden mee maar het touchpad is echt te beroerd voor deze prijs. Selecteert met regelmaat waar dat niet moet, sleept in plaats van klikken etc. Voor het touchpad zou ik deze laptop niet kopen.