ZyXEL NSA310 Review

hikkie 5 september 2012, laatste update op 5 september 2012, 5.142 views

ZyXEL NSA310

Pluspunten

• Kleine prijs
  • Goede garantievoorwaarden
  • Leuke packages extra te downloaden
  • Uitgebreide NAS voor deze prijs

Minpunten

• Beetje oudbollige admin pagina
  • Geen automatische herkenning schijf
  • Subtitles via dlna geven problemen

Features Score: 5
Algemeen

Aangekocht via Ibood, de doos kwam netjes verpakt aan. Mijn eerste indruk was: een betrekkelijk grote doos voor een 1 bay nas. Dit bleek gelukkig eerder aan de verpakkingstechniek dan aan de vorm van de NAS te liggen.

Installatie

Inhoud van de doos:
De NAS + staander
Voeding
Netwerkkabel
Handleiding + garantiekaart + CD

Alles zat netjes in stevige kartonnen dozen met folie en/of extra bescherming.

Ik neem me niet de moeite om de handleiding door te nemen en haal mijn schroevendraaier boven (niet meegeleverd trouwens) om een schijf te gaan installeren. Ik neem een standaard SATA schijf van 80GB. De voorkant van de NAS kan je makkelijk afnemen door 1 schroef aan de onderkant los te draaien. De bovenkant zit vastgehaakt. De schijf past netjes in de voorziene gleuf, al lijkt mij wel dat de schijf er redelijk los inzit. (je hoeft niks extra te bevestigen). Ik hoop dat dit geen extra lawaai oplevert.
Het terug opklikken van de voorkant levert geen problemen op. Dit apparaat lijkt er op voorzien dat het af en toe eens (makkelijk) open kan.

Ik sluit de voeding aan en klik het met de netwerkkabel vast op mijn switch. Een druk op de grote aan/uit knop op de voorkant en ik hoor de schijf opspinnen. Al snel blijkt mijn vrees van een te losse harde schijf niet te kloppen, ik hoor de schijf zoemen, maar geen extra lawaai te horen.

Configuratie

Hier blijkt het overslaan van de handleiding misschien een ondoordachte keuze. Je kan de NAS zowel instellen en configureren via de meegeleverde CD (software) als via een configuratiepagina via de ingebouwde webserver. Ik ben nogal fan van de laatste methode.
Het apparaat heeft een ip-adres gekregen op mijn netwerk en ik kan het terugvinden op http://nsa310/ . Een blik in de handleiding blijkt toch noodzakelijk om de login en paswoord terug te vinden. Heel snel kom ik op een overzichtspagina van de mediaserver uit. Het kost me even wat leeswerk, maar ik kan de “admin” pagina terugvinden onder System > Administration .

Direct na aanmelden op de admin-pagina komt de NSA310 melden dat er een firmware beschikbaar is. Even downloaden en uploaden op de NAS. Enkele minuten later zijn we up-to-date.
Ik merk op dat de NAS geen voorstel doet van de schijf die in NAS zit. Ik dien deze nog toe te voegen als “sata-volume” op de admin pagina. Jammer genoeg doet de NAS geen voorstel om zelf de schijf te partitioneren. Ik merk ook op dat er geen Nederlandstalige admin mogelijk is (voor mij echter geen bezwaar).

Echt veel verder ga ik niet ingaan op de configuratie, omdat ik vooral benieuwd ben naar de media-server capaciteiten. Een blik op de admin laat ons wel kennismaken met de uitgebreide functies: dropbox, ftp, printserver, download server, itunes, backupfunctie….
Voor iemand dit wil gebruiken om zijn downloads te automatiseren (van bv rapidshare) kunnen best gebruik maken van het pakket pyLoad, je kan deze package makkelijk via de admin installeren.

De NSA310 als mediaserver

Ik kan de NSA perfect benaderen als dlna server vanop mijn pc en vanop mijn mediaspeler. Hij draait vlot 1080p fragmenten (+/-10mbps) vanuit die omgeving. Een lan test toont snelheden van +/- 30Mbps, dus voldoende om 1080p te halen.

Ik zie echter wel dat ik geen subtitles meekrijg via dlna. Deze werken echter wel als ik de share gewoon benader met mijn mediaspeler. Deze functie is wellicht nog niet inbegrepen in mijn mediaspeler, het zou wel mogelijk moeten zijn met de Twonky Mediaserver die op dit apparaat staat. Google leert me dat ik alvast niet de enige ben met dit probleem.
Je kan als extra Polkast of MediaHouse gaan gebruiken om de server te bereiken vanop je android Phone, ik had dit in een wip aan de praat.

De NSA schakelt heel vlot uit als je hem niet gebruikt en op de admin pagina zijn ook enkele energieopties te vinden. De opspin tijd lijkt me heel goed mee te vallen.

Besluit

Voor mij (zeker gezien de prijs) een goede aankoop die zeker zal dienen waarvoor ik hem gekocht heb. Zeker zijn geld waard.

• Traxdata MMS
  • Windows 7

Heb jij ook een ZyXEL NSA310?