Synology DiskStation DS1512+ Review

-TAZZ- 3 september 2012, laatste update op 3 september 2012, 2.781 views

Synology DiskStation DS1512+

Pluspunten

• Eenvoudig te gebruiken, goede prestaties, enorme uitbreidbaarheid.

Minpunten

• Nog geen ontdekt

Kwaliteit voeding Score: 4
Ik heb een DS1512+ voor een product review mogen ontvangen van Synology. Ik had al ervaring met een DS411j welke al goed beviel maar deze DS1512+ is de serieuze grote broer. 5 disk slots, 2 LAN aansluitingen, USB 3.0, etc. Echt een serieus apparaat. Installatie en configuratie is een eitje, up and running in no time. 1 sept is dan ook nog DSM 4.1 uitgekomen waardoor de DS1512+ support krijgt voor vSphere 5 en VAAI.

Ik gebruik heb nu i.c.m. twee Seagate 3TB disken (st3000dm001) en twee Seagate 1TB disken (st31000333AS). Dit werkt prima ondanks dat de 1TB officieel niet ondersteund worden. Pas bij selectie van je disken wel op dat je geen disken kiest met een variabel toerental. Er staan oa een aantal Western Digital disken op de compatibility list die officieel wel ondersteund worden maar het variabele toerental kan resulteren in datacorruptie.

Voor meer info en foto's zie: http://www.vmguru.nl/wordpress/2012/08/synology-ds1512/

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1512+?

Beetje erg korte review! Wel leuk dat je er eigen foto's bij plaatst. Als negatieve eigenschap zou ik toch de prijs even vermelden. 600 euro is toch behoorlijk pittig! 200 euro meer dan de 4disk variant volgens mij.
ah kijk...stukken beter:) ben benieuwd naar de rest.
Een fabeltje, die schijven draaien aan een constante snelheid. Al wil WD het exacte toerental niet zeggen dus geven ze er maar de naam IntelliPower aan. Wat door sommigen dan weer verkeerd ge´nterpreteerd word als variabele snelheid.
Helaas geen fabeltje. Een collega van me heeft dit meegemaakt in een QNAP en toen ik ging shoppen voor schijven werden me de schuiven met variabel toerental sterk afgeraden omdat er al tientallen klanten retour waren gekomen met de schijven vanwege datacorruptie in verschillende NAS-en.

Het zijn overigens niet alleen de WD disken met variabel toerental, alle disken met variabel toerental werden afgeraden omdat het toerental wel gelocked wordt maar er geen communicatie is tussen de disken om beide een identiek toerental overeen te komen.
Again. Het is ABSOLUUT GEEN variabel toerental. Het VASTE toerental ligt ergens tussen 5400 en 7200 en zou hoogstens verschillend kunnen zijn tussen schijven van verschillende groottes. De 2TB op 5400rpm en de 3TB op 5500rpm bvb. Maar grote kans dat het overal gewoon 5400rpm is.

Maar dus absoluut GEEN, ja ik zeg het nog eens, GEEN, variabel toerental.

Onbegrijpelijk dat zoiets nog steeds aangenomen wordt op een site als tweakers.net.
Het is idd geen variabel toerental als in de schijf versnelt en vertraagt continue. In de markt wordt dat echter zo genoemd, ikheb het ook niet verzonnen.

Ik zie overigens nergens dat dat hier wel aangenomen wordt.
Je zegt het om te beginnen zelf. En boomt er dan nog even over door in de reacties.
Vaste rotatie snelheid: http://www.silentpcreview.com/article786-page2.html

Het is dus absoluut niet het toerental dat resulteert in datacorruptie. maar het TLER mechanisme. http://en.wikipedia.org/w...error_recovery_algorithms

Alle merken hebben dat ondertussen ook door en quasi alle disken staan gewoon in de compatibility list van Synology. Het probleem is dus opgelost en dat werd ons (pc winkel) via rechtsreekse Synology support ook duidelijk gemaakt.

Als je nog eens een review maakt, voer dan ten minste voldoende onderzoek naar het exacte probleem.

[Reactie gewijzigd door Noel op 3 september 2012 11:45]

Calm down ;) -TAZZ- zegt ook maar wat hij gehoord heeft en als het logisch klinkt, waarom zou hij dan niet aan nemen dat het waar is? :) De review gaat trouwens niet over de harde schijven of hun toerental maar over de Synology. Ik wou echter gewoon -TAZZ- even attent op maken op het foutje in z'n review.

Het TLER mechanisme is trouwens een feature die bij WD enkel nog op de enterprise-schijven zit. Naar het schijnt ondersteunen veel softwarematige RAID controllers zoals bijvoorbeeld een Synology dit zelfs niet (of hebben ze het niet nodig) omdat ze hun eigen mechanisme ingebouwd hebben. Zo kunnen normale desktop schijven dan ook zonder probleem gebruikt worden: http://www.smallnetbuilde...r-drives-in-your-raid-nas

[Reactie gewijzigd door D-Three op 3 september 2012 12:20]

De schijven draaien echt wel aan een constante snelheid hoor. Je zou het trouwens horen indien de schijf van snelheid zou wijzigen. En over horen gesproken, hier hebben ze het gewoon getest door het geluid dat de schijf produceert te meten: http://www.silentpcreview.com/article786-page2.html Wat zou trouwens het voordeel zijn van schijven met een variabele snelheid? Een schijf continu van snelheid laten wijzigen, zorgt voor een hoger energieverbruik dan deze op een constante snelheid te houden.

En waarom zou er communicatie moeten zijn tussen beide disken om een identiek toerental te hebben? Dat een RAID controller binnen een bepaalde tijd een antwoord verwacht van een schijf is logisch maar dat gaat niet over enkele ms hoor. Je zou zelfs een 5400 rpm en een 7200 rpm samen in RAID kunnen zetten al zou ik dat nu ook weer niet aan raden.

Bij veel van die groene schijven is er echter wel een ander probleem. Zo parkeert de WD Green (en misschien ook andere schijven) na reeds 8 seconden zijn leeskop om energie te besparen, een feature overgenomen van laptop harde schijven. Linux based systemen schrijven echter regelmatig wat data naar de schijf wat bij veel NAS'en dan resulteert in vele honderduizenden load cycles. En daar kunnen deze schijven dan ook op falen. Synology heeft dit echter al gefixed en waarschijnlijk andere fabrikanten ook.
Ik neem aan dat de productreview nog uitgebreid wordt? Er staat nu niets in behalve dat het een serieus apparaat is, ik neem aan dat Synology je de 1512+ met een reden opgestuurd heeft :)
Ik ben idd nog bezig met een performance test
Zijn er inmiddels meer mensen die ervaringen hebben met dit product en eventueel icm vmware?
even los van toerental, das toch vreemd, als een 1 disk 1byte schrijft dan checkt ie in een raid configuratie toch of het op alle disken is geschreven binnen dezelfde raid set? anders klopt je parity info toch ook niet meer met als gevolg dat je raid set in duigen ligt?

of zie ik t verkeeerd?
Ik heb geen idee hoe dat in een RAID config exact afgehandeld wordt. Wat ik weet is dat het mij sterk werd afgeraden. Men liet mij zelfs een RMA lijst zien van disken in relatie tot NAS data corruptie.
Zou het ook mogelijk zijn om voor dat geld een Sata 3gb/6g sata storage aan te schaffen?
Kan je eens testen of deze in Vmware Windows Server 2012 draait?

Het staat op de website van microsoft van niet, maar de kleinere versie de DS713+ kan dit wel aan (ze zijn beide toch bijna identiek buiten de HD capaciteit)