Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster S27A950DS Zwart Review

LiquidT_NL 3 september 2012, 1.671 views

Samsung Syncmaster S27A950DS Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergaven
  • Mooie vormgeving
  • 2D weergave goed
  • Mogelijkheid voor NVidia 3D Vision

Minpunten

• Relatief lage resolutie
  • De standaard meegeleverde 3D-bril
  • De Samsung Tridef-software

Ik wilde graag een goede 3D monitor om voornamelijk op te gamen: mijn studentenleven loopt tegen zijn einde, dus de eisen aan de monitor lopen ietwat terug.

Inhoud
De monitor komt in pincipe met alles wat je nodig hebt: VGA kabel, bril met toebehoren, doekje etc. Een ontzettend gemis is het ontbreken van een DisplayPort kabel wat mij betreft. Voor die paar euro had die er best bij mogen zitten voor die prijs.

Tevens zit er nog een schijfje bij, voorzien van de TriDef software. Echter betreft het hier een speciale aangepaste versie voor Samsung. Zie verderop.

De monitor
De monitor heeft veel aansluitingen: naast DVI, HDMI, DP zijn er ook aansluitingen om geluid door te lussen via de monitor. Daarnaast is de monitor erg stevig, steviger dan je verwacht van dit soort beeldscherm-voeten die in de hoek bevestigen. Uiteraard zul je wel inleveren op instelbaarheid qua hoogte. Gelukkig kan je wel de kanteling redelijk uitgebreid instellen.

Ik had een specifiek probleem met mijn model: ergens in de hoek mist er een piepklein stukje van de rand, waar de bezel tegen het scherm lijkt te drukken. Hierdoor zijn er een paar pixels verkleurd in die hoek. Echter lijk ik de enige te zijn met dit probleem, of in ieder geval is het geen bekend probleem.

De kleuren van de monitor zijn erg goed voor een TN paneel. De kleuren zijn een stuk mooier dan op mijn oude Samsung monitor (Samsung 223BW), en ook de reviews over internet (voor zover die te vinden zijn) spreken over goede color gamuts bij het meten.

De bril
Omdat ik in 3D modus toch wel last kreeg van cross-talk (linker-oog ziet stukjes beeld wat voor het rechter-oog is bedoeld en vice versa), ben ik eens op onderzoek gegaan voordat ik de bril of monitor zou vervloeken. Na wat rondzoeken blijkt toch echt de meegelevere bril (SSG-M3050GB) oorzaak te zijn van de meeste cross-talk die ik ervaar. Afhankelijk van het contrast kon het heel erg duidelijk worden. Zeker in bijvoorbeeld Portal 2, met veel zwarte lijnen op witte muren, is het heel moeilijk de crosstalk te onderscheiden van wat je hoort te zien.

Ik heb inmiddels een SSG-M3150GB besteld, die een heel stuk beter zou moeten presteren. Daar kom ik nog op terug.

De software
De bril is natuurlijk enkel nuttig in 3D. 3D wordt standaard afgehandeld door Tridef, maar helaas heeft Samsung een eigen versie hiervan. Deze is gratis bij de monitor, maar heeft niet de nieuwste versie en daardoor loop je toch wel minstens een paar maanden achter op nuttige functies. Zeker een technologie als dit, wat erg veel vernieuwd en waarbij de software-mogelijkheden naar mijn mening juist nu pas worden uitgediept, kan je zo veel mis lopen. Ik had bijvoorbeeld best wel wat baat bij het gebruik van "dominant eye" (zie http://www.basc.org.uk/fi..._dominance/eyediagram.jpg voor wat meer uitleg over eye dominance). Dit kan niet alleen prettiger zijn, maar ook mikken in 3D shooters is nu eindelijk een oplossing voor: gewoon je niet-dominante oog dicht doen en je kan fatsoenlijk mikken. Gelukkig kan je met een Ati kaart voor 50% korting de volledige software alsnog bemachtigen. Dit, samen met de betere bril, zijn natuurlijk wel verborgen kosten die er mogelijk ook weer bij komen.

Ik wilde in de eerste plaats niet focussen op de Tridef software, maar toch ontkom ik er niet aan wat woorden aan vuil te maken.

De software doet het wat mij betreft erg goed, helaas kan ik hem niet vergelijken met 3D Vision. Out of the box profielen geven redelijke prestaties. Hoe dan ook loont het om in ieder geval te spelen met de basis 3D settings (in principe zijn dat 2 tot 4 settings) om het aan te passen aan je persoonlijke smaak. Voor de echte tweaker kun je helemaal uit je dak met geavanceerde instellingen. Ook zitten er wat mogelijke nuttige functies in:
- Power3D, wat een virtueel 3D is. Je levert sterk in op 3D effect, maar er is amper extra load op je PC;
- laser sight om in 3D te mikken;
- dominant eye.

Bovenstaande maakt Tridef meer een wat vrijere oplossing ten opzicht van 3D Vision, maar is soms wat meer uitzoeken en rommelen. Het ligt dan ook aan je eigen smaak welke oplossing je wil hebben. Wat overigens wel een pluspunt is van deze monitor, is dat de 3D Vision software in principe aan de praat kan worden gekregen op de monitor. Voor zover ik heb kunnen lezen is dit niet helemaal plug&play, maar de doorgewinterde tweaker zal geen moeite hebben dit uit te vogelen.

Tot slot ondersteunt het scherm AMDHD, wat dus de native Ati 3D aansturing is. Dit gebruik je dus in games waar native 3D in zit. Helaas hebben devs moeite om schappelijk 3D te implementeren, en de meeste games hebben daarom in hun native setting gewoon virtueel 3D, op een paar uitzonderingen daargelaten.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster S27A950DS Zwart?

Ik sta open voor feedback op de review, en wat voor zaken je nog er bij mist. Ik had bij het tikken van deze review niet veel tijd, dus de kwaliteit kan tegenvallen (getuige de 2 sterren waardering). Ik hem hier en daar wat bijgewerkt. Maar a.u.b. als je een negatieve waardering geeft, laat me weten wat je er niet aan bevalt. Dan kan ik er ook nog werkelijk wat aan verbeteren.

Maar het punt is dat degelijke reviews op internet voor deze monitor schaars zijn, en de niet-toegelichte reviews hier op Tweakers zijn weinig betrouwbaar zonder toelichting. Ik ben daardoor tegen problemen gelopen (met name crosstalk issues) die niet bij andere reviews worden benoemd, dus voor mij was het prioriteit deze punten z.s.m. op het internet te plempen.

edit: heb hem even uitgebreid

[Reactie gewijzigd door LiquidT_NL op 3 september 2012 14:06]

Top review hoor, ben het met de meeste puntjes wel eens , its *D4rKy* btw :P

Alleen mijn nvidia kaart heeft wat moeite met de Tridef software het werkt wel maar niet bij alle games, sowieso is dit wel de ultieme 120 hz monitor in 2d :)

En wat ik ook nog wel even wil zeggen is ik had een soort gelijk probleem met mijn eerste exemplaar die had backlight bleeding in het rechter onderhoek van het scherm heb hem opgestuurt na samsung probleem hadden ze gezien, kreeg weer een splinter nieuwe terug duurde ongeveer 3 weekjes maar wel zonder dat backlight bleed probleem rechts onderin :)
Thnx voor de feedback, en "hoi" natuurlijk! ;)

Wat betreft dat backlight bleeding ben ik er nog niet echt over uit. Het is geen gewone bleeding inderdaad, maar ik stoor me er ook niet aan. Ik heb hem tevens nu een ruime maand, dus ik denk ook dat het een beetje te laat is hiermee aan te komen. Of had jij hem ook pas enkele maanden later opgestuurd?
Hallo,

ik heb deze monitor zelf ook maar 3d vision nog niet aan de praat gekregen.
Werkt dit in samenwerking met gehackte drivers?

gr Edwin
3D vision wordt standaard niet ondersteund.

Even googlen op "3D Vision s27a950d" levert zat informatie op.
Is goed, dank u wel zal mij er even goed in verdiepen.

mvg Edwin