Specificaties Netwerkschijf met 2TB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book Live 2TB Review

Bz 2 september 2012, laatste update op 2 september 2012, 12.752 views

WD My Book Live 2TB

Pluspunten

• Lekker eenvoudig
  • Scherp geprijsd
  • Eenvoudige interface
  • Makkelijk tweakbaar
  • Energiezuinig

Minpunten

• Single disk, dat is echt een no go als je deze wilt gebruiken voor backup van belangrijke data

Features Score: 3
In het kort
Hier een korte review vanm deze NAS. Gewoon omdat ik toch wel erg tevreden ben over het geleverde. Eenvoud, goedkoop, en een prima prijs prestatieverhouding. En ook uitstekend tweakbaar en energiezuinig.

De aanleiding voor de koop
Sinds een tijdje woon ik in het buitenland en hoewel het streamen van audio van mijn Squeezebox server vanuit Nederland via de glasvezel prima loopt, blijkt de download hier de bottleneck te zijn. De verbinding is door een dynamisch ip die via een moeizaam te tweaken modem loopt is niet 100% betrouwbaar. Daarnaast had ik een Philips Blue Ray DVD speler met DLNA (5500 serie) aangeschaft en wil ik films kunnen kijken. En de My Book Live 2TB leek mij een hele makkelijke en niet te dure oplossing.

Aansluiten en werken
Binnen 5 minuten na ontvangst van het pakketje draaide de NAS. Er zijn maar 2 aansluitingen; voeding en netwerk. Aanvankelijk een paar foutmeldingen van de software (gebaseerd op Debian Lenny). Een factory reset loste dat op. Na het aanmaken van een user had ik direkt toegang dat de disk en kon ik gaan kopieren.

DLNA
Via Twonky 5.1.9 is DLNA beschikbaar. De toegang van DLNA devices is te beperken via de interface. Helaas worden mijn devices telkens als nieuw apparaat herkend, waardoor ik alles opengezet heb. Mijn netwerk zit dicht dus ik verwacht geen problemen met de veiligheid. Streamen werkt prima. Alle formaten werken goed, dus inclusief mkv. Dat staat in tegenstelling tot wat er op internet te vinden is. Subtitles worden vanzelf toegevoegd. Prima wat mij betreft.

Debian Lenny als OS
Ik heb beperkte ervaring met linux. En die was eigenlijk niet positief. Te complex en te veel handmatig gedoe. Het interface van de WD My Book Live is eenvoudig en overzichtelijk. Niets te veel en wel een paar instellingen om aan te passen. De interface laat ook direct zien hoeveel schijfruimte je hebt gebruikt en of dat voor flim, foto, muziek of andere zaken is. Extra mogelijkheden zijn om via internet en via je smartphone de schijf te benaderen. Ik heb het niet ingesteld aangezien de upload vanuit mijn appartement 756 kbit is. FTP is wel ingeschakeld, alleen met een dynamisch ip is dat vrij onhandig. Kortom...

Tijd om te tweaken
Via een verborgen pagina kan SSH aangezet worden. Een nieuwe wereld voor mij. Gelukkig zijn er veel waardevolle bronnen op internet, waarvan ik met name mybookworld.wikidot.com en My Book Live Features Pack even wil noemen. Daar staat veel info en dat hielp me om de volgende uitdagingen aan te gaan.
  • FTP via een dynamisch ip mogelijk maken
  • Squeezebox server installeren
Via Putty verkreeg ik toegang tot de shell en dan kun je aan de slag. Aanvankelijk gestart met het installeren van optware.

Inadyn en no-ip.org
Door middel van inadyn is het me gelukt om met behulp van no-ip.org een verwijzing naar de WD My Book Live te maken. De handleiding op internet gevolgd. Op de no-ip website een account aangemaakt. De configuratie file aangepast. En werken zonder enig probleem. Perfect, zo hoort dat.

Squeezebox server
Ook hiervoor is een handleiding beschikbaar. Wel even de poort die Twonky gebruikt omzetten. Er staat een complete file klaar en alles installeert zichzelf. Vervolgens via de browser op poort 9000 de Squeezebox interface benaderen en dan kun je direkt luisteren. De snelheid voldoet aan mijn eisen. Ik heb redelijk veel muziek en toch is de respons ok. Geen hoogtepunt, maar ook zeker geen dieptepunt. Ik gebruik Squeeze Commander op mijn Galaxy SII en dat werkt uitstekend (de hele database wordt gecached op de phone).

Rekenkracht
Met een maximaal verbruik van 14W in een klein kastje zonder fans snap je al dat de rekenkracht beperkt is. Gelukkig merk ik daar niets van. Ik luister naar muziek via de Squeezebox server, kijk ondertussen via DLNA een mkv en heb nog 800 uur te gaan met de upload via FTP van films vanaf mijn Windows Home Server in Amsterdam. En dat werkt allemaal zonder haperingen.

• philips BDP5500
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een WD My Book Live 2TB?

Vraag.

Benader jij je MKV files via de philips blurayspeler BDP5500?

Dit werkt goed?
Ja, dat lukte goed. Ik ben inmiddels wel overgestapt op een Raspberry Pi met XBMC.
hallo,

hoe heb je optware erop geinstalleerd?

ik heb wel een site gevonden waar dit uitgelegd staat maar bij mij lijkt het niet te werken ofzo.
ik zal vast en zeker iets fout doen..

je zou me echt helpen :)

mvg lennart
Hi,

Check MyBookLive hacking of MyBookLive featurepacks ff. Dat werkte perfect voor mij.

groet Erwin