Epson Stylus Office BX635FWD Review

El_Bartholomew 2 september 2012, laatste update op 2 september 2012, 970 views

Epson Stylus Office BX635FWD

Pluspunten

• Zwart/wit drukt zeer snel af
  • Zeer makkelijk in te stellen en te installeren onder Windows.
  • Werkt ook onder Linux

Minpunten

• Ik heb hem nog te kort in gebruikt om daar over te kunnen oordelen. Ik ben op dit moment nog geen tekortkomingen tegen gekomen.
  • Zal dit verder aanvullen al ik er tegenkom.

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 4
Afdrukkwaliteit Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 4
Inktverbruik Score: 3
Dit is een zeer korte review waar ik enkel wat puntjes belicht.

Nadat mijn vorige Epson printer, een Photo Stylus R285, de geest had gegeven was het tijd om op zoek te gaan naar iets anders.

Voorwaarde was dat ik ook onder Linux er mee kon werken (ik gebruik Windows hoofdzakelijk om te gamen). Belangrijk was ook dat het min of meer 'out of the box' zou werken daar ik geen expert ben maar gewoon een general user. Ik gebruik Sabayon, een gebruiksvriendelijke versie van Gentoo.

Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat het niet alleen belangrijk was dat een printer in Openprinting voorkomt, als hij in in Gutenprint voorkomt is de printfunctie standaard ondersteund onder Sabayon en vele andere Linux distributies.

Mijn oog viel uiteindelijk op de BX635FWD, oa omdat ook de prijs interessant was daar hij in de aanbieding stond bij 4Launch voor 130 EUR (180 op de officiele Epson site) en de reviews overwegend positief waren. Ook de all-in-one functie kon me voor die prijs wel bekoren (Scan/Copy/Fax/Printer)
Woensdag betaald en zaterdag in Belgie geleverd voor 15 EUR extra.
Bijkomende extra is dat CISS ook beschikbaar is voor deze printer waardoor ik veel geld kan besparen op inkt, iets waar fabrikanten de meeste winst op maken.

Het apparaat voelt robuust aan vergeleken met mijn vorige printer toen ik het uit de verpakking haalde.
De printer heeft veel functies. Bij het instellen van Wifi liep ik tegen een probleem aan dat de printer aangaf dat het signaal te zwak was om in te kunnen stellen, totdat ik mij herinnerde dat ik de mac filter heb aanstaan op mijn router, daarna ging het vanzelf.
Het instellen van het apparaat is een fluitje van een cent en wijst zichzelf grotendeels uit.

De bijgeleverde documentatie is in orde en duidelijk.

De installatie onder WIndows zoekt automatisch online naar de nieuwste drivers als je daarvoor de toestemming geeft, eenmaal geinstalleerd kan je ook de laatste firmware installeren op het apparaat.
Zoals gebruikelijk is daarbij veel functionaliteit beschikbaar en wordt ook de Presto Pagemanager 9.03 meegeleverd op cd.

Betreft de drivers. Epson biedt ook ondersteuning onder Linux maar dat werd op de website om een of andere reden niet weergegeven bij het toestel zelf zoals voor OSX of Windows. Toen ik bij deze link BX635FWD invulde kwamen de volgende Linux drivers als .DEB en .RPM tevoorschijn:

- Printer Driver : ESC/P Driver (full feature)
- Printer Driver : ESC/P-R Driver (generic driver)
- Scanner Driver : core package&data package
- Scanner Driver : network plugin package

Geen van deze packages heb ik echter gebruikt, de printer werd automatisch ondersteund. Voor de scanner diende ik alleen de iscan en iscan-datapackages installeren. Volgens Sane werd de scanner volledig ondersteund. Toch werd de scanner niet gevonden door XSane.
Het commando sane-find-scanner -q gaf het volgende: found USB scanner (vendor=0x04b8, product=0x088f) at libusb:002:007
Daarna heb ik de scanner toegevoegd in /etc/sane.d/epkowa.conf en werkte hij als een zonnetje via XSane.

Interessant is ook dat je op het scherm van de printer zelf oa het inktniveau kan controleren en niet afhankelijk bent hiervoor van het besturingssysteem en bijgeleverde software. Deze functie is namelijk onder Linux voor veel printers meestal een archilleshiel is mijn ervaring.

Heb jij ook een Epson Stylus Office BX635FWD?

Heb je al evaring met ciss?
ik wil een nieuwe printer halen en volgens mij is bij printers goedkoop vaak duurkoop door d einkt.
deze printer is wat duurder maar met ciss kun je veel besparen?
hoe werkt dit ik heb al gegoogled maar heb je dan inkt"buffers" langs de pc staan waar inkt uit wordt gezogen naar de cartridges?
hoeveel ben ik nu ongeveer kwijt?
Door prive omstandigheden ben ik eigenlijk nog niet verder geraakt.

type ciss bx635fwd in google en dit levert al verschillende sites op met informatie en voorbeelden voor dit product.
Bij ciss is het idd altijd dat de inktflessen naast de printer staan.
Op deze site wordt wel gewaarschuwd dat je printer nog niet met andere inkt geprint mag hebben vooraleer je eraan begint.
Dus dat is ook opletten geblazen als je ermee begint wat wordt aangegeven wat kan en niet.

Ik had ook al ontdekt op een andere site dat idd met goedkope printers je vaak veel duurder uitkomt.