Specificaties GF GTX 670 (915MHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus GTX670-DC2-2GD5 Review

tweaker2010 18 december 2012, 3.303 views

Asus GTX670-DC2-2GD5

Pluspunten

• Stille koeler
  • Zuinige kaart
  • Goede prestaties
  • Turbo GPU

Minpunten

• Karige uitrusting in de doos
  • Verder nog geen nadelen kunnen ontdekken

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Ik was al een tijdje op zoek naar een geschikte opvolger voor mijn 3 jaar oude GTX 285
(zie ook http://tweakers.net/produ...s-engtx285-htdi-1gd3.html)

Na het lezen van verschillende reviews was duidelijk dat het weer een Asus zou worden (vanwege de goede koeler en prestaties) alleen twijfelde ik nog tussen de http://tweakers.net/price...asus-gtx670-dc2-2gd5.html en de http://tweakers.net/price...sus-gtx670-dc2t-2gd5.html.

De TOP-versie is door Asus overgeklokt en dus wat sneller, maar dat kun je met de gewone versie evt ook zelf doen. Uiteindelijk heb ik besloten om voor de 30 euro goedkopere gewone GTX 670 te gaan omdat de TOP-versie heel slecht leverbaar is.

Vanochtend stond de postbode met een grote doos op de stoep. De doos van de videokaart was maar liefst 40 cm lang terwijl de kaart zelf met zijn 27,2 cm nog een halve cm langer is dan mijn oude GTX 285. Het paste maar net, hou daar dus rekening mee als je van plan bent om deze kaart aan te schaffen.

Doos GTX 670

Qua uitrusting is de doos nogal karig: meer dan een voedingskabel, Driver CD en handleiding zit er niet in. Een gratis spel (zoals Asus in het verleden wel eens deed) was wel leuk geweest.

Featureset
De GPU loopt met turbo ingeschakeld maximaal op 980MHz tegenover de standaard 915MHz. Uiteraard is hij nog verder over te klokken (met de bijgeleverde GPU Tweak software), maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Wat betreft het stroomverbruik: dat valt alles mee 170W vergeleken met de >200W van mijn GTX 285.

Warmte- en geluidsproductie
De Direct CUII koeler van deze kaart is echt een waanzinnig mooi ding. Het grote voordeel is dat hij ook nog eens superstil is. Je hoort hem amper, alleen bij volledige belasting hoor je hem wat brommen. Verder koelt hij ook erg goed.

Kaart GTX 670

Benchmarks
De benchmark scores van de GTX 670 in 3D Mark 2011 vallen me wat tegen als je weet dat de Top-versie in de Tweakers benchmark een score van 9497 punten haalde. In de prestatie-index van Windows is mijn videokaart van 7,4 (GTX 285) naar 7,9 gegaan.
Verder heb ik nog geen tijd gehad om met verschillende games te vergelijken maar dat komt nog wel.

Benchmarks GTX 670

GPU-Z Screens:

Qua prijs/kwaliteit is dit momenteel een van de beste kaarten die je kunt kopen. Hij is bijna zo snel als een GTX 680, maar een stuk betaalbaarder. De GTX 660 Ti is weer een stuk goedkoper maar die heeft minder bandbreedte (192 ipv 256 bits) waardoor je op hoge resoluties in de problemen komt.
Ik ben erg tevreden over de koeler en het geluid, verder zijn de prestaties en het verbruik ook erg goed.

Deze review is nog niet af en zal nog worden bijgewerkt. Tips en opmerkingen zijn uiteraard welkom.
Meer info van de fabrikant: http://www.asus.nl/Graphics_Cards/NVIDIA_Series/GTX670DC22GD5/

Update 03-09-2012: GPU-Z Screens toegevoegd

Heb jij ook een Asus GTX670-DC2-2GD5?

Ik heb 2 weken geleden ook de Asus gtx670 besteld, ook deze versie. Mijn score van 3dmark is in ieder geval veel hoger. Als ik hem niet overklok heb ik deze score:

Ik heb mijn kaart nu wel iets overgeclocked, hij loopt nu op de speed van een TOP kaart. Zie hier de score met de TOP speed:

Met deze score kom ik zelfs bijna even hoog als een GTX580 in sli :) Ik ben heel tevreden over de prijs/kwaliteit.

@tweaker2010
Je kan de driver nog updaten, deze geeft veel preformance extra ;)
@tweaker2010
Je kan de driver nog updaten, deze geeft veel preformance extra ;)
Bedankt voor de tip! Dat ga ik even proberen. Op welke kloksnelheid heb je hem overgeklokt?
Ik heb nu de laatste driverupdate gedaan: 310.70 en daarbij ook weer opnieuw 3Dmark gedraait. Nu heb ik deze score behaald: 10212

De nieuwste driver zorgt niet voor een grote prestatiewinst bij 3Dmark, hierbij wat changes:

Ik heb mijn Asus videokaart met MSI Afterburner overgeclocked, Ik heb hierbij alleen mijn "Core Clock(MHZ)" met +143 verhoogd. :)

Mijn gpu-z screen ziet er nu zo uit:

Ik hoop dat je hiermee iets kan. ;)

Ik heb inmiddels de driver update uitgevoerd en nu kom ik tot een score van 8499 ipv 8230.
Maar ik kom nog lang niet aan die score van jou (8754). Iemand enig idee hoe dat kan?
Met die score heb ik in ieder geval mijn PC overgeklokt gehad. Hij liep of op 4Ghz of op 4,3 Ghz. Dit durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Verder kun je het beste kijken naar de "Graphics Score". Dit is de score onafhankelijk van de andere onderdelen in jouw pc. Dit is alleen doordat er een boost techniek wordt toegepast niet meer volledig onafhankelijk. De boost clock van de videokaart kan namelijk hoger uitvallen bij mijn systeem.

Mijn score zonder overclock van de videokaart was: Graphics Score: 9302
Dat jouw kaart Graphics Score: 8748 haalt, wat ook een goede score is, kan dus komen door de snelheid van jouw processor.

Als je het heel erg nodig vind, wil ik de test wel even runnen zonder overclock op mijn processor :)

Edit:
Ik zie dat jouw "Physics Score" hoger is dan die van mij, heb jij soms hyperthreading uit staan? :+

[Reactie gewijzigd door -Bas op 22 december 2012 17:36]

Net onderbouwde review, er staat alles in wat je wilt weten.
Goed dat je nog even een opmerking heb gemaakt over de lengte dit was ik bijna vergeten.
Zelf zit ik ook te kijken naar de Asus die OC versie, deze is niet leverbaar (inmiddels al anderhalve maand), en of ik nu het zelfde als jou zal doen. :)

Voor mij is ook het belangrijkst dat hij stil is en niet te warm wordt.

Hier kan je checken wat de noise output is en de Asus wint het.
Net onderbouwde review, er staat alles in wat je wilt weten.
[...]
Hier kan je checken wat de noise output is en de Asus wint het.
Thnx! De kaart waar je naar linkt is trouwens de GTX670-DC2T-2GD5 (de Top versie dus) maar de koeler die gebruikt wordt is dezelfde. ;)
Ja idd daar ben ik me van bewust.
Ben al een paar dagen aan het uitzoeken welke kaart het nu gaat worden.
De DC2T die is al best lang slecht leverbaar dus ik ben bang dat dat zo blijft. Er waren ook problemen mee maar deze zijn opgelost dmv bios update.

De Gigabyte versie vind ik er cheap uitzien, maar heeft verder wel goeie koel prestaties en OC.

De MSI maakt in het begin heel veel herrie, wel een dust remover (fans die tijdens het starten van de PC even achteruit draaien).

De Asus ziet er gewoon kwalitatief het beste uit, ook als enige de backplate.

Hier heb ik nog wat overclock resultaten gevonden van Asus DC2/DC2T, EVGA.

Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik mijn bevindingen even hier deel. Ik hoop dat anderen hier wat aan hebben.

Het blijft een lastige keuze maar ik denk dat ik voor de Asus ga.

[Reactie gewijzigd door Phasis op 17 oktober 2012 17:17]

Het blijft een lastige keuze maar ik denk dat ik voor de Asus ga.
No problem. Bedankt voor de info en veel succes ermee! ;)
ik weet het ook nog niet! Of de ASUS of de Gigabyte??
Precies, en ik zal je keus nog wat moeilijker maken, want de Gainward Phantom GTX670 is ook een mooie kaart:

Een overklok van 1,006GHz en goede koelers.

Ik ben er ook nog niet uit......
Die koeler is echt niet zo best. was blij dat ik er een Mono plus op heb gezet.
Wat een rust.. en wat koel.
Ga dan voor de Asus.
Ben uiteindelijk voor de ASUS GTX670-DC2OG-2GD5 gegaan. Fabriek uit overgeclocked en het spel DIABLOIII erbij. Verwacht morgen in huis, hij is net verstuurd. :P

Zeer goede review bij http://www.techpowerup.co..._670_Direct_Cu_II/33.html (deze review is elk van de TOP versie, maar maakt voor het geluid en koelen niets uit)
Het was dus niet het spel Diablo III maar gewoon een muismat. ;(
Een zeer goede review naar mijn mening, niets op aan te merken.

P.S.
Ik zie bij de Windows-index dat je ook de Portal 2 Wallpaper hebt. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door GxTi7 op 1 september 2012 23:56]

Thnx! Ik merkte net trouwens bij BF3 dat het beeld wel wat hapert, maar dat is alleen op de allerhoogste settings en als er bijvoorbeeld een tank voorbij komt. Snel weer verder gamen ;)
om eerlijk te zijn, een domme koop :+
Zijn prijs is veel te hoog in vergelijking met de pricewatch: Gigabyte GV-N670OC-2GD die zich zelf overclocked naar 1160Mhz zonder zelf iets te hoeven doen
Ik merkte net trouwens bij BF3 dat het beeld wel wat hapert,
Heh, een gtx 670 voor deze prijs mag dit niet hebben.. dan blijkbaar toch niet zo goed als de OC versies van de gtx 670's? 8)7

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 4 oktober 2012 16:45]

De kaart die jij noemt loopt op turbo max 1059MHz, dus ik weet niet hoe je aan 1160MHz komt?

Dat haperen van het beeld is inmiddels over na een driver update. Voor mij was een stille koeler erg belangrijk en op dat punt wint de Asus het van de Gigabyte kaart.
Ik hoor mijn gigabyte niet hoor :+
(casefans van corsair carbide 500r komen erboven, en als ik hem open laat terwijl ik hem laat runnen, en luister dan maakt de gtx 670 even weinig geluid als mijn gelid solutions cpu koeler)
wel mooi dat het gewoon een driver probleempje was :)

btw:
GPU core clock van 1162,7Mhz ^.^ (zelf niets overclocked, aangezien ik meer dan genoeg performance van men beasty krijg)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 4 oktober 2012 23:27]

Om eerlijk te zijn "een domme koop van jou"
Op dit moment is de Asus (DC2) 8 euro duurder dan jouw kaart. (20-12-12)

Als je de kaart instelt op de snelheden van de DC2T versie, loopt mijn kaart veel sneller in GPU-Z. De waarde die je daar kan aflezen is niet de effectieve waarde waardoor je een verkeerd beeld gaat zien. Mijn clock staat namelijk gewoon op 1058Mhz en mijn boost is wel degelijk hoger! :Y)

@tweaker2010
Hoe gaat het nu met jouw kaart? 3Dmark11 score al omhoog gegaan door de driverupdates? :) Prestatie is bij mij in ieder geval ietsje verbeterd, waar ik begon met een graphicscore van: 10259, haal ik nu een graphicscore van: 10272 :)
Weet je zeker dat het aan de grafische kaart ligt en niet aan de monitor?
De monitor heb ik al langer en werkt prima. Misschien worden de frame drops wel veroorzaakt doordat de drivers nog niet optimaal zijn ingesteld.
Misschien kan een gemiste driver update de oorzaak zijn.
Bij mij draait deze kaart standaard op 1189 boost frequentie.
Staat nu op 1267 ingesteld.
Heb je niet de TOP-versie dan? Of heb je hem overgeklokt via GPU Tweak?