Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium Review

max998 1 september 2012, laatste update op 1 september 2012, 4.361 views

Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium

Pluspunten

• Goede ergonomie
  • Zeker geen slecht scherm

Minpunten

• Duur in vergelijking tot Nexus 7
  • Software loopt verre van vloeiend
  • Verouderde hardware.

Hallo, hierbij mijn review over de Samsung Galaxy Tab 2 7." Om mee te beginnen, ik heb deze tablet ongeveer 15 minuten in mijn handen gehad.

Inhoud

- software
- ergonomie
- hardware
- beeld
- conclusie

Software

De meeste mensen kennen TouchWiz wel, de skin die Android over al zijn Android apparaten behalve de Nexus toestellen. Op de tab 2 voegt TouchWiz werkelijk waar helemaal niks toe. Het enige is dat hij er nog langzamer van wordt omdat de gebruikte processor de zware TouchWiz skin niet aankan. Bijvoorbeeld bij het scrollen door het hoofdmenu of van een progamma naar het hoofdmenu verloopt dit al niet zo vloeiend. En het stomste is dat ik niet eens apps had ge´nstalleerd.

Ergonomie

Een 7 inch model is als het mij vraagt het beste wat er is, ik had een Blackberry Playbook en die was al heerlijk maar de tab 7 was nog lichter en in de 15 minuten waarin ik er mee heb mogen spelen was ik behoorlijk onder de indruk van de behuizing, ook al was deze van plastic. De tablet is klein en je neemt hem makkelijker dan je 9.7 inch iPad met je mee.

Hardware

De hardware zal bij de meeste Tweakers wel bekend zijn, de Ompa 4430 system on a chip van Texas Instruments. Deze heeft twwe ARM Cortex A9 kernen die zijn geklokt op 1 gigahertz. Ook hier ben ik van mening dat Samsung niet genoeg biedt, de Nexus 7 heeft eeen high-end Nvidia Tegra 3 processor aan boord en ik snap niet waarom Samsung niet gewoon hetzelfde doet en er het budgetmodel in stoppen, de zogenaamde 'kai.'

Beeld

Het beeld is een reguler PLS LCD van 7 inch dat door Samsung zelf wordt ontwikkeld. Dit scherm bied evenveel als de alom bekende IPS panelen. Het beeld heeft 1024 bij 600 pixels, en anno 2012 kan dat eigenlijk al niet meer. Toch is het beeld niet lelijk. En eigenlijk mag je blij zijn dat Samsung een beeld heeft met maar 1024 bij 600 pixels want anders was de tablet nog langzamer geweest.

Mijn conclusie hinkt op 2 gedachten: de tablet heeft een buitengewoon goed formaat met een buitengewoon mooi gewicht en een goede behuizing. Daarintegen werkt de software verre van optimaal want als ik hem gebruikte zonder ge´nstalleerde apps werd de tablet al langzaam. Het scherm is zeker niet slecht maar behoort ook niet tot de top van de 7" markt, 3 sterren dus.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 2 7" WiFi 8GB Titanium?

Reviews door de redactie

Ik zie nu pas deze review omdat ik hem wellicht ga aanschaffen. Maar is deze hele review nu gebaseerd op 15 min. ervaring?
Nou, ik heb er in totaal nog wel wat langer mee gespeeld nu 3 uur of zo) maar als het je niet om 3gbte doen is kan ik de Nexus 7 toch beter aanraden.