BenQ RL2240H Wit Review

bert170881 1 september 2012, laatste update op 2 september 2012, 360 views

BenQ RL2240H Wit

Pluspunten

• afwerking
  • beeldkwaliteit (voor zijn prijsklasse)

Minpunten

• wit? persoonlijke smaak

Om de RL2240H te kaderen, moeten we melden dat dit scherm speciaal ontwikkeld werd in innige samenspraak met het professionele Startale-team. Dit team komt uit Zuid Korea en maakt überfijn gehakt van je als je het in je hoofd zou halen om een potje Starcraft 2 tegen hen te spelen. Dit zou moeten verklaren waarom de RL2240H perfect in staat is de strijd om beste monitor met verve te winnen, althans in zijn prijsklasse. De monitor werd speciaal ontwikkeld om RTS-games mee te spelen, wat dat dan ook mag betekenen. Vast staat wel dat de monitor een gamingmodus meekrijgt.

Toen we voor het eerst stroom doorheen het scherm joegen, dan viel meteen op hoe oogverblindend wit het wit wel niet is. Onze ogen hadden de eerste uren echt moeite om dit gewoon te worden. Een leeg Word-document openen was niet echt een pretje. De RL2240H heeft overigens op dit vlak twee verschillende gezichten. Voordat we aan het gamen sloegen, hadden we er een aantal uurtjes opzitten met simpele desktoptaakjes. Mailtjes lezen, nieuws posten op PowerPlay, documentjes aanmaken, enzovoort. Hier merkten we op dat de weergegeven kleuren niet optimaal tevoorschijn kwamen en dat lettertjes naar ons gevoel wat wazig overkwamen. Stel dat we zo onprofessioneel waren om deze review te schrijven zonder de BenQ flink wat games voor te schotelen, dan hadden we het scherm gebuisd.

Uiteraard hebben we de RL2240H wel zeer uitvoerig getest tijdens het gamen en hier zagen we dat het andere gezicht tevoorschijn kwam. Als we zouden zeggen dat de schermkwaliteit tijdens het gamen goed was, dan zouden we heel hard liegen. Neen, de kwaliteit was - zeker gezien de prijsklasse waarin deze BenQ zich wentelt - uitmuntend. De games die de BenQ te verteren kreeg, waren Starcraft 2, Civilization V en The Witcher 2. De kleuren die tevoorschijn kwamen, waren erg helder en fris en werden beter weergegeven dan we voor mogelijk hielden. Met een verversingsnelheid van slechts 2ms kregen we niet veel kans om ghosting en dergelijke te zien. Het kan geen toeval zijn dat vooral Starcraft 2 volgens ons er het meest op vooruit ging. Veel morrelen aan de kleurinstellingen kwam er niet aan te pas; de fabrieksinstellingen leken ons al vrij mooi uitgebalanceerd. Van een openbaring willen we nu ook weer niet spreken, maar de zwartwaardes van het scherm zagen er meer dan bevredigend uit, al heeft dit scherm wel wat last van bleeding aan de zijkant. Een kniesoor die daarop let in deze prijsklasse, maar wel het vermelden waard.

We testten zowel met de meegeleverde VGA- als met een HDMI-kabel. Laatstgenoemde bood nog meer beeldkwaliteit en de RL2240H toonde zich als een ware kampioen in de lichtgewichtklasse.
Als conclusie kunnen we samenvatten dat ondanks de zeer beperkte prijs, de RL2240H met 21,5 inch een pracht van een gamingscherm is. Wanneer je ogen gewoon geworden zijn aan het verblindende wit - het is dan ook nooit goed voor keiharde reviewers - dan kunnen we met het hand op het hart zeggen dat je veel meer uit je games zal halen en je ogen hiermee heel erg veel plezier zullen beleven.

Nog een kleine noot om af te sluiten: de punten die gegeven werden aan het scherm, moet je zien in het licht van zijn prijsklasse en wat BenQ ervoor biedt. Er zijn zeker en vast betere schermen op de markt, maar in zijn segment is de BenQ RL2240H een absolute topper.

Heb jij ook een BenQ RL2240H Wit?