Specificaties Tower, 5 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman Z11 Plus Review

danaraya 1 september 2012, laatste update op 18 februari 2013, 3.574 views

Zalman Z11 Plus

Pluspunten

• Meer dan genoeg inbouwruimte
  • Goede kabelmanagement
  • Veel koeling
  • Stoer uiterlijk
  • Lage prijs
  • Veel I/O ports
  • Makkelijke inbouw

Minpunten

• Externe USB 3.0 aansluitingen
  • Fans hebben verschillende aansluitingen
  • De videokaart slots zijn niet herbruikbaar

Inleiding:

Laatst heb ik mijn oude Radeon HD 4890 geupgrade met een mooie GTX 680 overgenomen van een medetweaker, ik zat al te kijken om mijn wat verouderde kast te vervangen door een nieuw model maar toen bleek dat mijn nieuwe videokaart simpelweg te groot was voor mijn kast heb ik de knoop doorgehakt en deze kast besteld.

De kast is te vinden voor een prijs van een beetje boven de 60 euro bij de meeste webwinkels, de doorslaggevende factoren waren voor mij de op het oog goede koelmogelijkheden, inbouwmogelijkheden, de prijs en het strakke uiterlijk.

Het uitpakken:

De kast wordt in een simpele kartonnen doos geleverd, gehuld in plastic en tussen 2 piepschuimen platen. Er zit een zak met de benodigdheden voor installatie en extra’s in het HDD compartiment. Alles was netjes ingepakt en werd in goede staat geleverd. Meegeleverd in de zak zijn de benodigde schroefjes voor het inbouwen van een ATX moederbord, schroefjes en anti-vibratie pads voor HDD's, 10 tie-rips en 2 losse platen om de afgescheurde VGA slots weer af te dekken.

Eerste indruk:

De kast vind ik persoonlijk strak vormgegeven, Iedereen heeft een andere smaak maar hij heeft strakke lijnen, de uitgeklapte “vleugels” aan de bovenkant geven het een stoer uiterlijk en het 3D zijpaneel zorgt ervoor dat je het ruimteschip in kan kijken en je zuurverdiende onderdeeltjes kunt bekijken terwijl ze vredig zoemen.
Als je hem aanzet dan zijn de bovenste en de voorste fans blauwverlicht met LEDjes waardoor hij een "futuristisch" uiterlijk krijgt.
Aan de voorkant zitten 2 USB 2.0, 2 USB 3.0, een microfoon en een audio aansluiting en natuurlijk de aan-en-uit knop.

Binnen in de kast heb je een groot aantal aan HDD en OD bays om je spullen in kwijt te kunnen. Er zijn 7 slots voor videokaarten beschikbaar, en er is genoeg ruimte voor een ATX of mATX moederbord.

De standaard koeling word geleverd door een vijftal ventilatoren waarvan er 2 8CM (intake) op de HDD's zijn gericht, 1 120mm LED fan (intake) in de voorkant, 1 120mm LED fan (exhaust) in de bovenkant en 1 120mm fan (exhaust) in de achterkant

Inbouwen:

Inbouwen wordt vrij makkelijk gemaakt door een redelijk kabelmanagement systeem en het feit dat de meeste dingen toolloos in te bouwen zijn. Er worden vrij duidelijke instructies meegeleverd in de handleiding en meer dan genoeg materiaal om alles mee aan te sluiten.
De HDD stop je in de kast met een combinatie van anti-vibratie pads en schroefjes en je ODD met thumbscrews. Kabel management is redelijk te doen omdat er kabelrouting gaten zijn en vrij veel ruimte achter de moederbordplaat is.

Wel zijn er een aantal probleempjes die ik heb meegemaakt met het monteren en het gebruiken van de kast:
- De fans gebruiken verschillende aansluitingen, de 2 LED fans gebruiken namelijk 3 pin PWM en de andere molex.
- De USB 3.0 aansluiting word verzorgd door twee passthrough kabels en niet door een interne header !!!(dit probleem is onderhand opgelost)!!!
- De VGA slots zijn tear-off, dus als je ze eraf haalt kun je ze niet meer terugplaatsen.

Conclusie:

De Zalman Z11 plus is een fijne kast die veel waar voor zijn geld bied. Als je kunt leven met het uiterlijk dan is deze kast zeker een aanrader, al helemaal vanwege zijn prijs, natuurlijk is geen enkele kast zonder fouten maar in dit geval zijn ze dermate te overzien dat ze geen enkele belemmering voor mij hebben verzorgd.

15-7-2013: ik heb van verschillende mensen vernomen dat tegenwoordig een interne header word meegeleverd met de kast in plaats van passthrough kabels, dit is aangegeven in de review.

Heb jij ook een Zalman Z11 Plus?

Wat waardeloos dat je die USB 3.0 stekkers moet omlussen zeg! Is daar misschien creatieve een oplossing voor?

edit: Wel bedankt voor de review en de foto's hoor!

[Reactie gewijzigd door Flumer op 27 september 2012 22:21]

er is voor sommige moederborden een zogenaamde internal header, die de aansluiting op het moederbord verandert in 2 standaard usb3.0 aansluitingen maar die moet je nog wel los kopen...
In de nieuwere versies van de kast, (die ik thuis zelf gebruik) zijn de 2 usb 3.0 stekkers gecombineerd in een interne usb 3.0 header, waardoor je die loopthrough niet meer bestaat
Deze kast heeft mijn zoon (15) speciaal gekozen vanwege zijn 'wrede' uiterlijk, tja smaak. Voor een tiener is het in ieder geval een "epic" ding.

Bij de Z11-plus zit tegenwoordig een connector die direct op de USB3.0 20-pins header past op het mobo (GA Z77x-D3H) waardoor je geen verloop stekker of nog erger buiten om hoeft te gaan.

Ook de USB2.0 kabel is standaard en kan zo op het moederbord.

Alleen de locatie van de SSD is vervelend door de voedingskabel die je dan net kunt insteken op de SSD, eronderdoor moet leggen en dan de volgende steek connector al weer plat moet duwen om de
zijkant erop te kunnen krijgen.

Verder prima kast met veel ruimte, ook voor een grote processor koeler zoals de muggen 3.
Ben zelf 17, maar ik vind een Fractal Design Define R4 toch mooier dan dit gedrocht... Alhoewel met LEDs opzich niks mis hoeft te zien, als het maar subtiel en uitschakelbaar is.
Ik ben zelf 18 maar ik denk niet dat dit veel met "tiener" of "epic" te maken heeft, het is gewoon een goede kast voor zijn prijs met goede koelmogelijkheden. Ik vind het dan ook een beetje raar om te praten over tieners en epic, een vriend van mij van 24 heeft deze kast ook genomen omdat hij hem er wel strak uit vond zien.

Ik zal de review aanpassen met een bericht dat er tegenwoordig ook een interne kabel word meegeleverd.
ik ben zelf 14 en vind hem echt lelijk (al heb ik hem hier wel staan)
want hij zag er op foto's wel mooi uit maar nu hij hier zo op mijn bureau staat is het een gedrocht
Ik heb precies dezelfde kast alleen bij mij zijn de usb 3.0 aansluitingen intern
dan heeft zalman het waarschijnlijk in nieuwere modellen aangepast.
Ik denk dat de tear-off slotplaten te maken hebben met overklokken. Wanneer je over gaat klokken en andere koelers gaat monteren wordt je vaak geadviseerd om de overige slotplaten weg te halen, dan kan de warme lucht beter naar buiter (zie oa manual HR03)

Kun je een foto maken van de "externe usb 3.0 aansluitingen"?
Het zou best kunnen dat ze dat hebben gedaan om de airflow te verbeteren maar dan vind ik toch dat ze meer slot covers hadden moeten leveren. Foto is gemaakt!
Welke CPU cooler is dat op de vierde foto, en zou je een foto kunnen maken van het "raam" met het zij-paneel erop?

ben benieuwt hoeveel je van de hardware kunt zien als je er een grote cooler voor hebt.
zelf wou ik voor de cm hyper 212 evo gaan, maar op de site van zalman staat niet hoe hoog de cooler mag zijn.
Dit lijkt mij een topper van een kast en zou hem zeker kopen als hij niet zo lelijk was geweest :O prima review verder