Compaq P1220 Review

Evapor 31 augustus 2012, 138 views

Compaq P1220

Pluspunten

• Kleurecht
  • Zeer goed contrast
  • Scherp en flikkervrij op 1600x1200 en 85 Hz verversingssnelheid
  • Op 1920x1440 en 85 Hz verversingssnelheid ook nog best te pruimen

Minpunten

• de gebruikelijke, zijnde groot, zwaar en warm.
  • tijd nodig om op te warmen om beste prestaties te leveren

Aanschaf

Eerst even mijn omstandigheden schetsen: ik ben een kotstudent in Gent. Halfweg vorig jaar heb ik mij een extra scherm (de goedkoopste full HD flatscreen die ik kon krijgen) aangeschaft om aan mijn laptop te hangen als tweede scherm. Dit beviel me zo dat ik op zoek ging naar nog een scherm zodat ik thuis ook van twee schermen gebruik kon maken. Mijn oog viel op een aanbieding: deze Compaq P1220 voor slechts 25 euro. Voor tien euro extra kon ik de voormalige eigenaar (een sympathieke Rus) overtuigen om mijn scherm te brengen en nog twee verdiepingen naar boven te sleuren ook. Met zijn gewicht van 30 kg was dit wel mooi meegenomen, daar ik mijn rug graag nog een paar jaar gebruik.

Eerste indruk

Damn dat ding is gigantisch

Tweede indruk

G***er dat ding weegt.

Derde indruk

Ok, het scherm staat op mijn tafel en is aangesloten op mijn laptop. Succes. Na het aansluiten en selecteren van de juiste instellingen, moest ik nog uitvissen hoe ik het scherm op een hogere resolutie dan 800x600 aan de praat kon krijgen, na wat prutsen is dit gelukt maar wees gewaarschuwd, het is wat zoekwerk moest je je ook zo'n dinosaurus aanschaffen.

Ik probeerde het scherm eerst op 1920x1440, maar de resultaten waren redelijk dramatisch te noemen, tekst was zo wazig dat ik hem nauwelijks meer kon lezen. Degaussen hielp maar in beperkte mate. Wat research gedaan en het ding opengemaakt, daarbij de waarschuwingen over dodelijke elektrische schokken, in het rond vliegende glasscherven en waarschijnlijk iets over het per ongeluk oproepen van een of andere lugubere demon. Vervolgens moest ik een schroef op de flyback transformer wat verdraaien om het scherm scherp te stellen, dit is gelukt. Je kunt echter niet dezelfde scherpte verwachten als op een LCD, vooral als je op de hogere resoluties werkt die het scherm aankan.

Gebruik

Ik heb ontdekt dat 1920x1440 acceptabel is, maar om echt aangenaam te werken blijft 1600x1200 de betere optie qua scherpte. Waar het scherm echt in uitblinkt is het weergeven van afbeeldingen en het bekijken van films, als het tenminste echt 16:9 is en geen 21:9 want dan beginnen de zwarte balken meer dan de helft van het schermoppervlak in te nemen. Ideaal is natuurlijk 4:3, maar dat is natuurlijk een kleinere groep van de beschikbare films/series/etcetera.

Het scherm laat je best ook een tijdje opwarmen voor het zijn optimale scherpte bereikt. Kleurechtheid en contrast zijn zoals je van een CRT die nieuw 909 dollar kostte mag verwachten dik in orde.

Foto's houden jullie van me tegoed tot ik mijn fototoestel eens in Gent heb (nog steeds die goeie oude 5140i qua 'smartphone'). Verdere vragen moet je maar in de reacties posten, alle specs staan hier.

Heb jij ook een Compaq P1220?