Popcorn Hour PopBox V8 256MB Review
Inleiding Sinds mensenheugenis gebruik ik een HTPC voor mijn media. Video, foto's en wat browsen. Een HTPC kan immers alles. Knal er XBMC op, zet er een degelijke HDMI videokaart in die ook de juiste formaten ondersteunt en je kunt je lol op. Tot nog toe gebruikte ik een Core 2 Duo E8400 op 3,6 GHz, 6GB RAM, ATI 5670 en Windows 7. Dit in combinatie met XBMC en K-Lite Codec Pack. Waarom dan een Media Player? HTPC De HTPC had voordelen. Vlot, kon alles afspelen en was middels simpele upgrades altijd bij te houden. Toch stak het me; waarom altijd moeten booten, waarom altijd Windows als leidend OS en waarom geen afstandsbediening? Ik bedacht me dat het in mijn geval simpeler, makkelijker, zuiniger en efficienter zou zijn om een...
Pluspunten
Snel Ondersteunt alle gangbare formaten Automatisch downloaden van ondertiteling Compact en zuinig
Minpunten
Initiële firmware had nooit uitgebracht mogen worden 100 Mbit interface ipv. 1 Gbit (maar, dit is geen showstopper,zie review) Afstandsbediening moet vrij direct gericht worden
Eindoordeel

Inleiding
Sinds mensenheugenis gebruik ik een HTPC voor mijn media. Video, foto's en wat browsen. Een HTPC kan immers alles. Knal er XBMC op, zet er een degelijke HDMI videokaart in die ook de juiste formaten ondersteunt en je kunt je lol op. Tot nog toe gebruikte ik een Core 2 Duo E8400 op 3,6 GHz, 6GB RAM, ATI 5670 en Windows 7. Dit in combinatie met XBMC en K-Lite Codec Pack. Waarom dan een Media Player?
HTPC
De HTPC had voordelen. Vlot, kon alles afspelen en was middels simpele upgrades altijd bij te houden. Toch stak het me; waarom altijd moeten booten, waarom altijd Windows als leidend OS en waarom geen afstandsbediening?
Ik bedacht me dat het in mijn geval simpeler, makkelijker, zuiniger en efficienter zou zijn om een Media Player aan te schaffen. Ik wilde een apparaaat dat snel kon opstarten, (vrijwel) alle bestandsformaten zou ondersteunen en bovendien via passtrough de meest gangbare geluidsformaten, inc. Dolby TrueHD en DTS-HD MA. Bovendien is er in mijn geval geen HDD benodigd. Een simpele streamer voldoet prima.
Server
Een ingebouwde harde schijf was in mijn geval niet benodigd. Ik heb een server, gebaseerd op Windows Server 2008R2 die mijn bestanden huisvest. Streamen was dus the only way to go. Waar ik voorheen de PS3 en Xbox 360 gebruikte om via DLNA te kunnen afspelen, wilde ik ditmaal een apparaat dat via Samba mijn shares kon benaderen. DLNA werkte vaak half/half. Met TVersity en/of Playstation Media Server (PMS) kon ik vaak uit de voeten, maar veelal ook weer niet. Haperende video, ontbrekende subtitles en nauwelijks kunnen "spoelen" waren de minsten van mijn klachten. Dit kon beter. Maar..wat ondersteunt er evenveel als een volwaardige HTPC?
Popbox
Ik ging dus op zoek naar een apparaat dat ieder gangbaar formaat kon ondersteunen, zowel audio als video. Met mijn Onkyo NR-TX509 heb ik een HDMI receiver in huis die Dolby TrueHD en DTS-HD MA ondersteunt. Dat wil ik er dan ook wel minimaal uit kunnen krijgen, exact de reden waarom er een 5 serie Ati kaart in de HTPC zat. Alleen vanaf deze serie ondersteunde Ati deze geluidsformaten via HDMI.
Veel Media Players ondersteunen minimaal Dolby TrueHD via passtrough. Over DTS HD wordt nauwelijks met een woord gerept. Bij de Popbox werd me al snel duidelijk dat deze dit zeer zeker ondersteunde. Tesamen met de belofte om automatisch de juiste ondertiteling te kunnen downloaden en vrij vlot was in gebruik door de Prisma chipset, was mijn keuze snel gevallen op dit apparaat.
Concurrentie en...bestellen dan maar?
De overige apparaten die mijn revue hebben gepasseerd zijn de AC Ryan HD Playon (Mini) 2 en de WD Live TV. Beide apparaten ondersteunen soortgelijke formaten, maar hebben negatieve eigenschappen die mij in het voordeel van de Popbox hebben doen laten beslissen. De AC Ryan is ondanks zijn gunstige prijs (90 Euro voor zowel de standaard alsmede de mini variant) nogal buggy, getuige de vele forumposts her en der. Eveneens is het onduidelijk of AC Ryan een toekomst heeft.
De WD Live moest het afleggen op ondersteunde formaten. De Popbox doet het op papier, zeker met gebruikte chipset, beter.
Specs
In het kort zijn dit de belangrijkste specificaties van de Popbox:
Chipset Sigma SMP8671
Werkgeheugen 256 MB
Passieve koeling
Schermbeveiliging
Video uitgangen
Composiet
S-video
Component
Scart
HDMI
HDMI standaard 1.3
Audio uitgangen
Analoog 2 kanalen
Analoog 5.1 kanalen
Analoog 7.1 kanalen
Digitaal optisch
Input mogelijkheden
USB 2.0 (slave)
USB 3.0 (slave)
LAN
WLAN optioneel
Productcode WLAN adapter WN-150
Powerline netwerk
Overige aansluitingen
USB Host
USB host aansluitingen (aantal) 2
USB-hub ondersteuning
Bestandsysteem
FAT32
NTFS
Kan bestanden kopiëren
Netwerkstandaarden
Windows netwerk share
UPnP
HTTP
NAS-functie (SMB)
Online diensten
YouTube
Internet radio
Live365
Uitzending Gemist
RTL Gemist
Flickr
Picasa
Video uitgangsignalen
480i/576i (NTSC/PAL interlaced)
480p/576p (NTSC/PAL progresive)
720p
1080i
1080p 50/60 Hz
1080p 24p
Video Containers
AVI
MKV
TS
MTS
M2TS
MP4
WMV
MOV
MPG
FLV
IFO
ISO
VOB
Video Codecs
MPEG1
MPEG2
MPEG4 ASP
MPEG4 AVC / H.264
DiVX
XviD
WMV9
VC-1
Audio
Dolby Digital
Dolby Digital Plus
Dolby Digital True HD
DTS
DTS High Resolution Audio
DTS Master Audio
PCM
MP3
M4A
AAC
WMA
WMA Pro
Ogg
FLAC
APE
Opgegeven compatibiliteit: Ondertitels
SRT
SUB
SUB (IDX)
SSA
Opgegeven compatibiliteit: Beeldformaten
JPEG
PNG
BMP
GIF
De 100 Mbit interface is verrassend; de meeste apparaten beschikken over een Gigabit interface. Dat dit meer een farce is valt te lezen bij reviews van overige apparaten. Deze kopiëren bestanden met nauwelijks meer dan 100 Mbit, en streamen komt hier eveneens niet ver boven. De CPU lijkt hierin vaak een leidinggevende rol te spelen. Maakt ook niet uit; de meeste HD-rips of zelfs Blu-Ray ISO's kunnen prima worden afgespeeld via een netwerk, al is deze maar 100 Mbit.
Inhoud
Wat betreft de inhoud: een foto spreekt meer dan 1000 woorden.
Alles is aanwezig. Bekabeling (inc. HDMI kabel), composiet en component. De gebruikershandleiding is meer dan summier maar mijns inziens niet direct noodzakelijk. Het aansluiten is niet meer dan een HDMI kabel naar de versterker/TV en een netwerkkabel.
In gebruikname
Het uitpakken en installeren verliep vlot. Doordat ik alleen een HDMI kabel en netwerkkabel hoefde te koppelen was dit een fluitje van een cent. Binnen de minuut had ik het apparaat werkende en keek ik tegen het Popbox V8 logo in beeld.
Het apparaat is klein. Het nauwelijks zichtbare blauwe ledje geeft de activiteit aan; aan of uit.
Los hiervan is het verbruik in idle stand (om en nabij de 3 Watt) of in gebruik (3 tot 5 Watt) meer dan prettig te noemen.
Spelen dan maar!
Het moment. Wat ondersteunt het apparaat, en wat niet? Het ging mij er in eerste instantie om dat ik zonder al te veel poepas makkelijk bij mijn shares kon. Mijn shares bevatten Video (HD-rips van films, eigen video), Muziek (MP3/FLAC) en foto's (JPG).
De shares toevoegen vanaf mijn 2008R2 Server ging moeiteloos. Dat wil zeggen, na de laatste firmware update. De initiële firmware wilde geeneens mijn server vinden. Dat leek me nogal buggy.
Na de update kon ik moeiteloos mijn shares toevoegen, zij het uiteraard met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Allereerst was ik benieuwd of het apparaat de door mij geliefde DTS-HD MA en Dolby TrueHD bestanden kon afspelen. En zowaar:
Geen enkel probleem. De formaten werden direct herkend. Ik hoefde alleen de Popbox op "passtrough" in te stellen en ik had er geen omkijken naar. Een goed begin.
Uiteraard heb ik ook WMV (HD), MTS2 en MKV bestanden geprobeerd. Allen werden correct herkend en afgespeeld. Geen haperingen, ondertiteling (welke kunnen worden gedownload middels het apparaat!) en bovenal vlot en vloeiend.
MP3, FLAC en JPG waren eveneens geen probleem en konden middels de simpele doch effectieve interface worden afgespeeld. Interface? Ja, dit:
Inderdaad. Niet al te spannend. Wel degelijk en vrij snel. Wil je meer? Gebruik dan de downloadbare app YAMJ (Yet Another Media Jukebox) in combinatie met Eversion (flash skin).
Dan ziet het er ineens zo uit:
Eversion en YAMJ zijn erg prettig. YAMJ vereist wat configuratiewerk, zie hiervoor de zeer informatieve link naar Dentedboxes : http://dentedboxes.com/doku.php/yamj:install
Conclusie
De Popbox V8 is simpel. Simpel, snel, effectief en heeft als pluspunten het ondersteunen van zowaar ieder gangbaar formaat én het downloaden van ondertiteling. Het verbruik (max. 5 Watt tijdens afspelen) is tevens erg welkom in deze duurzame maatschappij.
Ondanks de wat hogere prijs (ik heb er 140 Euro bij Informatique voor betaald) t.o.v. andere media players denk ik niet dat dit een miskoop is. Zeker na een recente firmware update doet het apparaat exact wat je er van kunt en moet verwachten. Met YAMJ en Eversion net even wat meer. Verdiep je daarin en je hebt een volwaardige XBMC vervanger die snel boot, vlot reageert en praktisch alles doet wat jij wilt. En dat is het belangrijkste, toch?
Link naar de handleiding: http://files.popbox.com/d...ox_V8_Operation_Guide.pdf
Update 1, 8 sep. 2012
Twee puntjes () van kritiek. Bij het uitschakelen middels de AB behoort het apparaat in een soft-off te gaan. Ik kan dan ook direct hierna, met de AB het apparaat weer inschakelen. Echter, als ik het de dag erna probeer reageert het ding niet op de remote en moet ik eerst de Popbox van de stroom afhalen. Bug? Feature? Ik zal de (Android) app. nog proberen.
Tweede puntje. Ik kon ineens mijn shares (Server 2008R2) niet meer benaderen. "Share does not exist". Welnu, die bestaan wel degelijk. Blijkt dat het apparaat dit vaker kan doen, en je dan je Guest account moet inschakelen op je server/W7 machine. Werkte hierna dan ook weer, maar blijft erg vreemd. Zeker daar dit in 2011 al bekend was en het blijkbaar nog niet is opgepakt en opgelost.
Positief: op verzoek meerdere SD bestanden geprobeerd (AVI, MPG, DivX, xVid etc.). Ging vooralsnog probleemloos. Heb het apparaat inmiddels ingesteld op 1080p/24hz. Schijnt de beste manier te zijn om de sync probleemloos te doen laten zijn.
Heb jij ook een Popcorn Hour PopBox V8 256MB?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (28)
Wat bedoel je met als minpunt 'Initiële firmware had nooit uitgebracht mogen worden'?
De firmware waarmee het apparaat de fabrieken is uitgerold is, getuige ook andere reviews, te slecht. Als ik niet eens mijn shares kan benaderen (zag mijn hele netwerk niet eens) of alleen verbinding kan maken middels een statisch IP ipv. DHCP..
Na de laatste firmware update werkte alles naar behoren.
Tot enkele weken geleden was ik ook blind voor de Popbox gegaan....echter... ik wil ook heel graag native 3d content afspelen. Ben nu zeer ernstig aan het twijfelen tussen de Popbox en de Xtreamer Sidewineder 3. Voordeel van de Popbox is de Sigma-Chip en de firmware ondersteuning lijkt me....aan de anderen kant kan de komt de Sidewinder erg goed uit de bus voor het afspelen van 3d content (hdmi 4.1 en Ggbit Lan), maar deze heeft een RealTech Chip......Alle suggesties zijn welkom. Bvd en nogmaals dank voor de review.
Er bestaat naar mijn weten ook een Popbox 3D die dit wel zou kunnen.
Ik ben van het prille begin en gebruik nog steeds een A100.
Laatste firmware update van maart 2011, maar staat nog steeds netjes op de lijst van supported producten.
Apparaat doet het perfect, zeker voor zo'n oud ding van begin 2008
Als je een via usb een harde schijf aan de popbox hangt, kan ik dan via mijn laptop deze bestanden benaderen?
Met andere woorden: kan ik zonder telkens met een harde schijf heen en weer te slepen bestanden kopieren op de harde schijf en eveneens de op deze harde schijf opgeslagen muziek op mijn laptop spelen?
Alvast bedankt voor je reactie. Keurige review btw!
Ben zelf juist gewisseld van een mediaplayer naar een htpc op basis van AMD Fusion (die low power apu's). Ding verbruikt 1 watt in stand by (immers EuP) met suspend to ram dus booten is er ook niet meer bij.
[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 25 juli 2024 19:17]
Suspend to RAM kan, maar dat heb ik liever niet. Staat al een server met een soortgelijk principe in de meterkast, ik wil het aantal PCs in huis dan ook omlaag krijgen
Echt waar? Dit heb jij naar eigen zeggen moeten doen:Dit ding werkt out of the box, zonder poespas, zoals ik het wens.
* firmware update uitvoeren
* YAMJ en Eversion installeren en configureren
* Guest account inschakelen op je server
Het apparaat is uiteindelijk misschien een leuk apparaat, maar out-of-the-box werkt het niet, en je moet een gevorderd tweaker zijn om dit te kunnen doen!
Echt waar? Dat verbaast me! Het apparaat mag lawaai maken, maar toch pretendeer jij audiofiel te zijn omdat je mediaspeler Dolby TrueHD en DTS-HD MA moet ondersteunen. Rare afwegingen maak jij! Of ben je geen audiofiel maar gewoon een technofiel, en moet jij gewoon het maximaal technisch haalbare hebben, waarbij het onderliggende doel (geluidskwaliteit) ondergeschikt is?Lawaai boeit me niet, maar het is geruisloos (geen fan).
Verder overigens een prima en uitgebreide review!
Ik pretendeer absoluut niet audiofiel te zijn. Ja, ik vind het leuk om het maximale ergens uit te persen kwa techniek. Ik heb ook simpele Onkyo speakers/sub. Voor echt goed geluid dien je duizenden Euro's uit te geven. Niet dat mijn set slecht is, dat niet; ik hoor merkbaar dat een Celine Dion Blu-Ray op DTS-HD MA erg vol en diep klinkt (itt andere concerten in DTS/DD), maar meer ook niet.
En thanks!
Als je je installatie wilt verbeteren, dan zou je een KEF surround set (die eitjes) kunnen overwegen. Of iets anders, een REL sub met een paar leuke boekenplankspeakers, dat verschil ga je meteen horen!
Veel plezier ermee!
Wat ik wel een beetje mis (in ieder geval de punten waar ik zelf in mijn keuze benieuwd naar ben) zijn de presentatie van je media inclusief het ophalen van film/serie informatie (beschrijvingen, covers etc), hoe het apparaat te gebruiken is voor muziek luisteren en het gebruik van internet content zoals bijvoorbeeld uitzendinggemist of youtube etc.
Ik heb zelf momenteel een QNAP NAS staan en een Samsung TV met netwerk aansluiting die de NAS via Twonky kan benaderen en de meeste zaken kan afspelen met ondertiteling. Echter irriteer ik me aan het feit dat je met Twonky door een mappenstructuur moet bladeren, geen genre's, covers of film/serie synopsis te zien krijgt en handmatig subtitles e.d. moet downloaden. Ook muziek afspelen kan alleen als de TV aanstaat en er is geen mogelijkheid om internet content te bekijken zoals uitzendinggemist etc.
Dus vandaar dat mijn oog gevallen is op de PopBox die dan de bestanden vanaf mijn NAS inlaad en verder meer mogelijkheden geeft qua internet content en presentatie van de media. Gezien de kosten om een PopBox ertussen te zetten wil ik er wel genoeg op vooruit gaan tov puur mijn huidige NAS met Twonky.
Hoeveel uur ik daar al wel niet mee bezig ben geweest. Ongelooflijk wat is dat moeilijk.
Ik ervaar het zelfde als jou .
Ik kom er ook niet uit , heb het hele internet al afgezocht maar het blijft onduidelijk .
ik stream alles via een NAS maar ook daar vind ik 0 informatie over YAMJ.
Is er misschien iemand die het werkend heeft en zin heeft om ons uit te leggen hoe hij/zij het werkend heeft gekregen ??
Is deze nog steeds een aanrader of zijn er tegenwoordig betere alternatieven voor 99 € (prijs op mediacentershop)?
Hij gebruikt een USB schijf hiervoor.
Enig idee hoe dit kan? Nieuwste firmware staat er al op.
Gaat het via een netwerk wel goed? Presteert de schijf verder OK? Wat is niet fatsoenlijk afspelen, haperen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn