Thecus N5550 Diskless Review

Rongering 30 augustus 2012, laatste update op 31 augustus 2012, 2.028 views

Thecus N5550 Diskless

Pluspunten

• Capaciteit
  • Modules
  • Media-PC/NAS in ÚÚn
  • Stil
  • Geen problemen ondervonden tot dusver

Minpunten

• Plastic afwerking
  • Interface via HDMI valt net buiten beeld

Keuze voor de Thecus n5550 NAS
Door mijn almaar groeiende collectie aan externe schijven voor opslag, wilde ik een keer een centraal opslagpunt voor al mijn data. Toen er eenmaal een aanbieding met deze NAS voorbij kwam op het internet, kon ik deze niet voorbij laten gaan.

De redenen dat ik deze NAS heb gekocht zijn vrij simpel en toch doorlsaggevend:
  • - De server heeft 5 bays voor HDD's en per bay kan er een HDD van 4TB ingestoken worden.
  • - Ik download heel veel data en een centraal opslagpunt hiervoor is ideaal.
  • - RAID-opstelling/JBOD
  • - De modules die erbij gedownload kunnen worden zijn ideaal voor mij als filmliefhebber (XBMC e.d.), maar ook voor allerlei andere zaken
  • - HDMI-output om de NAS als een echte mediacenter te laten werken (soort HTPC)
  • - Hardware die er in zit levert goede prestaties (Intel Atom D2550 1.86GHz + 2GB RAM)
  • - USB 2.0 aansluitingen en een USB 3.0 aan de voorkant.
Pakketje binnen
Toen het pakketje bij mij binnen kwam, wilde ik hem natuurlijk zo snel mogelijk uitpakken en aan de slag met het apparaat.
Bij het uitpakken viel mij op, dat het apparaat vrij klein (24cm hoog x 19cm breed x 25cm diep) is en naar mijn mening vrij mooi vormgegeven.

Aan de voorkant zit een soort deurtje waar de schijven achter zitten.
In (of eigenlijk er achter verwerkt) het deurtje vind je een LCD display met blauwe verlichting waarop informatie over de NAS wordt weergeven en daarboven (ook aan de voorkant) een vijftal status-LED's.

Dit alles is dus mooi afgewerkt met een deurtje waar je voor de LED's en LCD display doorheen kan kijken.

Achter het deurtje vind je dus de 5 Bays voor de HDD's en een Power-knop, Reset-knop en de USB 3.0 aansluiting.

Aanzetten en Installeren
Na eenmaal alles aangesloten te hebben en de stroom aangezet te hebben, kon ik beginnen met alles te installeren (let wel, ik ben een absolute leek op het gebied van NAS-Server en RAID-opstellingen).

Het apparaat zoemt even licht bij het opstarten, maar niet heel hard. Nadat het apparaat aan staat en klaar is voor gebruik, hoor je bijna niks meer en werkt het muisstil.

Ik heb de NAS aangesloten met een Crosslink-cable naar mijn PC (en zo het internet gedeeld), omdat ik in een studentenhuis woon met een open netwerk (alleen Wi-Fi) en dus mijn data wil overzetten met een redelijke snelheid en veiligheid. Dit werkt supersnel en stabiel.

Met de installatie-CD heb ik de NAS vrijwel meteen in mijn netwerk gekregen en heb ik de 4 externe schijven (die ik al had) uit de casings gehaald en in de NAS gestopt.
Allhoewel, eerst twee, omdat ik alle data wilde behouden die ik had.

Dus ik heb het als volgt gedaan:
  • - Na het opstarten gelijk op nieuwe firmware gecheckt en deze ge´nstalleerd.
  • - ik heb twee HDD's (van 1,5TB per stuk) in de NAS gestopt (super makkelijk door de bays eruit te halen, schijf erop monteren en terugplaatsen)
  • - Vervolgens JBOD geconfigureerd (ik heb helaas niet genoeg geld voor nieuwe schijven, en dus moet ik zoveel mogelijk ruimte behouden)
  • - alle data die ik had, overgezet naar de NAS (Snelheid rond de 350-400Mb/s ofwel 45-50MB/s)
  • - 2 andere schijven erin geplaatst en aan de JBOD configuratie toegevoegd
Het toevoegen aan de JBOD configuratie is ook heel makkelijk te doen door de gebruikersinterface die heel makkelijk en soepel hanteert.
Na een restart van de NAS was de extra ruimte ook zichtbaar en bruikbaar en kon ik mijn overige data makkelijk overzetten.

Ik heb nu 4 schijven in mijn NAS zitten met 6TB ruimte in totaal met een JBOD opstelling (JBOD is in essentie dat alle schijven achter elkaar worden gekoppeld, zodat de NAS ze ziet als een grote schijf).

Thecus interface
Na de installatie kan je via het netwerk de NAS verkennen, maar het apparaat heeft ook een interface die via de browser is te bereiken.

Het standaard IP adres is 192.168.1.100. maar deze heb ik veranderd naar 10.0.1.2 op zo IP-conflicten te voorkomen (door Crosslink-cable verbinding met de PC).

Het inlogscherm ziet er mooi uit en de gehele interface oogt op het eerste gezicht makkelijk hanteerbaar.
Alles wat ik nodig had, kon ik snel vinden en ik heb de NAS ook vrij snel ge´nstalleerd en aan de praat gekregen.

Er is een monitor-pagina, waar je je netwerk, CPU e.d. kunt monitoren, je kan de NAS op bepaalde tijden aan en uit laten gaan en er is Disk-information en RAID-management e.d. aanwezig.

Kortom, een simpele UI, maar alles is te vinden.

Modules
Er zijn voor deze NAS verscheidene modules te vinden, zowel van Thecus zelf, als 3rd-party.

Ik zelf gebruik nu de Sickbeard, Couchpotato, XBMC en Sabnzbd+ modules en deze werken prima.
Het was weer even kijken hoe ik alles moest configureren, maar ook dat was in ongeveer een kwartiertje gedaan en alles werkt nu naar behoren.

Daarnaast heb ik TwonkyServer geinstalleerd en deze zag ik meteen in het netwerk verschijnen.

Stroomverbruik
Idle werkt mijn NAS op +\- 30W en als ik een Full-HD film stream, komt dat op ongeveer 35W neer.

Snelheid
Alle data die ik inmiddels heb overgezet ging gemiddeld met een snelheid van 400Mb/s (50MB/s) met hier en daar wat uitschieters naar boven en beneden.

De laagste snelheid was 88Mb/s (11MB/s), maar dat was met een oude Crosslink-cable.
Met de nieuwe CAT5e Crosslink-cable die ik nu gebruik, haal ik de hier boven genoemde snelheid met uitschieters naar 600-650 Mb/s (75-80 MB/s)

RAID-opstelling
Zoals ik boven had beschreven, heb ik mijn NAS in JBOD opstelling geconfigureerd om ruimte maximaal te utiliseren, maar dat wil niet zeggen dat dat de enige manier is.

De Thecus n5550 kan in RAID 0,1,5,6 en 10 worden geconfigureerd.
Hier kan ik helaas niks over zeggen, omdat ik dit op het moment niet gebruik.

Thecus n5550 als Mediaserver
Ik heb zelf mijn NAS nu voornamelijk als mediaserver in gebruik en ik moet zeggen dat het me uitstekend bevalt.
Via HDMI kabel de NAS aan mijn TV gekoppeld en de Module XBMC geinstalleerd om mijn films en series te ordenen en af te spelen.
Dit gaat heel soepel en simpel.

Ik moet alleen nog wel met een toetsenbord werken, aangezien ik de NAS niet op mijn Android kan vinden (door het open netwerk van mijn huis). Dit werkt overigens prima.

Alle series en films worden moeiteloos afgespeeld en ik geniet van een fantastische Media-PC/NAS.

De hardware in deze NAS is werkelijk geweldig. Voor de doeleinden waar ik hem voor gebruik is het zelfs bijna overkill, maar de 5 bays en module mogelijkheden maken dit voor mij de ultieme NAS op dit moment en ik geniet er nu ook super van dat ik hem in huis heb gehaald.

Door de HDMI-uitgang en modules zoals XBMC is het een volwaardige HTPC (media-PC) en NAS ineen.

De interface is makkelijk en overzichtelijk naar mijns inziens en de NAS ziet er ook gewoon goed uit.

Door de plastic hendeltjes aan de Bays en de plastic voorkant voelt hij soms niet heel stevig, maar oogt hij dat wel.

al met als is dit een superapparaat voor de Filmliefhebber als ikzelf en degenen die een centraal opslagpunt willen hebben in hun huis.

Ik heb dan ook tot nu toe nog geen enkel probleem gehad met de NAS. Vanaf installatie tot heden loopt hij soepel en werkt alles zoals je dat mag verwachten.

• LG 42LH3010 TV
  • Samsung HD154UI
  • Denon AVR-1612

Heb jij ook een Thecus N5550 Diskless?

Ik ben nu ook opzoek naar een manier om mijn films op een extern apparaat af te spelen. Alleen ben ik hier niet heel erg in thuis. Fijn dat je daarom op een heldere en overzichtelijke manier deze review hebt ingedeeld. Ook de chronologische manier van vertellen zorgt ervoor dat alle termen die ik overal lees, in jou verhaal goed naar voren komen.

Ik ga jouw verhaal in ieder geval uitprinten en erbij houden als ik deze ga server ga kopen en installeren.

Thanks!
Dankjewel voor je reactie!

Als je nog vragen hebt of ergens tips over wilt hebben, laat het gerust weten!

Groetjes,

Rick
Mooie review die je hier hebt geschreven!
Ben al een tijdje op zoek voor een NAS server, aangezien mijn vriend ook een filmgek is en dit is misschien wel een hele mooie oplossing!

Ik hoorde alleen dat de module XBMC nog niet naar de nieuwste versie is geupgrade, klopt dat?

Amelia
Beste Amelia,

Het is inderdaad een hele mooie oplossing!

XBMC is inderdaad nog de Alpha versie, maar ik heb gelezen dat v11.0 Eden er aan zit te komen. Ik wacht dat ook rustig af.

Voorlopig kan je het beeld nog niet instellen naar 1920x1080, dus een deel van het beeld valt buiten het scherm. Niet heel veel, maar toch.

Ik denk dat het in ieder geval snel opgelost wordt.

Groetjes,

Rick
Ok, dan wacht ik het nog even af!

Anyways, bedankt voor je snelle reactie! ;)

xx
No problem!

En ook als jij nog andere vragen hebt, nu of later, kan je het me altijd vragen!

Groetjes
Ik zit sterk te denken om het apparaat aan te schaffen, maar heb nog net iets teveel vragen. (Geluidsproductie, warmte)

Heb je de N5550 in de buurt van je TV staan? Zo ja, hoe is de geluidsproductie? En heb je er 'last' van bij TV kijken?

De bedoeling is namelijk om hem in een afgesloten kastje te zetten, waar ik mij TV meubel wat voor moet bewerken. De warmte zal namelijk wel weg moeten kunnen. Mocht dit niet haalbaar zijn komt N5550 ergens anders te staan (niet afgesloten) en zal ik het geluid meer horen.

Mocht je mijn vragen willen beantwoorden, graag! :)

Never mind... Ik heb hier overheen gelezen;

[Reactie gewijzigd door Polipipianovic op 14 januari 2013 15:17]