Specificaties Systeemkoeling - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-SC100 Review

catscanner 30 augustus 2012, laatste update op 25 september 2012, 425 views

Zalman ZM-SC100

Pluspunten

• simpele installatie
  • geen kabels
  • blauwe verlichting

Minpunten

• neemt 2 slots in beslag

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 4
Ongeveer 3 jaar geleden zocht een een simpele koeler voor mijn passieve videokaart. Een koeler die simpel te installeren is en daarnaast ook nog eens erg stil is. Na een bezoek aan CD-ROM-LAND kwam ik al snel uit op de Zalman ZM-SC100. 3 jaar later valt het me op dat deze koeler nog steeds wordt verkocht en vind ik het tijd om mijn ervaringen met jullie te delen.

Koelvermogen
De Zalman ZM-SC100 voorziet zowel mijn videokaart als mijn (inmiddels werkloze) draadloze netwerkkaart van koele lucht. Temperatuurmetingen heb ik niet gedaan, maar de gemiddelde teperatuur van mijn videokaart is 40 graden. In mijn ogen erg netjes.

Temperaturen:
met (laagste stand) 39 graden
zonder: 43 graden

Geluid
Middels een schakelaar aan de zijkant is het mogelijk deze koeler in te stellen op 3 verschillende snelheden. Op zijn langzaamst maakt hij 1400 toeren en is de fan amper hoorbaar. In de snelste stand maakt de ventilator 2300 toeren per minuut en maakt deze behoorlijk meer geluid. Zelf heb ik geen geluidsmetingen uitgevoerd, de fabrikant spreekt van 27,5 dB op de hoogste stand.

Installatie
De installatie van deze systeemkoeler is een fluitje van een cent. Je schuift hem in een vrij PCI-slot en schroeft hem vervolgens vast. Houdt er wel rekening mee dat het deze koeler twee slots in gebruik neemt door zijn dikte.

Compatibilieit
Over de compatibiliteit kan ik heel erg kort zijn. Dit product past in ieder PCI-slot en zal ook altijd functioneren.

Drie jaar geleden heb ik deze systeemkoeler gekocht voor ongeveer 15 euro, inmiddels is de prijs gezakt naar 9 euro. Ik vind dat een prima prijs voor de mogelijkheden van dit product.

Na 3 jaar
Na aardig wat uurtje draaien doet deze koeler nog steeds wat hij moet doen. Buiten wat stof op de wieken werken de led-lampjes nog steeds en is hij nog net zo stil als in het begin.

De Zalman ZM-SC100 is een prima product voor mensen die op zijn naar een koeler die makkelijk te installeren is en gewoon zijn werk doet. Daarnaast is de prijs sinds de laatste prijsdaling erg aantrekkelijk.

Heb jij ook een Zalman ZM-SC100?