Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart Review

undercover. 30 augustus 2012, laatste update op 30 augustus 2012, 1.484 views

Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart

Pluspunten

• Competitieve prijs, zeer goedkoepe smartphone
  • Kwalitatief goed scherm , helder, goede kleurweergave
  • Bouwkwaliteit voldoet gewoon
  • Design is naar mijn mening ook goed, maar dat is voor iedereen persoonlijk
  • GPS
  • 3G aanwezig

Minpunten

• Android draait niet stabiel
  • Android werkt niet altijd even vlot
  • Video en fotokwaliteit is niet optimaal
  • Batterijduur mag langer
  • Slechte wifi ontvangst, niet stabiel!

Deze galaxy gio is nu al ongeveer een half jaar in mijn bezit.
Eerste indruk van het apparaat destijds was dat het een redelijk apparaat betrof.
Nu ben ik de gsm meer dan 3 maanden kwijt geweest, en dit omdat er zeer veel problemen waren.

Problemen
Allereerst ga ik de problemen uitleggen, daarna het apparaat verder bespreken.

Eerste keer dat ik de telefoon heb binnen gebracht was dit wegens een softwarematige fout, de samsung galaxy gio melde dat hij aan het opladen was terwijl hij niet eens in de lader stak. Het omgekeerde gebeurde ook wel eens. Wat ook gebeurde was dat de gsm spontaan uitviel met volle batterij, opstarten ging niet meer omdat de telefoon dacht dat de batterij leeg is.
Na mijn gsm terug gehad te hebben zou dit probleem opgelost moeten zijn.
Echter kon ik een weekje later vaststellen dat de micro het plots niet meer deed, gsm terug retour naar samsung, 1 maand later gsm terug lijk hij weer goed te werken.

Allereerst ga ik het apparaat algemeen bespreken.

Ik heb deze smartphone voor 150 euro gekocht. Naar mijn mening is dit een zeer stevige prijs voor een android toestel met die specs.

Bouwkwaliteit, design
Het toestel ligt gewoon goed in de hand, gerribelde achterkant voorkomt dat de gsm gemakkelijk uit je handen glijd.
Design is gewoon minimalistisch, een toets voor geluid stiller of luider te zetten, een ontgrendelknop/powerbutton, sd poort en uitgang voor oortjes.
Slechts een fysieke home toets, 1 (aanraak) terug toets en 1 (aanraak) menu toets
Al bij al vind ik het apparaat zeer dun, wat ook een pluspunt is, past gemakkelijk in je zak. Slechts 12 mm dikte!
Het apparaat is voldoende stevig, geen loszittende of bewegende behuizing. Desondanks dat raad ik je niet aan hem op de grond te gooien, want het scherm (van glas?) zou dan volgens mij wel héél gemakkelijk breken.
Nog een nadeeltje is dat de cover van de gsm halen toch wel een klein prutswerkje is ;)
Niet dat dit storend is, zovaak maak je die toch niet open!

Foto's/camera
3 megapixel camera, vind de kwaliteit toch nog net iets ondermaats, is niet goed te noemen. Je moet de camera al echt stil houden om ook maar een iets van goeie foto te hebben, gsm is mee geweest naar een festival en en 75% van de foto's waren gewoon onbruikbaar of van bedroevende kwaliteit. Er is ook geen ledje aanwezig voor flits wat ik toch zeker een tekortkoming vind.

Battarijduur
Naar mijn mening gebruikt de gsm toch net ietsje teveel (ookal is het een smartphone)
Ik kom er 1 dag mee toe en dit zonder (!) internet, bluetooth, bellen, camera, veeleisende toepassingen, gps of wat dan ook!

De conclusie hier is dus, of de gsm is gewoonweg niet zuinig of het naar mijn mening al kleine 3,2 " scherm gebruikt veel te veel stroom.

Connectiviteit
3G is aanwezig op deze gsm, werkt gewoon goed, niks op aan te merken, native browser voldoet ook maar ik vind persoonlijk opera nog net ietsje beter.

Wel een puntje van kritiek is dat de wifi ontvangst van het toestel alles behalve stabiel is, op punten waar ik met andere draadloze apparaten ontvangst heb heeft de gio het niet. Ook het wegvallen van de verbinding kan voorkomen ookal zit je op 2 m van de router.

Software
Nu naar mijn mening het grootste pijnpuntje, de software.
Ik kom van een gewone niet smartphone samsung gsm en zelfs die liep vlotter naar mijn mening.
Ondanks de 800mhz (single) proccesor is het net allemaal niet vloeiend genoeg. haperingen en laadtijden moet je er toch wel bij rekenen.
Naar mijn mening voelt de android versie op de telefoon ook nog soort van 'niet af'
oa de sms app werken niet naar behoren, veel vastzitten, zéér trage responstijden en dergelijke. Het voor vrij veel dingen een andere app moeten downloaden gewoon om het vlotter te laten lopen. Het zelfde punt van kritiek met het toetsenbord, als je 'intensief' smst heeft het na een tijdje gewoon een verschrikkelijke lag wat echt niet fijn is om te typen

Eindconclusie, wel het is en blijft een bugdetelefoon. Afgezien van de wifi-antenne is de hardware gewoon waar voor je geld! Alleen de software is dat niet, android voelt gewoon niet af, voldoet echt niet. Het kan allemaal net iets vlotter en beter.

Zoek je een degelijke en betrouwbare telefoon raad ik toch aan deze links te laten liggen.

ps. Dit is mijn eerste review, commentaar en opmerkingen zijn van harte welkom!
Geen foto's wegens geen camera in huis op dit moment!

Heb jij ook een Samsung Galaxy Gio S5660 Zwart?

Kort maar krachtige review, prima :)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de software op mijn galaxy gio wel prima vond. Ik kwam toen van windows mobile en het was een hele verbetering. Laadtijden en lag vielen me erg mee. nadat ik er CyanogenMod 7 op had gezet was het helemaal prima. Nu natuurlijk belabberd als ik hem naast mn HTC One S leg, maar allezins bruikbaar.
dankje, en eerlijkgezegd vind ik het achteraf gezien een beetje miskoop^^
en bwaa, bij mij is het erger.. moet hem echt vrij veel resetten.. Laadtijden vallen op zich nogwel mee.. maar betrouwbaar is hij niet.. en vlot ook niet echt :)
Je zou bijna vergeten dat je met een telefoon ook nog kan bellen. Daar wordt in de verder prima review niet echt op ingegaan. Ik heb dit ding van mijn baas en wat mij het meeste ergert is de belabberde geluidskwaliteit van deze telefoon bij bellen. Alleen al om deze reden moet je dit toestel in het schap laten liggen.
Bij mij is de geluidskwaliteit gewoon prima.. Niet slechter of beter op een andere telefoon :)
Lijkt mij een probleempje met je speaker ofzo?
Geen idee. Ik ben mijn eigen HTC Desire gewend en dan valt de Gio erg tegen. Maar aangezien jij blijkbaar geen probleem hebt is mijn kritiek op de geluidskwaliteit misschien niet helemaal terecht. Wat ik wel onderschijf is dat de batterij te snel leeg is. Ik gebruik hem niet veel, hij staat meestal alleen op standby en dan nog moet je elke dag aan de lader.
heb ook geen ervaring met betere gsm's dus kan uiteraard dat in vergelijking de kwaliteit slecht is.

en klopt, zonder internet of wat dan ook nog maar 1 dag.. zelfde issue hier.
Eerste revieuw^^

[Reactie gewijzigd door undercover. op 30 augustus 2012 17:02]