Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

LG L246WH-BN Zwart Review

6thHighlander 11 februari 2008, laatste update op 23 februari 2008, 2.604 views

LG L246WH-BN Zwart

Pluspunten

• 1. Original mode toegevoegd.
  • 2. 1:1 pixelmapping.
  • 3. Goede kleurweergave.
  • 4. 2x 2.0 USB.
  • 5. 1080p ondersteuning.
  • 6. PIP.

Minpunten

• 1. Toch nog net minimaal meer blurring dan bij de L245WP-BN.
  • 2. Bij veel donkere vlakken en plekken een aanwezige blauwe gloed, vooral zichtbaar in minder verlichte kamers.

Inleiding:
Ik had als eerste deze LG L246WH-BN besteld omdat die een stuk goedkoper was, aangezien ik niet twee reviews tegelijk kan schrijven en kan linken, begon ik met wat ik als laatste had besteld. Dat was een review over de LG L245WP-BN.

De reden dat ik dit scherm als eerste kocht was dat ik na 6 jaar CRT wel eens een grotere monitor wilde hebben. Na jaren sparend eindelijk genoeg over te hebben vond ik dat ik maar meteen alles uit moest geven voordat ik dat niet meer kan door andere zaken.

Featureset:
Met 2 aansluitingen voor 2.0 USB aan de zijkant van de monitor kan je heel makkelijk je snelle USB stick kwijt. Er zit een HDMI aansluiting op voor eventuele consoles en ander HDTV materiaal. Ik gebruik gewoon de RGB (VGA) aansluiting voor mijn PC zodat de HDMI vrij blijft, mocht ik die ooit nog nodig hebben. Dat er ook composiet op zit is alleen handig indien men een camera of ouder apparatuur heeft die je rechtstreeks op de monitor zou willen aansluiten en niet via de PC.

De maximale resolutie is bij 24” standaard 1920x1200, maar kan met hulp van 1:1 pixelmapping gewoon 1920x1080 weergeven met de bekende zwarte balkjes boven en onder.

De LG L246WH-BN heeft als extra mode dat die ook 4:3 en 5:4 in “original” over het hele scherm weergeeft. Dat door zwarte balken links en rechts van het scherm weer te geven. Het scherm word vol weegegeven met links en rechts zwarte balken. Dat is iets wat de L245WP-BN monitor niet ondersteunt en eigenlijk wel jammer is. Dat houd in dat wanneer men daar resoluties als 1024x 768, 1152x864, 1280x1024 of een andere lagere resolutie wil gebruiken, dat het een klein schermpje word met rondom een zwart vierkant.

Ook een leuke functie is de Picture in Picture (PIP). Zo kan je bepalen in welke hoek de PIP weergegeven word en ook of het signaal component of HDMI moet weergeven.

Kleurweergave:
Bij het in gebruik nemen van de monitor waren de instellingen contrast en helderheid op 100% ingesteld. Dat gef een beetje een wazig beeld. Echter (contrast, helderheid, R, G en B ) stond standaard op 50% op de monitor. Na in het Nvidia panel de “gamma” op 0,5, de scherpstelling (7 tikjes) en na de “digital vibrance” te hebben aangepast (18 tikjes) was het beeld voor mij vrijwel kleurgelijk aan mijn oude CRT monitor. Dit uiteraard ondanks de 24 bits kleurendiepte die standaard is bij de meeste panelen.

Het zwart is redelijk te noemen, echter echt zwart kan ik het niet noemen, het geeft een blauwe waas over alle donkere delen. Dit valt echter alleen erger op indien men in een niet zo verlichte kamer zit en wanneer er grote donkere vlakken op het scherm zijn. Overdag valt het minder op, net als wanneer men veel verlichting in huis heeft en wanneer het kleinere zwarte plekken zijn doordat het omringende kleurenpallet het zwart dan beter laat afsteken, echter blijft die waas wel degelijk, al dan niet wel degelijk minder opvallend, aanwezig.

Contrast en helderheid:
Contrast en helderheid kan ik kort over zijn. Die is meer dan goed genoeg voor wat men ermee zou willen, alleen bij kleine donkere plekken geeft het een blauwige gloed over het zwart.

Ghosting en inputlag:
Het is géén CRT monitor, echter geeft het scherm alles snel genoeg mooi weer en is zie ik het meer als een klein beetje blurring dan echt ghosting. Het is er dus in principe wel, maar zo weinig dat het voor mij niet storend was, maar het was toch net minmaal meer zichtbaar dan bij de L245WP-BN.

Pixeldefecten:

Bouwkwaliteit en afwerking:
Het is een stevige scherm die alleen een zachtere buitenschil heeft om de hoogteverstelbare middenkern waar je niet te veel in knijpen bij het verhogen / verlagen van het scherm. Verder is het scherm stevig en degelijk.

Vormgeving:
Alle aansluitingen zijn goed bereikbaar op een vrij simpel vormgegeven scherm, alleen zijn de instelknoppen niet intuïtief en druk je wel eens de verkeerde in, echter is dat een kwestie van gewenning dat wat langer duurt en eenmaal ingesteld vrijwel niet nodig is buiten het wisselen van ingang.

Prijs:
De reden dat ik eerst de LG L246WH-BN had besteld, is dat die bijna ¤100,- goedkoper is, dan de LG L245WP-BN. Echter als je hoge eisen stelt en beter zwart wil hebben en toch net iets minder blurring wil hebben dan is het eigenlijk niet anders dan dat men in een hogere prijsklasse komt door het P-MVA paneel.

Dit gezegd hebbend, heeft men een kleiner budget, werkt men niet in donkere ruimten en speelt men af en toe een spel die niet veel donkere plekken of plaatsen bevat, dan is het een zeer goede koop.

Heb jij ook een LG L246WH-BN Zwart?

Ik kan op internet vrij weinig echte reviews vinden.

Er wordt gesproken over een combinatie van VGA (D-Sub), DVI en HDMI terwijl er ook wordt gesproken van de combi van VGA, YPBR/YPCR en HDMI.

Voor mij is DVI toch wel een vereiste gezien ik niet wil klooien met een HDMI adaptor en ook niet via de VGA aansluiting wil werken.

Kun jij uitsluitsel geven uit ervaring?
Ik denk dat onze Schot zijn notification uit heeft.

Anyways, onderhand telefonisch contact gehad met een eigenaar van het scherm.

Er zit dus GEEN DVI op deze schermen!

HDMI
VGA (D-sub)
Component uit (tulpjes in RGB)

Je moet een kabel met één kant HDMI en één kant DVI gebruiken als je geen HDMI videokaart hebt.

Ik ga morgen het scherm bekijken bij deze beste persoon om hem te kopen. Er zit een VGA, HDMI-HDMI en een DVI-HDMI kabel bij dus van alle markten thuis.

Ik zal ALS ik hem heb gekocht ook en review schrijven, dan zijn er tenminste wat meer meningen te vinden over dit scherm!
Om te beginnen... Notification aanstaan???? Ehhrmm, juist...

Op deze review kwamen totaal géén opmerking of vragen dus heb ik het ook na een tijdje niet meer bijgehouden...

Maar het antwoord heb je zelf al gevonden, er zit géén DVI aansluiting op het scherm. Maar ik denk dat de meesten toch voor HDMI gaan nu ook ik toch iets beter beeld zie. Bij de VGA aansluiting moest ik de video controlpanel gebruiken om een scherper beeld te verkrijgen.

Alleen wanneer men een console zou gebruiken en PC dan is 1 HDMI ingang wat minder, maar ook daarvoor zijn er inmiddeld 'switchboxen' zodat je de stekkers niet hoeft te vervangen. Zo kan je met een switchbox 4 HDMI uitgangen op 1 monitor met 1 HDMI ingang aansluiten en makkelijk switchen.

Aangezien mijn PC de enige aansluiting is heb ik er géén problemen mee, maar kan me ook voorstellen dat niet iedereen een switchbox aanschaft en dan is stekkertjes verwisselen vervelend en kan de aansluiting over een langere tijd los gaan zitten verwacht ik.

P.s. Beetje verlate reactie op een nomaal lege review... :o
Nou ik heb het scherm staan, ga binnenkort een reviewtje schrijven met foto's enzo erbij!

Eerste indruk overstappend van 15,4 inch breedbeeld: WOAAAH!!
Bedankt voor de duidelijke review, hier heb ik wat aan! Dit gaat mijn toekomstige monitor dus worden.