Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (MVA, 8ms) - Bekijk alle specificaties

LG L245WP-BN Zwart Review

6thHighlander 29 maart 2008, laatste update op 29 maart 2008, 5.121 views

LG L245WP-BN Zwart

Pluspunten

• 1. Beter zwart dan TN panelen.
  • 2. Goede kleurweergave.
  • 3. 1:1 pixelmapping.
  • 4. 2x 2.0 USB.
  • 5. 1080p ondersteuning.
  • 6. portretmodus.
  • 7. PIP / DW.

Minpunten

• 1. In snelle bewegingen in games minimale blurring, ghosting kan je het niet echt noemen.
  • 2. Bij twee schermen toch defecte problemen.

Inleiding:
Ik had hiervoor de LG L246WH-BN besteld omdat die een stuk goedkoper was, aangezien ik niet twee reviews tegelijk kan schrijven en kan linken, begin ik met wat ik als laatste heb besteld.

De reden dat ik dit scherm uiteindelijk kocht is dat ik na 6 jaar CRT (17" LG Flatron 776FM) wel eens een grotere monitor wilde hebben. Na jaren sparend eindelijk genoeg over te hebben vond ik dat ik maar meteen alles uit moest geven voordat ik dat niet meer kan door andere zaken.

Featureset:
Met 2 aansluitingen voor 2.0 USB aan de zijkant van de monitor kan je heel makkelijk je snelle USB stick kwijt. Er zit een HDMI aansluiting op voor eventuele consoles en ander HDTV materiaal. Ik gebruik gewoon de RGB (VGA) aansluiting voor mijn PC zodat de HDMI vrij blijft, mocht ik die ooit nog nodig hebben. Dat er ook composiet op zit is alleen handig indien men een camera of ouder apparatuur heeft die je rechtstreeks op de monitor zou willen aansluiten en niet via de PC.

De Pivotfunctie voor het gebruik in “portretmodus” gaat soepel en is vooral handig bij tekstverwerken en websites bekijken, alhoewel het in portretmodus opeens een behoorlijk hoge scherm word en je hoofd echt moet bewegen. Het geeft echter dan wel lekker veel werkruimte zonder dat meer dan de helft van het scherm ongebruikt blijft.

De maximale resolutie is bij 24” standaard 1920x1200, maar kan met hulp van 1:1 pixelmapping gewoon 1920x1080 weergeven met de bekende zwarte balkjes boven en onder.

De LG L246WH-BN heeft als extra mode dat die ook 4:3 en 5:4 in “original” over het hele scherm weergeeft. Dat door zwarte balken links en rechts van het scherm weer te geven. Dat is iets wat deze monitor niet ondersteunt en eigenlijk wel jammer is. Dat houd in dat wanneer men resoluties als 1024x 768, 1152x864, 1280x1024 of een andere lagere resolutie wil gebruiken, dat het een klein schermpje word met rondom een zwart vierkant.

Echter is het stretchen voor mij niet echt erg vervelend aangezien het goed verdeeld is en voor mij niet echt opvalt of storend is.

Ook een leuke functie is de Picture in Picture (PIP) en de Splitscreen (DW) functies. Zo kan je bepalen in welke hoek de PIP weergegeven word en ook of het signaal component of HDMI moet weergeven. Bij DW kan men rechts naast (en in portetmodus onder) het RGB signaal een tweede beeld laten weergeven.

Kleurweergave:
Bij het in gebruik nemen van de monitor waren de instellingen allemaal op 100% ingesteld wat al meteen een wazig beeld gaf en de kleuren niet goed weergaf, echter heb ik het vermoedden dat dit een teruggestuurd en/of getest product was. Dat kan ik verder niet beoordelen. Echter na alles (contrast, helderheid, R, G en B ) op 50% gezet te hebben op de monitor en in het Nvidia panel de “gamma” op 0,5, de scherpstelling (7 tikjes) en na de “digital vibrance” te hebben aangepast (18 tikjes) was het beeld voor mij vrijwel kleurgelijk aan mijn oude CRT monitor. Dit uiteraard ondanks de 24 bits kleurendiepte die standaard is bij de meeste panelen.

Het zwart is goed te noemen, echter echt zwart kan ik het niet noemen, het geeft een klein beetje een witte waas. Dit valt echter alleen op indien men in een niet zo verlichte ruimte zit en wanneer er grote donkere vlakken op het scherm zijn. Overdag valt het niet zo op, net als wanneer men veel verlichting in huis heeft en wanneer het kleinere zwarte plekken zijn doordat het omringende kleurenpallet het zwart dan beter laat afsteken.

Als voorbeeld heeft de LG L246WH-BN nog meer ‘backlicht’ die een blauwe waas gaf ongeacht de instellingen in spellen met veel donker en spelend in het donker, wat ook de reden was dat ik die terugstuurde.

Contrast en helderheid:
Contrast en helderheid kan ik kort over zijn. Die is meer dan goed genoeg voor wat men ermee zou willen, en bij kleine donkere plekken geeft het een beter zwart en in totaal zwart een licht witte gloed geeft door het P-MVA paneel. Bij de LG L246WH-BN die een TN paneel heeft geeft juist een blauwe gloed over donkere delen die mij te veel opviel.

Ghosting en inputlag:
Het is géén CRT monitor, echter geeft het scherm alles snel genoeg mooi weer en is zie ik het meer als een klein beetje blurring dan echt ghosting. Het is er dus in principe wel, maar zo weinig dat het voor mij niet storend is en daarom van mij toch de "géén ghosting" stempel krijgt boven "weinig ghosting". Weer de vergelijking met de L246WH-BN is dat die het ‘blurringeffect’ (ook nog net niet vol ghosting) iets meer heeft.

In racegames zie je bijvoorbeeld 'reclameborden' waar op CRT de tekst scherp blijft, maar op een TFT wazig / blurrig is, zonder echt overduidelijk ghosting.

Pixeldefecten:
Bij het aanzetten viel mij niets op, echter na een uurtje in gebruik is er één defect pixeltje gekomen die alleen vol wit weergeeft. Een meevaller is dat het niet midden op het scherm zit maar linksonder en dat het alleen erg opvalt op donkere kleuren. Nu hoop ik toch wel dat het bij die ene blijft.
Update 28-2-2008: er zijn nu meerdere (20 ~ 30) subpixels defect geraakt en ik heb en RMA moeten aanvragen.
Update 15-3-2008: RMA duurt door nieuwe levering vanaf fabriek, hopelijk een perfect stukje materiaal voor al dat wachten.
Update 28-3-2008: RMA afgehaald, alles goed ingesteld en na het verwijderen, weer linksonder, van de “Vista ready sticker” toch nog een 'krasje' op het scherm, dat gelukkig 29-3-2008 met voorzichtig wrijven verwijderbaar bleek met het bijgeleverde doekje. Best jammer is dat het spel “Settlers 6” die ik bij mijn eerste scherm er gratis bij kreeg er ditmaal niet bij zit, die werd in de doos meegeleverd van LG uit.

Bouwkwaliteit en afwerking:
Het is een stevige scherm die alleen een zachtere buitenschil heeft om de hoogteverstelbare middenkern waar je niet te veel in knijpen bij het verhogen / verlagen van het scherm. Verder is het scherm stevig en degelijk, terwijl het wisselen van en naar portretmodus juist lekker soepel gaat.

Vormgeving:
Alle aansluitingen zijn goed bereikbaar op een vrij simpel vormgegeven scherm, alleen zijn de instelknoppen niet intuïtief en druk je wel eens de verkeerde in, echter is dat een kwestie van gewenning dat wat langer duurt en eenmaal ingesteld vrijwel niet nodig is buiten het wisselen van ingang.

Prijs:
De reden dat ik eerst de LG L246WH-BN had besteld, die is bijna ¤100,- goedkoper, echter als je hoge eisen stelt en beter zwart wil hebben en iets minder blurring dan is het eigenlijk niet anders dan dat men in een hogere prijsklasse komt door het P-MVA paneel.

Weergave:
Bij Full HD analoog vind ik de beeldweergave erg goed, géén zichtbare ghosting of blurring. Echter het verschil met Full HD digitaal kan ik niet over oordelen, die heb ik nog niet gebruikt aangezien ik nog géén digitaal HD materiaal heb gekeken.

Er zijn af en toe wat rafelige rantjes, echter zijn die vaak toch ook zichtbaar op een CRT beeld en dus niet een effect van de LG L245WP-BN.

Een minimale nadeel van 24" blijft de 0,27 dotpitch tegenover de 0,24 dotpitch van mijn oude 17" CRT.

Heb jij ook een LG L245WP-BN Zwart?

bedankt voor je revieuw, ben zelf van plan om schem te kopen die full HD kan weergeven maar dit dan vooral voor films enzo.

Hoe zit het voor het bekijken van films op dit scherm, geeft hij de film degelijk weer?

grtz: Tim
Ik heb jarenlang een 17" CRT monitor gebruikt met een dotpitch van 0,24 en vergeleken daarmee is deze monitor met een dotpitch van 0,27 wel een klein verschil zichtbaar.

Ik vind wel dat schuine lijnen iets gerafeld zijn, maar zo ver ik het heb kunnen vergelijken zijn zowat alle 'goedkopere' TFT schermen uitgevoerd met 0,27 dotpitch. En als je ergens een 0,24 zou vinden zal die al aardig wat kosten denk ik en dan is ook de reactietijd nog twijfelachtig.

Verder als je een TV-kaart gebruikt dan kan je kiezen om of je monitor op 1920x1200 te zetten met kleine zwarte balken boven en onder je TV signaal, of je zet de resolutie op 1920x1080 en dan heb je gewoon vol scherm. In de 1920x1080 resolutie TV kijken lijken de rafelige lijnen wel minder rafelig. Alleen zijn dan weer alle 4:3 video smaller, waar je dan weer beter 1920x1200 resolutie kan gebruiken om de zwarte balken links en rechts wat smaller te krijgen en dus meer videobeeld...

Als je de kleuren helemaal zelf insteld, in de controlpanel van je videokaart nadat je alles eerst op de monitor hebt ingesteld, heb je echt goede kleuren. Maar ik kan wel degelijk 24bits zien, de kleuren lopen niet vloeiend over op je beelscherminstelling. Voor gebruik van bijvoorbeeld DScaler of andere TV software moet je de kleuren apart instellen in de programma's. Maar eenmaal goed ingesteld O+ .

Buiten die kleinigheden (ja ik ben erg veeleisend) is het werkelijk een erg goed scherm. Ik gebruik nu toch de HDMI aansluiting en heb daar de scherpstelling teruggezet en het beeld is dan net iets scherper, wat ik niet had verwacht.

Als je dan video wilt kijken ligt het aan de opname resolutie en gebruikte codec(s). Van perfect scherp tot blokkerig bij slechte codecs en/of opnameresolutie. Dus bij goede codec(s) en lage opnameresolutie heb je ook op vol HD nog scherp beeld en bij slechte codecs maakt HD het niet beter.

Bij TV kijken zie je door de grotere dotpitch de bekende rafelige randjes (of misschien bij duurdere TV kaarten niet?) Maar dat is wel op een analoog TV signaal, misschien is digitaal wel scherper, dat kan ik niet zeggen...

Ik ruil deze monitor in ieder geval niet in en de pivotfunctie is erg handig voor surfen op het net, zeker voor surfen op tweakers.net... 8-)

Tenslotte nog dit, echte fullHD video heb ik nog niet gekeken, maar ik denk zo wel genoeg informatie te hebben gegeven aangezien HD TV (ook al is het anoloog) vrijwel hetzelfde zal zijn.

Ik hoop dat dit een duidelijk genoeg beeld geeft... :D

Edit: Ook niet door die ene defecte pixel op een niet storende plek, het houd zo ook mijn scherm uniek.. :9

[Reactie gewijzigd door 6thHighlander op 23 februari 2008 23:45]

Zeer goede review, het enige wat ik mis :P is een productfoto :P
De pixelfoutjes vind ik wel verontrustend, vooral omdat het in twee exemplaren zat. Bedankt voor je review al zouden een paar foto'tjes het afmaken.
Op eerste gezicht leken het weer subpixelfoutjes, maar bij nader inspectie was het een 'krasje' die met het bijgeleverde doekje weer weggeveegd kon worden. Dit moet ik toch wel vermelden.

Verder blijft het eenmaal goed ingesteld toch echt een mooi scherm en is het in games wel iets blurrig, maar niet zo zichtbaar als bij enkele anderen die ik heb gezien.

En hier en op de bovenstaande: Ik heb géén digicam. Maar ik werk eraan.. Nog een maand of ?????... :? Moet nog veel andere dingen voorrang geven..