Specificaties 17,3" (1920x1080), 870GB (hdd+ssd) - Bekijk alle specificaties
Kies andere uitvoering

Acer Aspire V3-771G-53218G87Maii Review

julus 30 augustus 2012, 2.695 views

Acer Aspire V3-771G-53218G87Maii

Pluspunten

• prachtig mat, full hd 17 inch scherm met goede kijkhoeken
  • snelle Nvidia GT650M GPU
  • Bijzonder stil, ook onder last
  • strak afgewerkt
  • I.c.m. met SDD heerlijk rap in de dagelijkse praktijk.

Minpunten

• Spiegelende vingerafdrukmagneet
  • Bevat de achterhaalde Intel SDD 320
  • aansluitingen houden niet over
  • dvd combo, geen bluray, laatje botst tegen de stroomkabel.
  • accu snel leeg

Het recenseren van notebooks is maar een ondankbare taak. Elke fabrikant heeft talloze modellijnen, talloze formats daarin, die weer onderverdeeld zijn in sterk uiteenlopende specificaties, die tenslotte ook nog per land kunnen verschillen. Hopeloos, tegen de tijd dat je bent uitgetypt met je kritiek, is-ie al weer uit de schrappen verdwenen.

Toch wil ik een korte poging wagen. Ik zocht een betaalbare desktop replacement, met 17 inch scherm, die mee kan komen met de moderne eisen, inclusief games, zonder hierin een hoogvlieger te zijn. Op basis van zeer informatieve Duitse websites (notebookjournal en notebookcheck) kan je zelf de snelheid van de ingebouwde CPU en de GPU beoordelen. Misschien tref je in een laptop een iets lager geklokte GPU, maar een indicatie is in de praktijk voor mij voldoende (dus sorry voor het gebrek aan benchmarks). Vuistregel voor mij is: investeer in de GPU en bezuinig op de CPU. In de dagelijkse praktijk heb ik daar veel meer aan. Zo is de Nvdia GT650m een prima GPU die anno vandaag de nieuwe spellen van vorig jaar prima kan spelen. Dat is niet verkeerd voor een laptop. Kom daar maar eens voor met een Core I7 CPU met alleen maar embedded graphics...

Met deze wensenlijst had ik een shortlist opgesteld met 5 notebooks die ongeveer dezelfde specs hebben, al moet een aantal het doen met de langzamere AMD 7650M of 7660M GPU's, zoals van Toshiba, Asus, of Sony, of zelfs een I3 CPU ipv de Ivy bridge I5 van deze Acer.

Scherm

Tot mijn verbazing is deze Acer de enige in zijn prijsklasse die een full hd-scherm in de behuizing heeft gestopt. Net als bij mijn vorige laptop, inmiddels 4,5 jaar oud, is HD+ (1600x900) kennelijk nog altijd de norm in laptoppenland bij apparaten tot zo'n 900 euro met een venster van 17 inch.. Dat levert een pixel density op die ongeveer 7x lager is dan bij de nieuwste smartphones. Hoe bedoel je vooruitgang!? Apple lijkt de enige die met zijn Retinalijn hier wat in beweegt, maar dan draag je direct 3-4x meer af de toonbank.

Toch zeggen specs niet alles: in de winkel kijken is niet alleen leuk, maar ook erg nuttig. Bij de Acer bleek dat zijn paneel niet alleen mat is, dus niet hinderlijk reflecteert, maar ook nog erg goede kijkhoeken heeft. Ik durf niet te zeggen of het een IPS- of LN-paneel is, maar de kwaliteit is duidelijk ver boven die van concurrerende modellen. Zo zie je bij LN schermpjes vaak al contrastveranderingen als je even met je hoofd beweegt. Deze Acer gaf een mooi consistent beeld vanuit alle standpunten. Nuttig als je ook wel eens met je ega een filmpje in bed kijkt :) Helderheid verschilde niet veel onder de 17 inch laptops. Vergeet het werken onder de zon, maar in de schaduw is deze matte Acer een prima werktuig. Er is verder geen backlight bleeding waarneembaar, en de uitlichting is egaal. Goed geschikt voor serieus fotowerk.

Geluid

Ondanks het Dolby Theatre logootje, zal ik er geen woorden aan vuil maken: het voldoet zoals een transistorradio in de jaren 80 voldeed als je niets anders had. Er is geen subwoofer o.i.d. ingebouwd, dus vergeet gewoon dat er frequenties zijn onder de 200Hz, en het is best dragelijk.... Het goede nieuws is dat hij zelf bijna geen ongewenst geluid produceert. Zelfs bij gamen blijft-ie rustig, en amper hoorbaar. Wat een verademing vergeleken met mijn oude kruimeldief, eh laptop.

Solid State Drive

In deze notebook zit een (verouderde) 120Gb Intel 320 ssd ingebouwd, naast de 750Gb Hitachi magnetische plaat. Dat bracht de Acer uiteindelijk over mijn budget van 750 euro. Maar de versie zonder SD-chips was niet in voorraad, en daar sta je dan, hebberig, in de winkel met een brandende portemonnee ;) . Dan maar een bedragje van 876 euro betaald, terwijl de losse SSD nu niet veel meer dan 100 euro hoef te kosten. Maar goed, het Taiwanese combootje is nu 'pret a porter', schroeven en herinstalleren is niet meer nodig, en wouw wat werkt het allemaal direct makkelijk en heerlijk rap. Programma's starten niet op, maar ploppen aan. Windows opstarten (of ontwaken uit hibernate) gaat in 11 seconden. Dat neemt niet weg dat Acer zich er wel wat van af heeft afgemaakt, door niet een opvolger van deze SDD, zoals de 330 serie, onder het toetsenbord te plaatsen.

Accu

Desktop replacements, zoals deze van 3,2 kilo (zonder voeding), neem je natuurlijk niet mee naar het strand. Maar toch wil je af en toe ook zonder stekker kunnen. De accu van deze Acer is niet groot. Idle werken met op de achtergrond downloaden via wifi, gaf bij mij zo'n kleine 2 uur werktijd. Een flimpje kijken zonder wifi en halve helderheid moet kunnen, want dan haal ik ruim 3 uur. Gamen kan prima - als je even op de wc verder moet - maar na 45-60 minuten houdt-ie het voor gezien. Fraai is wel dat de GT650M GPU dynamisch schakelt. Vroeger had je nog notebooks waarbij je de GPU met een knopje kon aan- en uitzetten (eh, na een reboot dan...). Nu wordt de GPU ingeschakeld indien nodig, en anders (bij 2d gebruik) blijft) alleen de Intel HD 4000 chip het werk doen. Die is overigens helemaal niet langzaam voor een embedded GPU en wel een stuk zuiniger dan de dedicated GPU.

Afwerking

Deze Acer notebook is grijs glimmend afgewerkt met hier en daar een accentje. Persoonlijk niet helemaal mijn ding, zoals ik Chinees/Koreaans design als snel kitcherig vind. Functioneel heeft het ook nadelen (of voor sommigen, voordelen: ) Zo spiegel ik nu in de schermrand i.p.v. in het scherm zelf. Maar daar raak je snel aangewend. In mijn ervaring is zo'n kunststof lapspiegel wel vastbaar voor vingerafdrukken en, veel erger, krasjes. Het plastic geheel maakt echter wel een robuuste indruk. Ondanks het vrij grote scherm, wiebelt-ie niet en de scharnieren zetten zich goed schrap.

De aanleiding om deze review te schrijven, is het ontbreken van enige review op internet over deze Acer of zijn zusjes met hetzelfde scherm. Bijna had ik hem daarom links laten liggen. Dat was zonde geweest, want Acer heeft hier een prachtig scherm in een betaalbare package geknutseld, die ook nog eens lekker meekomt met de meeste spelen dankzij de relatief krachtige Nvidia GPU. Dat is een compliment Ún het schrijven van de review, hoe vluchtig ook, zeker waard.

Heb jij ook een Acer Aspire V3-771G-53218G87Maii?

Leuke review, ik ben alleen ook zeer benieuwd naar wat simpele benchmark scores. Rekenkracht van de i5 zal wel goed zitten, echter hoe presteert de GT650M videokaart bij gaming en hoeveel lawaai en warmte produceert de laptop dan.

Ik heb zelf al een ouder beestje van Acer met een i3 en een Ati Mobility 5470 kaart, en daar kan ik nog prima mee uit de voeten in WoW, maar Diablo 3 wordt al flink brood roosteren op schoot en airco geluiden produceren qua temp en ventilatoren.
Ik kan geen objectieve metingen doen met geluidsmeters e.d. Ik kan wel zeggen dat WOW inderdaad op zijn dooie (en stille) akkertje wordt gedraaid op deze laptop. Ik zal dit weekend even The Witcher 2 installeren. Die vroeg vorig jaar topprestaties van de computer. Ik ben benieuwd wat deze Acer daarmee doet.

Nu deze review toch aardig wordt gelezen, voel ik me al wat meer geroepen benchmarks te draaien en hier neer te zetten. Ook ben ik benieuwd of ik de fabrikant en type van het scherm kan achterhalen. Ik ga mijn best doen!
Ik zie dit als een voordeel :
Bevat de achterhaalde Intel SDD 320
Dat is eigenlijk de enige SSD die ik vertrouwde en kocht, voordat de prijzen van de Samsung 830 omlaag kelderden :)

Ik zou eerder klagen over de 1600x900 resolutie : Als ASUS 1920x1080 kan verkopen voor een soortgelijke prijs waarom Acer niet ?!
Ik hoop dat je gelijk hebt, en ik moet zeggen: gebruik nu in mijn desktop een Crucial M4, als 'smart response cache' op een Z68 chipset. Werkt aardig, maar toch ook regelmatig foutmeldingen waardoor de cache wordt gedeactiveerd. Dus snelheid is niet alles.

Verder heeft deze Acer een 1920x1080 resolutie, dus ik neem aan dat je hier Acer bedoelde en niet Asus? Kijk anders even op de pricewatch en je ziet dat de concurrentie rond de 800 euro qua specs veraf staat van deze laptop, maar dan zonder SDD, de Acer Aspire V3-771G-53218G75Maii (geweldig pakkende productnaam)
Goede review! Zou het alleen wel leuk vinden om nog wat benchmarks te zien! ;)
Thanks voor de reacties. Het sterkt mij om de volgende x direct een vergelijkend schepje erboven op te doen :)

[Reactie gewijzigd door julus op 31 augustus 2012 13:35]