Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB Review

Femme 27 augustus 2012, laatste update op 27 augustus 2012, 1.878 views

Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB

Pluspunten

• Goedkoop

Minpunten

• Drive na anderhalve maand defect

Ik gebruikte deze ssd als externe drive voor mijn Lightroom fotoverzameling van 450GB in combinatie met een Retina MacBook Pro. De belangrijkste reden om de Crucial m4 512GB aan te schaffen was de prijs. Met een prijskaartje van ongeveer 360 euro is de Crucial m4 een flink stuk goedkoper dan andere ssd's met een capaciteit van 512GB. Een Samsung 830 512GB is 160 euro duurder.

De prestaties waren voor het doel waarvoor ik deze ssd gebruikte dikke prima. Voor zover ik heb kunnen zien beschikken alle usb 3.0-behuizing nog over een sata2-controller waardoor de doorvoersnelheid is beperkt tot zo'n 250MB/s. Het verschil in prestaties tussen een Crucial m4 en een net wat snellere Samsung 830 zal in de praktijk waarschijnlijk tot een minimum worden gereduceerd als je ze via usb 3.0 aansluit.

Helaas overleed de drive na anderhalve maand gebruik.

Heb jij ook een Crucial m4 CT512M4SSD2 512GB?

Kun je misschien ook eventjes de afhandeling van Crucial vermelden? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Ga ik doen. Hij is nu net een halve dag dood.
Als USB 3.0 niet toereikend is, is in combinatie met de Macbook is wellicht dit nog de moeite waard.

Succes met de garantie afhandeling, hopelijk geen waardevolle data verloren.
Thunderbolt is (nog) geen oplossing omdat ik de twee Thunderbolt / displayPort-poorten nodig heb om externe beeldschermen aan te sturen. Daisy chaisen kan niet met zo'n Seagate GoFlex-drive. De drive zou moeten kunnen daisy chainen en geen externe voeding nodig moeten hebben wil het een oplossing zijn voor mij.

[Reactie gewijzigd door Femme op 27 augustus 2012 16:20]

Ik neem aan dat je andere behuizing of direct op sata hebt geprobeerd? (bij mijn broer was de connector van de usb3 behuizing de boosdoener (ocz totaal oplossing).
Gaf de m4 bepaalde tekenen aan de wand degradatie performance o.i.d.
Ja dat heb ik uiteraard geprobeerd. De ssd doet niets meer, er wordt zelfs niets herkend door de sata-controller.
Zonde...
Hoe was het gebruik ?
veel gekoppeld en ontkoppeld ? De laptop vaak in Sleep of Hibernate modus ?

Zelf ben ik tevreden met een 256gb versie na een eerste te hebben ontvangen die DOA was.
Weinig gebruikt maar de schijfbehuizing (Lian-Li EX-10QA) was wel een bitch omdat de usb-kabel erg los zat in de connector en zelfs door een hobbelende trein al contact verloor. Mogelijk heeft dit geleid tot het vroegtijdig overlijden van de drive. Ik heb de drive niet veel gebruikt.
6 weken later, hoe was de afhandeling van crucial ?
ik overweeg deze schijf als hoofdschijf voor een nieuwe pc.
Kom op, het kan natuurlijk niet zo zijn, dat omdat de review door Femme is geschreven hij opeens 2 sterren waard is ;) . Het is gewoon een korte mededeling dat een Crucial SSD ook kapot kan gaan.
Ik ben ook wel benieuwd naar de afhandeling van Crucial, met Samsung heb ik recent een niet al te beste ervaring gehad dus misschien dat deze fabrikant soelaas kan bieden.
De afhandeling met Crucial is natuurlijk niet zo interessant/weet hij niet, aangezien hij garantie moet claimen bij de winkel/leverancier, en niet bij de fabrikant.