Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 4.000dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Roccat Savu Review

bert170881 26 augustus 2012, 754 views

Roccat Savu

Pluspunten

• prijs
  • ontwerp
  • ledkleurtjes achteraan

Minpunten

• materiaalkeuze van muis (te grof?)
  • drivers die maat voor niets zijn
  • veredelde mmo-muis

De Roccat Savu is een mid-size gamingmuis die er op het eerste zicht heel erg goed uitziet. Volledig in het matzwart vormgegeven met de merknaam stijlvol geëtst in de rechterknop, op de bovenzijde van de muis. Aan de linkerzijde van de Savu vinden we twee programmeerbare Easy-Shift+-knoppen en onderaan aan de achterzijde ontdekken we een muisbrede doorzichtige plastic strook.

De muis wordt verbonden met je laptop of nog véél beter, je gamingpc, door een netjes gesleevede kabel die rijkelijk lang is. Zelfs de usb-stekker werd niet vergeten en kreeg naast het Roccat-logo een scherpe vormgeving mee.

Wat net zo belangrijk is als het uiterlijk van een muis, is hoe deze aanvoelt. De bovenzijde voelt aan zoals de matzwarte kleur doet vermoeden; niet te glad. Ondanks dat een matzwart uiterlijk ons zeker kan bekoren, vinden we deze kleurkeuze niet realistisch in gebruik. Out-of-the-box allemaal geweldig, totdat je vette vingers hebt van een snack. Meteen heb je geen matzwarte muis meer, maar eentje die blinkende vlekken krijgt. Jammer, maar onvermijdelijk.

De beide zijkanten daarentegen voelen geheel anders aan. Om optimale grip te bekomen, heeft Roccat de Savu ze van een ruwer oppervlak voorzien. Het voelt zelfs een beetje korrelig aan, wat je kan vergelijken met schuurpapier P200. Je moet er eerlijk gezegd voorstander van zijn; naar ons gevoel gaf deze structuur wel het gevoel van grip en stevigheid, maar heel erg comfortabel is het niet. Gewenning doet op dit vlak uiteraard wonderen, al trad die bij ons zelfs na lange tijd niet op.

De onderzijde van de Savu is voorzien van twee glijders die de hele breedte beslaan. Glijden doet de muis van Roccat alvast zeer goed, zowel op stoffen als plastic muismatten en het houten blad van onze bureau.

In bedrijf

Draaien we de Savu om dan vinden we een optische sensor die via de te downloaden software op vier verschillende niveaus ingesteld kan worden; 400, 800, 1600 en 4000 dpi (dots per inch). Hoe hoger je de sensor instelt, hoe nauwkeuriger de bewegingen opgemeten worden.

De drivers en macro-manager software die je snel en gemakkelijk van de Roccat-site kan plukken, zijn als een fluitje van een cent te installeren. Het is overduidelijk dat Roccat met de Savu fans van MMO’s en first-person shooters wil bekoren; vooringestelde macro’s voor World of Warcraft, Age of Conan, Command and Conquer, Counter Strike, Warhammer Online, Left for Dead en vele andere spellen zijn erg handig in gebruik. Nog een pluspunt van de meegeleverde software is dat – ondanks dat die nog in bètafase verkeert- de macro’s goed afgesteld zijn. Ze zorgen voor geen enkele lag ingame, wat uiteraard een must is.

Goed om te weten: het veranderen van je instellingen kan zelfs ingame gebeuren. Met een drop-down menuutje krijgen we overzichtelijke keuzes aangeboden waarvoor je niet eerst een uur op moet studeren voordat je het aandurft om iets te tweaken.

Spijtig genoeg stopt hier het goede nieuws, eerst en vooral op ergonomisch vlak doet de Savu wel onder voor grotere broertjes. Dit is en blijft een persoonlijk standpunt, maar als je weet dat ondergetekende geen kolenschoppen van handen heeft, dan geldt dit ook voor jou. Een mid-size gamingmuis vinden we eigenlijk te klein om er lang en comfortabel mee te werken of te spelen.De easy-shift+ knoppen staan bijvoorbeeld te ver naar achter opgesteld en onze duim moest telkens veel te ver naar achter plooien om ze gemakkelijk te kunnen bedienen.

Ten tweede is de Easy-Shift+-technologie niet helemaal wat je er van zou verwachten. Beide knoppen dienen als ‘knop-vermeerderaar’ om zo een klassieke vierknops-muis om te toveren in eentje met een tweede niveau aan bediening. Mooi in theorie, maar in de praktijk gebruikten we het eigenlijk bitter weinig en moesten we spijtig genoeg tot de conclusie komen dat we een gepimpte vierknops-muis aan het testen waren. De driversoftware biedt je véél meer aan dan de Savu aankan. Had deze muis van Roccat meer knoppen meegekregen, dan hadden we er hier veel positiever over geweest.

De Savu krijgt van Roccat een zeer degelijke bouwkwaliteit mee, met aan de achterzijde een raampje met ledverlichting die het hele spectrum doorlopen. Al bij al een knappe verschijning, maar helaas wordt ons gemoed verzwaard door de matige ergonomie. Iets te klein om lang pijnloos mee te gamen.

De drivers worden flink geabsorbeerd door deze muis en doen ingame flink hun best. Een bedenking die verwijst naar zeer donkere wolken is dat de Easy Shift+-knoppen ingame een maat voor niets zijn. Zo blijven we spijtig genoeg achter met een muis die veel meer zou kunnen indien er wat minder compromissen gesloten waren op de tekentafel.

Heb jij ook een Roccat Savu?

Wat een vreemde manier van kritiek ontvangen, waarom denk je dat er uberhaubt gereageerd kan worden op reviews / een score gegeven kan worden?
Overigens hoor ik graag hoe ik dan wel kritiek moet uiten als het niet langs de kantlijn (?) mag.
stel ik voor om er zelf een te schrijven?
Kwestie van lezen:
edit: en nee, heb zelf de muis niet maar een andere met dezelfde software / hoeveelheid knoppen.
Wat een rare review, sinds wanneer zorgt een macro uberhaubt voor lag?
Verder, de easy shift knoppen kun je gewoon uitschakelen als je ze niet gebruikt, verder is de zin 'Een bedenking die verwijst naar zeer donkere wolken is dat de Easy Shift+-knoppen ingame een maat voor niets zijn.' totaal onbegrijpbaar, geen idee wat je daar nou precies mee wil zeggen.
veredelde mmo-muis
Niet bepaald, ze focussen juist op mmo games met de macro's omdat de muis eigenlijk te weinig knoppen heeft ivm andere muizen die zich richten op mmo's.
Matige review, 2 sterren.

[Reactie gewijzigd door Mental op 26 augustus 2012 20:07]

In plaats van langs de kantlijn kritiek te uiten, stel ik voor om er zelf een te schrijven? Dat wordt geapprecieerd hoor!