Samsung Galaxy S III 16GB Blauw Review

bert170881 26 augustus 2012, laatste update op 26 augustus 2012, 3.599 views

Samsung Galaxy S III 16GB Blauw

Pluspunten

• performance
  • beeldkwaliteit
  • opnamekwaliteit
  • featureset
  • innovatie

Minpunten

• duur
  • batterijduur
  • s-voice is nog niet helemaal wat het moet zijn.

Het laat niet aan de twijfel over; de Galaxy SIII ziet er ongelooflijk mooi uit. Hij ligt aangenaam in de hand door de vloeiende rondingen die het toestel kenmerkt.

De specificaties van het toestel laten niets aan de verbeelding over en kunnen niet anders dan menig ander smartphonebezitter bekaaid en stiekem stikjaloers ver achter zich te laten.

Materiaalkeuze

Heb je al meer gelezen over de SIII, dan ben je zeker en vast commentaar tegen gekomen over de materiaalkeuze van Samsung voor zijn nieuwste smartphone. Sommigen kraken het ‘plastic gevoel’ af van het geborstelde polycarbonaat, maar het is maar wat je gewoon bent volgens ons. Geef je metaal de voorkeur als gebruikt materiaal, dan zal je inderdaad sneller de opmerking geven dat de SIII wat goedkoop aanvoelt.

Hét voordeel blijft natuurlijk dat het aantal grammen met een flinke factor worden teruggedrongen. De SIII ligt, ondanks zijn afmeting, bijzonder goed in de handen en zelfs na lang gebruik kregen we nooit de indruk dat het gewicht ons parten begon te spelen. Een andere voorsprong die polycarbonaat oplevert, is de stevigheid. Kijken we even naar de batterijklep, dan is die echt heel flexibel, maar het wordt al een heuse taak om ze stuk te krijgen.

Je kan kiezen tussen twee uitvoeringen, Marble White en Pebble Blue. Volgens ons zijn beide kleuren even geslaagd.

Het scherm

Dé eyecatcher van elke smartphone blijft het scherm en dat is bij de SIII beveiligd met het stevige Gorilla Glass tegen krassen en ander misbruik dat in één geheel over de voorzijde heen ligt. Je merkt nagenoeg geen rand of grens op, wat je bij de SII en andere smartphones wel nog hebt. Het 4,8” grote HD Super AMOLED-scherm werd overigens volledig in Samsungs eigen huis ontwikkeld. Met een resolutie van 720p krijgen we een zeer helder beeld te zien dat verzorgd wordt door prachtige kleuren.

720p is misschien een teleurstelling voor sommigen die kicken op full HD, maar als je bedenkt dat we nog geen vijf jaar geleden de eerste TV’s pas hadden die deze resolutie aankonden, dan is het eigenlijk verbazingwekkend dat deze resolutie door de immer krimpende pixels vandaag de dag passen in een scherm dat in je handpalm ligt...

306 pixels per inch en we zitten nu al aan de scherpte van de iPhone 4S die een veel kleiner scherm biedt. 3,5 inch schermen zijn blijkbaar niet meer van deze tijd. Kijk even mee naar een close up van de resolutie die de SII biedt met zijn Super AMOLED Plus-scherm en daaronder de resolutie eronder die de SIII biedt met het HD Super Amoled-beeld.

Wil je de volledige visuele pracht en praal en vind je de levensduur van je batterij niet zo belangrijk, dan geven we je van harte mee om de power-savingfunctie uit te schakelen. Hiermee biedt de SIII zijn volledige prachtige beeldweergave. Je zal verstomd staan.

De grootte van het scherm lijkt aan de buitensporige kant voor een smartphone, maar Samsung heeft de bezel zo weten te verkleinen dat de SIII uiteindelijk niet veel groter uitvalt. Praktisch gezien vinden we deze afmeting er eigenlijk wel wat over. Het voordeel is dat je beter en meer content kan tonen, maar nadelig blijkt wel dat met één hand je SIII bedienen niet gemakkelijk uitvalt. Met één duim zowel aan de boven- als aan de onderkant iets selecteren zonder je hand te verschuiven, wordt eigenlijk onmogelijk gemaakt. Je bent bijna verplicht om ofwel deze smartphone op een oppervlak te leggen of om hem met twee handen te bedienen. Groter hoeft dus niet altijd beter te zijn.

Niettegenstaande voelt de SIII niet aan als een tablet en kan hij nog gemakkelijk comfortabel wegzakken in onze broekzak.

Lay out

Boven het scherm zien we net zoals bij de SII een cameraatje, deze keer met een niet onaardige 1.9 megapixel. Een knappe feature die deze lens biedt, is de ‘Smart Stay’-technologie. Hiermee houdt je SIII je oogbewegingen in de gaten en schakelt hij het scherm sneller uit als je wegkijkt dan als je blijft kijken zonder het scherm te activeren. Weer een slimme manier om je batterij langer te laten meegaan.

Smart Stay deed verrassend flink zijn best in goed verlichte omgevingen, zowel binnen als buiten. Er vielen wel wat steekjes in minder verlichte ruimtes waar de SIII uiteraard flink wat gebruikt zal worden. We hopen dat Samsung Smart Stay wat verder zal doorontwikkelen zodat niet enkel oogbewegingen, maar ook andere gedragingen gebruikt kunnen worden om het scherm actief te houden. Waarom niet de gyroscoop inschakelen als de frontcamera Smart Stay niet meer van de correcte data kan voorzien? We geven het maar even mee, Samsung.

In deze fase van het gebruik van Smart Stay, komt het spijtig genoeg wel eens voor dat de SIII zijn scherm koudweg afsluit, terwijl je ernaar kijkt. Eerlijk gezegd is dit best vervelend gedrag als je rustig iets aan het lezen bent.

Aan de onderkant van het scherm vinden we net zoals bij de SII twee soft-touch toetsen die links en rechts van de gecentreerde en iets vergrootte actieknop gepositioneerd zijn. Ze lichten op als je ze aanraakt en laten toe om ‘back’ te gaan of om een menuutje te selecteren. Hier vinden we geen revolutionaire doorbraken terug. Misschien zeggen sommigen onder jullie over de volgende opmerking dat het mierengeneuk is, maar de afwerking van het omhulsel rond de soft-touch toetsen kon volgens ons beter. Vooral bij weinig omgevingslicht valt op dat als beide toetsen oplichten, het materiaal eromheen last heeft van bleedingeffect. Voor een smartphone van dit kaliber had Samsung hier toch wat beter naar de afwerking kunnen kijken.

Aan de onderzijde van de SIII is sinds de SII niet veel veranderd; een gaatje voor de microfoon vinden we rechts van de micro-usb ingang.

Draaien we de SIII op z’n kant, dan vinden we aan de rechterzijde de powerknop, waarmee je zowel het toestel kan in- en uitschakelen als activeren. Aan de linkerkant vinden we een iets langere fysieke knop terug die we gebruiken om het volume te controleren. Samsung had blijkbaar niet de behoefte om de indeling van de SII op dit vlak van een revamp te voorzien.

Bovenaan de SIII vinden we een standaard 3,5-audio-ingang terug en een tweede microfoontje voor noise cancelling. Hier zien we dat het nieuwe vlaggenschip een kleine wijziging heeft ondergaan qua positionering van deze onderdelen, maar ook hier zien we niets wereldschokkends opduiken. Bij de SII zat de insparing om de klep weg te nemen aan de rechterzijde, nu vinden we deze bovenaan terug.

Say 'cheeeese!'

Aan de achterzijde vinden we wat interessanter speelgoed terug; de 8 megapixel camera, een aparte flitsmodule en een speakertje. Bij de SII werden flits en camera nog in één geheel aangeboden. Nu zien we dat beide onderdelen een aparte plek gekregen hebben. Waarschijnlijk werd de flitsmodule wat verwijderd van de lens om lichtverstoring tegen te gaan. Waarom geen upgrade van het aantal megapixels horen we je denken? Wel, geloof ons vrij; 8 megapixel voor een smartphone is bijzonder veel en ondergetekende kan uit eigen ervaring bevestigen dat hiermee héél mooie en scherpe uitvergrotingen mogelijk zijn, zonder enige vorm van kwaliteitsverlies.

Bij het nemen van foto’s kan je gebruik maken van een instellingsmenu dat je niet in je stoutste dromen voor mogelijk kon houden. De uitgebreidheid ervan kan niet anders dan je verwachtingen overtreffen en we zijn ervan overtuigd dat zeer veel features dan ook lange tijd ongebruikt zullen blijven. Hoe dan ook, elke instelling die je maar wenst om je fotocreaties naar je hand te zetten, worden voorzien door Samsung.

Wat we misten bij de SII, vinden we gelukkig nu wel terug; een burst mode die je toelaat om zeer snel achter elkaar foto’s te nemen. We konden het niet weerstaan om hiermee de SIII te laten zweten en trokken tientallen foto’s na elkaar. We merkten geen enkele vertraging op en elke foto werd razendsnel genomen. Als we nadien het resultaat in onze galerij bekeken, dan zagen ze er allemaal schokkend goed uit. In deze galerij krijg je een heldere interface aangeboden om al je foto’s er snel uit te halen. Met een menuutje dat Samsung biedt, kan je tot in detail bepalen wat en hoe deze galerij zich moet gedragen.

Het is nu zelfs mogelijk om na het nemen van je foto automatisch mensen erin te herkennen en te taggen om op Facebook te plaatsen.

Een goede verbetering aan de SIII is dat de luidspreker op een andere plaats staat. Bij de SII vinden we deze onderaan de achterzijde terug op het uitstekende deel, met als gevolg dat als de SII op een oppervlak ligt, het geluid de mond wat gesnoerd wordt. Bij zijn opvolger krijgt de luidspreker meer zeggenschap, waar of hoe je hem ook neerlegt.

Nemen we de flexibele polycarbonaatklep van de SIII, dan krijgen we de batterij te zien, net boven de SIM-sleuf te zien. Een héél goede aanpassing tegenover de SII is dat nu ook, zonder de batterij er te moeten voor uitnemen, het MicroSD-slotje altijd te bereiken valt. Theoretisch gezien kan je zo je SIII uitbreiden tot een gigantische 128GB aan capaciteit.

Gebruiksgemak

De interface is vrij gemakkelijk en intuïtief in gebruik, al zal elke ‘nieuweling’ wel enige studeertijd nodig hebben om er helemaal wijs uit te raken. Het is dan ook een besturingsysteem dat je helemaal kan opslorpen, mede dankzij de Touchwiz User Interface (UI). Sommige eindgebruikers geven de voorkeur aan een ‘kale’ Android, maar Samsung heeft met zijn eigen ‘schil’ eromheen wel een mooie twist aan gegeven. We raden iedereen aan om de ‘quick start guide’ te doorlopen, al is het maar om op het eerste zicht verborgen handigheidjes van de SIII te ontdekken.

Gebruiken of niet, dat blijft altijd de vraag, maar de SIII maakt volgens ons handig gebruik van bewegingen. Schudden, opheffen en draaien doen je gyroscoop overuren draaien, maar het biedt je alleen maar meer gebruiksgemak eenmaal je deze handelingen meester bent.

Het wordt stilaan ook duidelijk dat smartphone-ontwikkelaars op het vlak van hardware en uiterlijk design een plafond aan het bereiken zijn. Grotere schermen die nog scherper hun beeld aftekenen, CPU’s met x-aantal cores, GPU’s die fabelachtige resoluties aftekenen. Ergens zit de grens en niet in het minst in de vraag ernaar van de consument. Waar blijft er nog manoeuvreerruimte over? Op het vlak van de aangeboden software natuurlijk.

Samsung en onder andere HTC focussen zich door het hardwareplafond zich meer en meer op gebruiksgemak en knappe software-innovaties. Neem, naast Smart Stay, nu het Smart Alert-systeem dat ons echt wel goed gevonden leek. Met deze doeltreffende, maar tegelijkertijd toch eenvoudige toepassing die de SIII lichtjes doet trillen als je de telefoon in je handen neemt, nadat er een gemiste oproep was. Echt eenvoudig, maar daardoor krijg je geen scherm meer dat ongevraagd oplicht of hasta la vista met opflikkerende ledjes.

Wat sommigen onder ons nogal eens hoofdbrekers bezorgt, is hoe je van de ene smartphone naar de andere je gegevens en contacten kan overhevelen. Uiteindelijk is dit een vrij gemakkelijke opdracht, maar de SIII maakt het nog even eenvoudiger; je contacten worden ‘in de cloud’ opgeslagen en kunnen zo dus heel snel van je ene naar je andere Android-toestel overgeheveld worden. Contacten kan je gemakkelijk aanspreken door er even op te drukken. Sms’en, telefoneren of emailen komen zo met één druk in handbereik.

Net zoals bij de SII kan je elk contact voorzien van extra informatie zoals verjaardag, speciale events en een foto. Vooral het toevoegen van een passende foto vind ik een leuke feature die je contacten zoveel persoonlijker maken.

Wat Apple al even biedt met Siri op de 4S, wil Samsung nu ook aanbieden met ’S-Voice’. Met deze feature kan je via een menu vrij eenvoudige taken met spraak bedienen. We speelden met S-Voice in het Engels, want het Nederlands wordt (nog niet) ondersteund. Met ons keurigste Engels probeerden we een aantal zaken te besturen, maar eerlijk gezegd heeft Samsung hier nog wel wat werk. Sommige van onze commando’s werden niet herkend of volledig fout geïnterpreteerd. Probeerden we de GPS aan te zetten, dan startte de SIII om de een of andere reden met het starten van de webbrowser. Zucht.

S-Voice werkt wel en interpreteert de meeste spraakopdrachten wel op de juiste manier, maar voelt toch nog onaf en vrij onpersoonlijk aan. Slaat Samsung mee de weg in van de ‘intelligente smartphone’ zoals HTC onlangs al met veel bravoure aankondigde, dan zal er nog veel werk aan de winkel zijn.

Heb je een Samsungtelevisie die nog niet al te veel jaartjes telt, dan heb je waarschijnlijk de handige AllShare-functie die gebruik maakt van DLNA. Via de DLNA-functie van je Samsung Galaxy SIII kan je via je Wifi-netwerkje thuis filmpjes en foto’s draadloos op je TV tonen. In de praktijk hebben we deze feature getest met de Samsung UE46ES8000S. Deze Smart TV, uit serie 8, is voorzien van de laatste snufjes die de Koreaanse bouwer maar kan bieden.

Zo goed als automatisch toonde onze TV draadloos de beelden die we geschoten hadden met de SIII. Over de beeldkwaliteit en het gebruiksgemak enkel maar lof. Heb je geen tv met DLNA-functionaliteit? Maak je alvast niet teveel zorgen, want Samsung biedt gebruikers hiervoor een aparte app voor die ervoor zorgt dat ook zij deze handige feature niet hoeven te missen.

Gaming

De Mali-400MP GPU (graphical processing unit) zou een van de beste ervaringen op grafisch vlak moeten zorgen en Samsung belooft alvast grote stappen voorwaarts.

In de Gaming Hub van Samsungs schil rond Android kan je kiezen uit twee zones: eentje voor premium gamers en een zone voor casual gamers. Het was spijtig genoeg lang zoeken naar een spel dat de moeite waard was om te spelen én om aan te kopen, maar al bij al konden we toch onze gading vinden. Op Google Play een ander verhaal; hier is duidelijk een broodnodige inhaalbeweging nodig qua aanbod van grafisch uitdagende games. De SIII kan zoveel meer.

Race-spellen die nood hebben aan een snelle verversing speelden soepel af en de spelervaring smaakte alvast naar meer. Ondergetekende is niet echt fan van het spellen van games op een smartphone - noem me gerust oldschool -, maar voor diegenen die kritiek willen spuien over de grafische capaciteiten van de SIII zullen toch héél lang moeten zoeken.

We speelden ondermeer Grand Theft Auto III op de SIII en in vergelijking met de spelervaring op onze SII valt op dat de helderheid en de toename in grootte van het scherm duidelijk voordelen biedt.

Browsing

Het gebruiksgemak van surfen op het internet met de SIII valt onder de noemer van fenomenaal goed. De snelheid waarmee je zowel via wifi als via mast kan surfen, hoeft zeker niet onder te doen voor je reguliere computer of laptop. Soms surf je zelfs sneller met je SIII. Sites renderen perfect en inzoomen gaat als vanzelf.

Batterij

Of het ligt aan onze SII die al enige tijd meegaat en zijn verminderde batterijspanning, maar de batterij van de SIII gaat verrassend lang mee. Samsung heeft hiermee goed gekeken naar wat de SII miste en ondanks ons veelvuldig getest, hoefden we hem niet elke dag op te laden. Met intens gebruik sloeg de SIII er in om het een verbazingwekkende dag en een half uit te houden.

Het hardwareplafond wordt stilaan bereikt en hiermee kiezen ontwikkelaars een andere invalshoek. Nieuwe softwarefeatures, gebruiksgemak en intelligent gedrag zijn de nieuwe heilige gralen van de komende jaren en eerlijk gezegd wordt het hoog tijd dat niet enkel uiterlijke schijn en opzichtige logo’s, die sommige fabrikanten hanteren, belangrijk zijn.

De Samsung Galaxy SIII heeft in ieder geval stijl. Is hij met zijn 4,8” scherm te groot voor jou of niet? We raden je in ieder geval aan - mocht je interesse hebben - om niet zomaar via een webshop te bestellen en eerst eens naar een fysieke winkel te gaan om een SIII-model in je handen te houden. Zoals eerder vermeld, gaat de uitspraak ‘bigger is better’ niet op in smartphoneland. Deze beslissing blijft uiteindelijk bij de koper, maar ondanks dit gegeven ziet het HD Super AMOLED-scherm er fabelachtig mooi uitzien.

Over het design en de materiaalkeuze laten we onze mening nadrukkelijk in het midden. Hier willen we geen oordeel over vellen, al moet gesteld worden dat de bouwkwaliteit misschien wat goedkoop aanvoelt, maar schijn bedriegt.

Over de hardwarespecs hoeven we niet veel meer te zeggen dat die op de bovenste plank horen. Met wat er onder de motorkap aanwezig is, kan de SIII nog een flink aantal maanden de concurrentie de baas. De beeldkwaliteit van de foto’s en video’s die we maakten, was bij de beste die we al bij een smartphone gezien hebben.

Wat Samsung biedt met nieuwe softwarefeatures, doet ons geloven dat de SIII een geheel eigen plaats verdient in het druk bevolkte Android smartphoneland.

Als afsluiter en na aarzelen, snijden we toch nog een heikel punt aan: wat nu als je een SII hebt? Is het dan de moeite om over te stappen? Is de technologiesprong groot genoeg om de aankoopprijs te rechtvaardigen?

Het antwoord is volgens ons tweeledig: ben je fan van het allernieuwste stukje technologie of hangt je zelfbeeld en ego ervan af, dan is de SIII overduidelijk het leegzuigen van je beurs waard.

Ben je niet zo protserig ingesteld, dan is de SII héél duidelijk nog niet afgeschreven. Het vlaggenschip van Samsung van vorig jaar heeft nog flink wat in zijn petto, zeker na de update naar Android 4.0, aka Ice Cream Sandwich. De snelheid van de SII doet op veel vlakken trouwens niet merkbaar voor de gewone sterveling onder voor zijn nieuwe broertje.

Samsung heeft een bijna onmogelijke taak om een nog betere telefoon dan de SII op de markt te brengen, toch maar eventjes met verve volbracht.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S III 16GB Blauw?

Hele nette review. Alleen klink je een beetje alsof je de smartphone promoot doordat je heel de tijd in de 1ste persoon meervoud spreekt...

Verder ben ik aan het twijfellen. Ik heb momenteel de S2 en die voldoet net niet. Ik vind het scherm maar niks want ik kan heel duidelijk de pixels zien door de lage resolutie in sommige omstandigheden. Ook de helderheid vind ik net iets te zacht.

De s3 is dan wel een vebetering ondanks de PenTile layout (waar je barweinig van merkt) maar vind hem iets te breed en te lang. Ik weet niet waarom maar de One X vind ik echt mooier en vooral veel handzamer. Ookal is het verschil maar een tiende van een inch, je merkt het.

Ik wil dus misschien graag de One S, One X of de S3 gaan halen. Software is geen probleem want ik ga er van dag 1 af een custom rom a la Nexus op smijten. De one S is echt prachtig en goed afgewerkt (met metaal) en heeft een hele goede camera (net als de 4s en de S3 en de One X) maar het scherm is evengroot als de S2 wat ik eigenlijk neit als een upgrade zie dan in mijn ogen. Dan voor de One X maar daar is de batterij het enige nadeel. Misschien dat HTC een One x variant brengt met een iets grotere accu.

Toevallig ervaring met zowel de s2 als de One X of de S3 als de One S ? Laat me dan iets weten via DM met je mening graag !
EDIT: je vermeld in de review dat de batterijduur laat ons zeggen fonemenaal goed is voor een Android smartpgone (1,5dag) en bij de conclusie zet je de batterijduur bij de negatieve eigenschappen ?

[Reactie gewijzigd door Soulaiman op 26 augustus 2012 21:01]

Ik heb zelf ook meer dan een jaar ervaring met de S2 en momenteel - zoals te lezen in m'n tekst - zou ik niet willen ruilen. De S2 voldoet voor mij nog ruimschoots. :)

edit: klopt, ivm die batterijduur kan je zowel beide kanten opgaan. We herinneren ons nog allemaal het tijdperk dat je een mobieltje een week niet hoefde op te laden. Maar tegenwoordig is anderhalve dag al een hele prestatie, dus het is een verhaal dat twee kanten heeft.

[Reactie gewijzigd door bert170881 op 27 augustus 2012 06:56]

Ik vrag me enkel af waarom de prijs maar 2 sterretjes krijgt.
Het is het vlaggeschip model van Samsung en ten tijde van de review nog maar net uit, dus niet echt te vergelijken met andere topmodellen van andere fabrikanten die al wat langer uit zijn. Je vermeld het ook niet bij negatieve eigenschappen.
Ja, de SIII is aan de dure kant, maar voor de leeftijd en de specs niet onaardig.