Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB) Review

WWAS 2 januari 2013, laatste update op 2 januari 2013, 16.400 views

Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)

Pluspunten

• Retina display.
  • SSD: zeer snel.
  • Behuizing: zeer robuust en degelijk.
  • Accuduur.
  • OS X: bevalt erg goed.

Minpunten

• Aanschafprijs.
  • Niet up te graden.

Dit is mijn eerste geschreven review dus vergeef het me als de opbouw/info niet helemaal duidelijk of volledig is.
Ik heb de foto's tussen mijn review geplaatst. De foto's in vol formaat staan onderaan de review.
Helaas heb ik nog niet genoeg Karma om meer dan vier foto's te uploaden. Zodra dit mogelijk wordt plaats ik ze ertussen (en ook op volledige grootte).

Betreft: Retina MacBook Pro, i7 2.3 GHz quad-core CPU, 16GB RAM, 256GB SSD.

Inhoud

Motivatie samenstelling hardware
Ik heb de rMPB nu drie weken in bezit. Ik heb hem aangeschaft voor standaard gebruik (internetten, office, filmpje kijken), om studiewerk op te doen (programmeren, MATLAB, Arduino, etc: TU Delft) en om foto's op te bewerken (ik heb een canon 60D als hobbyfotograaf).

CPU: Ik verwachtte niet de behoefte te hebben aan de snellere CPU (in verhouding tot de meerprijs uiteraard) en heb dus niet voor deze optie gekozen.
RAM: Ik heb wel gekozen voor geheugenuitbreiding omdat dit relatief betaalbaar was en ik verwacht dit in de toekomst (lees: over 2/3 jaar) wel te kunnen gebruiken als bv. fotobestanden ed. groter worden.
Uiteraard moest het er dan bij bestelling al in want het RAM is op de het mobo gesoldeerd. Dit zal ongetwijfeld goed zijn voor de compactheid en robuustheid maar is dus voor de gebruiker wel onhandig.
SSD: Ik heb niet zo veel muziek en films en wat ik heb store ik op mijn externe HDD. Ik verwacht dan ook niet echt snel meer dan 256GB SSD nodig te hebben. Ook gezien de meerprijs van een upgrade heb ik besloten de standaard SSD te kiezen.

Levering
Ik heb mijn rMBP besteld via de telefoon bij Apple. Ik wou hem zo snel mogelijk hebben en vroeg de telefonist dus eerst hoe ik er het snelste aan kon komen (misschien uit voorraad bij een Apple-Store?). De telefonist verzekerde mij meteen dat de snelste manier via de telefoon was.

De geschatte levertijd was 14 tot 21 dagen. Na een paar dagen kreeg ik een bericht dat hij verzonden was en de levertijd verkort was: ik blij. Vervolgens bleef de leverdatum via de Apple track-service op 21 dagen (vanaf datum aankoop) staan: ik verdrietig.
Tot mijn verbazing werd hij toch wel ineens na +-12 dagen (vanaf datum aankoop) geleverd: ik dolgelukkig.
De informatie was dus een beetje rommelig maar wel goed.

Verpakking
De rMPB wordt, zoals we van Apple kunnen verwachten, in een doos geleverd die zelfs nog kleiner was dan mijn oude laptop (3 jaar oude Sony Vaio): klein dus. Ik wist meteen dat ik er op de dimensies dus in ieder geval al een stuk op vooruit ging.
Verder bevat de doos uiteraard een beetje documentatie en de adapter en verlengsnoer.

Eerste gebruik
Ik had nog geen ervaring met OS X dus wist niet wat ik kon verwachten. Installeren (lees: configureren) was zeer makkelijk en duurde maar een paar minuten. Uiteraard geen voorkennis voor nodig. Vervolgens helpt Mac je onderweg met een paar kleine tips maar (gelukkig) geen grote rondleidingen/introducties (weet de exacte naam uit Win niet meer) zoals in Win.

Prestaties
N.B. De prestaties hieronder zijn beschreven zoals ondervonden onder OS X. Ik zal dit spoedig aanvullen met info over de prestaties onder Windows 7.

Ik heb de rMBP dus pas net en het studiejaar is nog niet begonnen dus echt intensief gebruik zal later nog komen. De CPU loopt nu in ieder geval erg soepel en heb nog geen enkele keer zijn grenzen gevonden.
Ik heb iStat pro gedownload om het CPU/HDD/RAM/etc-gebruik te monitoren. Ik heb er tot nu toe echter weinig op gekeken dus kan hier echter helaas geen cijfers plaatsen om te onderbouwen. Volgt later.

De SSD is heel snel. Booten en shut-down gaat echt als een trein en is een hele verademing ten opzichte van mijn oude laptop. Het is echt zeer prettig om zo snel gebruik te kunnen maken van je laptop.
Ook datatransfer, downloaden en schrijven gaat snel. Rond 400 MB/s. Zie de screenshot die ik heb gemaakt van de Blackmagic app.

Het RAM blijkt uiteraard meer dan voldoende voor de taken die ik nu uitvoer. Ik heb dan ook hier nog niet tegen de grens aan gezeten. Ga binnenkort de foto's van vakantie verwerken en zal dit dan updaten.

De rMBP switcht zelf van integrated GPU naar de NVidia. Het kijken van HD films gaat zonder problemen. Na het bewerken van de foto's zal ik ook hier updaten hoe de GPU het doet.

Beeldkwaliteit
Het Retina display is werkelijk fantastisch. Vooral foto's zijn echt schitterend. Ook lezen vanaf het scherm (bv. college slide's) is erg comfortabel. De kijkhoeken zijn zeer goed en de spiegeling vind ik niet storend.
De helderheid is ruim voldoende te variŰren.

Waarschijnlijk zijn jullie huiverig voor de rendering van de Retina resolutie. Safari doet dit zeer goed maar firefox bijvoorbeeld nog niet. Dit kan uiteraard voor irritaties zorgen.

Ik heb de oorzaak hiervan hieronder geprobeerd uit te leggen (omdat ik niet echt een plek vond waar dit duidelijk stond aangegeven en de ge´nteresseerden hier misschien wat aan hebben):
Volgens mij geldt dat met een hogere resolutie (op een zelfde grootte scherm) de pixels fysiek 'kleiner' worden. Grof voorbeeld: 100 pixels zijn op een bepaalde resolutie bv 1 [cm^2] en op een hogere resolutie zijn die 100 pixels bv. 0.1 [cm^2].
Hierdoor zouden bv. alle logo's dus kleiner afgebeeld zijn op het bureaublad bij een hogere resolutie (als men nog steeds dezelfde afmetingen in pixels voor een logo zou gebruiken).
Om dit te voorkomen wordt het aantal pixels per logo vergroot, waardoor het logo dus weer groter wordt en makkelijker leest.
Deze omzetting is belangrijk en moeilijk: de rendering. Deze rendering resulteert er dus in dat bij een grotere resolutie 1 pixel door bijvoorbeeld 4 pixels wordt vertegenwoordigd. Echter hoeven/moeten ze niet alle 4 dezelfde kleur te hebben als die ene pixel (om het geheel dus smoother te kunnen maken, anders zou het blokkig worden).
(N.B. Aanmerkingen hierop verneem ik graag bij de reacties en zal ik zsm. toepassen!)

Enkele applicaties zijn inderdaad niet 'geschikt' voor het display (lees: de rendering is niet ideaal). De IDE van Arduino bijvoorbeeld is niet haarscherp. Ik heb hier persoonlijk totaal geen last van, dit weegt voor mij op tegen de beeldkwaliteiten bij ander gebruik.

Ik heb via Bootcamp Windows 7 op de rMBP gezet (zie kopje 'software' voor meer info). De foto's zien er even fantastisch uit onder Windows. De resolutie zorgt onder Windows wel voor iets meer moeilijkheden. Zo zijn bij bepaalde instellingen de teksten in webbrowsers erg klein, net als de windows vensters. Het vergt even wat tweaking (!!) en instellingen om alle teksten leesbaar te krijgen. Ik ben dit momenteel zelf nog aan het testen en zal ervaringen later toevoegen.

Featureset
De rMBP beschikt over 2 thunderbolt poorten, 2 USB poorten, 1 audio out poort, 1 HDMI poort, een micro SD-poort en een voedingspoort.
Ik gebruik een thunderbolt poort voor een ethernet/thunderbolt-adapter. Er is dus geen ethernetaansluiting en dit is de enige beschikbare omvormer. Dit omzettertje moet je wel los kopen en kost 30 euro.
De voedingspoort is, zoals gewend van Apple, voorzien van een magneet zodat hij goed vast zit. Dit werkt erg prettig.
Alle poorten zitten aan de zijkant van de behuizing, dichtbij het scherm. Je komt dus niet met de draden in de weg als je op de rMBP aan het werk bent.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De behuizing is gemaakt van, met parels geschuurd en dan (blank) geanodiseerd, aluminium. Het ziet er zeer degelijk uit en voelt ook zo. Nergens is het dashboard in te drukken.
De rondingen zijn mooi (ja het gaat over een laptop) en wanneer het scherm dicht geklapt is is deze makkelijk te openen via een speciale inkeping aan de voorkant.
De speakers zitten verwerkt aan de zijkant naast het toetsenbord. Ze zitten achter het aluminium en gaatjes laten het geluid door. Dit rooster van gaatjes is zo fijn dat ik betwijfel of er vuil in kan komen: zeer goede eigenschap dus.
De fan output zit bovenaan het toetsenbord, richting het rotatiepunt van het display gemikt. De fan inlaat zit links en rechts op de hoeken, aan de onderkant, van de behuizing. Dit laat me wel vatbaar voor stof en raakt snel geblokkeerd als je de laptop op een zachte ondergrond zet (kussen/dekbed).

Het toetsenbord is fijn en het formaat prima. Zoals bekend is er geen NumPad wat voor sommigen misschien spijtig is. De toetsen bewegen soepel en zijn strak verwerkt in de behuizing zodat er weinig vuil tussen kan.
Het toetsenbord heeft ook verlichting. Ik heb het prakitsch nut hiervan nog niet ondervonden (en typ blind) maar voor de paar keer per jaar dat je in het donker naar je toetsen wil kijken is het wel leuk. Het zit er in ieder geval wel mooi uit.

Mobiliteit en accuduur
De rMBP is erg mobiel. Zoals bekend zijn de dimensies erg klein. Dichtgeklapt is hij dan ook maar iets meer dan een centimeter dik. Hij weegt rond de 2 kilo en is zeer makkelijk mee te nemen in een rugzak.
Er steken geen schuifjes of knoppen uit die beschadigd kunnen raken dus je hoeft er niet extreem voorzichtig mee te zijn.

De accu zou zeven uur mee moeten gaan. Ik heb niet precies opgezocht hoe dat zou moeten maar het is misschien mogelijk als je de scherm-verlichting heel laag zet en makkelijke taken doet. Het me zelf echter nog niet gelukt.
Ik heb wel al cycle's van 5/6 uur gehaald en ben hier meer dan tevreden mee. Ik gebruik de laptop vaak buiten de deur, bijvoorbeeld in de bibliotheek van 9 tot 17. Ik hoef, als hij volledig opgeladen is, geen adapter mee te nemen.
Ik gebruik de laptop dan niet 8u lang: ik luister muziek en lees college slide's. Als ik even uit een boek werken oid. dan zet ik de schermverlichting uit. Vooral dat laatste is zo gefixed en is de voornaamste reden dat ik dan een dag vooruit kan zonder adapter.

Warmteproductie en geluid
Het enige puntje waar ik een beetje voor huiverde voor aanschaf waren de geluiden over een hele warme basis en veel herrie bij intensief gebruik.
Ik heb ondervonden dat de basis heet kan worden maar dan wel alleen links boven bij het toetsenbord (boven de ESC-toets). Ik meen dat de CPU hier ook zit dus that makes sense. iStat pro meette hier 60 graden. Dit ligt uiteraard nog ruim binnen de normen maar als je daar gericht je vinger op duwt is het niet zo lekker..
Tijdens normaal gebruik heb ik er dus geen enkele last van en valt de hitteproductie me dus reuze mee.
Ook de geluidsproductie heb ik nog niet ervaren. De koelers draaien rond 21k rpm en ik heb ze nog maar zelden gehoord. Nogmaals: ik heb voornamelijk standaard gebruik gemaakt van de rMBP (safari, mail, filmpje, beetje programmeren) dus ik weet niet wat de fan's doen bij zeer intensief gebruik.
Binnenkort mag MATLAB weer aan de gang en ga ik foto's bewerken, dan zal ik dit weer updaten.

Software
Zoals gezegd ben ik nieuw met OS X. Het bevalt over het algemeen goed. Ik ben een redelijk ervaren gebruiker van Windows en de overstap was/is wel even wennen.

Zo is de structuur en controle van/in Windows (locatie folders, mappen, etc.) nu nog veel overzichtelijker dan het in eerste instantie bij OS X lijkt. Ik zeg hier lijkt omdat ik vermoed dat ik over een paar weken met wat meer kennis ook meer inzicht krijg in de structuur van OS.
Nu aan het begin is het nog een beetje zoeken naar waar bijvoorbeeld de .dmg file's komen, waar de applicaties op worden geslagen, waar de workspaces zich bevinden, etc.
(Zoals je bij windows het hele path weet van een map, bv. c:\Users\XXX\Documenten\Workspaces\
is het hier even zoeken waar ze zich exact bevinden als je de map op het bureaublad zet).

Een groot voordeel van OS X is het gebruiksgemak. Ik gebruik dus een magic mouse en dagelijkse taken (safari + mail + iTunes + iMessage bv.) zijn echt heel fijn te gebruiken.
Het draait snel en stabiel en met de handige shortcuts kun je vliegensvlug tussen verschillende full-screen applicaties switchen, ze sluiten/openen en nog veel meer acties uitvoeren.
Het kostte me een middagje om dit even onder de knie te krijgen maar nu bevalt dit gemak erg goed.

Dit stukje zal ik later updaten als er meer problemen/noemenswaardigheden komen.

De aanwezig applicaties op OS X Mountain Lion zijn prima om mee te starten. Bij de preinstalled applicaties zitten o.a. Safari (browser), iTunes (muziek), iMessage (voor de message-dienst van Apple: werkt er goed!) en Mail. Deze zorgen ervoor dat je meteen na aankoop een app hebt om de basis taken mee uit te voeren.

Ik heb Bootcamp gebruikt om windows 7 op mijn rMBP te zetten. Bootcamp is een standaard applicatie op rMBP. Hieronder heb ik het proces en mijn ervaringen beschreven omtrent het gebruik van Bootcamp.
Ik denk dat dit voor een aantal tweakers nuttig kan zijn om nu al te lezen en niet ergens verstopt in een forum-post.
Als het u niet interesseert kunt u het volgende stuk overslaan.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bootcamp installatie windows 7

Bootcamp is dus een applicatie welke standaard aanwezig is op OS X Mountain Lion. Runnen van Bootcamp geeft de volgende drie opties:
  • een medium (CD/DVD/USB) met Windows Support Software maken (zodat je trackpad, geluid, ethernet, etc. kunt gebruiken in Windows: drivers dus)
  • een bootable windows medium maken (een USB met een windows iso image)
  • een optie om windows vanaf een bootable medium te installeren.
Om de eerste optie uit te voeren heb ik een USB 2.0-stick geformatteerd naar MS-DOS (FAT). Volgens mij zou Bootcamp dit indien nodig ook zelf naar de juiste vorm formatteren. Vervolgens heb ik hier door Bootcamp de windows support software op laten zetten. Dit verliep probleemloos (zorg voor een goede internetverbinding, duurt ongeveer vijftien minuten).

Vervolgens heb ik een USB-stick van 16GB gehaald bij Dixons (ik woon in binnenstad Delft dus was om de hoek). Ik had even niks anders ter beschikking.
Deze stick heb ik niet geformatteerd. Ik weet niet waarin de USB-sticks standaard geformatteerd zijn. Vervolgens heb ik een .iso bestand van mijn windows versie (7 Home edition premium) gedownload via google. Dit is legaal en voorkomt een hoop gedoe met het schrijven van een Windows DVD naar iso via programma's als bijvoorbeeld IMGBurn.
Deze iso file heb ik door bootcamp op de USB stick laten zetten. Dit ging probleemloos.

Toen dit klaar was heb ik de derde optie van bootcamp uitgevoerd: vanaf die USB stick windows opstarten. Ook dit verliep probleemloos.
Vervolgens komen er, bij het installeren van Windows, 4 partities in beeld:
- 2 kleine (200 MB ofzo)
- 1 grote (140GB, had geen duidelijke naam maar was mijn MacIntosh partitie want ik had hem die grootte
toegekend)
- en een middelgrote van 80GB genaamd (iets van) 'Partition 4: BOOTCAMP.

Toen ik die 4e partitie highlightte kon ik niet klikken op "installeer hier windows". Er kwam dan de melding dat de "partitie niet NTFS geformatteerd was". NTFS is de standaard formatteer-vorm van Windows (New Technology File System). Mac kan dit vaak niet lezen. Het schrijven van het bootable medium moet dus naar een NTFS geformatteerde partitie. Dit doet Bootcamp niet vanzelf, dit moet jij handmatig doen in het partitie-menu waarin je je nu bevindt.

Vervolgens kun je, met partitie 4 gehighlight, rechtsonderin klikken op 'disc options (advanced)'. Vervolgens komt er een knop "format" beschikbaar. Ik heb toen partitie 4 geformatteerd. Ik kon geen manier selecteren, dit werd zelf gekozen (NTFS neem ik aan). Toen kon ik wel klikken op 'verder' en begon de installatie van windows.

Verder geen problemen meer gehad. Ik heb Ik had een Windows gekocht via marktplaats voor 50e, origineel. Dit bleek gelukkig te kloppen na activering. Alles loopt nu dus als een zonnetje. Als ik opstart met de ALT-toets ingedrukt krijg ik de volgende drie opties:
- windows
- MacIntosh
- Recovery HD 10.8
Laatst genoemde kan ik niet helemaal plaatsen. Heb veel gegoogled en volgens mij is dit standaard na bootcamp vanaf OS X ML. Is een vorm van backup uiteraard.

Mogelijke problemen:
  • Let op de positie van de Bootcamp partitie. Ik heb ergens gelezen dat als deze niet op positie 4 staat dit problemen zou kunnen geven.
  • Zorg voor een goede iso image. Dit geeft bijna altijd problemen bij het installeren van Windows vanaf het bootable medium. Een image gedownload uit een torrent is vaak risicovol. Zoek even wat verder tot je bij een windows-distributor komt.
  • Let op de formatteer-wijzen van de USB-sticks/media. Zie beschrijving hierboven.

Ik heb de rMBP met 12% studentenkorting via de TU Delft gekocht. Ik was totaal iets minder dan 2.2k kwijt. Ik besef dat dit enorm veel geld is maar met wat spaarrekening(en)/bijbaan ben ik eraan gekomen.

Ook al betaal je voor Apple 'misschien' wat voor het logo'tje, een laptop met de specificaties die ik nu heb kost sowieso veel euro's.
Ik heb uiteindelijk besloten om voor dit bedrag een rMBP (en geen Dell bv.) te kopen omdat ik graag eens een Mac (OS) wou ervaren (dit is dus m'n eerste Mac), ik vind het Retina-scherm heel erg prettig voor m'n foto's en de robuustheid van de behuizing en het toetsenbord spreken me erg aan.

De rMBP bevalt erg goed. De rMBP is exact zoals, al dan niet beter dan, ik verwachtte. Snelle CPU, razendsnelle SSD, OS X bevalt zeer goed, laptop oogt zeer degelijk, warmte/geluid-productie valt zeer mee en het scherm is fantastisch.

Change log
  • Toevoeging Bootcamp deel

Heb jij ook een Apple MacBook Pro 2012 15" Retina (Core i7 3615QM, 8GB, 256GB)?

Het aluminium is trouwens niet geborsteld. Wordt geschuurd met parels dan (blank) geanodiseerd. kleine toevoeging :)
RAM: Ik heb wel gekozen voor geheugenuitbreiding omdat dit relatief betaalbaar was en ik verwacht dit in de toekomst (lees: over 2/3 jaar) wel te kunnen gebruiken.

Een laptop met "fixed" geheugen is redelijk uniek en mag toch worden bestempeld als een negatieve eigenschappen of niet ?
Ben ik het mee eens, ik heb de rMBP zelf ook maar met 8 GB en kan later niet uitbreiden. Dit is een bewuste keuze van mezelf geweest, maar het zou positief geweest zijn als de uitbreidingsmogelijkheden wat ruimer waren. :)
Ik noem de niet-upgradebare-RAM in mijn review "onhandig". Dit is toch een negatieve eigenschap?
Ik had het er eventueel explicieter kunnen vermelden.

edit: ik begrijp het al, u had het gewenst onderaan de review. Ik heb het erbij geplaatst, bedankt voor de aanmerking.
Het heeft positieve en negatieve kanten -- verwisselbare ramplankjes gaan ook continu stuk en dat doen vaste een stuk minder.
Heb je daar ook een bron van?
Bedankt voor de tips, ik zal erop letten!

[Reactie gewijzigd door WWAS op 30 augustus 2012 12:14]

Leuke review ;)

De levertijden van Apple zijn altijd op deze manier. Verwachtingmanagement zijn ze goed in! Je denkt eerst dat het 3 weken gaat duren en binnen 2 heb je het uiteindelijk binnen. Je bent dan nog blijer dan dat je normaal zou zijn :P
Als dit de eerste keer is met een mac ben ik wel benieuwd hoe de software bevalt.

Windows is natuurlijk zo geinstalleerd op de macbook, maar MacOS werkt in de basis toch wel aardig anders dan windows.

Vind je het tot nu toe fijner of juist minder fijn werken? en welke programma's gebruik je dan het meest?
Heb er een stukje over in de review gezet.
@WWAS:
Veel plezier met je aankoop!

Ga eerst eens kijken of je alles met OS X kunt doen. Mijn tip: installeer alleen Windows als je echt niet zonder kunt, en gebruik dan alleen BootCamp als het je om de games gaat.
Mooie en uitgebreide review!
Knap!
tip; wil je toch windows gebruiken koop/installeer dan parallels (ff googlen) werkt super simpel in de integratie is echt geweldig!!! mac os is superstabiel voor virtualisatie. (dus niet die bootcamp gebruiken)

Voor de rest als echte windows liefhebber gebruik ik sinds een half jaar mac os icm paralells ( op een mac book pro 17 inch met intel 510 256gb ssd) ik ben er blij mee wil niet meer anders.
Ik zou geen parallels gebruiken voor de windows opgeving wanneer er gebruik word gemaakt van de videokaart.

De video kaart is geschikt voor bijvoorbeeld games welke zich niet zullen installeren in parallels..

Begrijp mij goed, parallels is super om even snel windows op te starten zonder te eerst te herstarten. Je kan windows applicaties op je dock zetten en deze starten zonder de Mac omgeving te verlaten of je zet windows op een andere space zodat je kan swipen tussen de mac en windows... maar... wil je gebruik maken van de videokaart of beter gezegd, al de kracht van je mac dan zou ik bootcamp doen.

Je hebt dan volledig gebruik van al je geheugen, processor en videokaart zonder concessies.

Just a Tip.
Hmm ja dit is dus wat ik in mijn bovenstaande reactie bedoelde. Ik ga nog even afwegen
(snelle switch via parallel of beter gebruik via bootcamp) maar bedankt voor de input in ieder geval!
Ik heb geen windows meer op mijn mac gezet, maar kan me herinneren dat je de bootcamp partitie simpelweg kan starten vanuit parallels? Dan heb je maar 1 install nodig, alle programmas beschikbaar en als je de volle snelheid wil benutten boot je snel je bootcamp op.

Ah ja, kan http://kb.parallels.com/en/9703 wel gedoe met je license, maar dat is dus oplosbaar. Heb je het beste van twee werelden .. .

edit: oh, en fijne review, leest goed weg. ;-)

[Reactie gewijzigd door pjottum op 31 augustus 2012 17:40]

Ik heb zelf een boot camp partitie met windows en toch ook parallels -- en meestal boot ik de windows boot camp partitie gewoon via Parallels als ik hem ueberhaupt gebruik, en als ik wil gamen ga ik alsnog dualbooten.

Edit: ik heb een volume license van de uni voor win7.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 31 augustus 2012 21:00]

Wat zijn jouw ervaringen mbt. de prestaties als je parallels gebruikt? Ik heb ergens gelezen dat de GPU dan minder effectief wordt gebruikt?
Als ik Windows erop zet is het niet geheel ondenkbaar dat er nog een keer een klein spel op komt als ik me verveel. Dan kan ik de GPU wel goed gebruiken.
Nog niet alles is Retina proof dus, ik ben wel echt benieuwd naar de evt. meerwaarde van Retina op een laptop :)
Was deze vraag aan mij gericht? Ik hoop dat het antwoord af te leiden is uit mijn review maar anders:
de koper van een Retina scherm moet voor zichzelf afwegen of het hebben van een subliem scherm voor hem boven het soms ervaren van incompatibiliteit gaat.
Als het je veel waard is om je 20MP foto's haarscherp te bekijken, de scherpste webpagina's op de markt te kunnen gebruiken (Saf.) en uren lang zonder irritatie naar je scherm te kunnen turen, dan moet je een Retina scherm nemen.
Dit ten koste van enige incompatibiliteit die je zult ervaren als je op een andere browser werkt of je ergert aan een iets korrelige office en enkele (tot nu toe 'de meeste') andere toepassingen.