Popcorn Hour A-300 Review

Hibernate 26 augustus 2012, 8.344 views

Popcorn Hour A-300

Pluspunten

• Speelt alles af
  • Maakt geen geluid
  • Actieve forums op internet
  • frequente updates
  • Apps zijn leuke extras
  • Streamen werkt uitstekend en snel
  • Veel aansluit mogelijkheden (Composiet, component, HDMI) en een digitale audio uitgang.
  • USB 2.0 poort aan de voorkant
  • geen Fan!!

Minpunten

• Geen handleiding in doos
  • Apparaat gaat alleen echt uit als je power knop 5 sec ingedrukt houdt
  • opstarten duurt vrij lang
  • aansluiten via USB 3.0 op windows 7 te onhandig door ext3 bestandsformaat interne HD. Snelheidswinst valt er zo niet echt te boeken.
  • kopieren naar ingebouwde HD via netwerk langzaam (7MB/sec)
  • eerste seconde van nummer valt weg bij afspelen muziek over netwerk

Geluidskwaliteit Score: 4
Vandaag heb ik mijn 2e popcorn hour gekocht (en ook 2 popbox v8 streamers). Ik was al een jaar in het bezit van een A210 en heb nu dus de A300 gekocht voor op de slaapkamer. De A200 was erg luidruchtig door de constant hoorbare ventilator en had een plastic behuizing. Vanaf de A210 is dit echter verledentijd en heeft het apparaat een metalen behuizing en geen ventilator meer. Dat is een hele verademing. De ingebouwde hardeschijf hoor je uiteraard wel maar dat geluid is verwaarloosbaar.

Ik heb de A300 eerst aangesloten op mijn HD-ready plasma scherm van Pioneer via een Denon receiver. Deze receiver heeft geen HDMI aansluitingen dus heb ik gebruikgemaakt van de component aansluiting voor het beeld en de digitale uitgang voor het geluid. In de setup van de A300 moest ik de beeldinstelling handmatig op 720I zetten omdat de popcorn niet automatisch herkende wat de ideale uitvoer moest zijn. Dit ligt waarschijnlijk aan mijn tv en niet aan de popcorn. Om op het netwerk te komen heb ik de A300 bedraad aangesloten via een cat6 kabel op een 1 GBit netwerk. Mijn NAS met alle content staat boven en is ook via cat6 aangesloten op het netwerk

Na aansluiten en opstarten van de popcorn verliep alles soepeltjes. Meteen werd er gevraagd om de firmware te updaten en dat ging snel en zonder problemen. De netwerk verbinding werd vanzelf gemaakt en heb ik niks voor hoeven doen. Na de update werd het apparaat automatisch herstart en was het klaar voor gebruik. Via de setup wizard (optie in menu) kon ik nog wat basis instellingen zetten zoals de taal en tijd.

Via de netwerk browser werd mijn NAS meteen gevonden en kon ik gelijk films afspelen vanaf de NAS. Opstarten gaat snel en het navigeren door de folders verloopt zonder schokken en gaat snel. Zelfs het bladeren door mijn MP3's ging erg vlot wat me toch verbaasde aangezien dat duizenden bestanden zijn.

Het werkend krijgen van de ingebouwde HD bleek echter wat lastiger. Om dit werkend te krijgen moet je eerst de NMT apps installeren via het setup menu en dan onderhoud. De harde schijf die ik er bij gekocht had (een WD caviar green 2TB) blijkt echter niet goed te werken in de A300. Ik vermoed dat dit komt doordat deze schijf een green power schijf is en gewoon niet goed van stroom voorzien wordt. Nadat ik om het te testen een andere HD geplaatst had van Hitachi kon ik de NMT apps installeren. Dit lukte echter niet door ze tijdens het proces te laten downloaden (online installatie). Ik heb de NMT apps firmware zelf gedownload van het internet en geunzipt op een usb stick gezet. Door de NMT apps vanaf deze stick te installeren ipv via internet ging het nu zonder problemen en werd de HD na een reboot herkend.

Alles werkt nu naar behoren en ik kan deze media player aan iedereen aanraden. Ik heb in het verleden ook een AC Ryan, extremer en mede8er gehad en ik kom telkens tot dezelfde conclusie. De popcorns zijn mischien iets duurder maar ze doen het wel goed zonder problemen, dat kan van de goedkopere merken niet gezegd worden. Daar komt bij dat er een grote actieve groep gebruikers is die alle vragen beantwoord op het forum. Syabas brengt ook veelvuldig software updates uit en blijft de software verbeteren, ook als je bijvoorbeeld nog een A200 hebt. Voor mij is dit alleen al het extra geld waard.

Muziek afspelen
Mijn muziek collectie bestaat uit MP3;s die op een share op de NAS staan. Via de netwerk browser zijn deze eenvoudig te vinden. Het scrollen door de lijst gaat erg snel en eenmalig wordt om de 22 nummers ongeveer de lijst in de cache bijgewerkt zodat bij op en neer scrollen niet iedere keer opnieuw van de NAS ingeladen hoeft te worden. Zodra je een nummer aan klikt begint deze af te spelen. Bij het volgende nummer dat je aan klikt kun je kiezen deze af te spelen of in de queue te plaatsen. Wanneer je nu op de source knop drukt kun je terug naar het hoofdmenu of je kunt de muziek speler openen. In de muziek speler staan al je geselecteerde nummers en kun je eenvoudig vooruit of achteruit springen. Deze lijst wordt ook onthouden zodat je voor een feestje bijvoorbeeld van te voren een playllist kan samenstellen. Wat mij opviel is dat bij afspelen van de nummers de eerste 2 seconden wegvallen. Je ziet dat het afspelen begint maar het geluid komt pas na 2 seconden. Dit lijkt me een bug die nog wel gefixed gaat worden.

Ik zal deze review nog uitbreiden met mijn gebruikservaringen de komende week. Zo wil ik de NMJ jukebox nog uitproberen (ik gebruik nu YAMJ) en wil ik kijken hoe makkelijk het is om van de ene popcorn media af te spelen die op de andere popcorn staan. Verder ga ik de Usenet client nog uitproberen en het automatisch downloaden van ondertitels.

• Denon AVR-3803 receiver
  • Pioneer plasma HD ready TV 50 inch
  • JVC fullHD TV 32 inch

Heb jij ook een Popcorn Hour A-300?

De popcorn hour a 300 werkt bij mij prima. Alle films en series die op imdb staan kan ik vlekkeloos afspelen. Mooie achtergrond echt mooi gemaakt. Sommige van mijn films staan niet op imdb met gevolg dat ik ook geen cover en folder te zien krijg.
Mijn vraag is of je de popcorn hour ook op moviemeter kunt laten scannen ipv imdb?
Als ik een usb stick in mijn usb poorten van de popcorn hour a 300 steek, dan gebeurt er niets. Kan ik via usb iets opspelen op de mediaplayer?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Met Vriendelijke groeten