Thecus N5550 Diskless Review

_GJ_ 25 augustus 2012, laatste update op 25 augustus 2012, 1.319 views

Thecus N5550 Diskless

Pluspunten

• snelle hardware
  • 5 bays
  • video out
  • beschkbaarheid van modules

Minpunten

• rommelige interface
  • modules starten niet op na herstart van nas

Keuze voor Thecus N5550
Ik was al een tijdje op zoek naar een NAS. Toen er een goede aanbieding voor deze Thecus N5550 langs kwam, kon ik hem niet laten staan. Wat mij over de streep trok om juist deze NAS te kiezen:
  • 5 bays. Omdat ik veel download -en weinig weggooi- verwacht ik mijn schijfruimte snel vol te krijgen. Met deze NAS kan ik nog wel een tijdje vooruit voor ik de schijven in alle vijf bays vol heb staan.
  • beschikbaarheid van modules. Door modules wordt je NAS een completer apparaat dat op meerdere manieren te gebruiken is. Op de site van Thecus vond ik genoeg modules die mij aanspraken.
  • video output. Een hele mooie extra, waardoor je van je NAS tevens een media center kan maken.
  • snelle hardware: een Intel atom CPU D2550 @ 1.86GHz en 2GB geheugen.
  • usb 3.0.
Het apparaat
In de thuisgeleverde doos zit een 6.8 KG wegend apparaat, dat 24cm hoog, 19cm breed en 25 cm diep meet. Aan de voorkant zien we enkele status LEDS, een LCD display en wat knoppen om de LCD display te kunnen bedienen. De bays waar de 3.5" harde schijven geplaatst dienen te worden zitten achter een deurtje verborgen. Achter dit deurtje vinden we tevens de usb 3.0 aansluiting, de power knop en een 'factory-reset' knop. Aan de achterzijde van de nas bevinden zich twee lan aansluitingen, vier usb poorten, een e-sata poort, hdmi, vga en audio in en out.

Ik heb voorlopig één 3TB harde schijf in de nas gezet, een Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001. Open het deurtje van de NAS, trek er een bay uit, schroef de harde schijf erin met de schroeven die bij de NAS meegeleverd zijn, en plaats hem terug. Een kind kan de was doen.

Zodra het apparaat is opgestart zoemt het zachtjes, maar dit mag geen naam hebben. In de ruimte waar de NAS staat opgesteld staat tevens een computer die zeker niet luidruchtig te noemen is, maar desondanks de NAS compleet overstemt.

De installatie
Nadat de nas is opgestart zie ik ergens in de manual staan dat het standaard ip adres van de NAS 192.168.1.100 is. Ongeduldig ga ik met mijn browser naar dit adres toe, maar krijg ik slechts een melding dat de server niet gevonden kan worden. Na toch maar de installatie cd te draaien werkt alles wel naar behoren en kan ik mijn NAS benaderen. De NAS blijkt maar liefst 9 shares te bezitten. Ik weet niet precies wat het idee hierachter is. Moet ik dan al deze shares op al mijn computers als netwerk drives gaan mappen? Ik kies er daarom voor om alle shares links te laten liggen, behalve NAS_PUBLIC. Deze share map ik op iedere computer in het netwerk, en hier ga ik al mijn bestanden plaatsen. Dit werkt probleemloos.

Via de browser kan de interface van de NAS benaderd worden, waarmee de nas te beheren is. Het eerste wat ik hier zie is een rode log melding: "The system N5550's system(1) fan has failed (RPM:0 Temperature:33)". Hierover had ik al gelezen, en gelukkig is er een oplossing voorhanden. Thecus heeft firmware update uitgebracht die dit probleem zou moeten verhelpen. En inderdaad, na deze update heb ik deze melding niet meer gezien. Wel leek in eerste instantie het geheugen 99% gebruikt te worden. Op de forums van Thecus wist iemand te vertellen dat dit niet daadwerkelijk gebruikte ruimte is, maar dat vrij geheugen gebruikt wordt als file cache, waardoor het in gebruik lijkt. Zodra een applicatie of de kernel het geheugen nodig heeft, wordt de cache verminderd en het geheugen vrij te geven. In het dagelijks gebruik staat het geheugen dan ook niet op 99%.

De interface
De interface oogt mijns inziens wat rommelig. Links op de pagina staat een menu, dat uitklapt in submenus die niet altijd even logisch zijn. Helemaal onderaan de pagina staat een menu met quicklinks naar wat Thecus klaarblijkelijk beschouwt als belangrijke pagina's. Ik trek het nut van dit menu ernstig in twijfel. Tussen deze vijf knoppen staan bijvoorbeeld ook knoppen voor "Fan" en "Temperature", welke beide naar de hardware informatie pagina zouden moeten linken (de pagina zit verstop onder het tabblad "N5550"), maar curieus genoeg linken beide naar de Service status pagina, een pagina die aangeeft welke netwerk services ik zoal heb draaien.

Het meest irritante aan de interface is dat deze niet goed werkt in Chrome. Wanneer ik een submenu probeer open te vouwen, klapt deze direct weer in. Met IE heb ik dit probleem nog niet gehad.

Modules
De NAS biedt out of the box al heel veel functionaliteit, waarvan ik de meeste (nog) niet gebruik. Een greep hieruit: notificaties kunnen gemaild worden, de NAS kan ingesteld worden om op bepaalde tijden zichzelf aan- en uit te schakelen, ondersteunt wake on lan, link aggregation (het aansluiten van twee netwerkkabel op de nas), NAS stacking, users en groups, LDAP, talloze netwerk services en allerlei backup functies.

Wat leuk is, is dat de NAS verder uit te breiden is met modules van zowel Thecus zelf als van derden. Beiden zijn te vinden op het forum van de site van Thecus. Een module installeren is een kwestie van downloaden, openen in de webinterface van de NAS en dan aanzetten. Ik ben begonnen met een installatie van Sabnzbd en Sickbeard. Op het begin wilde dit niet werken. Na enig onderzoek blijkt dat ik mijn lan kabel in de verkeerde poort heb gestopt. Blijkbaar is er maar één LAN poort geschikt om verbinding met internet te maken, en heb ik die verkeerde gekozen. Na dit euvel verholpen te hebben worden nu alle series die ik volg keurig automatisch op mijn NAS gedownload (note to self: rtfm).

Tot op heden heb ik twee problemen ervaren met modules. Het eerste probleem was een download van Sabnzbd die ik had afgekapt nog wel op mijn harde schijf stond. Vanuit Windows verkenner kon ik deze map met geen mogelijkheid verwijderd krijgen. Uiteindelijk heb ik via SSH als root op de nas ingelogd en dit bestand kunnen verwijderen.

Het tweede probleem dat ik heb ervaren, is dat modules niet goed opstarten wanneer de NAS wordt herstart. In de interface staan de modules aangegeven als actief, maar Sabnzbd en Sickbeard zijn niet te benaderen. De modules moeten handmadig uitgeschakeld en opnieuw opgestart worden om weer te functioneren.

Raid
Hierover kan ik kort zijn: het apparaat ondersteund Raid 0, 1, 5, 6, 10, maar omdat ik er nog maar één disk in heb zitten maak ik hier geen gebruik van en kan er dus niets over zeggen. Het apparaat biedt tevens cloud backup, waarvan ik wellicht spoedig gebruik ga maken.

Video out - NAS als mediacenter
Een grote extra die deze NAS biedt, is dat het als volwaardig media center kan fungeren. Thecus heeft hier een video van op youtube gezet: http://www.youtube.com/watch?v=qs9oh06jAXI. Om de video out the gebruiken dient de local display module geïnstalleerd te worden op de NAS, welke op de Thecus website te verkrijgen is. Na installatie van deze module werkt de HDMI output. Er kan nu met firefox over internet gebrowsed worden. Wanneer dan ook nog de XBMC module wordt geïnstalleerd, kan er ook video gekeken worden. Ik heb een aantal 720p MKV bestanden getest, en deze werkten perfect. Ik heb geen haperingen kunnen ontdekken. Ook vooruit en achteruit spoelen gaat razendsnel, er is geen enkele lag.

Snelheid
Omdat ik slechts één vrije poort had op mijn 100Mbps switch kan ik niet testen hoe snel de NAS over het netwerk kan werken. Hij haalt makkelijk de maximale snelheid van mijn netwerk van rond de 10 mb/s. In tests die elders op internet te vinden zijn werden snelheden van 100 mb/s en meer gehaald. Tijd voor een upgrade van mijn switch!

De processor is voor een NAS erg snel. Ik heb twaalf bestanden van 2.3 GB, gedownload met sabnzbd. Deze bestanden werden allemaal uitgepakt tussen de 38 en 40 seconden.

De grootste pluspunten van dit apparaat is dat het hardware bezit om je vingers bij af te likken, vijf schijven kan huisvesten (en eventueel nog meer via usb en esata), door middel van modules heel veel extra functionaliteit kan bieden en door de HDMI aansluiting in combinatie met XBMC te gebruiken is als volwaardig HTPC.

Minpuntje is in mijn ogen de interface waarmee de NAS beheerd moet worden. Deze oogt wat rommelig en zit niet altijd logisch in elkaar. Ook is het irritant dat de modules niet herstarten wanneer de nas wordt herstart.

Al met al vind ik het een zeer compleet apparaat waar ik zeker nog lang plezier van ga hebben!

Heb jij ook een Thecus N5550 Diskless?

Mooie review van deze thecus NAS.
Echter ben ik persoonlijk niet weg van Thecus. Wij hebben twee maal de Thecus N8900 gekocht voor zijn high availability mogelijkheid. Dit systeem werkt echter niet goed. Het is zelfs zo erg dat Thecus Nederland deze apparaten retour heeft genomen omdat zij het met ons eens waren.

Ook de handleiding is gemaakt door mensen die totaal geen Engels kunnen. Het barst van de typfouten. Concurrent QNap komt hoogstwaarschijnlijk met een high availability optie in september. Dat gaat hem worden voor ons.
Ik wil nog even hier aan toevoegen het relatief hoge energie verbruik. Vergelijk het even met een 4bay synology (de huidige NAS heerser op het gebied van energieverbruik). Wellicht vindt jij dat minder belangrijk.

Met deze NAS ben je afhankelijk van het aantal schrijven en geïnstalleerde modules ca. 75 euro per jaar kwijt.
Met een synology 4 bay zit je op ongeveer 60 euro per jaar.

Middels spindown en hybernation kan je nog verder terug dringen voor beide drives. Hier waren voor de Samsung spindown disks heel zuinig. Deze zijn helaas niet meer te verkrijgen in 3TB doordat samsung harddisk devisie is overgenomen.