Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit Review

hstoker 23 augustus 2012, 1.454 views

Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit

Pluspunten

• Snelle hardware
  • Accuduur
  • Audiokwaliteit
  • Stylus (werkt wel goed!)

Minpunten

• Lage resolutie
  • Gedoe met SD kaart

Onderstaande review is gemaakt naar aanleiding van het Galaxy Note 10.1 Testpanel

De Samsung Galaxy Note 10.1 is de nieuwste telg in de Galaxy-serie. Hij borduurt voort op het concept van de Samsung Galaxy Note, een telefoon met een groot 5,3" scherm en de toevoeging van een stylus. Omdat ik ťťn van de gelukkigen was die mee mocht doen aan het testpanel van Samsung en Tweakers.net heb ik een exemplaar in ontvangst mogen nemen en heb ik de afgelopen twee weken er mee gewerkt. Persoonlijk is dit mijn eerste tablet, al was ik al wel een tijd op zoek. Het probleem was meestal dat als ik een keuze had gemaakt er weer een nieuwere betere versie werd aangekondigd waardoor ik de aanschaf weer uit ging stellen. Gelukkig is nu de keuze voor me gemaakt :)

Featureset
Qua featureset is er niets mis mee met de Galaxy Tab Note 10.1, alhoewel ik toch een paar aansluitingen mis. Zo had ik graag nog een dedicated (mini-)HDMI poort gezien, en vind ik het ook jammer dat het opladen niet via een gewone micro USB kabel kan gebeuren. Aan de andere kant zit er dan wel weer een IR-zender op, waarmee je je afstandsbediening van bijvoorbeeld je tv kan vervangen. Samsung heeft hier zelfs een app voor geÔnstalleerd, het is alleen jammer dat de EPG hiervan alleen beschikbaar is in de VS. Natuurlijk biedt het wel opties voor andere ontwikkelaars natuurlijk!
Verder is de hardware up-to-date, met een quadcore processor en maar liefst 2GB ram gaat alles lekker soepel. Een micro SD slot kan gebruikt worden om het enigszins beperkte geheugen van 16GB uit te breiden. Ik heb hier een 64GB geheugenkaart in gedaan, vooral om in de trein video's te kunnen kijken. Helaas werkte dit niet plug-and-play. De Note herkende eerst wel dat er een kaartje in zat, maar kon hem niet mounten. Vervolgens heb ik geprobeerd om het kaartje in mijn telefoon (Samsung Galaxy Note) te gebruiken. Deze herkende ook een kaartje, en gaf nog de optie om deze te formateren. Helaas mislukte dit ook telkens, en kon ik nog steeds niets met het kaartje.
Dus wat doet men in een dergelijk situatie? Juist: http://lmgtfy.com/?q=Android+ICS+format+64gb+sd# Na deze guide te hebben gevolgd had ik een werkend geheugenkaartje in mijn tablet. Wat wel jammer is dat Android ICS blijkbaar alleen FAT32 als bestandssysteem ondersteund, bestanden groter dan 4GB gaan dus helaas niet werken. Dat is niet erg voor mijn afleveringen van Beavis en Butthead in de trein, maar een film voor op vakantie kan je dan al snel vergeten helaas. En tot slot kan ik de geheugenkaart niet benaderen vanuit een app zoals ES File Explorer. Op mijn telefoon is deze gewoon gemount als external_sd, zodat ik gewoon bestanden van mijn server naar het kaartje kan kopiŽren. Op de Note 10.1 is dit niet het geval, en moet ik noodgedwongen via een kaartlezer en mijn PC de bestanden kopiŽren.
Ook is het nog mogelijk om een SIM kaart te plaatsen. Dit heb ik verder niet getest, voor mij volstaat het om de Wi-Fi te gebruiken.

Prestaties
De prestaties zijn goed te noemen. Nu kan ik deze niet ergens objectief mee vergelijken, maar het geheel voelt voor mijzelf erg soepel aan. Ik heb wel eens in de mediamarkt of saturn gefondeld met bijvoorbeeld een Archos of een Asus tablet, en daarbij had ik het gevoel van net niet (.. zo soepel als een iPad). Met de Samsung Galaxy Note 10.1 heb ik dit gevoel niet, en enkele collegae met iPads beamen dit ook. Nogmaals, dit is een compleet subjectieve vergelijking, maar zo voelt het voor mij. Wel moet ik daarbij opmerken dat ik niet heel erg de grenzen heb opgezocht door alles zo vol mogelijk te zetten met widgets en dergelijke, ik houd van een cleane opgeschoonde interface.
Ook verder staat de Galaxy Note 10.1 zijn mannetje. 1080P video's speelt hij zonder morren af, en de paar spelletjes die ik heb gespeeld (o.a Angry Birds Space) doen het ook prima en is niks op aan te merken.
Mocht je geÔnteresseerd zijn in cijfertjes en grafiekjes dan kan ik je de tweakers.net review van harte aanbevelen.

Beeldkwaliteit
En dan komen we bij een veelbesproken punt van de Galaxy Note 10.1: het scherm. Deze heeft een resolutie van 'maar' 1280*800 pixels. Een veelgehoorde klacht is dat dit eigenlijk te weinig is, vooral in vergelijking met de nieuwste iPad. En inderdaad, als je de twee naast elkaar houdt dan zie je inderdaad het verschil. Maar eerlijk gezegd kan ik er persoonlijk prima mee leven. Websites passen prima binnen de 1280 pixels, en als ik inlog op mijn remote desktop (geconfigureerd op 1280*710 pixels) kan ik alles goed lezen en bedienen met de bijgeleverde stylus. En bij het afspelen van video's zie ik het verschil al helemaal niet meer. Ik heb nog een paar dagen geprobeerd om de Note te gebruiken als e-reader, maar ben toch maar weer teruggegaan naar mijn Amazon Kindle. Deze is toch prettiger te lezen en vast te houden.
Verder vind ik dat de automatische helderheid van het scherm constant iets te laag is, waardoor ik het doorlopend zelf zit aan te passen. 's Avonds op de bank is het misschien nog net te doen, maar als ik in de trein zit en de zon schijnt een beetje dan spiegelt het scherm net wat te veel waardoor ik genoodzaakt de helderheid op te schroeven.

Bouwkwaliteit robuustheid, ergonomie
Hierin is de Galaxy Note 10.1 een goede middenmoter wat mij betreft. Hij voelt niet zo luxe aan als een iPad, maar voelt ook niet aan als een cheap-ass tablet uit China. In vergelijking met de iPad 3 voelt wat hij lichter aan. Qua uiterlijk moet het natuurlijk maar net je smaak zijn, maar blijkbaar heeft Samsung moeite gedaan om hem er toch anders uit te laten zien dan de Apple producten. Wat vooral opvalt zijn de twee speakers welke links en rechtsboven zijn geplaatst naast het scherm, waar overigens voor een tablet nog er goed geluid uit komt. Ook zijn de aansluitingen ed. zo geplaatst dat de default oriŽntatie van de tablet landscape is, tegenover portrait van de iPad familie. Dit is ook de oriŽntatie waarin ik hem het vaakst gebruik.

Warmte- en geluidsproductie, Mobiliteit en accuduurGeluidsproductie van deze tablet zal je niet hebben omdat er geen actieve koeling in zit. Wat betreft de warmte merk ik bijna niet dat hij warmer wordt, ook niet na een lange videosessie op de bank. Dit in tegenstelling tot mijn telefoon welke zo nu en dan toch erg warm wordt onder belasting. De accuduur valt mij erg mee in vergelijking met de telefoon. Met een volle accu heb ik het eerste weekend dat ik hem had het uit kunnen houden. Na verloop van tijd speel je er toch minder mee, en dan kun je zo een week overbruggen op de acculading.
Als we het over mobiliteit hebben dan heb ik een beetje een dubbel gevoel. Het is toch wel een flink apparaat, en in de trein heb ik toch het gevoel dat een maatje kleiner (7"oid) ook meer dan voldoende zou zijn. Voor thuis op de bank is het wel fijn.

Stylus en meer...
En dan het onderdeel waar deze tablet zich van de rest onderscheidt: de stylus. In de presentatie van Samsung die we kregen op tweakers HQ werd vooral de nadruk gelegd op het feit dat deze tablet bedoeld was voor Content Creation i.p.v. Content Consumption. De Stylus is een van de manieren waarop dit wordt getracht te bereiken. Helaas stond ik ergens achteraan toen artistieke talenten werden uitgedeeld, en na enkele pogingen om iets normaals te tekenen heb ik het maar opgegeven, ik ben daar niet de goede doelgroep voor. Waar ik de stylus wel veel voor gebruik is het remote beheer van mijn ubuntu server. Dit doe ik op twee manieren, via een VNC connectie en via SSH. Nadat ik de server zo had geconfigureerd dat hij beeldvullend op het scherm werd getoond kon ik hem zonder problemen bedienen met AndroidVNC. Dit deed ik ook al met mijn telefoon, maar hierbij klikte ik regelmatig mis. Door het grotere scherm (met dezelfde resolutie) en de mogelijkheid om de plaats van de stylus boven het scherm op het scherm te kunnen tonen komt dit eigenlijk niet meer voor. Via SSH is het een ander verhaal, met het beperkte toetsenbord werd dat al gauw zo frustrerend dat ik mijn netbook er maar weer bijpakte.
Verder zijn er nog de apps die Samsung meelevert om content mee te maken, maar ik heb nog geen real life use daarvoor gevonden in de twee weken dat ik hem heb. Teksten typ ik sneller op een echt toetsenbord, formules gebruik ik sinds ik van school af kom al niet meer en schetsen gaat op papier toch altijd nog veel sneller en handiger. Het werkt allemaal wel prima, maar ik heb nooit de behoefte om het te gebruiken.
Overigens ben ik nog voornemens om de tablet enkele dagen uit te lenen aan een collega die webdesign doet, om te kijken wat hij er van vindt. De resultaten zal ik t.z.t. nog aan deze review toevoegen.

Samsung heeft op zich een heel aardige tablet neergezet, met een paar extra opties die je bij de concurrenten niet tegen zal komen. De vraag is alleen of je deze opties ook echt gaat gebruiken. Als dit niet het geval is dan is de prijs wat aan de hoge kant, en kun je tegenwoordig uit voldoende andere tablets kiezen.

• Sandisk Ultra microSDXC 64GB
  • Android

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit?

Overigens ga ik binnenkort ook nog wat foto's van mezelf (van de tablet bedoel ik dan) toevoegen!