Specificaties 23" @ 1920x1080 (TN, 2ms) - Bekijk alle specificaties

Acer T231Hbmid Zwart Review

TGoC 24 augustus 2012, laatste update op 24 augustus 2012, 676 views

Acer T231Hbmid Zwart

Pluspunten

• Full HD 1920x1080
  • Ruim verstelbaar (60graden)

Minpunten

• Weerspiegelt erg
  • De dikke rand
  • Rand steekt verder uit dan het scherm

Algemene beoordeling/Samenvatting
Het is een leuk hebbedingetje, echter verwacht ik niet dat ze echt fanatiek gebruikt worden. Het scherm is overigens wel van alle luxe voorzien zoals b.v. HDMI aansluiting, de afwerking van de pootjes is wat goedkoop. De speakers zijn niet al te denderend maar het is tenslotte een monitor. Het blijft echt een nadeel dat het scherm te diep in de monitor zit, voor het werken in hoekjes met de vinger. 1080p is prettig. Al vind ik dat 23" in verhouding voor mij als desktop monitor te groot is. Het scherm weerspiegelt erg, je kan het bijna als spiegel gebruiken.

Inleiding:
Op mijn werk hebben wij 9 touch screen monitoren binnen gekregen. Uiteraard zo als het hoort krijgt de beheerder er als eerste 1 om het systeem "goed te kunnen testen".

Ik werk momenteel als intern systeembeheer bij een middelgroot bedrijf van ~ 500 medewerkers en ben op de vestiging waar ik zit, de "tech" support. Dit doe ik uiteraard als bijbaantje terwijl ik mijn studie "Netwerk infrastructuur Design" afrond. Je moet wat te doen hebben toch?

1. Featureset
De Acer T231Hbmid Zwart is voorzien van diverse features:
- Flexibele stand
- Touchscreen
- Speakers
- 3 aansluittypes (HDMI, DVI-D, VGA)

1a. Flexibiliteit
Het scherm kan 60 graden naar achter gedraaid worden. Dit kan erg handig zijn bij het gebruik van het scherm als touchscreen. Hierdoor zou je in principe zonder toetsenbord en muis kunnen werken en toch het scherm in een "prettige" positie te hebben.

1b. Touch
De monitor is voorzien van Optisch Touch. Multi-gesture ondersteuning zit er in, echter zijn er op dit moment maar weinig praktische toepassingen in Windows 7. Bij Windows 8 wordt het echter wel wat handiger. Het touchscherm reageert goed, echter wanneer je vensters gaat verslepen enz werkt een muis toch behoorlijk sneller en prettiger. De glasplaat voelt prettig aan en reageert goed op de vinger.
Het Touch scherm wordt niet herkend in OS X. Echter als je Windows 7 of 8 virtualiseert en de usb kabel opnieuw koppelt in de virtuele machine werkt het wel. Voor OSX geen drivers kunnen vinden.

1c. Speakers
In de monitor zit speakers geintegreerd, echter is het geluidskwaliteit niet super en erg doffig. De geluidsvolume kan overigens niet heel erg hard, Radio afspelen is in principe redelijk te doen.

1d. Aansluitingen
De monitor is voorzien van Diverse kabelaansluitingen. VGA, DVI-D en HDMI. Daarnaast voor het gebruiken van touch dient een usb kabel aangesloten te worden en voor audio (behalve HDMI) de losse audio kabel.

2. Beeld & Kleur
Het betreft een 23" touch monitor met een beeldverhouding 16:9 en een maximale schermresolutie van 1920x1080 (Full HD 1080p)

2a. Kleurweergave
Er is geen verschil ten opzichte van een niet-touch monitor. Alle kleuren verschijnen zoals ik ze verwacht.

2b. Contrast en helderheid
Helderheid 300cd/mē, het scherm is goed helder en kleurverschil tussen diverse grijstinten is goed te zien.

3. Design & Bouw
3a. Vormgeving
Het scherm ziet er goed uit Mooi strak. De knopjes voor scherm instellingen bevinden zich aan de onderkant die je bij rechte stand tot 20-30 graden niet ziet. Een nadeel is wel dat het scherm erg weerspiegeld.

3b. Bouwkwaliteit
De poten aan de onderzijde van het scherm zien er nogal goedkoop uit. Voor de rest valt er kwa bouwkwaliteit niet veel op te merken.

3c. Afwerking
Het touch scherm wordt gehinderd door het 0,6 cm dikke rand, waardoor het scherm dieper in de monitor zit. Dit maakt het wat lastiger bij het hoekwerk met touch.

4. Prijs
Een normale 23" monitor kost je ongeveer rond de 125-150 euro, indien je niet al te veel eisen stelt. Voor 200-225 euro, ~ 50 to 75 euro meer heb je een touch screen monitor. Indien je er erg veel om geeft of een bepaald doel hebt om het scherm met touch te kopen, is het zeker een leuk hebbedingetje. Voor de rest betaal je gewoon meer, voor iets wat je zelden tot nooit zult gebruiken, behalve indruk te maken onder je vrienden.

Heb jij ook een Acer T231Hbmid Zwart?