Canon EOS 1100D + 18-55 DC III Zwart Review

kevin4397 23 augustus 2012, 6.086 views

Canon EOS 1100D + 18-55 DC III Zwart

Pluspunten

• Videofunctie
  • Overzichtelijk
  • Perfecte prijs-kwaliteitsverhouding
  • Goed uitbreidbaar
  • HDMI-poort

Minpunten

• Video beperkt
  • Snelstartgids is alsnog leesvoer voor 2 uur.
  • Software nogal kalig, in een programma van canon is zelfs een optie om Doorverwezen te worden naar Adobe Photoshop .

Uitbreidbaarheid Score: 5
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 5
Heb deze camera bij BCC gehaald i.v.m gratis EOS Accessory Kit. Eerst thuis nog ff helemaal opladen (is voor de helft tot niet opgeladen). Opgeladen doet hij best wel goed zijn werk, overzichtelijke menu's en alles is lekker overzichtelijk weergegeven. Het is wel aan te raden om even kennis te nemen van de snelstartgids, anders kom je nog geen weg uit, betreft o.a scherpstellen als het je eerste dslr is.

De keuze voor de camera is vooral gekomen, omdat er over het algemeen meer objectieven en accessoires beschikbaar zijn. Ook heeft Sony en Panasonic niet echt een relevant instapmodel en zijn ze meer gericht op de systeemcamera's. De grootste concurrent van deze camera is dus de Nikon D3100, maar mijn keuze is toch gevallen op dit toestel door bovenstaande redenen.

De videofunctie is zoals ze al zeiden redelijk beperkt. Je kan hoogstends witbalans kiezen, en daar houdt het qua vergelijking al op. Ook wordt aangeraden om zelf scherp te stellen, anders krijg je van de autofocus storend geluid :).

Ook het niet hebben van een rubbere grip is opvallend, maar niet per defenitie een minpunt als amateurfotograaf. Het oogt dan wel iets goedkoper, maar het licht desondanks gewoon heerlijk in de hand, en over het scherm. Ik vindt het persoonlijk best nog wel meevallen.

Als laatste nog over de bijgeleverde lenzen en accesoires.
De 18-55 Macro-lens doet zijn werk voor wat het bedoelt is, foto's maken van dichtbij. Scherpstellen kan vanaf circa 8-12 cm van laatste punt objectief tot object af.
Qua aansluitmogelijkheden is het aardig goed te benoemen, je kan hem via Mini-USB aansluiten en/of via Micro-HDMI. Ook kan je gewoon de SD-kaart in je pc steken. Alleen kan je dan via de bijgevoegde software de camera niet op afstand bedienen. Overigens zijn alle EF/EF-S lenzen aan te sluiten, persoonlijk getest met een objectief van 2004.

Accessoires bijgeleverd bij het toestel:
Brede draagriem
Accu (LP-E10) + acculader(LC-E10/LC-E10E)
interfacekabel (mini-USB naar USB)
CD-roms (E-handleidingen en EOS Solution Disk)
Basisinstructiehandleiding

Mijn eindoordeel is aardig te spreken qua het officiële doel waar Canon met deze camera op mikt. Een instap-model, en dat is het zeker. Zelf heb ik hem nu exact een week in huis, en al aardig wat mooie plaatjes geschoten :). Nogmaals: Top-product voor de nieuwe (inc. mezelf) dslr - gebruikers.

Heb jij ook een Canon EOS 1100D + 18-55 DC III Zwart?

Reviews door de redactie

Wat jammer dat je niet wat meer vertelt over deze camera en over je keuze "waarom deze". Er zijn leuke alternatieven op de markt zoals de Nikon D3100 (de D3200 is een stuk duurder), de Pentax K-r, maar ook mooie systeem camera's van Sony, Panasonic, Olympus,enz. Ik neem aan dat je daar toch wel vergelijkend onderzoek naar gedaan hebt.

Dat de lens doet wat het belooft heb ik zo mijn twijfels over. Al tijden erger ik me dat Tamron en Sigma alles wat maar een beetje dichtbij kan komen macro genoemd wordt. Een macrolens is heel simpel: dat is een lens die een beeld op je sensor kan krijgen die precies even groot is als de werkelijkheid. Dus een vlieg van 1 cm, is dan ook op je sensor 1 cm groot. Als je dan de foto bekijkt is de vlieg heel veel groter natuurlijk, afhankelijk van de plaat die je maakt. Jouw lens heeft niet een vergrotingsfactor van 1, maar van 0,28. Dat wil zeggen dat die vlieg van 1 cm slechts max. 2,8 mm op jouw sensor is. Op zijn best is dat een close-up lens te noemen. Dus pure volksverlakkerij, dat macro te noemen.....
Daarnaast is jouw lens ca. 7 cm groot. Hij kan maximaal op 28 cm scherpstellen (dat is afstand tot de sensor). Dus je kunt het wel vergeten dat jij op een afstand van minder dan 20 cm (voorkant lens) tot object nog scherp kunt stellen. Als het een echte macro zou zijn, zou je trouwens op ca. 8-9 cm object-sensor afstand uitkomen. Ofwel ca 1- 2 cm van je voorkant objectief tot object.......

Een veel gehoord misverstand is dat 50 mm perfect is voor portretfotografie. Tenzij je portretten maakt met behoorlijk stuk van de borst (minimaal) of nog groter stuk van het lichaam op de foto, zou ik 50 mm zeker afraden. Tenzij je het niet erg vind dat de foto enorm vertekend (je kent dat wel, grote kin, voorhoofd en vooral neus). Veel beter is om voor iets van 80 mm te gaan. Ik maak mijn meeste portretten met 105 mm macro lens. Het hoofd is dan op normale afstand behoorlijk beeldvullend en de vertekening is optimaal. Meer tele geeft vervlakking, minder tele is goed tot max 70-80mm daaronder krijg je de eerder genoemde vertekening. Maar nogmaals één en ander is sterk afhankelijk van hoe je je portretfoto wilt maken.
. Ook kan je gewoon de SD-kaart in je pc steken. Alleen kan je dan niet via de bijgevoegde software hem op afstand bedienen.
Dit snap ik niet, wat bedoel je hier precies te zeggen?

Tot slot::
- Ik mis een essentieel onderdeel: foto's...... nu is het zoiets als een auto kopen uit de folder zonder ermee gereden te hebben. Techniek is leuk, het resultaat is alles bepalend.
- Ik zie een hoop positieve en negatieve eigenschappen die ik niet in je review terugvind, zoals:
* Goed uitbreidbaar (met wat dan, en waarom goed, t.o.v. wat en welke camera?)
* Videofunctie (heeft toch zo ongeveer elke camera tegenwoordig)
* (mini!!!) HDMI-poort (idem)
* Video beperkt (gek hè voor dit bedrag....)
* Snelstartgids.... 2 uur.... toch maar een compact kopen dan...... hoewel je daar tegenwoordig ook twee uur voor nodig hebt hoor
* Software.... welke?

Graag zie ik je review wat uitgebreid worden met echte zwakke en sterke punten (zoals continu-opname van 3 fps in JPG tot 4,5 minuten (echt gigantisch!!!) en in raw slechts enkele beelden (echt slecht, net zoals Nikon overigens). Ontbreken van bepaalde knoppen, enz. enz. Er is zoveel te vertellen over dit toestel.

Nog even je rug rechten en de review even een echte review maken. Lijkt me goed plan (mijn reactie is bijna langer, iig informatiever en dan ben ik nog wel een Nikon-gebruiker :D).

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 augustus 2012 04:06]

Over de kwaliteit van een review valt te twisten, echter de wijze waarop nu kritiek geuit wordt zorgt ervoor dat mensen straks geen zin hebben om een review te maken. Je ziet ook dat er met de gegeven kritiek geen ene .... mee is gedaan.

Je "Feedback" lijkt meer een poging om je eigen kennis en kunde te demonstreren.

Ook al is naar jouw mening jouw reactie informatiever, het zorgt er niet voor dat men nu meer weet over deze camera. Laat staan dat iemand een beter keuze kan maken om een dergelijk apparaat aan te schaffen.

[Reactie gewijzigd door jhhest op 14 november 2012 09:27]