Motorola Defy Mini XT320 Zwart Review

GiLuX 26 augustus 2012, 2.997 views

Motorola Defy Mini XT320 Zwart

Pluspunten

• ip67 gecertificeerd dus waterdicht, stofdicht en schokbestendig

Minpunten

• Belachelijk kleine interne geheugen
  • slechte cam
  • waardeloze flitser
  • slechte microfoon

Aangezien ik zelf erg tevreden ben over mijn ouwe Motorola Defy MB525 en mijn familie nog op niveau nokia 3210 zat heb ik maar eens sinterklaas gespeeld en bij amazon.co.uk een paar defy mini xt320's besteld aangezien ze een tijd lang een aanbieding hadden waar hij maar 78 pond was en ik ze daar niet voor kon laten liggen.

Dat ze nog met die oude rot telefoontjes rondliepen is niet verwonderlijk want er ging er elk half jaar wel per ongeluk de plee in, buiten in de regen vergeten of onbewust mee gesjoeld.

Waarom ik deze dan ook wilde hebben is:
A ) omdat ze ip67 gecertificeerd zijn (waterdicht, stofdicht en vrouwen bestendig) ;)
B ) een upgrade voor ze naar de moderne wereld.

Bestel proces
Na 2 dagen zouden ze binnen komen maar het huis nummer was weggevallen zag ik al via https://mijnpakket.postnl.nl/

Direct contact opgenomen met PostNL maar die weigerde het huisnummer aan de bestelling toe te voegen ook al waren naam, straatnaam en postcode juist.
de volgende dag zag ik dan ook de melding dat de postbode het niet had kunnen bezorgen. :(

PostNL weigert je dus te helpen..

Amazon daar en tegen was echt super.
Kon meteen nieuwe bestellen en ze zouden het geld direct terugboeken.. inclusief de verzendkosten... en achter zelfs nog benadert of alles uiteindelijk goed was gegaan.

je weet niet wat je overkomt... wereld van verschil vergeleken met nederlandse bedrijven waar je meestal enkel wordt afgesnauwd.. (maar das dan weer een heel ander verhaal.)

Goed, weer twee dagen later pakketjes in huis.

Accessoires

In de kleine doosjes de redelijk standaard inhoud:

- telefoontje
- achterklepje
- batterij
- usb kabel
- usb-oplader (engelse stekker)
- oortelefoontje

- gorilla glas
- 3.2 inch paneel
- micro-usb aansluiting
- dedicated sluiterknop
- de 4 standaard Android toetsen (moderne versie)
- microfoon met eens soort van grillz er voor

Ik kan me overigens goed voorstellen dat de mensen die de Defy (MB525), het oudere en grote broertje van de Defy mini XT320 hebben of kennen ge´nteresseerd zijn in de verschillen tussen de nieuwe XT320 en de oude MB525. deze zal ik dus mee nemen.

Verschillen met de Defy MB525

- Afmetingen
Ondanks dat we het hier over de zogenaamde Defy mini hebben is de behuizing qua afmetingen toch nagenoeg hetzelfde.

(links: Defy mini XT320 - rechts: Defy MB525)

De XT320 is zelfs een paar millimeter langer dan een normale defy ondanks dat het paneel veel minder hoog is.

Waarom de telefoon niet ook wat kleiner is gemaakt is me een raadsel.
Het kan zijn dat de microfoon dan te ver van de mond zou komen te zitten aangezien de verstaanbaarheid nu al niet te best is, kan ik alvast verklappen.

Het kan ook zo zijn dat ze hebben gekozen om precies dezelfde printplaat te gebruiken als de originele Defy's uit kosten besparing en dat deze plaat niet past in een kortere versie.

Ik heb hem niet open geschroefd ivm met de waterkeringen die ik dan wellicht beschadig.

- Microfoon
onder het scherm zit nu een soort van roostertje over de hele lengte, wellicht een design gimmick om de verloren ruimte te maskeren.

- Afdichting
Wat me verder opviel is dat het design om water buiten de deur te houden volledig anders is.

De originele Defy had schroefjes aan de zijkant, bij de XT320 zitten de schroefjes eigenlijk zoals bij alle telefoons, aan de achterkant onder de klep.
(boven: Defy MB525 - onder: Defy mini XT320)

Wellicht dat deze methode beter is want uiteindelijk is de originele Defy NIET officieel ip67 gecertificeerd wat eerst wel de bedoeling was geweest.

Dat laatste kan ik wellicht bevestigen door te stellen dat aan mijn oude Defy het plastic waar de schroefjes in verankerd zitten rondom deze schroefjes gebarsten is of al volledig afgebroken is waardoor er tegenwoordig meer gruis uit mijn telefoon komt zetten dan uit mijn schoenen na een middagje strand.

Eerlijk toegegeven, dit is bijna volledig aan mezelf te danken wegens het talloze keren de telefoon, met een veel betekenende blik in mijn ogen, tegen de muur te smijten in de hoop zo stoer over te komen en 100den nieuwe vrienden te krijgen.
het enige echte effect was helaas dat uiteindelijk de laatste vriend ik nog had meewarig opstond en vervolgens van een brug is gesprongen.

Wel zit nog steeds een extra schuifje op de batterij klep om de klep echt te vergrendelen.

(links: Defy mini XT320 - rechts: Defy MB525)

- frontcam!
Een ander verschil met de Defy is dat de XT320 WEL een frontcam heeft.

- dedicated sluiterknop
de mini heeft ook als extraatje een eigen knop om foto's te maken.
dit is zeker van toegevoegde waarde omdat je nu niet meer onhandig de onscreen sluiterknop hoeft te gebruiken wat een stuk relaxter fotograferen is.

- aan/uit knop
Deze zit om onduidelijke redenen opeens links boven ipv rechtsboven waardoor je er lastig bij komt als je hem in je linker hand houdt wat normaal is voor rechtshandige mensen.
Nou is mijn zusje toevallig linkshandig dus haar hoor je niet klagen.

- processor
de mini heeft een 600mhz cpu waar de defy een 800 mhz heeft

- Batterij
de mini heeft 1650mAh ipv van een 1500mAh bij de oude Defy

- Android versie
de mini heeft 2.3.6 en de Defy 2.2.2

De software
zoals al gezegd draait de mini 2.3.6

Bij eerste boot is alles redelijk standaard.

wat basis instellingen en google accountje koppelen, daarna kan je los.

Deze mini (UK) had overigens GEEN motoblur aan boord, wellicht dat andere land versies dit wel hebben.

Wel een paar aanpassingen door motorola zoals een runners app wat een verzameling handige apps is als je van wegrennen houdt zoals compas, radio en wat jezelf wil toevoegen.

zoals ik al zei, android is verder redelijk standaard en valt weinig nieuws over te vertellen.

Het kleine scherm is inderdaad wat aan de kleine kant maar dat weet je als je hem koopt.
Het is zelfs in dagelijks gebruik niet eens zo storend klein.
Ook het typen met swype is opzich nog best te doen.

Processor / prestaties
Ondanks dat bij de mini de processor een stuk lager is geclocked dan bij de originele Defy zie ik weinig haperingen.
Apps draaien op het oog soepel.
Neem aan dat dit mede is omdat er ook de nieuwste versie van Gingerbread op draait.

Batterij
Ondanks het grotere vermogen en lagere clock snelheid is de batterij toch wel met een paar uur spelen leeg te krijgen.

Negatieve kanten

er zijn tot slot een paar zaken die erg irritant zijn en zelfs een enorme dealbreaker, en daar begin meteen maar mee:

Intern geheugen

dit is.. hou je vast.. nog GEEN 128MB!!!

dit houdt in dat als je een handvol van je favoriete apps hebt ge´nstalleerd dat je geheugen vol is!!

het verplaatsen van de voorge´nstalleerde apps naar de SD-card, zoals die runners app is NIET mogelijk.

Dat houdt in dat je effectief nog geen 64 MB overhoudt aan intern geheugen.

Apps die je zelf uit de store installeert zijn over het algemeen wel naar de sd-kaart te verplaatsen maar veel apps maken hoe dan ook toch ook een beetje gebruik van intern geheugen.

Hier kom je al snel achter als je Talk opstart en die lijkt te crashen.
Pas na het de-installeren van wat apps om zo wat meer geheugen vrij te maken startte Talk weer netjes op.

Blijkt dus dat die app sowieso een bepaald aantal vrije MB's aan intern geheugen nodig heeft om uberhaubt te kunnen opstarten.

Waardeloze camera
ik denk als een nokia 3210 een cam zou hebben gehad.. dat deze beter was geweest.
Het enige waar de flitser goed voor is is in combinatie met de zaklamp app.
en hoog uit bij absolute ideale lichtomstandigheden ziet een foto er nog net toonbaar uit.

Talk
Ondanks dat er nu een frontcam is toegevoegd had ik zo graag Google Talk met spraak/video functie er in gezien.
Aan sommige versies vanaf android 2.3.4 is dit al al een jaar geleden toegevoegd maar in deze versie zit nog de oude 'typtyptyp versie'

Met Skype werkt hij wel maar ik heb nog nooit eigenlijk degelijke kwaliteit gezien of gehoord met dat pakket en hoop dat Google het beter zou doen maar helaas zit het er niet eens in.

Eind oordeel

ik kan eigenlijk niet anders zeggen dat je deze telefoon links moet laten liggen BEHALVE als je een water, stof en schokbestendige telefoon wil voor basis zaken.

het is eigenlijk door het kleine interne geheugen niet als smartphone te beschouwen want je loopt hier continue tegen aan als je apps wil installeren en gebruiken.

Toevoeging:
Op dit moment lijkt het onmogelijk om de mini te rooten of van een custom rom te voorzien,
zodra dit wel mogelijk is zal het ook mogelijk worden om de pre-installed apps naar de sd-kaart te verplaatsten wat in dit geval een relatief gezien een boel extra ruimte zou opleveren en het probleem van het kleine interne geheugen al een stuk dragelijker zal maken.

wellicht dat ook een app is die het voor elkaar krijgt zonder root rechten maar dat weet ik niet,
mocht dit zo zijn gooi het maar in de comments.

een andere optie zou zijn, nu motorola soepeler wordt, dat motorola de defy toevoegd aan de bootloader-unlocker

Heb jij ook een Motorola Defy Mini XT320 Zwart?

Gelet op de lage prijs van 78 pond en je scores van de subcriteria vind ik het eindoordeel Slecht niet helemaal terecht voor dit toestel. Voldoende tot Goed zou eerder in aanmerking komen.

Heeft deze Moto trouwens een locked bootloader?

Met een custom rom is wellicht app2sd mogelijk.
nee, de telefoon is gewoon kreupel door het kleine interne geheugen.
dat je niet oneindig veel apps er op kan zetten, dat begrijp ik, maar als je al na 5 of 6 er op zetten in de problemen komt is de telefoon waardeloos als smartphone.

je moet niet vergeten dat deze telefoon op de markt is gezet met een richtprijs van maar liefst 225 dollar!

vandaar wellicht ook dat ik hem kon krijgen voor veel minder.

vandaar dat ik 'prijs' wel 5 sterren heb gegeven omdat je voor zo weinig geld in ieder geval een ip67 gecertificeerde telefoon hebt wat voor de doelgroep die een onverwoestbare telefoon wil natuurlijk een prima prijs is.

wat betreft custom roms, de xt320 is blijkbaar ook softwarematig onverwoestbaar, dwz, motorola heeft alle loopholes die werden gebruikt bij de vorige modellen dichtgetimmerd en ondanks verwoede pogingen van de XDA developpers is hij niet te rooten of van custom roms te voorzien.

wellicht later... en anders hopen dat motorola soepeler wordt nu ze zijn overgenomen door google en besluit de xt320 aan zijn bootloader-unlocker toe te voegen.

in dat geval zou je in ieder geval wat meer ruimte kunnen vrijmaken omdat je dan alle apps naar sd-kaart kan verplaatsten.

nieuws: Motorola zet bootloader-unlocker voor Android-apparaten online

[Reactie gewijzigd door GiLuX op 22 augustus 2012 10:48]

Aha, de XT320 is inderdaad (nog) niet rootable. Dat in combinatie met de locked bootloader maakt de eindscore min of meer wel terecht. Moto moet eens afleren om alles dicht te timmeren.

En de 'intentie' uit 2011 nakomen om bootloaders te unlocken waar mogelijk. Ook op de oudere toestellen zoals mijn MB525 Defy, die overigens super draait op Jelly Bean.

Motorola: prima producten / slechte marketing.

-edit: ik zie overigens in de Tweakers productspecs dat het opslag- en werkgeheugen ieder 512MB is. En op de Moto site 120MB "end-user memory". En wat een belabberde resolutie van 320x480 trouwens.

[Reactie gewijzigd door F0nz0 op 22 augustus 2012 11:00]