TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point Review

Tukkertje-RaH 10 september 2012, 7.363 views

TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding vind ik erg positief: snelle wireless standaarden, en dat voor amper 35 euro!
  • Gebruikersinterface is simpel en doet wat het moet doen
  • Bereik is goed: blije kinderen nu ook hun kamers Wifi hebben ;-)

Minpunten

• Througput monitor lijkt niet te werken met Firefox
  • Repeater mode is zeer eenvoudig te configureren (klik op 'survey' en kies het SSID dat je wilt laten repeaten), maar werkte bij mij niet.
  • Geen gigabit verbinding met de rest van het netwerk zoals hieronder opgemerkt, maar 'gewoon' 100 Mbps. Te langzaam voor een apparaat dat 300 Mbps wireless ondersteunt
  • Beheerbaarheid toch wat beperkt. Niet alleen datum & tijd kunnen niet worden ingesteld, ook de verbindingssnelheid van het bekabelde netwerk is niet zichtbaar.

Beheerbaarheid Score: 3
Ik houd het beperkt - anderen zijn me voor gegaan en hebben de meeste features al goed beschreven.

Reden voor aanschaf is de onvoldoende dekking die uit de TP-Link router (TL-WR1043N) kwam die al in huis stond. Omdat ik erg tevreden ben over de spullen van TP-Link heb ik ook maar een access point van ze besteld.

De webinterface is min of meer hetzelfde als die van de router. Uiteraard ontbreken zaken als WAN en USB. Het wireless deel heeft als extra tov de router de throughput monitor. Die monitor werkt overigens niet goed met Firefox: IE en Chrome laten wel een mooi grafiekje zien...

In eerste instantie wilde ik het AP bekabeld gebruiken. De handleiding suggereerde dat het AP ook in Repeater mode geplaatst kon worden. Dat scheelt natuurlijk kabels trekken (en het boren, wegrommelen van de kabels)!. Alhoewel de instelling kinderlijk eenvoudig zou moeten zijn kreeg ik 't niet eenvoudig aan de praat. Daarom (en ook omdat repeater mode een negatieve invloed heeft op de performance) staat 'ie nu alsnog als AP.

• TP-Link TL-WR1043N

Heb jij ook een TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point?

Bij je positieve eigenschappen zeg je "gigabit verbinding". Maar bij de specs staat 100Mbit lan. Zit er toch Gbit op? Dat zou namelijk een mooie toevoeging zijn.

Edit: De website van de fabrikant zegt ook 100Mbit. Toch jammer aangezien dit apparaat draadloos wel 300Mbps aan kan. Dat wordt via de draad dus beperkt tot 100Mbps. Of anders gezegd, wat heb je aan een 300Mbit verbinding als deze naar de rest van je netwerk maar 100Mbit doorgeeft?

[Reactie gewijzigd door 3raser op 10 september 2012 13:29]

Niets, maar een 300 Mbps netwerk is maar voor een heel klein deel duplex. Dat betekend dat er maar iets meer dan 300 / 2 = 150 Mbps theoretisch beschikbaar is. Nu halen de duurste en meest-enterprise acces points de 100 Mbps niet, de Cisco E4200 (high-end consumentenrouter) doet zo'n 90 Mbps.

Het is dus eigenlijk gewoon onzin om er een GbE verbinding aan te solderen, gebruikt worden gaat het toch nooit (Ethernet haalt wel de theoretische snelheid en is Full Duplex) en het kost alleen maar extra geld.
de Cisco E4200 (high-end consumentenrouter) doet zo'n 90 Mbps.
Onzin. Ik haalde draadloos met de E4200 (met correcte firmware) gewoon 117Mb/s.
Je hebt helemaal gelijk!

Mijn TP-link router heeft wel gigabit verbindingen aan de switch kant, dus ik was er onterecht vanuit gegaan dat dat bij dit Access Point ook wel zo zou zijn.

Niet alleen wordt de eerder als positief ervaren wired connectie nu een minpunt, ook valt me op dat je nergens in het diagnostische menu kan zien wat de verbindingssnelheid is.

[Reactie gewijzigd door Tukkertje-RaH op 10 september 2012 14:24]

Ik heb deze router nu al een tijdje staan, maar de laatste weken krijg ik problemen. De verbindingssnelheid met mijn telefoon valt constant weg naar 5mbps, terwijl deze wel begint op 65mbps. Is dit een instelling in de router of ligt het aan de telefoon? Bij andere netwerken heb ik er namelijk geen last van. De router is ingesteld als AP in een netwerk met een XS4All router (de zogenaamde Fritz.box). Zou het hier nog aan kunnen liggen?

alvast bedankt voor jullie reacties