WD My Book Essential 3.0 2TB Zwart Review

r_AllocStarByte 21 augustus 2012, laatste update op 7 december 2016, 1.841 views

WD My Book Essential 3.0 2TB Zwart

Deze externe harde schijf is snel en goedkoop maar de levensduur is minder.

Pluspunten

• Hij was zeker niet langzaam, hij was zelfs vrij snel ~110mb/s read ~90mb/s write. Maar goed het is een Sata 3 schijf geloof ik en USB 3.0. Dus langzaam zou het ook niet mogen zijn toch?

Minpunten

• Levensduur is kort. Bouwkwaliteit van de harddrive zelf is minder.

Mobiliteit Score: 2
De behuizing van de schijf zelf is best van goedkoop materiaal gemaakt.
Een ander nadeel is dat de spin ups van de harddrive na veel gebruik omhoog gaan. Zelfs al staat je pc 24/7 aan. Dit omdat de harddrive zelf gebruikt maakt van de WD Green technology (of hoe het precies heet) Als er geen Read/Write activity is in x minuten dan zet hij de schijf in slaap stand. (Stopt hij met draaien) Zodra je hem dan in de verkenner opent of je er data (een backup) naar wilt schrijven moet hij eerst weer gaan draaien (starten) voordat hij weer gebruikt kan worden. WD Green technology spaart wel stroom maar dat kost je wel de levensduur van de hard drive?

Ik heb de HDD ongeveer nog geen half jaar, nooit echt intensief gebruikt was meer voor back-ups of data van mijn ssd op te zette als die vol raakte. En plotseling ging hij kapot, kan hem niet meer openen in de verkenner hij was ook niet meer zichtbaar in apparaatbeheer of schijfbeheer. Schijf uitgebouwd en in mijn pc aangesloten, zelfde probleem niet zichtbaar (wel in schijfbeheer) toen heb ik een recovery tooltje erover gedraaid en die gaf wer dat alles raw was. Toen heb ik gezocht op google naar ongeveer hetzelfde probleem en het bleek dat deze WD MyBook hardware AES 256-bit gebruikt. De encryptie sleutel had ik niet gewijzigd en wist ik dus ook niet (Want hier vroeg hij nooit om). Of die sleutel was waarschijnlijk random door het apparaat zelf gekozen. Alles was dus raw AES 256 encrypted. Geen succes dus. Toen ik dat wist heb ik hem terug in de originele behuizing gezet en bleef ik steeds maar proberen tot hij weer werkte en dat deed hij tot plots ook. Toen heb ik snel een backup gemaakt van nog wat data. Nu weet ik dus ook na het tweede product dat ik kocht van WD, WD is vergelijkbaar in prijs en kwaliteit met Seagate (Vroeger bekend als Maxtor). Western Digital is in vergelijking met Samsung en Hitachi harddrives slecht naar mijn mening. Zelf zou ik niet nog eens kiezen voor dit product.

Mijn vertrouwen in WD is kwijt. Ik blijf toch liever bij de iets duurdere Samsung hard drives die wel misschien iets langzamer zijn maar wel vertrouwd zijn. En niet plots binnen no time het lootje leggen.

Hopende dat de mede-Tweakers hier iets aan hebben!

Heb jij ook een WD My Book Essential 3.0 2TB Zwart?