Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit Review

KaleBrink 24 augustus 2012, 969 views

Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit

Pluspunten

• krachtige CPU waardoor de apps lekker soepel draaien
  • S-pen met toch wel redelijk wat apps die het ondersteunen
  • accu duur
  • helder scherm

Minpunten

• lag met wisselen van scherm
  • niet duidelijk wat ondersteund word door de wifi
  • resolutie is vooral met tekenen merkbaar aan de lage kant (opmerking van mijn dochter van 11)
  • touch scherm reageert niet altijd goed op aanraken van de s-pen

Eerste indruk

De Galxy note ziet er netjes uit en zo op het eerste gezicht robuuste en stijlvol.
Bij het aan zetten valt meteen de snelle boot tijd op, binnen enkele tientallen seconden is de note opgestart. Het scrollen door de schermen gaat ook lekker soepel, en de applicaties die er standaard op staan starten vlot op. De s-pen werkt goed en het Touch screen reageert er net zo goed op als op je vingers.

Dit is mijn eerste tablet dus vergelijkingen met andere tablets kan ik niet maken.

S-Pen

Samsung presenteert als speciale feature bij de note de s-pen, dus laat ik daar dan mee beginnen.
Hoewel mijn eerste indruk van de s-pen goed was, moet ik daar helaas op terug komen.
Het is me regelmatig overkomen dat de note enkele millimeters achter de s-pen de lijn maakt. Ook reageert de note soms niet op de s-pen, hij stopt terwijl je iets aan het tekenen bent, het vreemde is dat de note wel reageert op de aanwezigheid van de pen maar niet op de pen druk. Als je in de buurt van het scherm komt met de s-pen dan reageert het scherm niet meer op afdrukken gemaakt door vingers of pols, vandaar dat ik weet dat de note wel op de aanwezigheid van de pen reageert.
Als de note wel goed reageert op de s-pen dan doet ie het ook goed. Hieronder een tekening gemaakt op de note. (gemaakt door mijn dochter, ik kan niet zo goed tekenen).

Formula match een functie van s-note werkt redelijk. Op internet wat formules opgezocht (wiskunde was nooit mijn sterkste vak) en ingevoerd en ze worden netjes herkend. Ik heb ook een paar formules ingevoerd die ik voor mijn studie als elektricien heb moeten leren, maar die worden niet herkent, dat ligt meer aan de site www.wolframalpha.com dan aan s-note. Shape match werkt ook goed, al moet je er wel op letten dat als je een cirkel tekent die toch wel al redelijk goed moet zijn, anders wordt het een ovaal in plaats van een cirkel, en dat geld ook voor een gelijkbenige driehoek en een vierkant.

Prestaties

Je zou verwachten dat alles soepel verloopt met de CPU die erin zit. Maar helaas heb al regelmatig gehad dat het scrollen door de schermen niet soepel verloopt. De apps die ik tot nu toe erop gedraaid heb starten wel snel en lopen ook soepel. En tot nu toe nog geen last gehad van geheugen dat vol loopt, wat ik wel regelmatig heb op mijn telefoon (Galaxy S) maar dat verbaasd ook niets, 512 MB op de Galaxy S tegen 2 GB op de Galaxy note 10.1 Accu duur is goed, bij middel matig gebruik, en geen zware apps, gaat de accu makkelijk 2 tot 3 dagen mee.

Allshare

Het streamen van video naar mijn TV verloopt soepel, je behoud de controles op de tablet terwijl de video word afgespeeld op de TV. Het duurt even voordat de film word weergegeven op de TV maar daarna speelt de film soepel af op de TV. Het laten zien van foto’s op de TV vanaf de tablet gaat ook met enige vertraging. Ik heb geen Allcast dongle gebruikt, met die dongle zou de vertraging die ik had er niet zijn.

Slim Sluimeren

Er zit een feature op de note die moet voorkomen dat het scherm uitgaat zolang je er naar kijkt.
Die werkt niet helemaal goed, ik heb regelmatig dat het scherm toch dimt terwijl ik ernaar kijk. Ik draag en bril en heb ook getest of het misschien daaraan lag, de functie werkt dan beter. Al moet je er wel op letten dat je je hand niet voor de front camera houdt, en rekening houdt met de kijkhoek van de camera. Blijkbaar reageert de functie op form, want als ik de tablet onder een plant leg met bladeren in de form van een oog blijft het scherm ook aan.

Camera

Er zit een 5 megapixel camera aan de achterkant en een 2 megapixel aan de voorkant.
Beide maken redelijke foto’s, maar ik pak altijd mijn fotocamera voor het maken van foto’s . Ik vindt het wel handig dat je een foto kan maken met een tablet of telefoon, omdat je altijd een camera op zak hebt, maar voor goede kwaliteit foto’s moet je bij beide apparaten niet zijn.

Geluid

Er zitten 2 speakers aan de voorkant van de tablet waar redelijk goed geluid uit komt. Als je recht voor de tablet zit hoor je ook dat het stereo is. Met muziek luisteren moet je het volume niet op voluit zetten want dan is het niet om aan te horen, maar met het volume op 50% tot 70% is het goed te doen.

Wifi/3G

De tablet beschikt over wifi en 3G. De 3G functionaliteit zal ik onderweg gebruiken voor navigeren en internet. De wifi kan zowel op 2,4Gh als 5Gh werken. Op beide frequenties werkt de wifi goed. Ik heb een 300n router thuis, wat ik nu nergens terug heb kunnen vinden is of de note dat ook ondersteund. Channel bonding heb ik niet kunnen testen omdat ik geen hardware in huis heb die dat ondersteund.

Zoals al eerder gezegd is dit mijn eerste tablet. Ik heb wel een netbook met een 10.1 inch scherm .
Ik heb ook gekeken of ik de netbook kan vervangen voor de tablet. De netbook word bij mij thuis gebruikt voor internet, e-mail, office documenten bekijken/aanpassen , en op vakantie ook nog gebruikt voor het opslaan van foto’s. Alle taken die ik uitvoer op de netbook kan ik ook doen op de tablet en meer.

Ik heb ook gekeken of ik de tablet zakelijk kan gebruiken, maar dat is geen optie omdat de applicatie die ik daarvoor nodig heb in 1 dag mijn data bundel erdoor heen jaagt (gelukkig getest op wifi) En de tablet is te groot om bij je te dragen op de data vloer.

Waarom nu een foto van mijn wasmachine. Nee niet omdat het een Samsung is, maar omdat ik in de playstore een app vond waarmee je ook bepaalde modellen wasmachines kunt bedienen. Allshare control heet het, mijn wasmachine heeft helaas geen wifi, wat wel nodig is om het te kunnen gebruiken.
Met de app kun je een TV, wasmachine en airconditioning bedienen. Nu nog de koelkast, oven en vaatwasser erbij en je kunt al je apparaten die je in huis hebt bedienen vanaf je tablet ;)

Op zich heeft Samsung een prima tablet gemaakt. Als ze de gevoeligheid van de s-pen kunnen verbeteren en de haperingen met het scrollen door de schermen, dan is het een fijne tablet om mee te werken. De s-pen heeft voor mijzelf geen toegevoegde waarde, maar mijn dochter tekent graag en voor haar is de s-pen een welkome aanvulling. Maar om goed op de tablet te kunnen tekenen is een hogere resolutie wel beter.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit?