Specificaties 5MP, 3x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot S50 Review

MikeyC952 23 april 2005, 391 views

Canon PowerShot S50

Pluspunten

• Compact en stevig. Degelijk design
  • Goede specs, 5MP is voldoende
  • Spreekt een breed publiek aan en voldoet goed aan verwachtingen
  • Makkelijke bediening en veel mogelijkheden tot handmatig instellen
  • Handige software meegeleverd (o.a. panorama's), maar via WinXP ook gewoon foto's te 'downloaden'.

Minpunten

• Soms gaat bij het inschuiven van het kapje voor de lens het kapje scheef
  • 4Puntsdruktoets is lastig te bedienen, maar dat went
  • Soms nog wel wat chromatische aberratie
  • Niet voor fotografische diehards

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Het ontbreken van een degelijke digitale camera voor vakantiekiekjes of uitjes met vrienden deed mij besluiten om er 1 aan te schaffen. Een vriend van me werkt bij Canon en zodoende kon ik voor inkoopsprijs en zonder BTW deze camera aanschaffen. Ik heb me van te voren goed ingelicht via reviews en mensen in mijn omgeving.
In principe is deze camera een opgekrikte versie van de S45.
De aanwezige 5MP chip is zeer handig en de automatische instellingen zorgen voor een mooi plaatje. De wat fanatiekere hobbyist kan met de (makkelijk te bedienen!) handmatige instellingen goed uit de voeten om zelf echt mooie foto's te maken.
Door het compacte design bereik je een groot publiek.
Ik heb zelf nog niet echt tijd gehad om uitgebreid bloemetjes van dichtbij en mooie luchten te fotograferen met de handmatige standen, maar mijn schoonzus heeft deze camera ook en heeft al prachtige resultaten behaald. De foto's die ik maak (feestjes, vakantie, gewoon op straat etc) zijn van uitstekende kwaliteit.
Verdere specificaties zijn dik in orde (zoomlens, focus, scherpte etc). Alleen soms nog een klein beetje last van chromatische aberratie.
Je kunt er ook korte filmpjes mee maken, maar is meer een grappig extraatje. Als je ze op je computer gaat kijken, zijn ze veel donkerder, dus 's nachts filmen heeft weinig zin.
Verder is de 4puntsdruktoets (als ik hem zo mag noemen) soms was lastig te bedienen, maar na een tijdje ben je dat wel gewend.
Het is dus een zeer goede camera, voor een breed publiek. Wil je echt als een diehard aan de slag, zou ik voor bijv spiegelreflex gaan, zoals de EOS serie, want daar heb je meer uitbereidingsmogelijkheden, maar voor een compacte digitale is dit een perfecte keus!

Heb jij ook een Canon PowerShot S50?