Specificaties 15,6" (1920x1080), 1,064TB (ssd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH Review

Ninja Tj33rd 20 augustus 2012, laatste update op 25 augustus 2012, 3.009 views

Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH

Pluspunten

• Performance
  • Mooie looks
  • Goede webcam
  • Fancy keyboard verlichting

Minpunten

• Touchpad kost gewenning
  • De rand rond het scherm voelt erg goedkoop en fragiel aan
  • (10-7-2013) Er zijn een hooooop defecten op mijn laptop, ik ga m binnenkort laten repareren. 2 voorbeelden zijn dat de hoofd ventilator raar doet/kapot is, en de draadloze netwerkkaart is kapot

DIt is een zeer korte review. Ik ga niet heel uitgebreid in over alles, en zal ook geen echte benchmarks laten zien.

Featureset
Ten eerste heeft de laptop een boel features. Zoals een goede webcam, inloggen door gezichtsherkenning, bluray speler(tevens brander), een 64gb SSD (die wordt gebruikt voor caching van Windows voor zover ik heb gelezen) full HD beeldscherm en 2 usb 3.0 slots. Er zijn natuurlijk nog meer features, maar die kun je lezen in de specificaties. Ik ben er erg tevreden over.

Performance
Ik ben erg tevreden over de performance. Hij start Windows erg snel op, en battlefield 3 kan hij op ultra draaien in full HD (Anti aliasing en buffering uit). Als er veel rook is waar je door heen rent lagt hij wel een beetje, maar veel last heb ik daar niet van gehad. Ik heb ook geen fps meter, dus ik weet niet hoeveel fps hij draait.

Beeldkwaliteit
Het beeldscherm is goed, maar hij reflecteert wel licht, en is af en toe wat donker. Vrienden kunnen echter nog wel redelijk goed meekijken omdat de inkijkhoek wel goed is.

Bouwkwaliteit
Bouwkwaliteit is zover ik kan merken wel goed, maar het randje boven op het scherm is wat losjes en voelt niet echt stevig aan. Voor de rest voelt de laptop erg solide aan en is het toetsenbord ook erg fijn.

Ergonomie
De laptop heeft een erg fijne toetsenbord zoals ik al heb gezegd, maar het touchpad is iets minder. Die is nog al stroef maar daar heb ik geen last van met mijn g700 muis. De laptop heeft ook een erg moeie Keyboard backlight verlichting. Ziet er allemaal erg fancy en dat is natuurlijk een pluspunt. Over het algemeen ziet de layout van de laptop er erg gemakkelijk en heel netjes uit. Een van de dingen dat me trok tot deze laptop.

Warmte en geluidsproductie
Over de warmte en geluidsproductie is niet veel te zeggen. Hij is stil, en wordt warm. Hij blijft goed koel tijdens gewone handelingen, maar bij zware opdrachten zoals Battlefield 3 wordt hij warm. Niet hinderlijk in mijn ogen, ik vind het zelfs wel lekker, dus zo heet wordt hij niet.

De prijs vind ik zeer goed. Je krijgt dikke performance en looks voor in mijn ogen een goede prijs.

Ik hoop dat jullie blij zijn met mijn review en waarderen dat ik mijn vrije tijd heb gebruikt om een review te schrijven voor jullie aangezien er nog geen review was ;)
Post gerust een comment en rate deze review!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y580-M772CMH?

Hoe zit het met de geluidskwaliteit van de ingebouwde speakers en de batterijduur?
ingebouwde speakers zijn vrij goed voor mijn gevoel, maar de batterijduur is minder. Hij geeft aan hoe lang hij nog kan zonder stroom maar dat klopt voor geen bal . dat is veel minder. Ik zal het ff testen voor je
Hoi Ninja,

Ik zit zelf ook te denken om deze laptop aan te schaffen na wat goede reviews die ik heb gelezen.

Het enige wat me een beetje weerhoudt is de 5400 rpm schijf. Ik had in mn vorige laptop 2 x 7200rpm @16MB cache. Heb overwogen om er een 256 GB SSD in te laten zetten en als opslag een Seagate 750 GB met 8 GB SSD-cache, maar ben wat terughoudend omdat ik dan al zonder installatiekosten (vanwege garantie) tegen de 1500 aanloop .

Dus mijn vraag is, of ik erg zal inleveren wat HD snelheid betreft in de praktijk (ik weet al dat gewone overdracht snelheid minder is/ zal zijn).
Kan ik niet goed zeggen. Ik heb nog niet zo veel zooi op mijn laptop staan, en dat probeer ik ook zo te houden. Daarom kan ik de HDD niet echt stress testen, maar ik weet wel dat de 64GB SSD die er bij zit om de boel te cachen, goed helpt. Hij is voor mijn gevoel bliksem snel, en dat zal ook wel door die SSD komen. Daarom raad ik ook aan die SSD niet te formatteren, maar als je echt een SSD schijf wilt een extra ssd schijf aanschaffen.
Het ligt er dus vooral aan wat je met de laptop wilt gaan doen. Wil je er een boel filmpjes en andere rotzut opzetten, weet ik niet of ik hem je zou aanraden. Maar als je er op gaat gamen en er mee naar school gaat, zou ik hem wel aanraden. (al ben ik er nog niet mee naar school geweest ivm vakantie en daarna stage)
Omdat je een 64 SSD erin hebt zitten is een 7200 rpm schijf niet echt nodig. applicatie's en windows komen automatisch op de SSD waardoor hij sowieso vlot is.