Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit Review

Ettepet 18 augustus 2012, laatste update op 19 augustus 2012, 3.580 views

Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit

Pluspunten

• Eerste tablet met een echte stylus. (Apple volgt binnen 2 tot 3 jaar, mark my words!!)
  • Stylus, en aanwezige voorzieningen voor stylus, van behoorlijke kwaliteit.
  • Potentieel zeer krachtige hardware (snelle cpu + 2GB geheugen).
  • Uitstekende audiokwaliteit.
  • Open architectuur (android), tegenover gesloten systeem van de iPad.
  • Batterij gaat lang mee, ook met video.

Minpunten

• Lage schermresolutie beperkt nut stylus en mogelijkheden snelle hardware.
  • Goedkoop aanvoelende, lelijke omranding.
  • Grof, log uiterlijk, ook vooral door die omranding.
  • Standaard nog steeds maar 16GB.
  • Dure, beperkt functionele hoezen, vergeleken met iPad-hoezen.
  • Audiovolume via oortelefoon relatief zacht.

Over mij:

Ik ben als programmeur werkzaam bij de R&D-afdeling van een klein tot middelgroot bedrijf, en maak daar ondersteunende software tools. Een van de eigenschappen waar ik mij (van nature) op focus is een deugdelijke werking + idem gebruikersinterface.

Mijn ervaringen met Android:

Ik heb de afgelopen 2 jaar diverse Samsung Android-telefoons gekocht en 1 van hun tablets (de Galaxy Tab 10.1). Mijn eerste Android-telefoon was de Samsung Galaxy S, een jaar later gevolgd door een Galaxy S II, en weer wat later een Galaxy Note.

Sinds ik de Galaxy Note telefoon heb is mijn behoefte aan nog weer een nieuwe smart-phone grotendeels verdwenen. Ondanks de wat onhandzame grootte biedt de Note erg veel waar voor zijn geld vergeleken met andere producten van dezelfde generatie (en daarna).

Waar veel mensen grote vraagtekens zetten bij de stylus heb ik er bijna dagelijks nut van. Ook is mijn toestel al meerdere keren urenlang in handen geweest van een kind in de familie of kennissenkring die heerlijk aan het tekenen ging met de stylus. En dat was nog op mijn (in dit geval) kleine Galaxy Note telefoon.

Grappig genoeg kom ik de laatste tijd veel mensen (vooral ook vrouwen!) tegen die ondanks de afmetingen de grote voordelen van de Note hebben leren zien en heel trots zijn dat ze deze maxi-telefoon / mini-tablet hebben.

Om naar tablets over te schakelen: hier ben ik veel minder tevreden over hetgeen Samsung (en Android) tot nog toe te bieden hebben. Samsungs eerste Android tablet had slechts 16GB en was vrijwel niet uitbreidbaar (of je moet een gebrekkig werkend toetsenbord meerekenen). Asus deed het beter (vastklikbaar keyboard/batterij/enz.) maar had zijn eigen nadelen (zwaar, lomp uiterlijk, lelijke kleuren).

Aankondiging van de Galaxy Note 10.1:

Aan het begin van het jaar waren er allerlei geruchten over het verdubbelen van de schermresolutie door Samsung, en ik keek al rijkhalzend uit of zij dit zouden gaan toepassen bij hun langverwachte stylus-tablet. Recentelijk werd duidelijk dat de eerste Note tablet niet in alle opzichten top features zou krijgen. Omdat ook Asus geen geweldig tablet had uitgebracht voorzag ik weer een jaar zonder tablet waar ik trots op kon zijn. Zeker niet een met een stylus.

Toen iemand mij een app liet zien op de iPad die ook "touch-sensitive"-achtig werkte ("Paper by FifthyThree") besloot ik om dan toch maar 'tegen alle principes in' een iPad 3 te kopen. Nu ik als testpanel-lid ook een Galaxy Note tablet in huis heb kan ik beide topmodellen redelijk goed met elkaar vergelijken. Ook heb ik nog een inmiddels 1 jaar oude Galaxy Tab 10.1 waar ik in de praktijk nog maar weinig mee doe.

Mijn review

Featureset

Als er één plek is waar de Galaxy Note 10.1 in uitblinkt is het de grote hoeveelheid features.

Een greep hieruit:

- 1.4 GHz quad-core Cortex-A9 CPU, Mali-400MP GPU, Exynos 4 Quad chipset
- 2GB RAM
- S-Pen met behoorlijke ondersteuning
- split-screen multitasking en pop-up mini apps
- 720p HD video recording @ 30 fps met stereo audio
- goed gepositioneerde stereo speakers
- dual-band Wifi
- stereo Bluetooth v4.0
- HDMI TV-out en USB host (beiden via een adapter)
- microSD kaartslot
- infrarood led (afstandsbedieningsmogelijkheid)
- Adobe Photoshop Touch en Adobe Ideas gratis meegeleverd
- 1080p DivX/XviD/MKV videoondersteuning
- 7,000 mAh Li-Po battery

Een aantal van deze features zijn vrijwel uniek op dit moment (S-Pen, 2GB Ram, splitscreen multi-tasking, dual-band Wifi). Wel begint de standaard meegeleverde hoeveelheid opslagruimte van 16GB ondertussen ondermaats te raken. Niet iedereen wil gaan stuntelen met data-opslag voor dagelijkse programma's op een uitneembare sd-kaart.

Prestaties

Zeer snelle hardware, enigszins laggy in dagelijks gebruik.

Wachtend op een nette manier om root-rechten te krijgen heb ik de afgelopen week vooral in de TouchWiz launcher gewerkt, met 50+ icoontjes per scherm. Waar de default gevulde launcher flitsend oogt merk ik bij mijn volle schermen een forse lag (van meer dan 1 seconde) bij het swipen naar een ander scherm. Ik zal binnenkort Apex- en Nova-launcher in gebruik nemen en verwacht dat daarna deze lag verdwenen is.

De Full-HD videofilms die ik geprobeert heb werden allen probleemloos via MX Player in harware-mode afgespeeld. De default videospeler werkte helaas niet met dit formaat films.

Ik merk met enige regelmaat dat scrollen (launcher, etc.) en tekenen (S Pen) hinderlijk naijlt. Hopelijk weet Samsung hier wat aan te doen met de verwachte Jelly Bean update.

Beeldkwaliteit

Hoewel de beeldkwaliteit in eerste instantie in de praktijk positief overkwam op mij, mede door de kleurrijke overdaad van alle iconen, bleek bij nadere analyse en gebruik dat het beeldscherm duidelijk tegenvalt. Vooral bij overzichten (launcher, documenten, boeken lezen, internetsites) en tijdens het tekenen met de stylus valt op hoe grof de pixels zijn. In tegenstelling tot het professionele, zeer gedetailleerde scherm van de iPad "2012" krijg ik bij de Note 10.1 meer een speelgoedgevoel.

Omdat de stylus (voor mij) centraal staat bij de lancering van dit tablet valt het mij zeer tegen dat het scherm zo achterblijft.

Audiokwaliteit

Uitstekend. De prima stereospeakers compenseren enigszins de lelijke omranding die hun goede plaatsing mogelijk maakte. De geluidskwaliteit is uitstekend via de front-speakers en o.a. via mijn Sennheiser HD565 koptelefoon. Een directe vergelijking tussen de iPad "2012", GT10.1 en deze Note 10.1 heb ik nog niet kunnen maken.

Helaas is het volume via de oortelefoonaansluiting niet erg luid.

Volgens de meetgegevens van GSM Arena heeft dit tablet met aangesloten oor/koptelefoon de allerbeste stereoscheiding van alle gemeten apparaten. Als voorbijgegaan wordt aan het beperkte geluidsvolume via de oortelefoonaansluiting behoren de overige audiomeetwaarden van hun site ook tot de allerbesten daar gemeten.

Stylus (ook bekend als "S-Pen")

Toen ik mijn Galaxy Note telefoon vorig jaar kocht merkte ik al snel dat dit apparaat veel meer was dan zomaar een nieuw model met een tekenpennetje. Behalve het klikken op kleine linkjes in de internetbrowser, het zekerder invoeren van wachtwoorden, en het kunnen maken en editen van screenshots zag ik de mogelijkheden die tekenen toevoegde aan het concept smart-phone.

Het wachten was op een tablet die ook zo'n tekenpen zou hebben, maar dan in combinatie met een veel beter, groter scherm. De tablet kon dat dan meteen combineren met een grotere tekenpen met gum-mogelijkheid! Van al deze zaken is helaas alleen het grotere scherm en de grotere pen gerealiseerd in de Galaxy Note 10.1.

Nou valt de gum-mogelijkheid eenvoudig te verkrijgen door een andere stylus erbij te kopen die die functionaliteit wel heeft. Eentje die compatible is is de Toshiba Stylus pen "PA3316U-3ETC" (die ik heb), Samsung komt binnenkort ook met een eigen model op de markt.

Jammer genoeg is het scherm wel groter geworden dan die in de Note telefoon, maar zeker niet van betere kwaliteit. Waar aan het begin van het jaar nog sprake was van een tablet met 2560x1600 puntjes is de resolutie van de Note tablet identiek (!!!) aan die van de Note telefoon. Helaas is dit gebrek bij het dagelijks gebruik van de stylus goed merkbaar. De fijnste details die je kunt tekenen zijn nog steeds vrij grof en makkelijk zichtbaar.

Na wat rondneuzen tussen de tekenapps die ik het afgelopen jaar heb verzameld merkte ik dat "Drawing Pad" als enige grotendeels werkte. De gevoeligheid is nog niet optimaal afgesteld, de gum werkt niet, en hij tekent dubbel zo dik als je van (bijvoorbeeld) een potlood zou verwachten. Allemaal zaken die een update vrij eenvoudig zullen kunnen corrigeren. Zoals het nu werkt is "Drawing Pad" ondanks de gebreken al een duidelijke aanrader, zowel voor kinderen als voor volwassenen met tekenaspiraties.

Mijn bevindingen met S-Note waren over het algemeen positief, al heb ik tot nog toe weinig aanleiding om zaken als schrift- en formuleherkenning te gebruiken. Ook vind ik de applicatie op bepaalde punten gebruikersonvriendelijk, zoals door onduidelijke icoontjes bovenaan het scherm en door de gebrekkige manier om naar andere notitiepagina's te switchen (via '>' en '<'). Ik zal de komende tijd hier meer aandacht aan schenken als Samsung hier nog wat aan bijschaaft.

Een leuk detail is dat er een mini-menu verschijnt als je de stylus uit de Galaxy Note trekt. Het mini-menu bevat applicaties die je direct op kunt starten om van je stylus gebruik te maken. Je kunt dit menu zelf configureren en zelfs aangeven direct een applicatie op te starten zodra je de pen eruit haalt.

Het is helaas zo dat net als met de Note telefoon deze Note tablet ook nog steeds flink naijlt tijdens het tekenen. Hopelijk dat Samsung hier bij een toekomstige update een flinke verbetering in kan aanbrengen.

Fotokwaliteit

Redelijk / goed. Ik heb nog niet veel foto's gemaakt. De foto's die ik van het Samsung-pand maakte misten het detailnivo van degenen die ik net daarvoor maakte met de iPad "2012", maar ze waren wel duidelijk beter van kleur (zie onderaan).

Bellen en 3G

Het 3G-model kan ook bellen/ gebeld worden. Nou zullen de meesten dit doen via een bluetooth headsetje of bedraad via een oortelefoon, maar handsfree via de ingebouwde speakers gaat al prima. Het nadeel op die manier is (kan zijn) dat iedereen in de omgeving het gesprek kan volgen.

3G werkt ook goed, maar dat mag je van Samsung's gekozen chipsets inmiddels wel verwachten.

Bouwkwaliteit en Robuustheid

Helaas ziet de zilverkleurige, plastic omranding er niet alleen lelijk uit, hij voelt ook nog goedkoop aan. De verdere bouw lijkt veel op eerdere tablets van Samsung, niet heel degelijk maar ook niet heel slecht. De iPad "2012" is veel steviger en strakker gebouwd waardoor ook een hoes veel mooier en effectiever aansluit.

De Galaxy Note 10.1 is redelijk glad, en omdat er nog geen hoes voorhanden is is het dus wel opletten dat hij niet op de grond glijdt.

Ergonomie

Ik vind de ergonomie over het algemeen goed. Vrijwel alle aansluitingen zitten bovenaan, met duidelijke plaatjes hoe je de micro-sd en sim-kaart aan moet sluiten. Verder zitten de speakers (zoals eerder gezegd) uitstekend geplaatst en zou de S-Pen wellicht beter uitkomen bovenaan het tablet in plaats van onderaan.

De "main" camera zit gelukkig op een goede plek, in tegenstelling tot die op de iPad "2012 die je makkelijk per ongeluk afdekt met je hand.

Warmte / Geluidsproductie

Zeer goed. Ik heb tot nog toe geen overdreven warmte gevoeld of (op wat kraken na) ongewenste geluiden.

Mobiliteit en Accuduur

Goed tot zeer goed. Na 4 uur lang op een terras het tablet te hebben gebruikt en vergeleken met o.a. mijn iPad "2012", bleek de batterij nog maar tot 65% gezakt. Tijdens de vergelijking had ik de beeldintensiteit op maximaal gezet en zelfs langere tijd een wit beeld gekozen. Omdat ik vaker op het terras zit en op de batterijduur let van mijn meegebrachte apparatuur was ik aangenaam verrast met wat ik waarnam. Met "System Panel monitoring" was het gebruik/batterijverloop redelijk helder te volgen.

Omdat diverse review sites opmerkten dat de accuduur bij het afspelen van videofilms minder zou zijn heb ik als test 2 uur lang met MX Player videoclips af laten spelen op normaal geluidsnivo (Volume=11) via de stereo front-speakers. Met Wifi uit gebruikte de Note 10.1 zo minder dan 10% batterij per uur.

Wat ik bijzonder mooi vind van de iPad "2012" is dat je door eenvoudig "Airplane" mode aan te zetten en het hoesje sluiten 10 uur daarna nog 100% batterij kunt hebben. Bij de Note loopt de batterij hoe dan ook leeg als hij aanstaat, al gaat dat langzaam.

Prijs en Conclusie

Gezien alle inspanningen van Samsung en voorzieningen die ze in de Galaxy Note 10.1 hebben gestopt is het begrijpelijk dat ze gekozen hebben voor adviesprijzen van 479 euro voor hun basismodel (16GB Wifi) en 599 euro voor het duurdere model (16GB 3G + Wifi). Als ik naar het totaal kijk mist er helaas het e.e.a. bij het gebodene en krijg ik daardoor geen goed gevoel bij dit product. Het is niet in balans. Er had meer in moeten zitten, vooral een veel beter scherm. Dan maar wat duurder of wat minder van de andere features.

Ik merk nu na ruim anderhalve week dat ik veel meer tijd doorbreng met mijn iPad "2012" dan de Galaxy Note tablet. Dit zal de komende maanden waarschijnlijk nog wel wat veranderen, zodra ik een bijpassende hoes heb, het hele tablet heb ingericht (root, launchers, backups, stylus ge-update apps) en de nieuwigheid van de iPad er een beetje af is.

Als laatste een detail, maar toch... Ik vind het jammer om te zien dat de hoezen van Samsung (zover aangekondigd) behoorlijk prijzig lijken te gaan worden (50 pond kwam ik al ergens tegen) en beduidend minder van kwaliteit / functionaliteit dan die van mijn iPad "2012". Het is zomaar een detail... nee, niet leuk.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 10.1 16GB 3G + WiFi Wit?

hele leuke en nette review! Bedankt!

Uit je review kan ik afleiden dat je de voorkeur geeft aan de ipad omdat het scherm beter is en iets minder lagged? (Wat hopelijk aan Touchwiz launcher ligt.)

Misschien kun je nog iets schrijven over het splitscreen? In filmpjes ziet het er allemaal heel mooi uit, maar is het nu echt zo handig? Gebruik je dat nu echt zo vaak? Het lijkt me in sommige situaties natuurlijk wel handig omdat je dan niet constant tussen je apps moet switchen.

Ik denk dat Samsung grotendeels zijn R&D kosten en softwareontwikkelingskosten wil goedmaken met deze tablet. Aangezien ze toch veel mooie en nieuwe software gemaakt hebben voor de Note.

Hopelijk is de tweede generatie Note tablets beter! Ik denk dat ik toch nog een jaartje ga wachten voor ik actief naar een tablet ga zoeken.
Bedankt! ;)

Er zijn merk ik nog een hoop dingen beter geregeld binnen iOS en rond de iPad dan rond Android. Het is wel zo dat sommige zaken (zoals wat apps allemaal willen met jouw gegevens) veel helderder verloopt binnen Android, laat staan dat je het bij Apple kunt blokkeren. Dit heeft mij toch nog weten te verbazen.

Ik heb nog niet veel gedaan met splitscreen maar wel veel gelezen over haperingen, vooral tijdens het omschakelen. Ik vind het niet meer dan een aardige feature die net als zwevende schermpjes met videofilmpjes af en toe best leuk ingezet kan worden. Wellicht dat ik er de komende dagen eens mee bezig ga, als ik een leuke combinatie van applicaties weet te vinden.

Laten we hopen dat we geen jaar hoeven te wachten en dat Samsung al zijn high-end tabs voortaan met een stylus uitbrengt! :)
inderdaad! Die stylus is super handig, en ik vroeg me ook al altijd af waar je die moest steken als je die appart kocht... Dus het leuk dat samsung er een gleufje voor maakt en die quickslots zijn ook wel praktisch.

Ik kijk echt uit naar de tablets van volgend jaar of eind dit jaar! Hopelijk met een beter scherm en minder haperingen.

*edit*

Mijn moeder is toch aan het overwegen om deze tablet te kopen. Ze wil het vooral gebruiken om op de trein teksten voor haar werk te lezen zodat ze het niet steeds moet afdrukken. Maar ze schrijft dan altijd veel bij op dat papier. Nu vroeg ik mij af hoe goed je nota's op een document kunt schrijven?

Ik bedoel dus of het niet te traag gaat of lagged? En of het fel aanpassen is (ze heeft nog nooit met een tablet gewerkt, laat staan met een stylus op een scherm)? Want de bij alle reviews schrijven ze heel groot en lelijk op het scherm. Is het moeilijk om relatief klein maar toch nog goed leesbaar te schrijven met de stylus?

[Reactie gewijzigd door manmad op 19 augustus 2012 14:33]

De Note 10.1 is voorzien van Bluetooth 4.0. In je featureset staat 3.0 ;)
bron: http://www.samsung.com/nl...s/tab/GT-N8000ZWAPHN-spec

Persoonlijk zou ik in een review niet teveel mijn persoonlijk android/apple passie door laten schijnen. In je lijstje van positieve eigenschappen kom je met 'EAT THAT APPLE' een beetje over als een apple-hater/android-fanboy .. op zich niets mis mee natuurlijk, ieder zijn/haar mening, maar binnen een review vind ik het persoonlijk wat minder gepast.

Verder vind ik het een nette review die wel uitgebreider zou kunnen op het technische vlak, maar voor gemiddelde consument denk ik dat dit een behoorlijk aardig beeld schept over het apparaat. Fijn ook dat je wel een beetje schrijft over de mogelijkheid van het rooten/custom launcher, wat de huidige lag m.b.t. je homescreens (hoogstwaarschijnlijk) doet verhelpen.
De Note 10.1 is voorzien van Bluetooth 4.0. In je featureset staat 3.0 ;)
bron: http://www.samsung.com/nl...s/tab/GT-N8000ZWAPHN-spec
Dank je, ik zal het gelijk aanpassen. ;)
Ik ben zoveel mogelijk recht door zee, en hoop mijn beweegredenen duidelijk te hebben gemaakt bij de inleiding.

Ondanks dat Apple mooie producten maakt vind ik hun houding en gedrag op de tablet-markt alles behalve netjes. Als je ziet wat Apple allemaal claimt blijft er weinig over om innovatief te zijn. Dit is al een probleem voor concurrenten maar nog lastiger voor de consument, die na een Microsoft imperium zich nu geconfronteerd ziet met een Apple imperium.

Dat nu precies Samsung het in de grafische branche sterke Apple de loef af kan steken met zo iets voor de hand liggends als een (actieve) stylus is bijzonder opmerkelijk. Ik verwacht dat het "wel innovatieve" Apple deze feature binnen afzienbare tijd over gaat nemen van het "niet innovatieve" Samsung.

EDIT: ik heb de EAT THAT opmerking wat afgezwakt... ;)
Dank je! :)

[Reactie gewijzigd door Ettepet op 18 augustus 2012 23:54]

De Apple iPad heeft nog geen stylus, je voorspelling is dus niet uitgekomen. :)
De nog niet officieel aangekondigde 12 inch iPad, die vermoedelijk medio oktober uitkomt zou ondersteuning bieden voor een (Apple) stylus. Dus, we gaan het nog zien.... ;)
We wachten het weer af
Prima voorspelling hoor ;-)