Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

TGoC 18 augustus 2012, 1.938 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Schermgrootte
  • Meerdere exchange accounts mogelijk
  • Widgets

Minpunten

• Accuduur vanaf android 4.x
  • TWlauncher hapert vanaf android 4.x
  • Afwerking achterkant toestel
  • Rommelige Apps

Achtergrond:
Sinds 15 maart 2012 ben ik bezitter van de Samsung Galaxy S2 i9100 zwart. Kort gezegd, heb ik het toestel nu al 5 maanden in gebruik en ben er over het algemeen tevreden over.

Als achtergrond op het gebied van telefonie heb ik voorheen een serie van HTC toestellen gehad. De voornaamste redenen waren Windows Mobile en het hardware toetsenbord. Sinds ik mijn eerste HTC toestel de HTC Tytn 2 had, had ik toestellen zonder een volwaardig QWERTY-toetsenbord afgezworen. Na de TyTN2 ben ik overgestapt op de Touch Pro2 van HTC.

Omdat ik toestellen gebruik in combinatie met een vodafone abbonement vervang ik mijn toestel om de 2 jaar. Gezien mijn abbonement in april verlengt kan worden ben ik in Februari langzaam op zoek gegaan naar een nieuw toestel. Gedurende deze tijd waren er geen goede c.q. nieuwe (toestellen in de markt waren al ruim 1 a 1,5 jaar oud) toestellen meer op de markt met een hardware toetsenbord. Daarop heb ik besloten om toch ook toestellen mee te nemen die hier niet aan voldeden.

Voorselectie mogelijke opvolgers
Tijdens mijn zoektocht kwam ik eigenlijk uit op 2 toestellen. De Nokia Lumnia en de Samsung Galaxy S2. Tijdens het uitproberen in de winkel kwam ik er toch achter dat de Nokia Lumnia niet helemaal werkt zo als ik dat wenst. Zo werden soms berichten afgekort en was dat niet te verhelpen met een simpele instelling. Daarnaast was de performance en de handligging van de Galaxy S2 beter. Ook vond ik het scherm toetsenbord van de Galaxy S2 fijn genoeg om toch maar de overstap terug te maken.

Mail - exchange koppeling
Omdat ik mail heel erg belangrijk vind op mijn toestel en ik meerdere exchange accounts wil gebruiken moest de telefoon dat ondersteunen. Daarom heb ik de verkoper mijn toestel met de exchange accounts in de winkel laten configureren, zodat als het niet werkte ik niet achteraf terug hoefde. Dit was heel makkelijk in te stellen en werkt gewoon perfect, zoals het moet. Ook de uitgebreide synchronisatie instellingen zonder en met roaming bevielen mij heel erg.

Schermtoetsenbord
Het schermtoetsenbord stelde zeker niet teleur, maar een hardware toetsenbord was toch net iets fijner geweest. Desondanks na een weekje kan ik voor 90% net zo goed typen op het schermtoetsenbord dan voorheen op mijn hardware toetsenbord.

OS
De telefoon had oorspronkelijk Android 2.3.6 of 2.3.7 erop staan. Dit beviel mij heel erg. Het systeem werkte snel, betrouwbaar en geen 1 crash in dik 3 maanden tijd. Vervolgens ben ik door vrienden geadviseerd op te upgraden naar ICS oftewel Android 4.0. Sindsdien heb ik Android 4.0.3 op mijn toestel staan. Ik vond het heel erg fijn dat je voor het toestel te upgraden GEEN aansluiting op de computer hoefde te doen. Het toestel haalde de update binnen via WiFi en de installatie liep verder succesvol.

Na de upgrade begonnen voor mij de problemen met het toestel. De standaard launcher van het toestel (TWLauncher) begon om de haperklap vast te hangen. Daarnaast was het toestel beduidend langzamer kwa reactie en de batterijduur ging van 2 a 3 dagen naar max 12 uur bij minimaal gebruik. Bij intensief gebruik was ik bijna genoodzaakt iedere 5 uur het toestel opnieuw bij te laden.
Op een gegeven moment ging het probleem van kwaad naar erger. Mijn toestel liet me niet eens meer bij me instellingen en bleef constant herstarten.

Op een gegeven moment kon ik net in de playstore komen na 3 uur proberen en kreeg ik het voor elkaar een andere launcher in te stellen. Hierdoor was me toestel teminste weer bruikbaar. Vervolgens ben ik een week later naar de Phonehouse geweest waar een vriend van mij werkt bij de Geek Squad. Hij heeft me vervolgens het toestel opnieuw geflashed met 4.0.3.

Mijn problemen waren weg, alleen de batterijduur was nog steeds teleurstellend. Doorgaans bij normaal gebruik tussen de 8 tot 24 uur. Soms bij bijna niet gebruik houdt het toestel het nog 1,5 dag vol. Omdat ik mijn toestel niet zelf wil flashen met custom roms en dergelijke laat ik de problemen oplossen door bevoegde partijen. Alhoewel ik nog steeds een beetje een onderbuik gevoel heb en toch liever terug wil naar Android 2.3.x.

Overigens wat ik ook vervelend vind is dat sinds Android 4.0.3: Google+ en Messenger, gedwongen zijn. Verwijderen gaat niet, enkel de updates.

Apps
Op het gebied van Apps, vind je nagenoeg alles. Ik heb tot nu toe maar 1 app die ik echt mis en dat is Triviatunes (iPhone app). De makers zijn niet van plan om er een Android versie van te maken, helaas.
Flitsmeister heeft me al waarschijnlijk talloze boetes bespaard en facebook, 9gag, linkedin zijn natuurlijk ook present. Soms moet je wel echt goed kijken want sommige Apps vragen echt toestemming om bij gegevens te komen die niet nodig zijn. Daarnaast vertrouw in Android te weinig op het controleren van Apps waardoor ik sinds dag 1 op mijn toestel een virusscanner heb van McAfee die vodafone gratis aanbiedt.

Flexibiliteit
Het mooie van het Android systeem is dat je het in principe volledig kan instellen zoals jij het wilt. Wil jij software van onbekende bronnen installeren? Ok, zet even een vinkje om, klik dat je akkoord gaat dat eventuele problemen hierdoor buiten de garantie vallen en voila!
Daarnaast heb je bij Android zoveel instellingen die je bij b.v. een iPhone gewoon niet hebt. Android geeft de gebruiker meer macht en bij iPhone toestellen wordt het grotendeels voor je bepaald. Ook 1 van de motivaties om niet voor een iPhone te kiezen. Naast het feit dat ik het keyboard van een iPhone totaal onhandig en onlogisch vind ingedeeld.

Design
Het toestel is heel strak ontworpen, ligt goed in de hand en voelt prettig aan. Er zitten een beperkt aantal knoppen op want het meeste doe je via het scherm.

Afwerking
Het toestel heeft aan de achterkant een flinterdun stuk plastic die de batterij van je toestel afschermt. Ik heb werkelijk nog nooit zo'n slechte afwerkingskwaliteit gezien. Zo'n toestel gaat bij release voor 500 euro over de toonbank en dan laten ze het echt liggen op de final touch.
Het leek erop alsof dat laatste kapje het enige waar op bezuinigd moest worden. Het ziet er overigens wel gelikt uit, maar de stevigheid is echt 3 x niks.

Cover
Daarom had ik bij de aanschaf van het toestel besloten om een hoesje erbij te kopen. Vodafone verkocht zelf voor 25 euro een mooi flipcover met auto-oplader van het merk Muvit. Daarnaast zat in dit pakket ook een screen protector, die tot op de dag van vandaag nog altijd mijn scherm beschermd tegen krassen en vuil.

Dat de aanschaf van de flipcover nodig was bleek wel toen ik 2 maanden geleden het toestel liet vallen ongeveer 1,5m naar beneden. Het toestel mankeerde niks, de cover had echter wel wat schade, het magneetje wat normaal de flipcover dicht houdt is afgebroken. Het houdt echter wel nog mijn toestel op de plek. Daarom heb ik niet de noodzaak (tot op heden) om deze te vervangen. Al was het toestel door de val wel losgekomen van de cover. Hierdoor zit ergens waar je het niet ziet een vlekje, echter eenmaal in de cover zie je het niet eens.

Update: De problemen met TWLauncher komen weer terug op het moment dat ik bij ontwikkelaaropties GPU-weergave forceren aanzet.

• M_Muvit essential kit plus Galaxy SII

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Ik heb sinds December 2011 al een Samsung S II en snap even niet wat je bedoelt met het afwerking achterkant toestel en de rommelige apps ?

De accuduur ben ik ondertussen al gewent en ik laad hem elke avondt op of de volgende dag op werk :)

Zelf heb ik CyanogenMod 9.0 op mijn toestel zitten en niet de standaart ICS.. (wel android 4.0.4)
Door een custom-rom te installeren op je gsm ben je al gelijk van je rommelige apps kwijt aangezien er geen standaard apps in de mod zit (zoals apps van samsung en google) ;)

Misschien is het iets om toch te overwegen.. De meeste apps werken erg goed op mijn S2 en misschien lost het de TWlauncher probleem ook op..

(ik zie dat de probleem zich nog steeds voordoet alleen ik weet niet de werking van ICS aangezien ik een custom-rom draai)