Canon PowerShot A75 Review

DaOverclocker 18 april 2005, 2.417 views

Canon PowerShot A75

Pluspunten

• Veel instelmogelijkheden
  • Lekker in de hand.
  • Goede batterij levensduur
  • Goede kleurechtheid.
  • Geen zichtbare ruis op automatische stand (ISO 50/100)

Minpunten

• zichtbare ruis bij ISO 400

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 5
Snelheid en automatiek Score: 4
Zeer goede en gebruiksvriendelijke camera voor zijn geld. Met de prijs van circa ¤ 200,- maakt hij zijn geld meer dan waard. De camera ligt goed in de hand, zoals we gewend zijn van de meeste powershots in de A serie. De 3 megapixel CCD is voldoende om mooie afdrukken te maken tot 13x18, meer dan genoeg voor een familie album.

De camera presteert vooral goed bij daglicht, bij schemering en in 'gezellige' en vaak iets donkere huiskamers wordt het wat lastiger, maar dit is iets waar bijna alle digitale camera's last van hebben. Vooral de handmatige instellingen zijn heel goed, sluitertijden, diafragma en flitskracht behoren o.a. tot de mogelijkheden. Ook heeft het fototoestel de beschikking over een aantal scènes. Dit zijn modes die voor bepaalde situaties beter geschikt zijn dan de autostand. Deze instellingen zijn uiteraard ook zelf in te stellen in de manual modus, maar voor gemakkelijk gebruik zijn deze al voorgeprogrammeerd in de verschillende scènes. In te stellen scènes zijn: Beach, fireworks, potrait, underwater, indoor en follage (planten/bloemen). Verder zijn er presets voor snel bewegende objecten, objecten die blurry moeten worden (bijv een waterval), landschappen en portret. Ik zelf heb al regelmatig gebruik gemaakt van deze presets, en deze instellingen werken erg goed.

Ook de batterijduur is erg goed te noemen, ik heb met een set van vier penlites van 2400mAh bijna 2 kaartjes van 256 MB vol geschoten(~300foto's) met de hele tijd het LCD scherm aan, en vaak met flits. Dit was op een bruiloft, heb van s'ochtends tot diep in de avond vol op foto's kunnen maken. De hoeveelheid ruis valt mee, bij voldoende ligt niet zichtbaar op ISO 50/100, maar bij ISO 200/400 komt de digitale ccd toch om het hoekje kijken.

De 3x optical zoom is ook voldoende voor huis tuin en keuken foto's. Ook op 3x zoom zijn er geen vertekeningen van het beeld zichtbaar. De software die erbij zit gebruik ik niet, ik gebruik een cardreader om de foto''s van de camera af te halen. Met een USB kabel zijn de foto's ook gemakkelijk van de camera af te halen, alleen word dan de energie uit de batterijen gebruikt.
Wat ik persoonlijk wel jammer vind is dat je niet vanuit Windows kan schijven op de compactflash kaart via de camera. Dit heb je weliswaar meestal niet nodig, maar het kan soms handig zijn als je de foto's wat wilt sorteren en wilt laten zien op de televisie via de camera.

De afspeelfunctie van de A75 werkt goed, gaat redelijk snel, en foto's die gemaakt zijn met de camera 90 graden gedraaid, worden automatisch omgedraaid, en worden goed vertoont op het display. Het display heeft overigens een goed beeld kwaliteit, is erg helder, en is erg snel. Bij veel zonlicht is het scherm overigens moeilijk te bekijken, maar dit is weer bij bijna alle camera's het geval.

De camera krijgt als eindcijfer een 8. Voor de mensen die iets meer van fotograferen houden en het ook leuk vinden om foto's te maken met zelf in te stellen parameters zeker een aanrader. Ik hoop binnenkort wat voorbeeld foto's bij te voegen.

Wat ik als laatste nog wil toe wil voegen en wat toch heel belangrijk is, kijk bij het aanschaffen van deze camera eerst goed naar het display. Ik heb de camera twee keer moeten terug brengen omdat het display niet goed in de body zat (scheef, of biet goed achter plastic, waardoor je vlekken op het scherm kreeg als je erop drukte). Het leek hier te gaan om een kleine serie camera's, want bij Canon was dit probleem niet bekend. Canon adviseerde mij om de camera terug te brengen en bij een andere leverancier weg te halen. Dit ging overigens over camera's die uit duitsland kwamen, en waarbij ook geen nederlands handleiding zat.

Heb jij ook een Canon PowerShot A75?

Ikzelf ben al geruime tijd in bezit van deze camera. Na een half jaartje verscheen er opeens een rode pixel op mijn ccd die keurig binnen een weekje of 2 is vervangen door Canon O+.

Ik blijf echter van mening dat deze camera niet geweldig presteerd in donkere omgevingen of binnen, als je de flits gebruikt heb je zo'n vel direct licht, en als je niet flits zijn de fotos of te donker of bewogen. Wellicht ligt het aan mij, ik ben namelijk geen professionele fotograaf.

Dit zijn fotos die ik vorig jaar genomen heb, de camera nog niet zo heel lang in bezit en nogsteeds een foton00b. Maar toch aardige fotos.

De camera is wel overgevoelig voor zand, het is een vaak voorkomend probleem dat er zand in het mechanisme terecht komt wat resulteerd in een error e18. Zoeken op google levert bijna 40.000 resultaten op met error e18. Het is meestal op te lossen door de camera uit elkaar te halen en schoon te maken, wat een ingewikkeld proces is.
Het is inderdaad lastiger om foto's te maken in het donker, maar dat hebben echt alle camera's in dit prijs segment. Dit is natuurlijk geen goedpraterij.
Maar ik gebruik voor binnen heel vaak de manual modus, hier kan je dus de flits itensiteit instellen. Als je een portret foto maakt, dus van dichtbij. Wanneer je de flitsoutput dan op zijn laagst zet, is de belichting beter. Vanaf 2 meter afstand moet je dan wel weer de output omhoogschroeven.