Specificaties 500W (80 Plus), semi-modulair - Bekijk alle specificaties

OCZ ModXStream Pro 500W Review

Terrorjoekel 16 augustus 2012, laatste update op 6 oktober 2012, 1.692 views

OCZ ModXStream Pro 500W

Pluspunten

• Koelt goed.
  • Amper hoorbaar.
  • Half modulair.
  • Genoeg kabels meegeleverd.
  • 3 Jaar garantie.
  • SLI certificering.

Minpunten

• Moederbord connector is nogal kort.
  • Het verleden van OCZ is niet best en er zijn veel klachten over.

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 5
Nadat m'n oude videokaart kapot ging door oververhitting wilde ik een betere videokaart, de Geforce GT220 die in mijn systeem zat had genoeg aan de 300 watt PSU die door Acer was geplaatst in dit model (Aspire m3802). Ik besloot te gaan voor de GTX 550 ti omdat ik graag een GPU uit de 500-serie wou, en m'n budget niet al te groot was. De GTX 550 ti heeft een PSU nodig die minimaal 400 watt kan leveren. Omdat ik graag wat speelruimte heb ben ik gegaan voor de OCZ ModXStream Pro 500 watt.

Mijn oude PSU was een erg slechte, in de systemen die je in de winkel koopt wordt vaak bezuinigd op de voeding (en in mijn geval ook de harde schijf). Een goede PSU is belangrijk voor de stabiliteit van het hele systeem. Vandaar dat ik blij ben met mijn keuze. De geluidsproductie van de ModXstream is heel laag, je kan hem amper horen. Dit zou natuurlijk ook kunnen komen omdat mijn configuratie nog niet aan de 400 watt komt tijdens het spelen van bijvoorbeeld Battlefield 3. Over de warmteproductie is ook niets te zeggen, hij koelt goed met de 135mm fan aan de bovenkant. Dit alles mag natuurlijk ook wel met de 80+ (82%) certificering.

De voeding zit verpakt samen met een handleiding en een etui waarin de kabels zitten. Een prettige eigenschap is dat hij half-modulair is, dit houdt in dat de kabels die je zeker nodig hebt, zoals de moederbord connector, er aan vast zitten en bijvoorbeeld de PCI powerconnectors die niet in alle systemen nodig zijn, kun je er nog in prikken, zo heb je nooit last van los hangende kabels en kan je ze makkelijker in je kast verstoppen.

Over de prijs kan ik niets zeggen, ik vind dat je behoorlijk wat krijgt voor de 56 euro (pricewatch) die hij kost.
Ik ben er heel erg tevreden over. De voeding is SLI gecertificeerd en zou 2 GTX 550 ti's in SLI nog kunnen trekken. Wil je wat meer performance zoals bijvoorbeeld GTX 560 ti's in SLI , zul je een voeding moeten kiezen met wat meer power. Overigens komt hij met 3 jaar Powerswap garantie vanuit OCZ.

• Intel core 2 quad Q8300
  • 6 GB DDR2 800 MHz
  • 1 TB HDD
  • GTX 550 ti
  • Acer G43T-AM V2.0 Mobo

Heb jij ook een OCZ ModXStream Pro 500W?

dat is het ook, maar omdat ik niet had verwacht genoeg geld bij elkaar te sprokkelen voor een z77 mobo en alles wat daar bij komt, ben ik gegaan voor de 500 watt versie. Als je van jezelf weet dat je snel wilt upgraden zou ik voor wat meer watts gaan. maar wat jij zegt, ik had er beter over moeten nadenken. Wat ik het minpunt vind is dat het wel is gecertificeerd voor SLI maar er amper genoeg watts voor kan leveren. Het is wel een toppertje kwa prestaties vind ik.
Mocht je nog een extra gtx 550 erbij willen prikken, lijkt me dat geen probleem. :Y)
Wat ik van de nVidia site pluk betreft het vermogen:
Maximum Graphics Card Power (W): 116 W

2 van deze kaarten in SLI zouden dan samen 232 watt verbruiken.
Dan heb je nog genoeg over voor de CPU en overige apparaten :)
Kleine opmerking qua minpunten: De kabel van de moederbord connector is vrij kort. In mijn kast waar de voeding onderin zit, staat hij strak over mijn videokaart heen.

Voor de rest wel goede review.
Kan ik in meegaan, ik had het zelfde probleem.
Ander minpunt is dat de betrouwbaarheid minder is

Mijn OCZ verleden

Mei 2009
2x 500w => Nov 2009, 1x overleden, door een foutje vervangen door 2x 600w ( OCZ _/-\o_ )

November 2009

1x 600w
1x 700w (Aangekocht)

Dus betrouwbaarheid .... minpuntje

[Reactie gewijzigd door gtissink op 16 augustus 2012 23:30]

Niet genoeg vermogen voor een SLI/Crossfire opstelling vind ik nauwelijks een negatief punt... Dit had je toch ook kunnen bedenken voordat je hem kocht?
Ik had ze toch wel wat dorstiger verwacht in SLI xD. Hoewel een gtx 550 ti niet zo heel erg goed is in het scalen van een SLI opstelling en je beter een gtx 560 ti kunt kopen die gemiddeld beter presteert dan 2 GTX 550 ti's, had ik niet gedacht een SLI gtx 550 ti te kunnen voorzien van juice. Bedankt :) weer wat geleerd. ik pas het wel aan in de review.
Ik heb zelf geen problemen, dit is dan ook mijn eerste OCZ product. De kabel van de mobo heb ik ook geen last van omdat ik een small tower heb. Bedankt voor de bijvulling, ik zet het er in.
Weet jij toevallig of je hiermee ook 2 videokaarten op aan kan sluiten met de PCIe stekkertjes?
Beste HollowStrike,

Deze voeding heeft 1 6-pin, en 1 6+2-pin power voor je videokaart, als je dus 2 kaarten kiest die niet al te veel stroom nodig hebben en voldoende hebben aan een 6-pin powerconnector, dan is het mogelijk. Deze voeding heeft Nvidia SLI certificering, maar als je echt sterke kaarten in SLI of Crossfire wilt doen heb je een andere voeding nodig.

Welke 2 kaarten wil je gebruiken? Dan kan ik je misschien een duidelijker antwoord geven.
Beste Terrorjoekel,

Ik wil deze 2 videokaarten gaan gebruiken:

Groeten,
HollowStrike

[Reactie gewijzigd door HollowStrike op 21 maart 2014 13:58]

Deze hebben helaas allebei 2 x 6-pin nodig om hun werk te kunnen doen. Je zou er een van de 2 kunnen draaien, maar niet allebei. Ook denk ik dat 500 watt niet echt voldoende is voor 2 van deze kaarten.ze verbruiken allebei 175 watt volgens de specificaties, dan zit je al aan 350 watt. Het zou misschien net kunnen, maar je kan beter een iets zwaardere voeding kiezen, ook vanwege de geluidsproductie die je waarschijnlijk krijgt door de voeding zo zwaar te belasten.

Succes met het kiezen, mocht je nog hulp nodig hebben, vraag het gerust.

Groeten Terrorjoekel
Beste Terrorjoekel,

Bedankt voor de informatie! Welke voeding zal je mij aanraden om te halen zo dat ik deze 2 videokaarten kan gebruiken. Het liefste koop ik het bij Alternate of Informatique omdat het bij mij in de buurt zit.

Groeten,
HollowStrike
dat ligt een beetje aan je budget, enkele erg goede merken zijn Corsair, XFX of Seasonic. Voedingen die Crossfire of SLI ondersteuning met 4x 6-pin zijn meestal wel iets duurder dan 60 euro.

pricewatch: Corsair RM650

Dat is de corsair RM650, deze is lekker stil en efficient. Hij heeft 4 x 6-pin powerconnectors.
Volledig modulair, dus je sluit alleen aan wat je echt nodig hebt.
Ook is hij beschikbaar bij beide winkels.

informatique: 99.
Alternate: 107,85
(moment van schrijven)

Dan is het verder nog de vraag of je die twee verschillende varianten op de HD7870 wel kunt combineren, maar dat is iets waar je even wat onderzoek naar kunt doen.