Tweakers zegt: 7,5

Specificaties Small form factor, 9 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

BitFenix Prodigy Wit Review

Red_inc 15 augustus 2012, laatste update op 15 september 2013, 1.935 views

BitFenix Prodigy Wit

Pluspunten

• 1 stof filters
  • 2 veelzijdig
  • 3 geweldige looks
  • 4 plaats voor veel drives
  • 5 veel plek voor koeling voor een stille PC of prestaties
  • 6 plek voor lange en dubbel hoge videokaarten
  • 7 nette afwerking

Minpunten

• gebrekkig kabel management
  • Groot voor een ITX product
  • een beetje vreemd product

Dit is het verhaal van de BitFenix Prodigy Mini ITX in wit. http://tweakers.net/price...bitfenix-prodigy-wit.html
Veel mensen denken bij ITX behuizingen aan piep kleine kastjes.
Niets is minder waar bij deze behuizing. Het lijkt op eerste oog wel een Midi tower.
En dat is het eigenlijk ook, maar deze heeft alleen plek voor ITX moederboard.
Het is een beetje een trend aan het worden klein moederboard krachtige cpu en videokaart er aan koppelen.... in een zo klein mogelijke behuizing.

Specs:
Materiaal : Staal en Plastic
Kleuren verkrijgbaar in : Zwart wit rood en oranje . Blauw en groen komen binnen kort
Dimensies (BxHxD): 250 x 404 x 359mm
Moederboard formaat : Mini-ITX
Drive Bays x 1 5,25” 5x3.5" of 9 x 2.5" (5 + 2 + 1 +1 )
Koeling
Voorzijde : 120mm x 2 (120mm x 1 geleverd) of 140/180/200/230mm x 1(optioneel)
Achterzijde: 120mm x 1 (120mm x 1 geleverd) of 140mm x 1(optioneel)
Bovenzijde: 120mm x 2 (optioneel)
PCI Slots x 2
I/O : USB 3.0 x 2, HD Audio
Voedingsunit: wordt niet mee geleverd maar is geschikt voor PS2 ATX modellen met een max diepte van 180mm
Extras
Stof filters , 5 ease drive cages . Thumbscrews systeem

De specs zeggen niet alles maar maar geven wel een eerste indruk dat dit kleine kastje veel mogelijkheden heeft.

De Buitenzijde
Wat valt mij op aan de buiten kant van de behuizing?
1. Voor een ITX behuizing is hij zeer groot en zwaar categorie Mini Tower. afmetingen 25 x 40.4 x 35.9 cm. Er is dik plaatstaal gebruikt dat voel je dus ook bij het op pakken van de kasten en stevigheid van de zij panelen.

2. Het design het meest opvallende zijn de handels die de behuizing een knipoog naar de Apple Mac Pro geven. Deze handels zijn op 2 manieren functioneel 1 gemakkelijk verplaatsten en 2 geven ruimte voor Airflow onder de kast , aan gezien de voeding lucht van onder de kast aan trekt voor koeling. Helaas de handels zijn van dun kunststof, Ze geven iets mee als je ze gebruikt om de behuizing op te tillen. Maar zijn stevig genoeg.

3. Wat me nog meer op valt is een matte finish , (soft toch) wat betere grip bevorderd. Geweldig gevoel geeft het, maar stof gevoelig.

4. Verder valt een enorm koel rooster aan de boven kant van de behuizing op. hier kunnen 2 120mm fans gemonteerd worden of zelfs een water blok van 120 bij 240 mm.

5. Alle poorten zitten in het zijpaneel van de kast gemonteerd.
Hier vindt men 2 usb 3.0 poorten aan/uit + reset knop een headphone + mic jacks
LET DUS OP Hier zul je rekening mee moeten houden bij het plaatsten van de kast

6 De achterkant van de kast ziet er vrij standaard uit er is een 120mm outlet fan take
en er zijn 2 uitbreidings-slots zichtbaar wat duid op dual slot videokaarten geen probleem zullen zijn.

7. de kleur deze is wit maar het model is ook in rood oranje of zwart te verkrijgen groen en blauw staan op de site maar zijn helaas nog niet leverbaar. De afwerking van de verf is geweldig er is zit er goed op er er is nauwelijks kleur verschil tussen de plastic elementen van de kast en de stalen zij deuren.

8. er is gebruik gemaakt van thumbscrews wat het bedienings-gemak zeker bevorderd .

De binnenzijde
Het open maken van de behuizing gebeurd vrij simpel met 2 grote duim schroeven per zij paneel die men met de hand vast en los kan draaien aan de achterzijde van de kast.
Gelijk vallen de volgende dingen op.

1. Het moederboard wordt dwars halverwege de behuizing gemonteerd. Zie foto achterkant.

2. De voeding komt in de bodem van de kast met de intake aan de onderkant van de kast. En blaast de lucht aan de achterkant van de behuizing er weer uit. Zeker een pluspunt ,tevens is het een uitneembaar bracket wat de montage ten goede komt. Onder de voeding is een stof filter gemonteerd erg fijn. Zeker om dat deze kast op hoge poten staan is de airflow optimaal.

3. Aan de achter zijde valt op :
ITX boarden hebben maar 1pci-e slot aan board toch zijn er 2 sloten aan de achterkant van de kast gemonteerd. Hierdoor kunnen dual slot videokaarten worden geinstalleerd. Dat is een plus punt.
Deze behuizing kan zelfs de meeste nieuwe videokaarten aan. Denk aan een nvida TiTan
mocht je 3 dive bays demonteren dan is er plek voor een lange videokaart.

4. Aan de voorzijde van de behuizing is plek voor 2 x 120 fans of 1 200/230 mm en je raad het al stof filter aanwezig. Dit moet dus de main-air intake zijn.

5. Verder zitten er direct achter te fans de storage bay's
Er is plek voor een 5 3,5” drives en 1 DVD drive. Tevens kunnen we dan ook nog eens 3 2 ,5” drives kwijt . Hier hebben ze slimme plekken bedacht, 1 drive kan tegen de bodem plaat worden gemonteerd onder de grote drives. De overige drives kunnen namelijk tegen de zij plaat gemonteerd worden. voor al tegen de zij plaat is een geniaal bedacht iets wat ik nog nooit eerder ben tegen gekomen in een kast. Zeker voor SSD's die tegenwordig toch steeds meer in opmars zijn. Tevens zijn alle drive bay's voor zien van bevestigings-gaten voor 2,5” modellen deze behuizing bied dus plek voor 10 drives die alle goed gekoeld woorden door de voorste ventilator..

6. er is een enorme ruimte boven het moederboard waar dus prima een goede after market koeler past , dus mocht je willen overklokken en niet aan water koeling doen. Een grote koeler als een Zalman CNPS10X Extreme of Cooler Master Hyper 212 EVO Scythe Mugen 3 Rev. B
past er gewoon in..... let wel op dit gaat niet als de CPU niet in het midden van je moederboard zit. Bijvoorbeeld mijn Asus F1A75-I Deluxe is duidelijk slecht ontworpen in dit opzicht , de CPU socket is te dicht op de PCI_E slot. Geplaatst . Asrock boarden daar integen zetten de CPU sockets meer naar het midden hierdoor is een grote aftermarket koeler mogelijk
voorbeeld ASRock FM2A75M-ITX A75 RG SA

Geluid warmte en koeling
Met warmte en koeling is het in deze kast erg goed geregeld de standaard fans zijn vrij stil, er zijn vele plekken waar men zelf fans kan inbouwen. Stof filters zijn op meerdere plaatsten aanwezig Ik heb zelf een 200 MM op de voorkant gemonteerd, en 1 120 op de boven kant en 1 op de achterkant. Boven kant zuigt koele lucht aan achterkant blaast het de kast uit. Wel liep ik tegen de beperkingen op van ITX boarden deze hebben namelijk helemaal niet veel ventilator aansluitconnectors hierdoor zul je dus iets anders moeten verzinnen om de fan snelheden regelbaar te maken.
Geluid van de kast.... dat ligt natuurlijk geheel aan hoe men zelf het systeem doet op bouwen. Maar de kast is wel een klank kast dus heb je kleine fans die hoog toeren draaien zo als standaard CPU / videokaart fans die zal je dan wel horen. Ook luidruchtige hard disk zijn goed waar te nemen .Maar heb je grote fans en die stil en langzaam draaien en de CPU goed gekoeld door een groot blok dan wordt de kast natuurlijk wel een stuk stiller van.

Conclusie:
Het is een geweldige veelzijdige kast die definitief met traditie breekt dat ITX behuizingen klein moeten zijn. De hoeveelheid inbouw opties zijn gigantisch. Zijn er dan echt geen minpunten ?
Natuurlijk wel, de kabel management ontbreekt en ook de kunststof handels zijn erg kwetsbaar. Maar op ITX vlak zijn er nauwelijks echte concurrenten. De prijs prestatie verhouding van deze behuizing is erg hoog net als de afwerking, Tevens als we naar de prijs kijken zijn de concurrenten vaak 50 tot 100 euro duurder en zien er vaak fantasieloos uit.
Er is misschien geen goede concurrentie in ITX gebied, maar ik denk dat er genoeg mini towers zijn (M-atx) zijn die wel een concurrent kunnen zijn en dicht in de buurt zou kunnen komen van het formaat en de opties die deze behuizing heeft.
Tja het is een vreemd Product.
Ik heb films en foto's gezien van mensen met ingebouwde water koeling systemen die hem al home server / nas gebruiken. Of mensen die er een game computer in gepropt hebben.
Het gaat vaak hier verder niet meer om of het verstandig is, maar om dat het kan. Het echte tweak gehalte komt in veel mensen naar boven bij deze behuizing.
Een aantal mensen heeft deze behuizing geschikt gemaakt voor een M-ATX moederboard.
Bitfenix heeft recentelijk daarom gehoor gegeven aan de vraag en nu is er ook een M-ATX versie van deze behuizing uitgebracht. (Prodigy-M)

laatste update 15-2013

Heb jij ook een BitFenix Prodigy Wit?

Dank voor je review. Ik ben wel benieuwd naar de foto's.
Zou je trouwens iets kunnen zeggen over de warmte? Je maakt enkel gebruik van de meegeleverde fans of heb je er zelf nog toegevoegd? Is deze kast ook een beetje stil? Ik neig er namelijk naar om mijn huidige setup naar een Prodigy M te verhuizen wanneer deze uitkomt, maar hoop alleen dat hij zonder te gaan modden alle warmte goed kwijt kan zonder al te lawaaiig te zijn.
warmte heb ik geen last van en hij is heel erg stil

Voor zit een BitFenix 200mm fan Heb ik er zelf in gezet (er kan een nog groter model in)
op de achter zijde en de boven zijde heb ik de 2 x 120 fans draaien (deze werden standaard mee geleverd) Alle fans draaien fluister stil . Fan control gebruik ik van de bios , in de bios staan ze op silent bedrijf.
Ik heb er inmiddels een AMD A8 3850K in zitten waar van de videokaart 20% over clock heeft
helaas kan daar geen grote fan op door de slechte plaatsing van de CPU socket. op een asrock kan dus gewoon een scyte mug of zalman cpxs 10 of iets dergelijks daar is gewoon plek voor.
ik heb er ooit een nvidia 650 gtx in gezet maar een videokaart is iets wat je dus juist gaat horen en aan storen . met een goede CPU koeler blijft de kast stil.

tip monteer eerst moederboard dan de back fan dan de CPU fan daar na pas de bekabeling....
Kan de review iets overzichtelijker worden gemaakt?
foto's geplaatst en review iets aan gepast
Paar dingen (titels bv) in bold zetten of met [h2] enzo werken, zal alles een stuk duidelijker maken :)