Specificaties Socket 1155 met Intel Z77 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI Z77A-G45 Review

wesjuhdabomb 22 augustus 2012, laatste update op 11 maart 2013, 2.877 views

MSI Z77A-G45

Pluspunten

• OC Genie werkt simpel en doeltreffend
  • Goede lay-out
  • Clickbios II werkt fijn

Minpunten

• Vermelding van onboard OC genie button in bios (die niet aanwezig is)
  • Geen Lucid virtu MVP meegeleverd
  • Bezuinigd op meegeleverde kabels

Layout Score: 5
Verpakking
De verpakking is standaard met dikgedrukt de naam van het moederbord, wat specificaties en wat kreten als:”Military Class III”, “OC Genie II” en “Click Bios II” wat er wel imposant uitziet.

Wat in de verpakking zit vind ik altijd belangrijker. Het moederbord is goed verpakt in, zoals altijd, een antistatische zak. Daarboven bevinden zich nog de boekjes, sata kabels, I/O shield en een driver/utility dvd. Bij het moederbord worden 2 sata kabels geleverd, wat ik best weinig vind. Nu grootte SSD’s nog niet super gunstig geprijsd zijn heb je al snel een SSD, HDD en een DVD/Blu-Ray brander welke 3 kabels vereisen.

Aansluitmogelijkheden
Aangezien het een full-size ATX moederbord is zijn er voldoende aansluitmogelijkheden.
Intern zijn de volgende aansluitingen:
- 4x SATA 300 (met software raid ondersteuning)
- 2x SATA 600 (met software raid ondersteuning)
- 5x fanheader
- 1x USB3 header (voor maximaal 2 poorten)
- 3x USB3 header (voor maximaal 6 poorten)
- HD audio
- 4x PCI-e x1
- 2x PCI-e 3.0 x16
- 1x PCI-e 2.0 x16

Extern zijn de volgende aansluitingen:
- 2x USB 3.0
- 4x USB 2.0
- 8-kanaals HD audio
- 10/100/1000 Mb/s Realtek ethernet
- Clear CMOS knop
- HDMI, DVI, D-SUB
- PS/2 Toetsenbord of Muis aansluiting (combi)
- Optische geluidaansluiting (S/PDIF)

Overklokbaarheid
OC Genie
Met OC Genie maakt MSI het mogelijk om met een druk op de knop een overclock in te stellen. Bij het aanzetten van deze functie raad MSI aan om zelf geen wijzigingen te maken in de bios (en dat is ook deels niet mogelijk) en veranderen bij mijn setup de volgende instellingen:
- CPU gaat naar 4.2ghz (multiplier van 42) met een voltage van 1.15V
- Indien aanwezig wordt het geheugen op XMP snelheden gezet
- Onboard graphics (indien gebruikt) krijgt een boost van de standaard 1150mhz naar 1350mhz

Dit alles is zeker te merken in benchmarks, en maakt je systeem weer net iets sneller. Natuurlijk wordt het ook iets minder energiezuinig, maar dat is altijd met overclocken. MSI claimt op de doos dat met je met OC genie een minimale grafische prestatiewinst haalt van 36%. Dit is best raar aangezien grafische benchmarks (3dmark11) maar 13.6% prestatieverbetering laten zien (zie prestaties). Ook is de overclock van 1150 naar 1350mhz voor de GPU maar een verhoging van 17.4%. Bij navraag bleek dat dit komt door de intel HD4000 gpu die in mijn i5 processor zit. Andere processors met een HD2500 gpu hebben meer (grafische) prestatiewinst uit OC genie.

V-check points
Op het moederbord bevinden zich ook zogenaamde V-check points. Dit zijn punten waar je met een multimeter het actuele voltage kan uitlezen van bijvoorbeeld je processor. Een leuke feature, maar het nut ervan op dit bord ontgaat mij een beetje. Er zijn namelijk geen onboard power/reset/OC-genie knoppen, maar wel de V-check points. Een gemiddelde overclocker zal namelijk genoeg hebben aan voltage waardes die software matig uit te lezen zijn, en iemand die er wel iets aan heeft heeft meestal ook liever de power en reset knoppen ter beschikking.

Handmatige overclock
Na OC Genie leek het mij ook leuk een eigen overclock in te stellen. Nu kunnen behaalde resultaten variŰren per processor, maar toch kreeg ik een best leuk resultaat. Zonder al te veel tijd en moeite (een paar uurtjes) kwam ik op de volgende setting:
- CPU op 4.5ghz met 1.16v. In windows kwam dit uit op 1.15v en onder load zakte dit naar 1.13v.
- Geheugen op 1866mhz met 9-9-9-24 timings
- Intel HD4000 gpu op 1400mhz zonder extra voltage.

Dit koste niet veel tijd omdat overclocken gewoon best simpel is geworden sinds Sandy-bridge. Ook is de implementatie van de Clickbios II naar mijn mening erg goed. Duidelijk een vooruitgang op de oude “blauw met witte letters bios” en geoptimaliseerd voor zowel toetsenbord en muis gebruik.

Ook levert MSI eigen software mee om in windows aanpassingen te kunnen doen aan je overclock. Dit programma onder de noemer “MSI control center” werkt best goed. Na installatie is het mogelijk om voltages, geheugen timings, b-clock en cpu-multipliers te verhogen. Dit zonder herstart wat even snel wat meer of minder voltage bij instabiliteit kan verwerken. Wel jammer is dat het met deze software niet mogelijk is de Intel HD4000 te overclocken. Hiervoor heb ik in de “Intel Extreme Tuning Utility (XTU)” ge´nstalleerd welke dat wel kan.

Koeling
De koeling op het moederbord is voorzien van aluminium koelblokken zonder heatpipes. Dit lijkt misschien een nadeel, maar als de pc een tijd onder volledige belasting heeft gedraaid worden de blokjes niet eens warm. Een voordeel is wel dat alle koelblokken zijn vastgemaakt met schroeven. Daardoor kan de bevestiging niet zomaar loskomen (wat ik in het verleden wel al eens heb gehad zonder schroeven).

Prestaties
Voor deze review heb ik 3dmark11 en cinebench 11.5 laten draaien om een beeld te krijgen van de prestatie verschillen met en zonder overclock.

In de eerste grafiek zijn de scores zichtbaar. Aangezien ik beide benchmarks in 1 grafiek heb en cinebench met 2 decimale getallen werkt moeten de cinebench scores nog gedeeld worden door 100.

Ook heb ik de maximale temperatuur van de 4 processor kernen gemeten met Realtemp, deze bij elkaar opgeteld en gedeeld door 4 om de onderstaande waardes te krijgen.

Zoals ook zichtbaar is de ingebouwde OC Genie functie eigenlijk best goed. Het brengt de meeste prestatieverbetering met weinig extra warmteontwikkeling. De handmatige overclock (op gelijk voltage) geeft al gelijk een stuk hogere temperatuur en de prestaties worden er niet super veel beter op.

Lay-out
De lay-out is zoals je het van een full-size ATX moederbord mag verwachten. Geen 4/8pin cpu connector midden op het bord, maar netjes vanboven. Wat ik persoonlijk ook als een pluspunt zie, is de aanwezigheid van een PCI-E x1 slot boven de eerste PCI-E x16 slot. Mocht je een uitbreidingskaart nodig hebben (audio, netwerk, raidcontroller etc.) dan is het mogelijk deze te plaatsen zonder dat je grafische kaart in de weg zit. Ook de 2 slots ruimte onder de bovenste PCI-E X16 maken SLI/Crossfire met grote kaarten mogelijk en biedt extra koeling met dual-slot videokaarten.

ClickBios II
Het voordeel van implementatie van MSI’s UEFI bios is dat het zeer gebruiksvriendelijk is en dat ze een applicatie leveren om uit windows bios instellingen aan te passen. Deze applicatie (met de gelijke naam ClickBios) heeft de zelfde layout als dat je in de echte bios zit. Zo moet je niet weer zoeken waar welke instelling staat. Het voordeel hiervan is dat je vrijwel alle bios instellingen kan aanpassen vanuit windows. Het nadeel is dat het vrij langzaam opstart en bij vrijwel iedere wijziging is een reboot nodig. Veelal (zeker met een ssd) is het dus sneller om opnieuw op te starten en de wijziging in de echte bios te doen.
Wel is een verwijzing in de bios (“OC Genie function control: By onboard button”) vreemd gezien er geen OC Genie knop op dit bord zit. Blijkbaar een verwijzing voor de Z77A-GD55 en GD65 welke deze knop wel hebben.

Conclusie:
MSI levert een compleet bordje af met de Z77A-G45. Een prima bordje voor een goede prijs waar je ook nog best wat extra functies op zitten. Overclocken is ook zeker mogelijk, maar voor de ultieme overclock ervaring kan je beter naar de Z77A-GD65 kijken (heatpipes, HI-C caps, power & reset knoppen etc.).
Jammer is wel dat MSI bij dit bord geen Lucid Virtu MVP software meelevert aangezien dat toch wel een van de voordelen is van de Z77 chipset.

Als ik echter naar de prijs van het bord kijk is het best een goed bord. Het is voorzien van alles om een goed game-systeem mee te bouwen.

Heb jij ook een MSI Z77A-G45?

Reviews door de redactie

Mooie review! Heb hem zelf ook, en zou toch zweren dat ik bij de installatie een oc genie switch (klein zwart schuifknopje) heb gezien, maar kan hem nu ook niet meer terug vinden. :/
Hoe schakel je op dit bord OC Genie in?
In de bios zit hier een optie voor :-).
zit hier nou ook een Slibridge bij? aangezien het moederboord sli ondersteund
Nee wordt geen sli bridge bijgeleverd :-)