Specificaties 1TB 2.5" HDD met USB 3.0 - Bekijk alle specificaties

WD Elements Portable 1TB Zwart Review

autoreverse 15 augustus 2012, laatste update op 15 augustus 2012, 4.883 views

WD Elements Portable 1TB Zwart

Pluspunten

• Mooie vormgeving (vind ik, dan)
  • Automatische stand-by functie
  • Geen externe voeding (of dubbele USB poort middels Y-kabel) vereist.

Minpunten

• De USB poort op de schijf wiebelt / zit iets speling in. De bijgeleverde kabel is 'zwaar' omdat die kort en dik is, dus je moet oppassen dat je de schijf niet consequent gaat bewegen terwijl die kabel er aan hangt. Dan vergroot je wellicht de speling en gaat het stuk op den duur. Zorg dus voor trekontlasting als je de schijf veel verplaatst met kabel aangesloten.

Mobiliteit Score: 5
Ik wilde per se een externe harde schijf zonder extra / externe voeding. Je komt dan automatisch uit bij 2,5" platform. Dat vind ik helemaal niet erg, want ik weet inmiddels uit ervaring dat 2,5" schijven (met name de 5400rpm schijven) veel minder warmte productie leveren dan een 3,5" desktop schijf.

Een kennis had een tijd geleden de WD Elements Desktop editie gekocht (zo een met 3,5" schijf en externe voeding), die ik een keer mocht lenen. Het viel me op, dat het apparaat zichzelf telkens in stand-by zette, wanneer er geen activiteit was op de schijf (m.a.w. tussen de intervallen van TimeMachine door). Dat vond ik erg handig, want tot nog toe zat ik meestal maar schijven aan en weer af te koppelen omdat ze toch stroom gebruiken en maar doelloos ronddraaiden (ik maak alleen regelmatig back-ups, ik gebruik het niet als schijf om vanaf te werken)

Met deze WD Elements Portable werkt het ook zo. De schijf zet zichzelf bij inactiviteit zelf op stand-by, onafhankelijk van of de computer aan blijft.

Het dingetje staat naast mijn mac mini op een houten bureautje. Het geluid dat ik hoor is laag, maar niet fluisterstil; hij komt wel boven mijn mac mini uit :> (late 2007). Ik kan me herinneren dat de WD Elements Desktop van mijn kennis bijna net zo stil is, ware het niet dat je veel meer een lage brom hoorde/voelde (door het bureaublad) Dat is bij deze WD Elements Portable niet zo, maar je hoort de schijf dus wel draaien. Het klinkt nog het meest alsof de ventilator van je laptop iets hoger moet draaien omdat je bijv. een film kijkt (maar niet dat 'blazen')

Heb jij ook een WD Elements Portable 1TB Zwart?

Wat pompt zo een dingetje aan data over, snelheid gewijze?
Dus ik bedoel een bestand van zeg 200 MB, gaat dat op 10,20,...? MBps ?

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 15 augustus 2012 12:50]

Tja, dat zou ik dan moeten klokken. Heb je daar wat aan?

Ik heb niet van die progjes ge´nstalleerd, en ben daar eerlijk gezegd totaal niet in ge´nteresseerd. Anders had ik wel FireWire gekocht. Maar mij ging het vooral om compatibiliteit met andere computers die geen FireWire hebben (of natuurlijk weer niet dat type FireWire... :+ )
Mijn mac heeft ook geen USB 3.0 dus daar heb ik nu ook nog niets aan.

Ik dacht dat andere users wel speedtests etc. hebben gedaan en in hun review gezet...?
Ja bij PC's, 1 op usb 3 en 1 op usb 2, echter niemand op een apple mac met usb 2.0 volgens mij.
Installeerde hij bij jou ook software bij inpluggen?
Gebruik je de backup functie die er bij komt, of werkt die niet op de mac.? is het wat?
Gemeten:
bestand (.AVI) van 649MB gekopieerd, 3 metingen gedaan.
1e: 27 seconden (naar Apple partitie)
2e: 26 seconden (naar ExFat partitie)
3e: 25 seconden (naar de dezelfde Apple partitie als 1)

Allen via USB 2.0

De verschillen weit ik aan mijn vinger nauwkeurigheid voor de stopwatch, vrees ik... :D
Hoop dat je hier wat aan hebt!

Wat je vraag betreft; er zat geen back-up software bij. Er stond niks op de schijf, dat heb ik nog gecontroleerd voor ik de schijf partioneerde en formatteerde.
Ik gebruik TimeMachine van OSX.

Er zat wel een voucher bij voor 6 maanden gratis anti-virus van een of ander onbekend programma. Die heb ik weggegooid.

[Reactie gewijzigd door autoreverse op 16 augustus 2012 12:27]