Specificaties 7" (1280x800), Android 4.4, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Asus Nexus 7 16GB Zwart Review

coolyr 13 augustus 2012, laatste update op 14 augustus 2012, 11.553 views

Asus Nexus 7 16GB Zwart

Pluspunten

• Snelste/nieuwste updates van Google
  • Goed IPS-scherm
  • Beste prijs/kwaliteit-verhouding die je momenteel kunt vinden
  • Snel en responsief door goede hardware
  • Mooi en net design

Minpunten

• Weinig opslaggeheugen zonder mogelijkheid tot uitbreiding
  • Geen 3g
  • Voor sommigen mogelijk negatief; alleen een micro-usb aansluiting en een 3,5mm-jack.

Nexus 7 16GB Tegra 3 Android 4.1.1

Ik zag nog nergens een gebruikersreview van deze tablet staan, vandaar dat ik een stukje schrijf na bezit van zo'n dikke 10 dagen van de Nexus 7.
Bij voorbaat wil ik vermelden dat dit mijn eerste tablet is en dat ik nog steeds mijn eerste smartphone heb (HTC Desire draaiend op Cyanogenmod 7).

Waarom een (kleine) tablet
Mede door mijn studie ben ik genoodzaakt om veel e-boeken te lezen via het internet. Op mijn 3,7" smartphone is dit geen optie, dan blijft mijn game-notebook van 5 kg. over. Dit is echter te zwaar om constant op mijn schoot te houden en het is vervelend om aan mijn bureau alles van mijn laptop te lezen aangezien je de e-boeken als echte boeken wil lezen.
Dit bracht mij tot het kopen van een tablet. Door mijn budget (onder de ¤350,-) had ik niet veel keus een high-end tablet te kopen, totdat ik de nexus 7 tegen kwam.

Eerst alvast een korte conclusie:
De Nexus 7 voldoet compleet aan mijn verwachtingen. Een lichte 7" tablet om boeken mee te kunnen lezen en toch een goed scherm en een goede processor. Hier voldoet de Nexus 7 aan.
Het grootste probleem wat mensen van de Nexus 7 maken is dat er geen geheugenslot in zit, dit probleem heb ik echter niet, tegenwoordig stream ik veel en maak ik gebruik van dropbox.
Verder zit er alleen een micro-usb en een 3,5 mm-jack in. Andere aansluitingen zoals hdmi zit er niet op en die mis ik ook niet.

Na vele previews gelezen te hebben van verschillende sites en wat reviews van voornamelijk Engelstalige sites heb ik besloten tot de aankoop van de Nexus 7. De Nexus 7 heb ik gekocht bij Tesco in de UK via Forward2me. Tesco in de UK was op 31/7 een van de twee/drie winkels die de Nexus 7 nog beschikbaar had, daarom heb ik hem daar besteld en ik heb hem toen op 2/8 ontvangen.
Na de verpakking snel opengemaakt te hebben zag ik hem liggen, vol pracht en praal, maar wat is dat, ik zag een krasje dus snel foto's gemaakt i.v.m. de garantie. Gelukkig was het loos alarm en was alles (door het Gorilla Glass) nog intact.

Gebruikerservaring (o.a. Jelly Bean)
Nadat ik hem aandeed, uiteraard meteen een update gedaan naar Android 4.1.1.
Het scherm is met zijn 1280*800 pixels en zijn ips scherm naar mijn idee heel scherp en zijn de kleuren waarheidsgetrouw. Sommige reviews zeggen dat je geen hele websites kunt lezen zonder in te zoomen, hier heb ik echter geen problemen mee.
Helaas heb ik geen scherm-benchmarks, dus dit is enkel en alleen mijn waarneming.
De Nexus 7 is waanzinnig snel en responsief, af en toe is het alleen irritant als je een nieuwe app installeert dat er een snelkoppeling komt op het homescreen. Dit kun je gelukkig uitzetten.
Verder heb ik geen haperingen in het normale systeem gemerkt.
Wat voor mij waanzinnig is, is dat internet geen één keer is gecrashed, waar dit bij mijn HTC Desire en ik weet van anderen bij andere Android apparaten, dat dit daar vaker gebeurt. Dit komt uiteraard mede door de nieuwe Chrome Browser die erg fijn werkt.
In sommige grafische games wil hij na het opstarten in het spel even haperen, dit komt denk ik omdat de gpu ff voluit moet gaan, maar dan heb je in de rest van het spel ook geen haperingen meer.

Google Now
Google Now is een leuke nieuwe interactieve optie voor even. Na vier dagen heb ik dit uitgeschakeld omdat ik er helemaal niet van hou dat Google beschikking heeft over informatie van mij (het zogenaamde Big Brother-gevoel).

Korte conclusie
Hieronder heb ik nog een paar benchmarks staan en hou ik het voorlopig bij bovenstaande conclusie ;). Een geweldige tablet, qua prijs/prestatie en de handligging en zelfs door het besturingssysteem is het een aanrader. Ik heb nog geen review gezien over de Nexus 7 die hem niet als aanrader aanmerkt. Dus importeren of mogelijk wachten tot september. In ieder geval presteert hij naar al mijn verwachtingen en meer.
De nadelen zijn: Er is weinig opslaggeheugen, geen micro-sd-slot, er zijn weinig aansluitingen en er is geen 3g.
Wat betreft opslaggeheugen vind ik tegenwoordig dat alles via internet kan en daarmee doe ik dit punt dan ook af.
Dat er weinig aansluitingen zijn vind ik persoonlijk ook een pre aangezien het er lekker clean uitziet, ik heb nog nooit iemand werkelijk gebruik zien maken (naast het proberen ervan) van zijn hdmi-aansluiting van zijn tablet. En bij de Ipad heb ik ook nooit iemand horen klagen over de weinig standaard aansluitingen.
Dat er geen 3g is vind ik persoonlijk het grootste mankement. Als je Google Now als pronkstukje in je systeem zet en de route van je werkverkeer laat zien, hoe kun je je verdere route dan bewerkstelligen met je tablet zonder 3g? Aan de andere kant hebben de meeste mensen wel een smartphone die je als wifi-hotspot kunt opstellen, dit kun je dan als reddende optie gebruiken.
Wat betreffende de accuduur zijn de reviews hier correct, ik kan er bij normaal gebruik mezelf makkelijk 2 dagen mee vermaken.
Al bij al is het een prachtig apparaat die je als je geen tablet hebt en er wel één nodig hebt MOET kopen.
Overigens heb ik een aantal games uitgeprobeerd zoals, GTA3, FIFA12, Fieldrunners HD en Dead Trigger. Deze games werken zo soepel als ze horen te werken, echt geweldig.

Ben je er nog niet over uit dat je hem MOET kopen, lees dan de twee reviews van Nederlands beste hardware/tweakers sites.

Unboxing

Het mogelijke krasje

Voorkant

Linkerkant met onderin 4 gouden puntjes voor een toekomstig dockingstation

Rechterkant met de volumeknoppen en de aan/uit-knop; Dit was in het begin wel wennen in verband met muziek luisteren en dan wil je hem harder zetten maar dan zet je per ongeluk het scherm uit

Achterkant

Oplader met een verloopstuk eraan

Oplader en verloopstuk los

Mijn perfect passende hoesje van Archos

Foto gemaakt met de 1.2 MP frontcamera

Peacekeeper

Sunspider 0.9.1

Nenamark 1

Nenamark 2

Phonegap Gamequery Benchmark (Javascript)

Heb jij ook een Asus Nexus 7 16GB Zwart?

Reviews door de redactie

Hij kost £199 pond met £5 pond verzendkosten en voor forward2me nog eens £20 pond volgens mij, dit kon ook voor £5 pond volgens mij maar ik wou extra verzekering dus betaal je wat meer. Ik kan de exacte bedragen niet zo snel terugkijken omdat ik via paypal en visa heb betaald. Maar voor £225 pond kun je hem bestellen en dan via forward2me en ik had hem ook nog eens na 2 dagen. £225 pond, dan kom je onder de ¤290 euro te zitten. Dus betaal je een kleine ¤40 euro meer dan als hij mogelijk hier zou uitkomen in september.
Zonder de extra verzekering betaal je £210 pond, dus rond de ¤265,- euro en ben je dus ¤15 euro meer kwijt dan als hij hier uitkomt.

[Reactie gewijzigd door coolyr op 13 augustus 2012 19:43]

kleine tip , zou je je foto's iets kleiner kunnen maken..
leest wat makkelijker voor de mensen zonder 24"monitor :)
Ik heb net alles wat beter passend gemaakt. Ik zag het zelf ook net :) .
Lijkt me echt een heerlijke tablet!
Jammer dat ik een paar maanden geleden ben gegaan voor de chineese dual core ramos W17 pro, voor 70 euro extra had ik zeker wel zo eentje willen hebben!
Heb je nou ook het idee dat de tablet een beetje Asus waardig aanvoelt, of heb je het idee dat ie een beetje cheap aanvoelt omdat ie dat ook is in vergelijking met andere (duurdere) tablets?
Ik heb er inmiddels ruim een week één in bruikleen uit de states en moet zeggen: "wow"

Zodra hij hier te koop is schaf ik er direct eentje aan, het is voor dat geld gewoon een leuk spele ding. Ook al heb ik hem niet echt nodig. Alles werkt lekker soepel en hij voelt echt degelijk aan.
De N7 is inexpensive, niet cheap. ;)
Hij voelt helemaal niet cheap aan, precies wat fulgore zegt. Echt een degelijk apparaat en je kunt hem qua bouwkwaliteit vergelijken met duurdere tablets.
hoeveel was je kwijt aan de Nexus 7?
Goede review, maar er dient nog een hoop gepolijst te worden wil hij prettig leesbaar zijn.
Je krijgt nu 3 sterren van me, ik hoop dat je de lay-out/uiterlijk verbeterd en dan krijg je er sowieso 4 van mij ;)
Leuk dat je een review hebt geschreven. Je geeft aan dat je het vervelend vindt dat er automatisch snelkoppelingen op het startscherm worden gemaakt. Dit kun je uitschakelen door naar de instellingen van de Play-store te gaan. Je zet dan het vinkje bij 'Widgets automatisch toevoegen' uit.

Qua opmaak zou ik de kopjes even vet maken of in ieder geval laten opvallen. Bij de foto's type je plots alles in hoofdletters, dit ervaar ik niet echt als prettig.

Voor de rest een prima review :)
Klein punt, ik denk niet dat er een mini-usb op zit, maar een micro-usb.