Specificaties 5.1-set met een totaal vermogen van 319 Watt RMS - Bekijk alle specificaties

Logitech Z-5500 Digital Review

Soepstengel 10 februari 2008, 7.378 views

Logitech Z-5500 Digital

Pluspunten

• THX certified
  • DTS
  • Dolby Digital
  • Optical In
  • Command Center
  • Zeer goede kwaliteit geluid

Minpunten

• Bij ophanging kan de speaker niet gedraaid worden.
  • Subwoofer heeft een magnetisch veld van zo'n 60 cm
  • Dunne kabels meegeleverd

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Na een verhuizing van een wat kleinere kamer naar de zolder verdieping en deze helemaal verbouwd te hebben was het tijd voor wat "upgrades". Mijn PS3 was al van te voren aangeschaft en een nieuwe TV stond er ook al. Nu nog een 5.1 setje dat op mijn computer en PS3 aangesloten kon worden, doordat mijn TV/PS3 en PC naast elkaar stond was het nu mogelijk om 1 set te kopen voor al mijn apparaten.

Featureset
Deze keuze op deze set viel omdat mijn eerdere ervaringen met Logitech goed waren en omdat dit één van de weinige setjes was die DTS ondersteunde i.c.m optical-in en een vrij lage prijs (in vergelijking met een home cinema set). De set beschikt ook nog eens over digital coax in dus daar viel ook nog mee te spelen. De featureset was dus dik in orde, het doet wat ik wil dat het doet.

De kabels die bij deze set zaten heb ik niet gebruikt omdat ik de bekabeling al had neergelegd toen we aan het verbouwen waren. De kabels die bij de set zaten waren echter wel wat dun evenals de kabels die ik nu gebruikt heb, maar als je er een beetje voorzichtig mee omgaat en er geen gekke dingen mee doet is er niks aan de hand.

Tevens zit er bij deze set een control center die je kan gebruiken om van ingang te wisselen en instellingen op te veranderen. Ook zit er een afstandsbediening bij waarmee je de instellingen kunt veranderen. De control center is van goede kwaliteit en ziet er nog eens goed uit ook! De afstandsbediening daarintegen ziet er weer wat goedkoop uit en is vrij basic, maar dit vindt ik persoonlijk niet erg lekker makkelijk en simpel!

Kwaliteit
Logitech die levert vaak goede kwaliteit producten, en ook dit keer is dit dik in orde. Natuurlijk, het blijft allemaal plastic, maar dat maakt de kwaliteit nog niet slecht! Alle speakers zijn voorzien van kapjes die gemaakt zijn van het soort stof dat bij de meeste speakers wordt gebruikt als afscherming. Deze kapjes zijn er af te halen zodat je de speakers er weer wat anders uitzien.

De subwoofer is enorm! Met de afmetingen van ongeveer 30.5cm x 29.cm x 32.5cm maakt de subwoofer dus echt groot. Het koelblok op de achterkant is ook vrij groot maar wordt daarom niet zo heel erg warm. Het eerst wat ik zag toen ik de doos open maakte is de waarschuwing dat de subwoofer 60 cm van elektrische aparaten moest staan i.v.m. een magnetisch veld, aangezien ik niet zoveel ruimte heb onder mijn bureau heb ik het er toch maar op gegokt om hem er toch naast te zetten en tot nu toe gaat het nog goed.

Het geluid wat uit de speakers komen is werkelijk waar ontzettend goed! De bass is inderdaad vrij hoog maar dit probleem kom ik eerlijk gezegd alleen maar tegen wanneer ik hem via mijn PC gebruik. Een paar software en hardware aanpassingen en het klinkt zoals het hoort. De hoge en midden tonen klinken ook gewoon erg goed, misschien op een duurdere hifi set beter maar voor dit geld waar zeer goed. Het beste geluid komt nog steeds van mijn PS3 als ik een spelletje of film zit te kijken met DTS geluid, dan zijn de klanken erg zuiver en vol terwijl het via de computer toch soms wel eens tegen valt maar dat kan ook aan de kwaliteit van de muziek zijn.

Ik zat er eerst nog aan te denken om mijn speakers aan de muur te hangen. Echter heb ik ze eerst eens neergezet om het te testen en ik vond ze eigenlijk wel goed staan dus heb ik dat niet gedaan. Het ophangen gaat via twee gaten die in de voet van de speaker zit. De voet kan je omdraaien zodat hij tegen de muur kan. Echter kan je zo de speaker helemaal niet meer richten! De speaker is niet naar rechts of links te draaien net zo min als het naar beneden of boven kan, dit had ik mijn met oudere logitech set ook al en ik vindt het dan ook raar dat logitech daar nog steeds niks aan veranderd heeft!

Digital Coax
Wat ik weinig zie op internet is mensen die hun computer via digitale coax aansluiten, ik wist dus ook totaal niet hoe ik dit moest gaan doen met mijn creative xfi kaartje. Ben toch maar eens naar een hardware shop gegaan en daar een 3,5 mm naar tulp gekocht en een converter van twee tulp naar één en deze eens aagesloten op mijn digitale uitgang van mijn pc naar de digitale coax van mijn speaker setje. Het werkte, en goed ook! Echter is dit alleen te gebruiken wanneer je een film gaat kijken op je PC (dus wanneer hij DTS of Dolby Digtal doorstuurt). Muziek en games werken gewoon op Stereo of, als een spel dat ondersteunt, op DTS of Dolby Digital maar aangezien dit er niet zoveel zijn is dit dus niet echt handig voor een PC gamer.

Prijs en conclusie
Tja ¤279,- is niet niks! Maar dan krijgt je ook wat! Een set met verschillende aansluitmogelijkheden die THX certified is en ook nog eens DTS en Dolby Digital ondersteund. Nogmaals het was één van de weinige sets die al mijn apparaten kon bedienen dus daardoor was de keuze al snel gemaakt. Maar de kwaliteit die van deze set komt is daadwerkelijk erg goed en zeker de ¤279,- waard! Kortom als je een set zoekt die niet erg duur is in vergelijking met home cinema sets en ook nog eens wat kwaliteit waardeert dan is deze set wat voor jou!

Heb jij ook een Logitech Z-5500 Digital?

Jammer dat je er geen fotos bijhebt, denk aan achterkant woofer enzo ;)

Verder trouwens een nette review :)

[Reactie gewijzigd door Caris op 10 februari 2008 22:33]

Daar kan ik niet meer bij :P kabels zo strak weg gewerkt dat ie niet meer van zijn plaats komt!
Heb 1 keer een reparatie uitgevoerd bij de subwoofer, toen moest de glaszekering vervangen worden. verder nooit problemen gehad hiermee!
Ik heb dit kastje via de Creative webshop gekocht: een digitale I/O module. Daarmee verbindt je alles optisch door:

Vond zelf de bas ondermaats gewoon slechtn te noemen heb ik er maar zelf een gemaakt klinkt echt veel beter dieper lager en sneller, en minder last van overpowering.