Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Corsair Obsidian 550D Review

A Lurker 11 augustus 2012, laatste update op 11 augustus 2012, 1.095 views

Corsair Obsidian 550D

Pluspunten

• Inbouwgemak
  • Volwassen en degelijke uitstraling
  • Afwerking binnenin
  • Inbouwmogelijkheden

Minpunten

• Kabels wegwerken kan wat bewerkelijk zijn.
  • Installeren van extra fans vereist verwijderen van paneeltjes in de behuizing hetgeen geluidsdemping verslechtert

Ik was op zoek naar een kast die de volgende eigenschappen had:

- Geen kermis
- Stil
- Gebruiksgemak
Koeleigenschappen waren ook van belang.

De componenten die erin moesten:

MSI Z77A-GD55
Intel Core i5 3570K
MSI GTX670 Power Edition OC (Twin Frozer IV cooling)
2x 8GB geheugen
2x SSD
1x HDD
Seasonic X760W (Gold efficiency)

Uitstraling

Ik trof deze kast aan in de winkel van mijn keuze en de metalen voorkant springt meteen in het oog. De hele kast lijkt van metaal, maar de bovenkant en zijkanten zijn voorzien van plastic coating. Al met al een heel degelijke uitstraling. Een degelijke kast die eigenlijk niet mistaat in wat voor huiskamer dan ook.

Installatie

Na de kast helemaal uitgepakt te hebben werd het tijd om met de kast aan de slag te gaan. Dan kom je er langzaamaan achter dat aan alles gedacht is. De zijpanelen gaan open met een druk op de knop aan de achterkant van de behuizing. Optische drives schuif je in je behuizing in luttele seconden. Voor standaard ATX moederborden hoef je niet eens meer seperator schroeven te gebruiken. Verder zijn de HDD plekken opgedeeld in twee losse HDD cages, elk met plastic houders waar de 3.5" schijven in kunnen. Het klikt zo in elkaar en je kunt binnen no time al je schijven installeren. Verder is het prettig dat de cages invididueel te verwijderen zijn. Ik heb 3 HDDs en heb de bovenste cage verwijderd zodat de airflow verbetert voor de rest van de kast.

Bouwkwaliteit

Alle onderdelen van de kast zijn erg degelijk. De zijpanelen zijn stevig en zitten goed vast, de HDD cages zijn stevig en de kast verder zit goed in elkaar. Geen slecht afgewerkte randen en ik heb geen zwakke plekken te vinden in de case. En dit alles met een relatief laag gewicht.

Eindresultaat

Het eindresultaat mag er van mij wezen. In combinatie met stille componenten zorgt deze kast voor een nagenoeg volledig stille PC. De 3 case fans draaien op 800-900rpm en zullen in principe altijd overstemd worden door enige fan van je componenten. HDDs zitten goed vast en zijn omgeven met een laagje rubber waardoor je ze niet hoort.
Voor een stille kast is het wel van belang dat je de componenten goed uitkiest. Bij de grafische kaart is het aan te raden niet voor een reference model te gaan. Ik had eerst de fout gemaakt om voor de reference GTX670 te gaan, maar dit maakte verreweg het meeste geluid van mijn PC en was zelfs op idle al irritant (als je voor een stille PC gaat). Gelukkig kon ik het ding omruilen voor een exemplaar met Twin Frozr cooler, en met dichte kast is die in idle compleet onhoorbaar.

Met zorgvuldig uitgezochte componenten biedt deze kast je de mogelijkheid tot een heel prettige PC. Hij is stil, stijlvol, niet al te duur en je kunt er eigenlijk alles in kwijt wat je zou willen voor een fatsoenlijke desktop of gamer PC.

Heb jij ook een Corsair Obsidian 550D?

Reviews door de redactie

Wat bedoel je met "Kabels wegwerken kan wat bewerkelijk zijn."? Bij mij ging het met deze kast zo veel simpeler dan met mijn vorige Cooler Master CM 690II. Ik moest ook maar ייn kabelbinder gebruiken i.p.v. een stuk of 10. Daarna heb ik het trouwens nog wat zorgvuldiger gedaan en alle kabels zijn zowat onzichtbaar zonder veel moeite.
Vergeet niet dat het wegwerken van kabels "altijd,, een bepaalde vorm van het individu alswel een vorm van de kast inhoud.
En het wegwerken van kabels is nou net weer iets waar ervaring om de hoek komt kijken (in de meeste gevallen).
Met andere woorden, dat vind jij, maar A Lurker dus (nog) niet.

@A Lurker, informatief, mijn dank.
Hmm wat reacties. Zal het even verduidelijken:

Ik heb er op zich weinig ervaring mee (mijn vorige kast had niet de mogelijkheid de kabels achter het moederbord te doen), maar ik wist vantevoren op zich wel hoe het moest.

Het voornaamste probleem was eigenlijk dat met de rechterwand op de kast er toch wat weinig ruimte over blijft voor kabels, en dat je eigenlijk af en toe wat moet proppen om het allemaal netjes passend te krijgen. Zeker de voedingskabel voor het moederbord is vrij dik, en dat pastte echt maar net.

Ik reken het niet als zwaar minpunt, want die ruimte heb je maar 1 keer nodig, namelijk bij het in elkaar zetten van de PC. En daarom is het ook wel begrijpelijk dat ze het niet groter hebben gemaakt, want dat zou de ruimte in de rest van de kast weer niet ten goede komen.
just saying ..... foto? (dit wordt oud .... laatste dat ik er maar om vraag bij iemand .. ~_~; )

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 11 augustus 2012 15:52]

Vraag er dan niet meer om als 't zo moet.

Dit is de eerste review die ik geschreven heb en ook de eerste versie. Opbouwende kritiek gewenst please, als het je niet bevalt kun je m'n review toch gewoon negeren?
niet slecht bedoeld, review is heel goed =)
Het is alleen zo jammer dat er niet altijd een foto van de uiteindelijk build bij staat. Moet mezelf er ook altijd even aan herinneren.

Maar het geeft gewoon een netjes beeld van de functionaliteit van de kast in de praktijk =)