Scythe Mine SCMN-1100 Review

dinkelover 10 februari 2008, 931 views

Scythe Mine SCMN-1100

Pluspunten

• Stil
  • Koelt prima
  • Snelle montage (mijn geval)

Minpunten

• Geen (mijn geval)

Geluidsproductie (min) Score: 5

8800GT
CM RealPower M520 voeding
2 x HD

Algemene beoordeling: goed

Ik heb deze Scythe Mine Rev B koeler pas kort, maar kan hem vergelijken met de helft goedkopere Arctic Freezer 7 Pro en andere goedkopere koelers van eerdere systemen.Ik heb eerst geprobeerd mijn E8400 over te clocken met de Arctic Freezer Pro, maar met name de idle temperaturen vond ik erg hoog. Onder de 40 graden kwam hij niet. Overigens heb ik constant getest met snelheden boven de 4Ghz, daaronder vond ik de temperaturen prima voor beide koelers, maar omdat het voltage flink omhoog gaat boven de 4Ghz neemt ook de warmte flink toe. Mijn moederbord heeft een 4 pins connector en deze koeler een 3 pins stekker, de invloed daarvan weet ik niet, maar leverde bij mij geen probleem op. Idle toerental zit onder de 1000, net als met de Arcrtic.

Koelvermogen: zeer goed

Na 8 uur Orthos draaien (stresstest voor de CPU) op 4,1 Ghz en 1,4 vcore ging de temperatuur van de Arctic Freezer richting de 70. Met dezelfde instelling met de Scythe was de max 61 graden, maar zat meestal rond de 55 graden. Idle temperaturen geven een nog groter verschil: 27-32 voor de Scythe en 38-43 voor de Arctic. Wel belangrijk, ik had dezelfde pasta, maar wel stukken minder gebruikt bij de Mine dan met mijn Arctic. Ik heb "de restjes" die nog op de CPU zaten toen ik de Arctic eraf haalde laten zitten en daar de Scythe op gezet. Dat kan dus nog een redelijke invloed hebben gehad.

Geluidsproductie: zeer laag

Ik hoor de koeler op laag toerental niet boven mijn 120mm fans komen. En aangezien mijn chipset sneller te warm is waardoor de casefans meer kabaal gaan maken en dan pas de CPU koeler sneller gaat draaien (wat wel gebeurd maar ik niet kan horen), kan ik geen oordeel over de maximale geluidsproductie geven. De Arctic hoorde ik in die situaties wel. Dat geluid hoorde ik wel boven mijn versnelde casefans uitkomen. Onder stress dus wel duidelijk stiller dan de Arctic. Maar echt een oordeel over de max geluidsproductie kan ik dus niet geven, want 1 casefan maakt redelijk wat kabaal voor mijn doen. (ik houd wel van stil)

Installatie- gemak: voldoende

Op mijn socket 775LGA zitten de pootjes die je moet aandrukken (overigens exact zelfde systeem als van de boxed Intel koelers die ook de Arctic gebruikt) wel nog duidelijk verscholen onder de koelvinnen. Met een schroeve(n)draaier aandrukken (of los-schoeven bij demonteren) zal dan ook absoluut niet gaan. Desondanks is het mij gelukt om hem te monteren terwijl mijn moederbord in de kast bleef zitten. En dat nog wel in een CM 690 waar de voeding onderin de kast zit en niet bovenin. Dwz, er is maar 3-4 cm beschikbaar tussen de koeler en bovenkant kast. Ik heb behoorlijk grote handen, maar dan wel weer een duim die ik ongeveer 90 graden naar achter kan buigen wat het weer handig is bij het aandrukken "om het hoekje." Kortom: ik kan me goed voorstellen dat het niet lukt en je je moederbord ook zal moeten demonteren.

Compatabiliteit: geen mening

Hij past bij mijn kast goed. Hij is wel erg hoog, dus in kleine kasten kan het problematisch worden.

Modbaarheid: voldoende

Ik heb er niets aan veranderd, maar de koeler kan wel losgeschroefd worden dus ook wel vervangen worden. Echter de bevestiging lijkt me erg custom. Het is een 100mm fan en volgens mij zou het net kunnen dat er een 120 mm fan tussen kan. Dat staat ook in gebruikshandleiding, althans in de vorm van een plaatje dat fans tussen 30 en 120 mm zouden moeten passen :+

Prijs: goed

30 euro (atm) is een redelijk tot goede prijs. Hij doet het duidelijk beter dan de 16 euro (atm) kostende Arctic. Ik was nogal huiverig altijd voor dure koelers en dit is mijn eerste boven de 20 euro. Maar ben er tevreden over.

Heb jij ook een Scythe Mine SCMN-1100?

eigenlijk wel te verwachte resultaat dat de Scythe veel better koelt dan de Artic, namelijk de Scythe heeft veel grotere koellichaam/koeloppervlak.
persoonlijk vond ik de installatie voor een s775 een ramp met die brakke pootjes, maar als ie eenmaal zit, dan is het een super cooler.
fan hoeft vaak niet eens te draaien om mn licht overclockte E8500 koel te houden.
en het ding is niet zo zwaar dat het hele mobo krom trekt.
fan is zeker beter en stiller dan de Artic die ik ook heb gehad.

kijk ook eens op hardware.info. daar staat een mooie vergelijkingstest.