Sandisk Sansa Clip Zip 8GB Grijs Review

TheMe 12 augustus 2012, 6.897 views

Sandisk Sansa Clip Zip 8GB Grijs

Pluspunten

• Klein, licht en goed weg te stoppen tijdens sporten
  • Goede afspeelkwaliteit van muziek en radio
  • Goedkoop
  • Uitbreidbaar met 32GB opslag door micro SDHC
  • Radio opnemen

Minpunten

• Scherm is echt wel klein en heeft groffe pixels
  • Geen afscherming van usb aansluiting en SDHC slot
  • Muziek kopieren voelt langzaam

Geluidskwaliteit Score: 4
In het doosje
De speler
Micro-USB kabel
Snelstart handleiding in verschillende talen
Standaard oordopjes, 3.5mm
reclameboekje voor tuneupmedia.com

Technische eigenschappen
Gewicht: 15 gram Volgens Sandisk, maar mijn keukenweegschaal geeft aan: 25 gram
Batterijduur 15 uur afspelen, later meer hierover
Ondersteunt: MP3, WMA, secure WMA, Ogg Vorbis, FLAC, Audioboeken,
Podcasts, en AAC compatible
Micro-SD ondersteuning
Talen: Engels, Frans, Duits, Italiaans, Nederlands en tal van andere talen.

Knoppen
Onder/Optie menu

Intern geheugen
8GB kleuren: Zwart / Zilver
4GB kleur: Zwart / Zilver / Wit / Blauw / Rood / Oranje / Paars

De body van de CLip Zip is van plastic met een klein schermpje erin aan de voorzijde. De achterkant heeft een Clip (vandaar de naam) met knijpfunctie zodat je de speler aan je kraag je broek of je broekriem kunt klemmen zonder een tasje of hoesje te gebruiken. De body voelt stevig, de knoppen hebben minimale speling. Er is geen afsluiter voor de micro-usb aansluiting of het micro SDHC slot. Dat is lastig in verband met stof dat erin kan zitten. Aangezien de Clip is bedacht om aan de buitenkant van je kleding gehangen te worden is de kans dat er dan troep inkomt vrij klein. Mooie theorie, je stopt de speler toch best vaak in je broekzak.
De clip achterop voelt stevig, zonder speling en biedt ongeveer 1 centimeter ruimte om ergens aangehangen te worden. De knijper grijpt goed, de speler kan onderste boven hangen zonder te vallen.

Firmware updaten
Uit het doosje komt de speler met firmware versie: v01.01.15F, gelijk kijken of er nieuwe firmware is. Dat wordt zelfs door Sandisk meegegeven. In de verpakking zit een sticker zit met een mededeling om de laatste firmware te instaleren. Surf daarvoor naar: www.sandisk.com/clipziphelp
Helaas krijg je dan een 404-error. Het juiste adres voor de Clip Zip support pagina is: http://kb.sandisk.com/app/answers/detail/a_id/6932/session/L3RpbWUvMTM0MjU0ODUwNi9zaWQvNmR5N0huMWw%3D
Je kunt daar kiezen voor een handmatige installatie naar versie 01.01.20 of een Sandisk Updater installeren. Ik heb zelf gekozen voor het laatste, helaas installeert het Updater programma wel, maar vervolgens ziet het programma geen updates, behalve de handleiding.
De handmatige firmware upgrade is zeer simpel uitgelegd en is in een keer gelukt.

De Clip Zip is geschikt voor Rockbox firmware (http://www.rockbox.org/wiki/SansaClip) maar dat heb ik niet geprobeerd.

Muziek kopieren
Het is simpel, de speler aansluiten op een USB 2.0 poort. Even wachten op windows, die ziet de speler en (windows 7) herkent hem direct. De speler wordt dan toegevoegd als een harde schijf, dus geen gedoe met een muziekbibliotheek zoals i-tunes om te synchroniseren.
Vanuit de Explorer kun je gewoon muziekbestanden kopieren. Echt snel is het allemaal niet. Over 6GB muziek deed mijn speler zo'n 25 tot 30 minuten. Het ging met zo'n 4 tot 5 MB (MegaByte) per seconde. Of dat ligt aan de instellingen van de USB poort, de snelheid van de speler of simpelweg aan mijn computerconfiguratie is mij onbekend. Na het kopieren en het ontkoppelen van de speler, gaat de muziekdatabse zichzelf updaten.

Kopieren in Linux werkt op dezelfde manier, de San Clip Zip wordt gezien als een extra schij en je kunt direct je muziek erop kopieren.

Let hierbij op dat je de muziek in maximaal een map vanaf de root zet. Het wordt dus: MUSIC\Albumnaam\ het kostte mij behoorlijk lang om te ontdekken dat het maken van een submap Artiest en dan pas albumnaam (MUSIC\Artiest\Albumnaam) de speler tot in het oneindige zijn muziek
database laat verversen.

Op de speler zijn een paar standaard mappen:
Audiobooks, Music, Playlists, Podcasts, Record, Service
De namen spreken voor zich. Record is dan voor de ingebouwde voice
recorder, of opnames van de FM radio. Waar Service voor dient is mij duidelijk.

Muziek afspelen
Vooropgesteld: de standaar geleverde oordopjes zitten nog in het plastic. Ik maak gebruik van Philips oordopjes, model weet ik al niet meer, ze gaan al jaren mee.

De speler heeft in het muziek menu de opties:
Alles Afspelen, Recent Toegevoegd, Artiesten, Albums, Liedjes, Genres, Mijn Topnummers, Afspeellijsten en mappen Als je een net geordende muziekbibliotheek hebt, dan kun je op basis van de id3 tags afspelen. Anders kun je gebrtuik maken van de optie om een map af te spelen.

De speler heeft ook een ingebouwde equalizer, daarin kun je een behoorlijk aantal vooraf geprogrammeerde settings kiezen, maar je kunt gelukkig ook je eigen instelling maken.
De equalizer is makkelijk te bereiken door op de Beneden/Optie toets te drukken. Daar vind je meer opties naast de equalizer zoals: beoordelen, aan muzieklijst toevoegen, herhalen, shuffle, verwijderen of track info.

Het volume valt me behoorlijk tegen. Het luidste volume is voldoende om verkeer niet te horen, of de omroepster in de trein of mensen die tegen je praten. Maar het is niet zo luid dat je bij je favoriete nummer denkt: lekker mijn trommelvliezen laten rammelen. Met enige regelmaat betrap ik mezelf erop dat ik de speler nog net een tikkie luider wil zetten. Dat kan dan niet.
De speler heeft de optie om de toetsen te blokkeren door kort op de aan/uit toets te drukken. Dat werkt fijn. Opvallend is hierbij dat de volumetoets blijft werken. Dat is geen bug, maar een feature. Zelfs beschreven in de handleiding.

Toevoeging nav tip van robertwebbe: bij het eerste gebruik (en later als je bij System Settings Restore kiest) kun je een gebied op de wereld selecteren. Kies hier 'Rest of the world' en je kunt gewoon onbegrensd hard luisteren.

Extra opslag
Mijn speler gaat tot 8GB opslag intern. De micro SDHC kan dat met 32GB uitbreiden, maximaal 32GB. Ik heb nog geen microSDHC kaartje gekocht om het te testen. Zodra ik die wel heb zal ik de ervaringen hierbij schrijven.

Radio
De radio werkt prima, in tegenstelling tot mijn Clip+ die ik hiervoor had heeft deze radio GEEN continue ruis.
Als je op de Beneden/Optie toets drukt krijg je verschillende opties waaronder: opnemen. Je kunt dus FM radio opnemen met deze speler. Handig als je net een leuk liedje, of een goed gesprek op de radio hoort.

Batterijduur
Altijd belangrijk met een MP3 speler. De speler kan volgens de fabrikant 15 uur lang continue 128 k/bits mp3 afspelen.
Zelf speel ik veelal 256 of 320 en een enkele .flac af met de speler. De tijd dat de batterij meegaat is me meegevallen. Niet de beloofde 15 uur, maar ongeveer 13 uur spelen haal ik. Opvallend vond ik dat voordat de batterij leeg is er geen waarschuwingspiepje of iets dergelijks is. Het wordt gewoon stil op je hoofd. Daarbij merk ik op dat de batterij indicator erg klein is, toen ik de laatste keer ging luisteren zag ik nog bijna een bijna 20% groene batterij, maar de speler ging niet meer dan 30 minuten meer. Mijn gevoel zegt dat de indicator te klein is en niet goed geschaald weergeeft.

Het scherm
Het scherm is net zo groot als een postzegel (ongeveer 2x2 cm). De helderheid is prima. De kleuren zijn helaas niet echt fel te noemen. Het is een wat flets kleurenscherm met groffe pixels. NIet heel erg, je speelt geen videos. De speler biedt de mogelijkheid om afbeeldingen van CD hoezen weer te geven. Dat wordt toch wel een wat zielige vertoning, omdat het erg gepixeld lijkt. En klein. (En naar mijn mening overbodig is)

Ik hou de batterijduur in de gaten en zal deze ter zijner tijd bijschrijven.

Heb jij ook een Sandisk Sansa Clip Zip 8GB Grijs?

Je zegt dat het geluid niet zo hard kan, dat is een bekend punt bij de SanDisks. Dit is een zogenaamde gehoorbescherming voor kinderen. Je kunt via een trucje aanpassen. Via de instellingen kun je de regio instellen, daar moet je dan even mee spelen. Als je de regioinstellingen niet kunt vinden dan moet je wellicht even terug naar oude firmware waar dit nog wel in zit. Voor meer info even googlen naar "Sandisk Sansa Clip low volume".
Bedankt voor de tip, heb het toegevoegd in de review. En zelf aangepast natuurlijk.
Leuke review! Ook fijn dat je kritisch bent. Je vergeet m.i. wel één van de belangrijkste dingen en dat is dat de Sansa Clip enorm goed presteert in geluidsmetingen. Dat ding kost echt geen drol en klinkt als een klok. Betere metingen dan een Ipod van 250 euro maken de Clip tot meer dan "zomaar" een budget MP3 speler. De Rockbox support is trouwens ook mooi meegenomen. :)

"As stated near the beginning of this review the Clip+ turned in excellent performance for just about any portable player, let alone a really tiny one under $40. While the iPod has the performance advantage in several areas I'm not sure any of them will result in audibly better sound quality.

I am, however, fairly confident the lower output impedance and higher low distortion output power of the Clip+ are an audible advantage over the iPod with many headphones--especially balanced armature types such as most of the Etymotic IEMs, Shure IEMs, Ultimate Ear IEM's etc.

These all tend to have wider impedance swings which, combined with the iPod's roughly 7 ohm output impedance, will create audible frequency response variations compared to the Clip+ (see the earlier graph). The flip side of this is some might actually prefer the "less flat" frequency response they get with the iPod. And some argue certain headphone makers "voice" their affordable portable products for use with iPods.
"

[Reactie gewijzigd door Negakinu op 13 augustus 2012 08:50]

Bedankt voor je toevoeging. Bij de review ben ik uitgegaan van eigen bevindingen en heb ik niet gekeken naar vergelijkende onderzoeken/metingen. Geluidskwaliteit bij portable spelers vind ik persoonlijk een relatief gegeven. Ikzelf luister voornamelijk als ik aan het hardlopen ben, op de fiets zit of in andere omgevingen met veel bijgeluid. Daardoor hoor je de finesses in het geluid op geen enkele speler.

(Ik had hier voor een Sansa Clip, maar die kon niet zo goed tegen water. :+ Ik wilde weer een Sandisk, omdat ik er erg tevreden over was, ook over de geluidskwaliteit)
Pssst, Rockbox!

Hoef je je ook niet meer druk te maken over het volume, dat kan namelijk loeihard met rockbox.

Verder heb ik de clip V1 alweer een hoooop jaartjes, en nog nooit problemen met de (open) usb poort. Dus ik denk dat dat wel snor zit